Мимовільна увага – зосередження свідомості людини на об’єкті і внаслідок його особливостей, як подразника. Довільна увага – свідома регуляція та спрямованість психічної діяльності, залежить від вольових зусиль людини. Післядовільна увага – має риси мимовільної ( не вимагає зусиль) та довільної (є цілеспрямованою та передбачуваною) Довільну увагу можна охарактеризувати словами «треба працювати», а післядовільну – «хочу працювати»
Переключення- довільне перенесення спрямованості уваги з одного об’єкта на інший. Розподіл уваги – виконання двох або трьох видів діяльності з одночасним утриманням в зоні уваги кількох об’єктів. Обсяг уваги – визначається тією кількістю об’єктів яку можна охопити увагою в обмежений відрізок часу.
Два основні етапи розвитку уваги-Перший етап -Другий етапдошкільний вік шкільний вік, якийголовною характеризуєтьсяособливістю якого є розвиткомпереважання внутрішньої уваги,зовнішньо опосередкованоюопосередкованої внутрішнімиуваги, викликаним установкамизовнішнім (мотиви, цілі,середовищем цінності)
Розвиток уваги молодшого школяра характеризується довільністю. Цьому сприяє чітка організація їх дій за зразком, а також дій якими вони можуть керувати і які можуть контролювати. Протягом перших років навчання в школі увага дітей ще не стійка, тому в навчальній діяльності мають чергуватися розумові заняття із заняттями зі складання схем, малювання.
Поради батькам1. В основі уваги лежить інтерес. Чим цікавішими тарізноманітнішими будуть ігри й забави, які ви пропонуєте дитині, тим більше шансів розвинути її довільну увагу. 2. Розвиваючи увагу своєї дитини, враховуйте коло її захоплень. На основі цих захоплень привертайте увагу дитини до інших процесів та явищ, пов’язаних з її уподобаннями.
3. Постійно тренуйте увагу своєї дитини. Використовуйте для цього прогулянки на свіжому повітрі, походи, будь-яку можливість.4. Увагу дитини, не нагадуйте і не наголошуйте на її невдачах. Більше уваги звертайте на її успіхи.5. Стимулюйте інтерес до розвитку уваги власним прикладом та прикладами із життя інших людей.6. У сімейному колі демонструйте досягнення дитини з розвитку власної уваги.