Розвиток творчих здібностей у кожного школяра

Про матеріал
Розвивати творчі здібності необхідно ще з ранніх років, використовуючи схильності дитини. Чим раніше розпочати цей процес, тим більше шансів на успіх. На жаль, вислів "талант себе виявить" не відповідає дійсності, адже діти часто приховують свої здібності, якщо їх не оцінити належним чином. Процес творчої активності учнів будь якого віку посилюється в умовах відсутності критики з боку вчителя, елементу обов’язку (постійних "треба" і безкінечних "мусиш"), стресових ситуацій.
Перегляд файлу

Розвиток творчих здібностей у кожного школяра

(методична проблема педагога-організатора Стефанишин С.І.)

 Не викликає сумніву, що правильно встановленими, цілими, міцними, безпечними сходами можна кого завгодно вивести на будь-яку висоту
Я.Коменський

Життя доводить, що в складних умовах, в умовах, які постійно змінюються, найкраще орієнтується, приймає рішення людина творча, гнучка, креативна, здатна до генерування нового (нових ідей, задумів, підходів). Проектуючи свій життєвий шлях, особистість набуває статусу творця, оскільки творчість стає для неї універсальним способом світовідчуття та життєздійснення.

Розвивати творчі здібності необхідно ще з ранніх років, використовуючи схильності дитини. Чим раніше розпочати цей процес, тим більше шансів на успіх. На жаль, вислів "талант себе виявить" не відповідає дійсності, адже діти часто приховують свої здібності, якщо їх не оцінити належним чином.

Процес творчої активності учнів будь якого віку посилюється в умовах відсутності критики з боку вчителя, елементу обов’язку (постійних "треба" і безкінечних "мусиш"), стресових ситуацій.

Працюючи над даною темою я зрозуміла, наскільки велике  бажання в окремих учнів є розвивати свої здібності, наскільки безмежні їхні можливості. Тому метою своєї роботи бачу: шляхом дослідження інтелектуальних та творчих особистісних якостей  школярів домогтися диференціації, впливу на розвиток кожної дитини з урахуванням її інтересів, мотивів, системи цінностей; стимулювати  розвиток  здібностей  кожної особистості.

Засоби розвитку  творчих здібностей   школярів: 

-         використання  творчої діяльності  вихованців при  проведенні  різних  видів масових  заходів, відкритих  занять, свят;

-         стимулювання і підтримання ініціативи  учнів, самостійності;

-         підхоплювання думки учнів, підкреслення її оригінальності, важливості, інтересу до нового;

-         залучення  під час  опрацювання  програмового матеріалу  до творчої  пошукової роботи з використанням  випереджувальних  завдань;

-         відкриття в кожної дитини її найсильнішої сторони, знаходження „золотої жилки”     і досягнення успіхів у тій справі,  котра розкриває найбільше її природні задатки;

 

У своїй роботі перевагу надаю інтерактивним формам роботи.

Переваги інтерактивних форм роботи:

*            мають високу результативність у засвоєнні знань та формуванні практичних вмінь і навичок;

*            дозволяють за той самий проміжок навчального часу збільшити обсяг виконаної роботи;

*            сприяють формуванню вміння співпрацювати в команді;

*            розвивають гуманні, толерантні стосунки між учасниками навчально-виховного процесу;

*            активізують власний досвід, знання та вміння учасників навчально-виховного процесу, розвивають пам’ять та здатність до самоконтролю.

 

У своїй роботі використовую  такі інтерактивні форми роботи:

 -      театралізовані форми роботи - найскладніші й найцікавіші – розкривають тему за допомогою художніх образів, засобів театралізації, використання творчих здібностей учнів;

-         літературно-музична композиція - композиційно побудоване подання необхідної інформації просвітницького чи профілактичного спрямування у музичному оформленні;

-         тематична лінійка - поєднання єдиною темою (інформаційно-просвітницького, превентивного чи профілактичного спрямування) різних за жанром художніх номерів у одній програмі;

