Розвиток процедурної компетентності на уроках математики
Вчитель Карабут Валентина Володимирівна
Ряснянський НВК Краснопільської районної ради Сумської області
Завдання сучасної освіти – це виховання відповідальної особистості, яка здатна до самоосвіти і саморозвитку, готова опрацьовувати різноманітну інформацію, аналізувати її, приймати виважені рішення, критично мислити, творчо розв’язувати проблеми, бути відповідальним за своє майбутнє.
Математика як шкільний предмет має достатній потенціал для формування та розвитку тих якостей, які необхідні людині для того, щоб бути успішним в сучасному житті.
Головне завдання учителя математики – розвивати математичні здібності і навички учнів, підвищувати престиж знань, формувати не тільки математичні, а й ключові компетентності, тобто формувати уміння використовувати набуті в процесі навчання знання в повсякденному житті.
Для формування математичних компетентностей потрібні: здатність творчо мислити, послідовно міркувати та презентувати свої ідеї; уміти працювати в команді ( визначати пріоритети , планувати результати і нести відповідальність за їх реалізацію); ефективно застосовувати знання в реальному житті.
Однією зі складових математичної компетентності є процедурна – уміння розв’язувати типові математичні задачі.
Відомий науковець Раков С. вважає, що
процедурна компетентність –це уміння використовувати на практиці алгоритми розв’язування типових задач; відтворювати контекст задач, що виникають в індивідуальній та соціальній практиці та зводяться до типових; систематизувати типові задачі; уміти розпізнати типову задачу або зводити певну задачу до типової; використовувати різні інформаційні джерела для пошуку процедур розв’язання типових задач ( підручники, довідники, інтернет- ресурси). [4]
Розглянемо зразки вправ, що формують процедурну компетентність в учнів 5 класу :
Типовими є задачі на рух. Наприклад:
Задача
Власна швидкість катера дорівнює 30 км/год, а швидкість течії річки- 1,4км/год. Знайдіть швидкість катера за течією і його швидкість проти течії річки [3,205].
Розв’язання.
Відповідь: 31,4 км/год, 28,6 км/год.
Задача
Власна швидкість моторного човна дорівнює 16,4км/год, швидкістьтечії річки – 1,8 км/год. Знайдіть швидкість човна за течією і його швидкість проти течії річки [ 3,207 ].
Задача
Швидкість човна проти течії річки дорівнює 18,8 км/год, а його власна швидкість – 20,2 км/год. Знайдіть швидкість течії і швидкість човна за течією річки [3, 207].
Типовими задачами є задачі на знаходження середнього арифметичного.
Задача
Автомобіль їхав 4 год зі швидкістю 54 км/год і 2 год зі швидкістю 60 км/год. Знайдіть середню швидкість автомобіля на всьому шляху[3,235].
Розв’язання.
Відповідь: 56 км/год.
Задача
Автомобіль їхав 3 год зі швидкістю 56,4 км/год і 4 год зі швидкістю 62,7 км/год. Знайдіть середню швидкість автомобіля на всьому шляху [3,236].
Задача
Поїзд їхав 4 год зі швидкістю 64 км/год і 5 год зі швидкістю 53,2 км/год. Знайдіть середню швидкість поїзда протягом всього шляху [3,236].
Задача
Знайдіть середнє арифметичне чисел[3,236]:
Задачі на відсотки є типовими і сприяють розвитку математичної компетентності учнів.
Задача
Полуниці містять у середньому 6% цукру. Скільки кілограмів цукру міститься у 15 кг полуниць?[3,239]
Розв’язання.
Відповідь: 0,9 кг.
Задача
Сплав містить 8% міді. Скільки кілограмів міді міститься в 360 кг сплаву? [3,241].
Задача
Морська вода містить 6% солі. Скільки солі міститься в 250 кг морської води? [ 3,243].
Зацікавленість учнів викликають задачі на відсотки із життєвим змістом :
Задача
Вкладник поклав у банк 4500 грн. під 9% річних. Яка сума буде у нього на рахунку через рік? [ 3,240 ].
Розв’язання.
Перший спосіб:
Другий спосіб:
Відповідь: 4905 грн.
Провідне місце у шкільному курсі алгебри займають рівняння. Багато задач про просторові форми і кількісні співвідношення реального світу зводять до складання та розв’язування різних видів рівнянь.
За типовими схемами розв’язують, наприклад, рівняння лінійні і квадратні, що вивчаються учнями середньої ланки.
Розглянемо приклади.
Алгоритм розв’язування рівнянь, що зводяться до лінійних виду ax = b, де a і b – деякі числа, x – змінна.
Розглянемо приклад:
( x – 3 ) = ( 2x + 3 ), [ 1,121 ].
6( x – 3 ) = 7(2x + 3).
x = -4.
Відповідь: -4 .
Алгоритм розв’язування квадратних рівнянь виду ax 2 +bx + c = 0, де x – змінна, a, b, c – деякі числа, причому a ≠ 0.
Для квадратного рівняння ax 2 + 2kx + c=0, другий коефіцієнт якого є парне число, формулу розв’язків зручно записати так: , де D1 = k 2 -4ac.
Теорема Вієта, [ 2, 33 ]
ax 2 + bx +c = 0, a ≠ 0, x 1 ∙ x 2 = , x1 + x2 = - .
У зведеному квадратному рівнянні x 2 + bx + c = 0
x 1 + x 2 = -b; x 1 ∙ x 2 = c.
Розглянемо приклад: 1) Розв’язати рівняння: x 2 +7x + 10 = 0, [2, с.34 ]
D = 7 2 - 4∙1∙10 = 49 – 40 = 9, D 0, отже рівняння має два різні розв’язки:
x 1 = ; x 2 = ;
Відповідь: x 1 = -2; x 2 = -5.
Дане рівняння можна розв’язати другим способом – за теоремою Вієта.
x 1 + x 2 = -7; x 1 = -2;
x1 ∙ x 2 = 10; x 2 = -5.
Можна запропонувати учням виконати наступні завдання.
Розв’язати рівняння
Формування математичної компетентності на уроках відбувається через оволодіння учнями нових знань, умінь та навиків при вивченні математики.
Оволодіння учнями процедурною компетентністю в системі забезпечує формування у них математичної компетентності як цілісного особистісного утворення.
Література: