Запропоновані в цій презентації вправи допоможуть дітям оволодіти багатьма можливостями, пов'язаними з цим видом мислення (логічним).
РОЗВИТОК МИСЛЕННЯМислення є найважливішою функцією мозку людини. Будь – який вид діяльності не може обійтися без нього. Воно лежить в основі успішного засвоєння нових знань, умінь та навичок. Саме тому так важливо сформувати у молодших школярів основи образного та логічного мислення. Розвиток логічного мислення
Логічне мислення формується на основі наочно-образного і є вищою стадією розвитку мислення взагалі. Процес досягнення цієї стадії доволі тривалий і складний. Пояснюється це тим. що повноцінний розвиток логічного мислення вимагає не лише високої розумової активності, але й передбачає наявність у людини певної суми знань про спільні і суттєві ознаки предметів та явищ навколишнього світу. Образне мислення – основний вид мислення дітей. І, як свідчать дослідження, вже в цьому віці з допомогою спеціального тренування діти можуть оволодіти багатьма можливостями, пов’язаними з цим видом мислення.
Українська мова І. Правопис слів з апострофом. Подвоєнням приголосних. Словникові слова. Дзвінкі і глухі приголосні звуки. Закінчити слова, вставивши потрібну букву. Виріс в лісі білий гри…(б). Петрик хворий був на гри…(п). Хлопці наловили ри…(б). Насадили в парку ли…(п). В цього міста древній гер…(б). У бабусі гострий сер…(п). У собаки гострий зу…(б). На обід у нього су…(п). У траві сховався ву…(ж). Ти його, малий, не ру…(ш)!
Відшукати слова, в яких звуків більше, ніж букв. Скласти звукову модель цих слів. Вишита колоссям і калиною,Вигойдана співом солов’я,Звешся веселково Україною,Земля зачарована моя. Спиши речення поставивши наголос у однаково написаних словах. В понеділок на урок прийшло сорок сорок. Закривши замок на замок, король пішов в гості. Брати хотіли брати багато грошей в тата. Дорога дорога до рідного порогу.
ІІ. Будова слова. Чергування приголосних звуків в коренях слів. Знайти «зайве» слово. Як називається решта слів? Виділи в них корінь:а) гора, гірка, горе, гірський, узгір’я; б) вода, підводний, водиця, водій, водяна;в) синій, синівський, синька, посинів;г) сирота, осиротів, сирітка, сир, сирітство;д) носити, приносити, носовичок, переніс. Записати каліграфічно букви, знайти серед них назви двох зимуючих птахів: С ц о б и г н о и р ч к е а ь ( синичка, горобець).. Прочитай слова. Запиши їх за абеткою. Р1а, пі2л, 3вога, При5, ві2га, г1а, мі100к, 100ляр, ві3ла.
ІІІ. Частини мови. Іменник. Прикметник. Правопис відмінкових закінчень іменників. Каліграфічно записати склади, знайти серед них назви двох дерев. різ си ка бе о (берізка, осика). Поставити слова в формі місцевого відмінку однини, скласти з ними речення. Знайди зайве слово:а) осінь, зима, весна, літо( весна – 5 звуків, решта – по 4 звуки);б) садок, синичка, дерево, ялинка, горобчик (дерево – наголос падає на 1 склад, в інших словах – на другий. Садок – двоскладове слово, інші – трискладові);в) лісок, кінський, лінощі, будівельник, вільний (будівельник, в інших словах другий звук [ і ]). Розділити іменники на дві групи. Що ви взяли за основу поділу?Брат, мама, корабель, Мурка, Алла, троянда, сорока, Оленка, Сірко, Київ, метро.(Власні – загальні, істоти – неістоти).
Підкресли в тексті іменники. Йшов сильний сніг. Дороги замело. Шляху не було видно. Придумай п’ять іменників, пов’язаних з темою тексту. Запиши їх за алфавітом. Однією рискою підкресли власні, а двома - загальні назви. Від алеї простягнулась доріжка. По ній йде Оленка з сестричкою Марійкою. Дівчатка збирають різнокольорові листочки. Розділити іменники на дві групи: Що можна взяти за основу поділу? (Істоти – неістоти, іменники чоловічого роду та іменники жіночого роду). Кінь, трактор, човен, лісник, батько, дощ, лижник, відлига, мороз, синичка. Знайти «зайве» слово, вказати ознаку, яка об’єднує решту слів:а) море, небо, пісок, сонце, відро (іменники середнього роду);б) вітер, холодно, зима, мороз, сонце (іменники);в) прочитав, читанка, читальний, бібліотека, читачі (споріднені слова);г) тигр, лев, слон, жираф (односкладові).
Прочитати речення, помінявши рядки місцями, щоб вийшов вірш. Що для когось крихта – це дрібниця,(3) А для пташки жить чи помирать (4) І почав, нарешті, відчувать (2) Пригощав я птахів з годівниці.(1)Випишіть з вірша іменники, поставивши їх в початкову форму. - Що спільного в цих іменниках? - Поставте їх в форму родового відмінка однини. - Виділіть закінчення. - Зверніть увагу на кінцевий приголосний основи. Зробіть висновок про закінчення іменників жіночого роду в родовому відмінку одинини. Прочитайте текст. Це дерево. Воно має стовбур, гілля, листя. А називається воно…- Чи здогадалися про яке дерево, йде мова?- До кожного іменника в тексті дібрати прикметники так, щоб можна було упізнати дерево.(Слова для довідок: ніжне, красиве, тендітне, могутнє, стрункий, кремезний, білокорий, маленьке, дрібненьке, різьблене).
Поставити дужки так, щоб рівність були правильними. 24 – 18 : 6 + 3 2 = 7 Відповіді (24 – 18) : 6 + 3 2 = 7 24 – 18 : 6 + 3 2 = 20 24 – 18 : (6 + 3) 2 = 20 24 – 18 : 6 + 3 2 = 48 (24 – 18 : 6 + 3) 2 = 48 24 – 18 : 6 + 3 2 = 15 24 – (18 : 6 + 3 2) = 15 24 – 18 : 6 + 3 2 = 12 24 – ( 18 : 6 + 3) = 12 Задачі: Геологи знайшли 7 камінців масою 1, 2, 3, 4, 5, 6 і 7 кг. Потрібно розкласти їх в 4 рюкзаки так, щоб маса всіх рюкзаків була однакова. Відповідь: 1) 7 кг, 2) 1 і 6 кг, 3) 2 і 5 кг, 4) 3 і 4 кг. 60 аркушів мають товщину 1 см. Яка товщина всіх аркушів книг, якщо в ній 240 сторінок? (2см)
Звірі і птахи зібралися на лісові збори. Всього було 80 лап і 40 крил. Скільки звірів і птахів було на зборах? (10 звірів, 20 птахів). У скільки разів збільшиться площа квадрата, якщо кожну сторону збільшити у 2 рази? ( в 4 рази)?У їжачка було 3 цілих яблука, 10 половинок і 8 четвертинок. Скільки яблук у їжачка? (10 )
Десять насосів за 10 хвилин викачують 10 т води. За скільки хвилин 25 насосів викачають 25 т води? ( 10 хв.) Накреслити прямокутник площа якого 12 см², а периметр 26 см. ( Довжина – 12 см, ширина – 1 см)Накреслити два відрізки, щоб один з них був на 2 см довший за другий, а разом їх довжина складала б 14 см.(6 см і 8 см) Основна робота для розвитку логічного мислення повинна здійснюватися одночасно із роботою над задачею. Адже в будь-якій задачі закладені великі можливості для розвитку логічного мислення. Нестандартні логічні задачі – прекрасний інструмент для такого розвитку.
Найбільший ефект при розв’язанні та розумінні задач може бути досягнутий при використанні різних форм роботи над задачею, таких як:*робота над вирішеною задачею;*рішення задач різними способами;*правильно організований спосіб аналізу задачі – від питання або від даних до питання;*уявлення ситуації, описаної в задачі, поділ тексту задачі на смислові частини, моделювання ситуації за допомогою креслення, малюнка;*самостійне складання задач;*рішення задач з відсутніми чи зайвими даними;*зміна питання задачі;*складання виразів за даними задачі і їх обґрунтування;*пояснення готового рішення задачі;*використання прийому порівняння задач і їхніх рішень;*запис двох рішень на дошці: одного вірного, іншого – невірного;*складання аналогічної задачі із зміненими даними та зворотньої задачі.