-                     публіцистична вистава (агітбригада) -  цей жанр народився як можливість вести агітаційну роботу за допомогою сценічних прийомів, завдяки яким документальний, публіцистичний зміст набуває художніх форм;

 -         інтерактивні ігрові форми - інтерактивні форми передбачають обов’язкове включення аудиторії, яка стає учасником дійства, і його умови потребують від глядача певних дій, знань, вчинків;

Найважливішим засобом розвитку особистості, її життєвої  компетентності, на мій погляд, є діяльність: навчити і виховати можна лише в дії. Залучення до творчого процесу потребує індивідуального підходу вчителя до кожного учня. Не можна визначати "найкращу творчу особистість у класі" або порівнювати одну дитину з іншою. Це бентежить учнів, яким притаманна індивідуальна життєтворчість. Взаєморозуміння ж учасників творчого процесу додає відчуття важливості роботи й спонукає їх до нових звершень. Разом працюючи учні взаємодіють, хоча кожен засвоює щось нове. Така співпраця забезпечує міцну основу, на якій діти творчо розвиваються й досягають поставленої мети.

 Генрі Форд сказав:

Збиратися разом – це початок,
триматися разом – це процес,
працювати разом – це успіх.

 

До методів і способів , які застосовую для стимулювання творчої активності можна віднести такі:

    створення сприятливої атмосфери спілкування (безоцінкові судження);

    збагачення педагогічного середовища новими враженнями та судженнями;

    забезпечення привабливого творчого характеру діяльності;

    чітке визначення мети і кінцевих результатів роботи, способів її оцінювання;

    спонукання до генерування оригінальних ідей;

    залучення учнів у процес планування мети і поточних завдань творчого об'єднання;

    повага, довіра, визнання й подяка за досягнуті результати;

    надання права самостійно приймати рішення;

    моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне розв'язання проблем тощо.

Виходячи з цього твердження, моделлю такої роботи має стати: «Творчість. Лідерство. Компетентність. Успіх».

Під час роботи  керуюсь нормативно – правовою базою та досягненнями  педагогіки  і психології.   Як педагог – організатор прагну створити таке виховне середовище, яке буде сприяти формуванню ціннісного ставлення учнів насамперед до самих себе .

Щоб стимулювати творчу активність школярів, я використовую такий метод,  як розвиток творчого інтересу.     

У наш час люди все більше усвідомлюють, що саме творчість є найважливішою складовою творчого успіху. І здатність творити можна розвинути. Так під час позакласних заходів використовую такі прийоми та форми роботи: бесіда, виховні заходи, тематичні лінійки, конкурси вікторини тощо       

Свою роботу проводжу за різними напрямками виховання: моральним, патріотичним, національним, екологічним, правовим, родинним, формування здорового способу життя.

         Треба пам’ятати, що творчі здібності забезпечують швидше набуття знань та умінь, ефективне застосування їх на практиці. А це значить, що для розвитку творчих здібностей учнів велике значення має розвиток психічних процесів пам’яті, уваги, уяви. Саме ці якості, за даними психологів, - основа для розвитку продуктивного мислення і творчих здібностей учнів.

Ознайомившись з методичною літературою, досвідом роботи інших вчителів, з думкою науковців, я переконалася в тому, що розвиток творчих здібностей має дуже важливе значення для розвитку дитини, становлення в неї сукупності якостей особистості, без яких не можливо організувати творчу роботу учнів.

Серед восьми правил Дейла Карнегі, які несуть душевний спокій і щастя, я б виділила одне: "Ведіть рахунок своїх успіхів…". Для мене такими успіхами є участь моїх вихованців в  шкільних та районних заходах. Коли бачу результат своєї роботи, який проявляється у взаємопережитті, відповідальності , усвідомленості  того, в чому беруть участь, розумієш, що ти сам:

  • твориш дитину,
  • твориш свою "школу радості",
  • твориш власну "педагогічну поему".

І тоді хочеться сказати від щирого серця: "Дякую вам, діти!"

 

https://www.pedrada.com.ua/images/articles/2316/prynctpy.jpg

docx
Додано
29 квітня 2020
Переглядів
1569
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку