Даний матеріал можна використати педагогом як виступ на семінарі, конференції, педраді чи методичному заході.
Розвиток самоефективної особистості в просторі нової української школи
Розумна школа – це добре,
школа, що виховує доброту – чудово,
але дитина повинна бути підготовлена до життя
Джон Дьюи
Головними завданнями освіти в Україні є виховання громадянина України, творчої особистості, якій притаманно свідоме ставлення до обов’язків громадянина, гордість за свою Батьківщину, здатність до саморозуміння і самовдосконалення, активної участі у соціальному житті країни.
З цього навчального року ми почали роботу над обласним науково-методичним проєктом «Педагогічні стратегії розвитку самоефективної особистості в освітньому просторі нової української школи». Цей проєкт розрахований на 3 роки і є досить актуальним не тільки у педагогіці, а і у суспільстві.
Поняття й концепцію самоефективності запропонував і обґрунтував відомий канадський і американський психолог Альберт Бандура. Самоефективність – це те, як людина оцінює власну ефективність у конкретній діяльності, почуття власної компетентності.
Власне цей термін можна пояснити на такому прикладі: коли людина перший раз іде влаштовуватись на роботу, все має значення: настрій, одяг, міміка і жести, впевненість у своїх силах, тобто, якщо людина запрограмує себе на успіх, то вона отримає бажану посаду. Якщо ж вона буде невпевнена у собі, не приведе себе до ладу зовні і переважатимуть думки: «Я не зможу, я боюсь, а якщо не впораюсь…», значить людина запрограмувала себе на НЕУСПІХ. Тому стає зрозумілим, що у першому прикладі у людини само ефективність розвинена добре і допомагає їй бути успішною.
Отже, стає очевидним, що розвиток даної психологічної складової впливає на форми поведінки, мотивацію, виникнення емоцій, які сприяють або перешкоджають успішній діяльності.
Важливими умовами розгортання самоефективності особистості у шкільному віці є:
- прагнення до саморозвитку, це пошук нового, удосконалення себе;
- формування мотивації успіху, коли учень прагне кращого результату;
- саморегуляції емоційного стану, треба навчити дитину володіти собою;
- розвиток рефлексивних здібностей, необхідність відтворення нових знань та застосування їх на практиці.
Самоефективність особистості складається із шести компонентів.
Давайте розглянемо вміння, які повинен мати школяр, у якого сформована само- ефективність.
– вміння вільно орієнтуватися в інформаційному і освітньому просторі;
– вміння використовувати зовнішні і внутрішні ресурси для вирішення навчальних задач;
– сприйняття навчання як важливої життєвої цінності,
– високий рівень розвитку компетентностей;
– здатність до самостійної постановки нових задач;
– розуміння задач власного розвитку;
– здатність до ефективної самоорганізації;
– здатність до мотивації власної діяльності;
– позитивна самооцінка та ставлення до себе;
– готовність навчатися впродовж життя.
Самоефективність є важливим регулятором розвитку та самовдосконалення людини, її результативності як у навчанні, так і в інших сферах життєдіяльності.
Слід також враховувати, що процес навчання пов’язаний з певним спектром емоційних переживань: задоволення чи тривожності, радості або розчарування, здивування чи страху.
Емоції, що супроводжують процес навчання, не тільки суб’єктивно забарвлюють його, але і виступають регулятором ефективності.
Сьогодні ми вам представимо досвід наших колег щодо формування самоефективної особистості у правовому просторі нової української школи.