Розвиток мовного дихання у дошкільнят

Про матеріал
Дихання - енергетична основа звучної мови. Від розвитку мовного дихання багато в чому залежить формування у дитини зв'язного мовлення, а саме правильна звуковимова, здатність підтримувати нормальну гучність мови, її плавність і інтонаційна виразність. Приділяючи увагу постановці правильного мовного дихання малюка в ранньому дитинстві, можна уникнути багатьох мовних порушень в майбутньому.
Перегляд файлу

Розвиток мовного дихання у дошкільнят

Дихання - енергетична основа звучної мови. Від розвитку мовного дихання багато в чому залежить формування у дитини зв'язного мовлення, а саме правильна звуковимова, здатність підтримувати нормальну гучність мови, її плавність і інтонаційна виразність. Приділяючи увагу постановці правильного мовного дихання малюка в ранньому дитинстві, можна уникнути багатьох мовних порушень в майбутньому.

Найважливіші умови правильного мовлення - це тривалий видих, чітка і ненапружена артикуляція.

Щоб навчити дитину володіти голосом, треба перш за все навчити її правильно дихати: і та й інша функції виконуються одними і тими ж органами.

Особливості мовного дихання у дошкільнят

Мовне дихання у дітей дошкільного віку відрізняється від дихання дорослих людей і має свої особливості:

  • Недостатній розвиток дихального апарату. Якщо вдих і видих слабкі, то мова дитини буде звучати тихо і нерозбірливо. Іноді через брак повітря діти не домовляють фрази до кінця. Бувають випадки, коли малюк намагається встигнути вимовити всю фразу на вдиху, тому говорить швидко і не дотримується логічних пауз. Слабкий розвиток дихального апарату може бути пов'язано з наявністю у дитини хронічних захворювань дихальних шляхів, таких як синусити і гайморити, а також малорухливим способом життя.
  • Нераціональний розподіл повітря, що видихається. У дітей, які недавно навчилися говорити, часто запас повітря закінчується на першому складі, тому кінець слова або фрази вони вимовляють значно тихіше або зовсім «проковтують».
  • Невміння розподілити дихання за словами. Щоб заповнити запах повітря, дитині доводиться брати паузу, під час якої він може забути, про що він хотів сказати.
  • Через неправильно видих повітря можуть спотворюватися звуки мови.

Що якщо мовне дихання сформовано погано?

Неправильне мовне дихання, це коли вдих великий, а видих маленький, або коли оточуючі помічають забір повітря.

У дитини спостерігається:

- проковтування закінчення слова;

- домовляння довгої фрази пошепки;

- дитина робить вдих в середині слова;

- прискорений темп мови;

- недотримання логічних пауз.

Причини

Головними причинами є слабо розвинений дихальний апарат, а внаслідок цього нераціональний витрата повітря, що видихається.

Це може бути із-за:

- фізичного стану;

- хронічних захворювань дихальних шляхів;

- малорухливий спосіб життя.

Як правильно дихати

При виконанні вправ намагатися дихати необхідно через ніс, діафрагмовим диханням.

Діафрагмальне дихання - це таке дихання, при якому вдих і видих відбуваються за участю діафрагми і міжреберних м'язів. Активна нижня, сама ємна частина легких. Верхні відділи грудної клітини, а так само плечі практично залишаються нерухомими.

Щоб пояснити дитині, як правильно дихати, запропонуйте йому зробити кілька вправ.

1. Вправи для положення лежачи «По хвилях»

Дитина лягає на спину, на живіт йому кладемо іграшку (найкраще м'яку). При вдиху носом живіт «надувається», іграшка піднімається. Видих ротом, живіт «здувається», іграшка опускається. Нехай малюк уявить, що іграшка плаває по хвилях.

2. Вправа виконується з положення сидячи «Великі бегемотики»

Дитина сідає на стілець, руки кладе на живіт. На вдиху живіт «надувається», на «видиху» опускається.

Правила та поради з проведення вправ

  • вправи виконуються по 3-5 хвилин (в залежності від віку), так як можуть викликати запаморочення;
  • приміщення, де проводяться ігри має бути добре провітрюваним, а краще взагалі на свіжому повітрі;
  • вправи та ігри потрібно проводити до прийому їжі або через 2 години після;
  • контролюйте правильність дихання, від цього залежить результат;
  • заняття повинні проходити регулярно;
  • ігри та вправи повинні відповідати віку.

Вправи для розвитку мовного дихання:

  • «Квіточка» – вдихнути і затримати дихання – «понюхати квіточку».
  • «Сніжинки літають», коли малюк здуває легкі шматочки вати з долоні.
  • «Листопад, листопад, листя жовті летять». З кольорового паперу вирізаються різноманітні листя, вправа виконується аналогічно.
  • «Хустинка» - подути на кольорову носову хустинку.
  • «Повітряна кулька», яка підвішується на рівні обличчя дитини. Вона намагається подути так, щоб кулька злетіла.
  • «Покатай олівець» - вдихнути через ніс і, видихаючи через рот, прокатати олівець по столу.
  • «Метелики літають»,  «Дощик кольоровий», готуються і виконуються приблизно однаково. З тонкого кольорового паперу або тканини вирізаються легкі фігурки і підвішуються на олівець. Дитина тримає іграшку біля губ і намагається, щоб за допомогою видиху «метелики» розлетілися.
  • «Пускання мильних бульбашок» - вчити робити тривалий видих через рот.
  • «Футбол» - Беремо м'ячик для настільного тенісу або робимо кульку з вати, ставимо на столі «ворота» з кубиків або конструктора. Потрібно «забити гол» - дути на м'ячик, щоб він прокотився по столу і закотився у ворота.
  • «Пташка літає» - подути на паперову пташку, прикріплену за ниточку.
  • «Погрій ручки» - вдихати через ніс і дути на «змерзлі руки».
  • «Кораблики». З паперу зробіть кораблики і опустіть їх в таз з водою. На морі сильний вітер - дуємо на кораблі, змушуючи їх рухатися.

Фантазія дорослого допоможе урізноманітнити тематику таких вправ, наприклад, кульбаби, сніжинки, свічки, пір'ячко. Можна використовувати дитячі іграшки: вітряні вертушки, човники на воді, свистульки, мильні бульбашки.

А ще добре підійде гра на духових музичних інструментах. Дітям раннього віку іграшки готуються дорослим, більш старші діти можуть взяти активну участь в їх виготовленні і зробити їх своїми руками. Це додасть позитивний емоційний настрій дітям. Головне у всіх цих заняттях - показати приклад правильного видиху. Якщо малюкові чомусь не сподобалася вправа, краще її тимчасово припинити, запропонувати йому пізніше іншу гру.

Спеціальна дихальна гімнастика

Після того, як дошкільник опанує навиком правильного вдиху і, головне, видиху, йде перехід до наступного етапу ‒ дихальної гімнастики.

Дихальна гімнастика для дошкільнят - це комплекс вправ, спрямованих на профілактику і лікування захворювань, пов'язаних з органами дихання.

Користь дихальної гімнастики

При виконанні дихальної гімнастики кров активно насичується киснем, при цьому поліпшується робота легенів, головного мозку, нервової системи, серцево-судинної системи дитини, також гімнастика позитивно впливає на роботу органів травлення.

Дихальна гімнастика є хорошою профілактикою захворювань органів дихання, розвиває недосконалу дихальну систему дитини, зміцнює захисні сили організму. Особливо корисні дихальні вправи дітям, які страждають частими простудними захворюваннями, бронхітами, бронхіальною астмою. При захворюваннях органів дихання проведення такої гімнастики полегшує перебіг хвороби і зменшує ймовірність розвитку ускладнень.

Вправи призначені для відпрацювання обсягу вдиху, виконуючи одночасно рухами тіла. Слід загострити увагу дітей на тому, що у всіх вправах повітря набирається (вдих) енергійно, а видих пасивно, непомітно.

  • «Обнімашки» - вправа виконується стоячи, руки перед собою. На рахунок 1-руки-в сторони, вдих; 2-дитина охоплює свої плечі руками, видих.
  • «Кулачок». Вправа виконується на короткому шумному вдиху через ніс, на чому фіксується увага дитини. Одночасно сильно стискаються кулаки, на видиху йде розслаблення.
  • «Хвиля». Дитина лежить на підлозі, ноги разом, руки по швах. На вдиху руки піднімаються вгору над головою, доторкаються підлоги, на видиху повільно повертаються у вихідне положення. Одночасно з видихом дитина говорить «вні-і-і-з».
  • «Поясок». Аналогічно попередній вправі здійснюється енергійний галасливий вдих, одночасно дитина штовхає кулачки вниз, імітуючи кидок.
  • «Кішка». Наслідуючи рухам тварини, дітки, шумно дихаючи носом, роблять повороти з енергійним рухом рук, як би відкидаючи щось в сторону.
  • «Годинничок». Дитина стоїть, ноги на ширині плечей, руки опущені. Попросимо його зобразити «годинник». Розмахуючи прямими руками вперед і назад, потрібно вимовляти «Тік-так».
  • «Маятник» або «Повороти» ‒ вправи спрямовані на дії рук і голови. Обхопивши себе руками за плечі, і не забуваючи зробити активний галасливий вдих, малюк повертається вправо, вліво, встигаючи між поворотами зробити пасивний видих.
  • «Паровозик». Просимо дитину зобразити «паровоз». Дитина йде, роблячи швидкі поперемінні рухи руками і примовляючи: «чух-чух-чух». Потім зупиняється і каже «ту-ту-тууу».
  • «Перекати» або «Танці», при виконанні вправ рухи переносяться на ноги. Присідаючи по черзі то на ліву, то на праву ноги, дитина продовжує правильно дихати: активний вдих ‒ пасивний видих.

Ігрові вправи для відпрацювання мовного дихання

На цьому, найголовнішому, етапі дошкільнята опановують умінням розподіляти довжину видиху в процесі мови і добирати повітря. Тут використовуються досить важкі вправи, тому фахівці радять почати заняття з відпрацювання проголошення і нарощування найпростіших складів на видиху. Наприклад, зробивши глибокий вдих, на видиху вимовити прості склади з поступовим додатком, наприклад, да, дада, дадада, дададада.

  • Як варіант, після засвоєння вправи, завдання ускладнюється при переміщенні наголосу: спочатку посилити перший склад, потім перемістити наголос на другий, третій і т. д.
  • Виконуючи вправу «Рахунок прямий і зворотний», діти роблять довгий вдих, рахують на видиху. Спочатку рахунок йде в прямому напрямку, а при ускладненні завдання ‒ в зворотному (1, 2, 3, 4 або 4, 3, 2, 1).
  • Аналогічно можна замінити числа перерахуванням днів тижня, місяців, пір року.

Головне, на що звертається увага, добір повітря виконується непомітно.

Коли будуть отримані перші навички, фахівці рекомендують для дітей старшого дошкільного віку використовувати дитячі лічилки, невеликі чотиривірші, нарощування слів у фразі. Необхідна порція повітря повинна добиратися після кожного рядка. Можна для контролю запропонувати дошкільнику покласти долоню на грудну клітку, яка буде підніматися при кожному вдиху.

Ігор для розвитку мовного дихання безліч, досить тільки трохи фантазії. Найголовніше - стежити за правильністю вдиху і видиху.

Формування мовного дихання - найважливіший етап на шляху становлення зв'язного і правильного мовлення дошкільника. Найбільш ефективним способом його розвитку у дітей дошкільного віку є дихальні вправи, які сприяють формуванню плавного і досить тривалого видиху і відпрацювання проголошення звуків і складів.

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Інші матеріали
Додано
27 березня 2021
Переглядів
2337
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку