«Розвиток мовлення дітей дошкільного віку»

Про матеріал
Ваша дитина перейшла на новий рівень розвитку, починається старший дошкільний вік – остання сходинка перед школою . Завдання батьків в цей період допомогти дитині підготуватися до школи. Деякі батьки вважають, що це обов'язок дитячого навчального закладу. Безперечно, це так, але без допомоги батьків не обійтися. Всім відомо, що найбільший вплив на дитину, на ії свідомість мають саме батьки .
Перегляд файлу

                Стаття: «Розвиток мовлення дітей дошкільного віку»

                   images.jpg

Ваша дитина перейшла на новий рівень розвитку, починається старший дошкільний вік – остання сходинка перед школою . Завдання батьків в цей період допомогти дитині підготуватися до школи. Деякі батьки вважають, що це обов'язок дитячого навчального закладу. Безперечно, це так, але без допомоги батьків не обійтися. Всім відомо, що найбільший вплив на дитину, на ії свідомість мають саме батьки .

Одну з провідних ролей у процесі розвитку дитини відіграє розвиток мовлення. Зв'язне мовлення має надзвичайне значення для розвитку інтелекту та самосвідомості дитини, воно позитивно впливає на формування таких її важливих особистісних якостей, як комунікабельність, доброзичливість, ініціативність, креативність, компетентність. За допомогою добре розвиненого зв'язного мовлення дитина навчається чітко та ясно мислити, встановлювати контакт з тими, хто її оточує, ініціювати власні ідеї, брати участь у різних видах дитячої творчості.

Деякі батьки вважають, що дитина починає вчитись мові тільки в школі і не звертають достатньої уваги на розвиток мовлення своїх дітей.

Не можна залишатися байдужим до мовленнєвих недоліків дитини. В колі сім'ї дорослі розуміють дитину з півслова і вона почуває себе спокійно. Але проходять роки, поступово розширюється мовленнєве спілкування дитини, і недоліки мовлення перешкоджають швидкому встановленню контактів з ровесниками, виникають перші образи, перші прізвиська, перші дитячі гіркі сльози.

В школі недоліки мовлення негативно позначаються на успішності. Недостатньо розвинуте мовлення, бідність словникового запасу, наявність мовленнєвих помилок негативно впливають і на загальний інтелектуальний розвиток дитини. Попередити це зможе своєчасна робота батьків по розвитку мовлення дітей з перших років життя.

Сім'я може і повинна допомагати дошкільному навчальному закладу, а потім і школі в справі виховання культури рідної мови. Мовленню потрібно вчити перш за все шляхом прикладу. Чує дитина правильне мовлення, чітко і ясно сприймає його, мало-помалу добрі навички набувають могутню силу звички. Якщо вухо дитини сприймає який-небудь неправильний діалект, те чи інше неправильно вимовлене слово і також непомітне останнє стає його другою звичкою.

Вся увага та старання батьків повинні бути направлені на те, щоб діти чули мову правильну, чітку і логічно послідовну, без помилок та вад.

Ніяке сюсюкання, підробка під лепет дітей, не припускається. Розмовляти з дітьми потрібно звичайною, правильною мовою, але мовою простою і, головне, розмовляти повільно, чітко і голосно. Мова дорослого повинна бути доброзичлива, м'яка, лагідна, емоційна й виразна, звучати плавно, мелодійно. Не допускати у спілкуванні з дітьми спотвореної вимови слів, вимовляти завжди слова правильно, як за звуковим складом, так і за формою. Треба прислухатися, чи правильно звучить запитання дитини, а потім на нього відповідати. У розмові з дітьми батьки повинні враховувати рівень їх мови, але разом з тим його власна мова повинна бути більш досконалою: різноманітною за побудовою речення, багатою за словником, виразною за інтонацією. Спонукаючи дитину до запитань, розвивається її пізнавальна активність, забезпечується повноцінний розвиток дитини.

Які ж вправи та види завдань допоможуть вам розвинути мовлення дитини?

* опис іграшок, предметів, картин, дидактичних картинок;

* опис двох предметів, картинок з контрастними ознаками;

При описі предмету використовуються наступні показники:

. Колір: червоний, зелений, синій і т. д.

. Форма: коло, квадрат, трикутник і т. д.

. Розмір: великий, маленький.

. Матеріал, з якого зроблений предмет: пластмаса, метал, дерево і ін.

. Складові частини іпредмету.

. Як можна діяти з цим предметом.

*дидактичні ігри:

«Вгадай іграшку,овоч,фрукт, пору року та ін..».

Батьки описують будь який предмет ( заздалегідь повідомляючи дитині до якої групи вінналежить). Наприклад:

-Це овоч. Він кислий, жовтий, корисний.

«Скажи, який».

Обернена гра. Батьки називають предмет, а діти описують його

«Назви що це і скажи який?»

Діти повинні називати предмет і його основні ознака, замінюючи у другому реченні іменник займенником. Наприклад,

Цвях. Він залізний, гострий, міцний.

«Чомучка»

Вчити дітей продовжувати складнопідрядне речення зі звязком «тому що».

На вулиці холодно тому,що… Ми лягаємо спати тому, що…

« Утвори слова за зразком»

Будинок з цегли – цегляний будинок.

Лавка з дерева -…..лавка.

Дах з металу - …..металевий дах.

Сок з яблук - …..сок.

Глечик зі скла - …..глечик.

« Що для чого?»

 

Назви предмети, зображені на малюнку. Розкажи для чого потрібен кожен з них.

У розвитку звязного мовлення дітей важливе місце належить переказу. Переказ - це творче відтворення літературного твору за допомогою усного мовлення. Традиційно заняття з переказування твору проводиться за такою схемою:

* вступна бесіда;

* читання літературного твору;

* бесіда за змістом твору;

* повторне читання твору;

* переказ твору дітьми.

Збагачення знань та розвиток зв'язного мовлення дітей відбувається і під час прогулянок. Потрібно , щоб діти були не пасивними спостерігачами і слухачами взаємостосунків і взаємодій між людьми, а самі брали участь у спільній діяльності з дорослими, вступали в контакт з ними, запитували, пояснювали, розповідали, висловлювали припущення тощо, вправляючись у мовленнєвій діяльності.

Приділяючи всього 15- 20 хвилин в день заняттям зі своїми дітьми, ви зможете потренувати їх пам'ять та розвинути мовлення.

Будь ласка, пам'ятайте, що дуже важливо не перенавантажити дитину інформацією, не відбити інтерес до навчання. Допомагайте дитині при виконанні завдання, але не пригнічуйте його ініціативу , не квапте. Створіть доброзичливу атмосферу, будьте терпеливі, лагідні та спокійні,виправляйте помилки дитини м'яко та терпляче, підтримайте і похваліть його по закінчення заняття. Станьте першим і самим доброзичливим помічником своєму малюку.

 

docx
Додано
11 жовтня 2021
Переглядів
2793
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку