Розвиток мовного дихання у дошкільнят
Дихання - енергетична основа звучної мови. Від розвитку мовного дихання багато в чому залежить формування у дитини зв'язного мовлення, а саме правильна звуковимова, здатність підтримувати нормальну гучність мови, її плавність і інтонаційна виразність. Приділяючи увагу постановці правильного мовного дихання малюка в ранньому дитинстві, можна уникнути багатьох мовних порушень в майбутньому.
Найважливіші умови правильного мовлення - це тривалий видих, чітка і ненапружена артикуляція.
Щоб навчити дитину володіти голосом, треба перш за все навчити її правильно дихати: і та й інша функції виконуються одними і тими ж органами.
Особливості мовного дихання у дошкільнят
Мовне дихання у дітей дошкільного віку відрізняється від дихання дорослих людей і має свої особливості:
Що якщо мовне дихання сформовано погано?
Неправильне мовне дихання, це коли вдих великий, а видих маленький, або коли оточуючі помічають забір повітря.
У дитини спостерігається:
- проковтування закінчення слова;
- домовляння довгої фрази пошепки;
- дитина робить вдих в середині слова;
- прискорений темп мови;
- недотримання логічних пауз.
Причини
Головними причинами є слабо розвинений дихальний апарат, а внаслідок цього нераціональний витрата повітря, що видихається.
Це може бути із-за:
- фізичного стану;
- хронічних захворювань дихальних шляхів;
- малорухливий спосіб життя.
Як правильно дихати
При виконанні вправ намагатися дихати необхідно через ніс, діафрагмовим диханням.
Діафрагмальне дихання - це таке дихання, при якому вдих і видих відбуваються за участю діафрагми і міжреберних м'язів. Активна нижня, сама ємна частина легких. Верхні відділи грудної клітини, а так само плечі практично залишаються нерухомими.
Щоб пояснити дитині, як правильно дихати, запропонуйте йому зробити кілька вправ.
1. Вправи для положення лежачи «По хвилях»
Дитина лягає на спину, на живіт йому кладемо іграшку (найкраще м'яку). При вдиху носом живіт «надувається», іграшка піднімається. Видих ротом, живіт «здувається», іграшка опускається. Нехай малюк уявить, що іграшка плаває по хвилях.
2. Вправа виконується з положення сидячи «Великі бегемотики»
Дитина сідає на стілець, руки кладе на живіт. На вдиху живіт «надувається», на «видиху» опускається.
Правила та поради з проведення вправ
Вправи для розвитку мовного дихання:
Фантазія дорослого допоможе урізноманітнити тематику таких вправ, наприклад, кульбаби, сніжинки, свічки, пір'ячко. Можна використовувати дитячі іграшки: вітряні вертушки, човники на воді, свистульки, мильні бульбашки.
А ще добре підійде гра на духових музичних інструментах. Дітям раннього віку іграшки готуються дорослим, більш старші діти можуть взяти активну участь в їх виготовленні і зробити їх своїми руками. Це додасть позитивний емоційний настрій дітям. Головне у всіх цих заняттях - показати приклад правильного видиху. Якщо малюкові чомусь не сподобалася вправа, краще її тимчасово припинити, запропонувати йому пізніше іншу гру.
Спеціальна дихальна гімнастика
Після того, як дошкільник опанує навиком правильного вдиху і, головне, видиху, йде перехід до наступного етапу ‒ дихальної гімнастики.
Дихальна гімнастика для дошкільнят - це комплекс вправ, спрямованих на профілактику і лікування захворювань, пов'язаних з органами дихання.
Користь дихальної гімнастики
При виконанні дихальної гімнастики кров активно насичується киснем, при цьому поліпшується робота легенів, головного мозку, нервової системи, серцево-судинної системи дитини, також гімнастика позитивно впливає на роботу органів травлення.
Дихальна гімнастика є хорошою профілактикою захворювань органів дихання, розвиває недосконалу дихальну систему дитини, зміцнює захисні сили організму. Особливо корисні дихальні вправи дітям, які страждають частими простудними захворюваннями, бронхітами, бронхіальною астмою. При захворюваннях органів дихання проведення такої гімнастики полегшує перебіг хвороби і зменшує ймовірність розвитку ускладнень.
Вправи призначені для відпрацювання обсягу вдиху, виконуючи одночасно рухами тіла. Слід загострити увагу дітей на тому, що у всіх вправах повітря набирається (вдих) енергійно, а видих пасивно, непомітно.
Ігрові вправи для відпрацювання мовного дихання
На цьому, найголовнішому, етапі дошкільнята опановують умінням розподіляти довжину видиху в процесі мови і добирати повітря. Тут використовуються досить важкі вправи, тому фахівці радять почати заняття з відпрацювання проголошення і нарощування найпростіших складів на видиху. Наприклад, зробивши глибокий вдих, на видиху вимовити прості склади з поступовим додатком, наприклад, да, дада, дадада, дададада.
Головне, на що звертається увага, добір повітря виконується непомітно.
Коли будуть отримані перші навички, фахівці рекомендують для дітей старшого дошкільного віку використовувати дитячі лічилки, невеликі чотиривірші, нарощування слів у фразі. Необхідна порція повітря повинна добиратися після кожного рядка. Можна для контролю запропонувати дошкільнику покласти долоню на грудну клітку, яка буде підніматися при кожному вдиху.
Ігор для розвитку мовного дихання безліч, досить тільки трохи фантазії. Найголовніше - стежити за правильністю вдиху і видиху.
Формування мовного дихання - найважливіший етап на шляху становлення зв'язного і правильного мовлення дошкільника. Найбільш ефективним способом його розвитку у дітей дошкільного віку є дихальні вправи, які сприяють формуванню плавного і досить тривалого видиху і відпрацювання проголошення звуків і складів.