Розвиток зв'язного мовлення

Про матеріал
Урок розвитку зв'язного мовлення. Твір-опис тварини в художньому стилі "Лисичка".Навчальна мета : ознайомити учнів із жанровими особливостями художнього опису; удосконалювати творчі вміння створювати опис тварини в художньому стилі, мовну й мовленнєву культуру п’ятикласників;
Перегляд файлу

Автор : Іванова Катерина Володимирівна

Клас : 5-А

Тема уроку: Твір-опис тварини в художньому стилі.

Навчальна мета : ознайомити учнів із жанровими особливостями художнього опису; удосконалювати творчі вміння створювати опис тварини в художньому стилі, мовну й мовленнєву культуру п’ятикласників;

Розвивальна мета: розвивати писемне мовлення, логічне та образне мислення, спостережливість, самостійність думки, творчу уяву, збагачувати словниковий запас школярів;

Виховна мета : виховувати любов до природи, тварин.

Обладнання: мультимедійна презентація, картки, ілюстрації, відеоролик.

Тип уроку: комбінований урок, урок розвитку комунікативних умінь та навичок.

Вид уроку: урок розвитку усного і писемного мовлення.

Наглядні засоби: картки з текстами, пам`ятка « Як описувати тварину » , Червона книга України.
Міжпредметні зв`язки: українська література, природознавство, російська мова.
Форми навчання: індивідуальні,фронтальні.
Випереджувальне завдання: відвідування зоопарку  Запорізької дитячої залізниці, індивідуальне повідомлення про лисицю, малюнки тварин.

 

 

 

 

 

 

 

 

Структура уроку:

  1. Організаційний етап. ( 2 хвилини)
  2. Мотивація навчальної діяльності учнів. ( 2 хвилини)
  3. Актуалізація опорних знань ( 4 хвилин )
  4. Вивчення нового матеріалу. ( 25 хвилин)
  1. Робота з текстами.
  2. Індивідуальна підготовка учня.
  3. Переклад тексту.
  4. Рольова гра.
  5. Робота з пам`яткою.
  6. Творча робота.
  1. Закріплення навчального матеріалу. ( 5 хвилин )
  1. Доповнення тексту епітетами.
  1. Підсумки. Рефлексія. ( 4 хвилини )
  2. Оцінювання.( 2 хвилини )
  3. Домашнє завдання. ( 1 хвилина )

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

Емоційна настанова.

Доброго дня, учні! Олександр Дюма, видатний французький письменник ( фото), коли чекав гостей на звану вечірку, у гардеробі вішав табличку з написом: «Отут, разом з одягом, залишайте свій поганий настрій». За допомогою смайлика на обличчі покажіть з яким настроєм ви прийшли на урок. Я сподіваюся що ви також свій поганий настрій залишили за дверима.

  1. Мотивація навчальної діяльності.

( Перегляд відеофільму « Екскурсія до зоопарку». Під час перегляду відео учні поринають у спогади, пригадують яких тварин бачили, годували. Називають свійських та диких тварин.)

  • Які почуття у вас викликав цей відеоролик?
  • Хто зображений на цих кадрах?
  • Хто намальований на цих малюнках? (  Дитячі малюнки на дошці)

Яких тварин більше?

              ( Орієнтовні відповіді дітей. )

Учитель: В лісі молодиця гуляє
На всі боки поглядає.

На ній шубка дорога

Вся горить, мов золота.

Хвіст пухнастий і м’який.

Що за звір такий? (Лисиця)

     Отже, як ви зрозуміли, мова на уроці піде про тварин, точніше про одну з них, яку ми відвідали в зоопарку. Але ми будемо її розглядать не як хижу тварину, а як предмет для опису спостереження. Ми навчимося створювати твір-опис лисички. Тож ставимо перед собою такі завдання: ознайомитися з жанровими особливостями художнього опису; вдосконалити творчі вміння створювати опис тварини в художньому стилі, мовну й мовленнєву культуру; розвивати писемне мовлення, логічне та образне мислення, спостережливість, самостійність думки, творчу уяву, збагачувати словниковий запас.

               III.Актуалізація опорних знань.
               Бліц-опитування.

  1. Які є стилі мовлення? (Художній, науковий, розмовний, публіцистичний, офіційно-діловий, церковний.)
  2. Які мовні засоби характерні для художнього стилю? (У художньому стилі вживаються слова з конкретним значенням, слова у переносному значенні, пестливо-зменшувана лексика. )
  3. Які ви знаєте типи мовлення ? (Розповідь, опис, роздум.)
  4. Який тип мовлення називається розповіддю? (Це повідомлення про якісь події, що розгортаються в часі.)
  5. Із яких частин складається розповідь? (Початок дії – розвиток дії – завершення.)
  6. Який тип мовлення називається роздумом? (Це висловлювання  про  причини  якостей, ознак, подій. В основі  роздуму  лежать  причинно-наслідкові  відношення.)
  7. Із яких частин складається роздум? (Теза – аргумент – висновки.)
  8. Який тип мовлення називається описом (Це  висловлювання  про  певні  ознаки, властивості  предмета  чи  явища. Найголовніше  в  описі  - дати точне  або  яскраве  уявлення  про  предмет  мовлення.)
  9. Із яких частин складається опис? (Загальне враження – опис деталей – висновки.)

10.На яке основне запитання відповідає опис? ( Який?)

  1. Вивчення нового матеріалу.
    1.Робота з текстами.

Учитель: прочитайте тексти. Визначте стиль і тип мовлення кожного з них. Обґрунтуйте свою відповідь. 
                                              Науковий опис

     Лисиця звичайна або руда найбільш розповсюджений та широко відомий вид роду лисиць родини Псові .Довжина тіла лисиці звичайної 60-90 см, довжина хвоста 35- 60 см, маса від 4 до 8 кг. Морда гостра, витягнута. Вуха стоячі, трикутної форми. Подовгасті, овальні зіниці. Забарвлення хутра мінливе, особливо на спині, найчастіше рудого кольору з різними відтінками.
     У більшості випадків забарвлення спини яскраво-руде, часто з неясним темним візерунком, черево біле, іноді чорне.

 

 

Художній опис

     Того ранку ти сидів у шелюзі над річкою. Вода сивіла молодесеньким дзеркалом, а на його поверхню наче хтось подихав: то хмари з високого неба видивлялись на свою вроду.
     Поки дістав із сірникової коробки свіжого черв`яка, поки начепив його на гачок і закинув вудку, поки обернувся – й очам не повірив: із шелюги вийшло лисеня й тепер підкралося до риби. Напівобернувшись, стежив, як лисеня, витягнувши довгасту мордочку, скрадливо переставляє лапками, як видовжило шию, а спину ледь-ледь опустило до землі.
     Яке воно було, це лисенятко? Оченята поблискували круглими тривожними горішками, а тьмаво-каштановий писок його аж наче посвічувався, принюхуючись до повітря.
     Голодний маленький пройдисвіт із випуклими оченятами й прищуреними вухами вже був зовсім близько, та вмить під ліктем у тебе тріснула галузка, й лисенятко відскочило назад.
Яка відмінність між художнім і науковим описом?
(Науковий опис точно й послідовно називає ознаку предмета. Художній опис відображає предмети в яскравій, образній формі з метою емоційного впливу на читача. Завдання художнього стилю — намалювати живу картину, передати читачеві почуття, які переживає автор.)

2.Індивідуальна підготовка учня

(Учні дослідили цікаві  факти про лисицю)

     Учитель: Лисиця звичайна - дуже гарна тварина — тендітна, з продовгуватим гнучким тілом на низьких струнких лапах і довгим пухнастим хвостом. А якщо додати до цього ще яскраво-руде хутро, білуваті груди та живіт, білий кінчик хвоста і вузьку хитру мордочку з темними вухами, то будь-хто відразу впізнає нашу давню знайому лисичку-сестричку – героїню багатьох дитячих казок.

     Учень: Розмір: за розміром лисиця з невеликого собаку: довжина її тіла сягає 60-90 см, а хвоста — 40- 60 см. Вага самців становить 5-10 кг, самок  4-8 кг. ( Марія )
     Учень: Слух, зір лисиці: Слух у лисиці відмінний. Вона може за сотню кроків почути шурхіт миші в норі,  помах крил і рух зайця. Її великі вуха, як локатори, дуже добре визначають джерело звуку. Також лисиця вміє визначати відстань, звідки долетів до неї звук. Цей звір має цікавий зір: далекозорі очі пристосовані помічати навіть найменший рух билини, добре бачать в темноті, але лисичка погано розрізняє кольори, тому до нерухомої людини вона може підійти дуже близько. ( Арина )
    Учень: Де живе лисиця? Лисиць можна зустріти по всій північній півкулі Землі, навіть в Північній Африці. Вони риють собі нори з декількома входами-виходами і підземними тунелями. Іноді займають чужі оселі, наприклад, нори барсуків. Тут вони виводять потомство і ховаються від небезпеки. ( Поля )
       Учень: Що їсть лисиця? Лисиця — хижак, харчується вона невеликими гризунами — мишами, ховрашками. Прийнято вважати, що улюбленою їжею лисиць є зайці, але це не зовсім так. Через свої короткі лапи їй важко наздогнати зайця. Хоча лисиця здатна розвивати швидкість до 50 км на годину, вона не може довго переслідувати здобич. Крім гризунів і зайців, лисиця любить поласувати птахами, яйцями із зруйнованих гнізд, плодами і ягодами. До речі, винищуючи гризунів і жуків, лисиця приносить велику користь сільському господарству. ( Варя)
     Учень: Лисиця  - танцівниця: Лисиця дуже любить поласувати мишами. А щоб спіймати мишку, їй часто доводиться добре пострибати – здалеку її рухи нагадують елегантний танок. Чи ви чули коли – небудь про танець фокстрот? Його назва так і перекладається  лисячий танець.( Микита )
     Учень: Звички лисиці: Чому у всіх казках лисиця — кмітлива, хитра і підступна, спритна і розумна? Тому що вона в дійсності така і є. Можна тільки дивуватися, як цей звір вміє заплутувати сліди, обманювати дичину, прикидатися і хитрувати. Хоча не варто лисиці приписувати якісь неймовірні здібності. Розум і хитрість — це всього лише звіриний інстинкт, яким її наділила природа, щоб лисиця змогла вижити.( Денис )
     Учень:Червона книга. Через своє цінне хутро постраждала степова лисиця. Ця тварина занесена до Червоної книги України. Дуже шкода, що на нашій території цих хижаків залишилося лише близько двадцяти осіб. Зустріти популяції степової лисиці можливо лише в Луганській області.(Катерина)
Фізкультхвилинка.

3. Переклад тексту.

Учитель: Народ створив чимала казок, де головними героями є лисички.

  •    Види казок?
  •    Які казки ви знаєте, де головна героїня лисичка?
  •    Це народна чи літературна казка?
  •    Якою змальована лисичка у казках?

(Орієнтовні відповіді учнів)
Переклад тексту Костянтина Ушинського «Лиса Патрикеевна» українською мовою. (додається словничок деяких слів)
  У кумушки – лисы зубушки остры, рыльце тоненькое, ушки на макушке, хвостик на отлете, шубка тепленькая.
     Хорошо кума принаряжена: шерсть пушистая, золотистая; на груди жилет, а на шее белый галстучек.
    Ходит лиса тихонько, к земле пригибается, будто кланяется; свой пушистый хвост носит бережно, смотрит ласково, улыбается, зубки белые показывает.
4.Елемент рольової гри (У клас заходить лисичка і звертається до дітей. Бажає успіхів у написанні твору опису.)
5.Колективна робота з пам`яткою.

  1. Розгляньте тварину і визначте її важливі характерні ознаки.
  2. Описуйте в такому порядку: як ми сприймаємо тварину загалом: форма, величина, колір, потім переходьте до деталей
  3. Порівняйте невідоме з відомим
  4. Правильно використовуйте певну лексику щодо опису тварин: порода, масть ( колір тварини), тулуб ( а не тіло), морда ( а не обличчя), шерсть, кігті, тощо
  5. Не слід наводити всі подробиці, а виділити найважливіші, якими тварина вирізняється серед інших.

 

 

 

 

 

6. 6.Творча робота в зошиті .( Слайди про лисичку: фото, з казок, з байок, з мультфільмів, репродукції картин, на парті у кожного пам`ятка «Як описувати тварину»)

Продовжіть ряд прикметників, що виражають ознаку поданих іменників.

Тулуб: довгий, маленький, великий…

Морда: гостра, витягнута, хитра…

Вуха: гострі, великі, маленькі…

Очі: хитрі, злі, маленькі…

Ніс: маленький, рожевий…

Вуса: довгі, закручені…

Лапки: невеличкі, з м`якими подушечками.

Хвіст: довгий, пухнастий, куций

Шерсть: довга, коротка, пишна…

  1. Закріплення навчального матеріалу.

Доповніть опис тварини наведеними означеннями так, щоб вийшов завершений текст.

«Лисичка»

     Лисичка  – це хитрий, … звір, який живе в лісах у норах. У неї …тулуб, вкритий …хутром. Воно …, тільки грудка та кінчик хвостика …. У неї …, … очі, вушка …, завжди нашорошені, бо лисичка, хоч і …, але така ляклива, обережна. Своїм …. носиком, з чорною цяточкою на кінчику, вона винюхує сліди зайця чи  мишки. Лисичка ступає тихо, бо лапки у неї …. А на ніжках наче … панчішки!

  1. Підсумки.Рефлексія.

Метод « Мікрофон »

Бесіда

  • На уроці я навчився (лася)
  • На уроці мені було цікаво, тому, що…
  1. Оцінювання.
  2.    Домашнє завдання. Скласти твір – опис лисички. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           Додаток №1

Текст № 1

     Лисиця звичайна або руда найбільш розповсюджений та широко відомий вид роду лисиць родини Псові. Довжина тіла лисиці звичайної 60-90 см, довжина хвоста 35- 60 см, маса від 4 до 8 кг. Морда гостра, витягнута. Вуха стоячі, трикутної форми. Подовгасті, овальні зіниці. Забарвлення хутра мінливе, особливо на спині, найчастіше рудого кольору з різними відтінками.
     У більшості випадків забарвлення спини яскраво-руде, часто з неясним темним візерунком, черево біле, іноді чорне.

Текст № 2

     Того ранку ти сидів у шелюзі над річкою. Вода сивіла молодесеньким дзеркалом, а на його поверхню наче хтось подихав: то хмари з високого неба видивлялись на свою вроду.
     Поки дістав із сірникової коробки свіжого черв`яка, поки начепив його на гачок і закинув вудку, поки обернувся – й очам не повірив: із шелюги вийшло лисеня й тепер підкралося до риби. Напівобернувшись , стежив, як лисеня, витягнувши довгасту мордочку, скрадливо переставляє лапками, як видовжило шию, а спину ледь-ледь опустило до землі.
     Яке воно було , це лисенятко? Оченята поблискували круглими тривожними горішками, а тьмаво-каштановий писок його аж наче посвічувався, принюхуючись до повітря.
     Голодний маленький пройдисвіт із випуклими оченятами й прищуреними вухами вже був зовсім близько, та вмить під ліктем у тебе тріснула галузка, й лисенятко відскочило назад.
 

 

 

Додаток № 2
Пам`ятка.

1.Розгляньте тварину і визначте її важливі характерні ознаки.

2.Описуйте в такому порядку: як ми сприймаємо тварину загалом: форма, величина, колір, потім переходьте до деталей.

3.Не слід наводити всі подробиці, а виділити найважливіші, якими тварина вирізняється серед інших.

4.Порівняйте невідоме з відомим.

5.Правильно використовуйте певну лексику щодо опису тварин: порода, масть, тулуб, морда, шерсть, кігті, тощо.

 

Додаток № 3
« Лиса Патрикеевна»

     У кумушки – лисы зубушки остры, рыльце тоненькое, ушки на макушке, хвостик на отлете, шубка тепленькая .
      Хорошо кума принаряжена: шерсть пушистая, золотистая; на груди жилет, а на шее белый галстучек.
     Ходит лиса тихонько, к земле пригибается, будто кланяется; свой пушистый хвост носит бережно, смотрит ласково, улыбается, зубки белые показывает

Словничок

  1. Макушка – маківка
  2. Наряжена – причепурена
  3. Будто – ніби
  4. Пушистій – пухнастий
  5. Бережно – дбайливо

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток № 3
« Лиса Патрикеевна»

     У кумушки – лисы зубушки остры, рыльце тоненькое , ушки на макушке, хвостик на отлете, шубка тепленькая .
      Хорошо кума принаряжена: шерсть пушистая, золотистая; на груди жилет, а на шее белый галстучек.
     Ходит лиса тихонько , к земле пригибается, будто кланяется; свой пушистый хвост носит бережно, смотрит ласково, улыбается, зубки белые показывает

« Лисичка- сестричка»

     У кумасі - лисички зубушкі гостренькі , рильце тоненьке, вушка на маківці, хвостик на відльоті, шубка тепленька.
     Добре кума причепурюсь: шерсть пухнаста, золотиста; на грудях жилет, а на шиї білий галстучек.
      Ходить лисиця тихенько, до землі гнеться, ніби кланяється; свій пухнастий хвіст носить дбайливо, дивиться ласкаво, посміхається, зубки білі показує.

Словничок

  1. Макушка – маківка
  2. Наряжена – причепурена
  3. Будто – ніби
  4. Пушистій – пухнастий
  5. Бережно – дбайливо

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток № 4

 

 

 

 

 

 Додаток № 5

    

 

Картинки по запросу малюнки дитячі  тварини

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
3 листопада 2022
Переглядів
1034
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку