Тема: Розвиток зв’язного мовлення. Барви осені
Мета уроку:
Дидактична: закріплювати знання учнів про осінь, її головні ознаки, вчити будувати поширені речення та користуватися ними, робити описи природи.
Корекційна: збагачувати словниковий запас, увагу, пам'ять учнів.
Виховна: виховувати любов до рідної мови, Батьківщини, природи, вміння бачити красиве, поетичне.
Обладнання: шкільне приладдя, картини з пейзажами осінньої природи, картки з друкованим матеріалом для ігор та вправ.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1.Вчитель зачитує вірша
Весела пісенька дзвіночка
покликала нас на урок.
Я бачу ваші милі личка,
І очі з безліччю думок.
Ми помандруємо в світ чудовий,
Що гордо Мовою зовуть!
Та лиш кмітливість та увагу
З собою взяти не забудь!
Вчитель. На який урок покликала нас весела пісенька дзвіночка?
Учні. Урок розвитку мовлення.
Вчитель. Які ж завдання стоять перед нами на уроках зв’язного мовлення?
Учні. На уроці зв’язного мовлення ми будемо правильно розмовляти українською мовою, зв’язно висловлювати свої думки.
Вчитель. А ще згадаймо вимоги до усного мовлення.
Учні. Усне мовлення має бути правильним, грамотним, чітким, зрозумілим, емоційним.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Нервово – психічна підготовка
Вчитель. А про що говоритимемо сьогодні на уроці ви дізнаєтесь, відгадавши загадку:
В зеленім лісі побував
Якийсь художник – і поволі
Дерева перефарбував
У золотисто-жовтий колір.
– Ти хто такий? –
я здивувавсь‚ –
Чому тебе не бачив досі?
– То придивися‚ – хтось озвавсь‚ –
І ти тоді побачиш…
Учні. ОСІНЬ.
Вчитель. Отже, будемо говорити про найчарівнішу пору року – осінь.
ІІІ. Основна частина
Вчитель.
Учні. А чи чуєте ви, що до нас хтось стукає? Хто ж це завітав?
ОСІНЬ.
Добрий день, в добрий час
Рада, діти, бачить вас!
Завітала я до вас на Україну,
Одягла в червоне намисто калину.
Бо українська осінь – це пишні жоржини,
Айстри різнобарвні, горішки ліщини.
Вчитель. Хто це?
Учні. Осінь.
Вчитель. Сідай, маємо надію, що тобі у нас сподобається. Діти, привітаймо осінь цілою зливою компліментів. Проведемо низку вправ та ігор на перевірку умінь та навичок:
Учні добирають слова: (красива, чарівна, ошатна, золота, тепла, яскрава, чудова, багряна, грибна, щедра, урожайна).
Вчитель. Молодці! Багато компліментів подарували осені. А зараз перевіримо, чи багато осінніх слів ви знаєте, які покладемо до «Скриньки осінніх слів», щоб у подальшому користуватися ними:
Вчитель. На яке питання відповідають слова, яка це частина мови?
Осінь. Ви багато знаєте про осінь. А чи знаєте ви вірші про цю загадкову пору року? (Читання учнями віршів про осінь)
Ніби притомилося сонечко привітне:
У траві пожовклій молочай не квітне.
Облетіло літо листячком із клена,
Лиш ялинка в лісі сонячно зелена.
Журавлі курличуть: летимо у вирій.
Пропливає осінь на хмарині синій.
Богдан Чалий
Непомітно з’явилася осінь –
День коротшим стає щодоби.
Глянь, берізки – уже златокосі,
І в дубів багряніють чуби.
Вже у теплі краї відлетіли
Сонцелюби – дзвінкі журавлі,
Не страшні їм тепер заметілі
На далекій південній землі.
Валентин Бичко
Ой, навіщо мені листя,
Коли вже іде зима,
Коли холодно вже стало
І пташок ніде нема.
Краще скину я листочки
І тихесенько засну.
Буду спати, буду ждати
Сонце, радість і весну.
Олександр Олесь
5.Гра «У музеї осені» (на дошці зображені осінні пейзажі)
Осінь. А зараз я запрошую вас до музею осені. У ньому багато картин, де я зображена різною: сумною і веселою, сонячною і похмурою, золотою і вже з облетілим листям. Але є в музеї картина, яку я дуже люблю. Спробуйте її відгадати за описом (учень описує осінь за картиною).
Вчитель. Діти, скажіть, то яка ж зараз стоїть осінь – золота чи пізня?
Учні. Пізня.
Вчитель. Українці збирають урожай, співають і танцюють, зробимо відпочинок і ми.
6.Фізкультхвилинка «Гопачок».
7.Робота над картиною «Пізня осінь»:
Вчитель.
1 крок «Поділи» (назви всі предмети, зображені на картині).
2 крок «З'єднання» (опиши картину).
8. Гімнастика для очей «Листочок».
Вчитель.
3 крок «Чарівний» (пропонуються спеціальні речі, які дозволяють дітям краще почути та відчути осінь).
«Чарівні навушники» допоможуть почути всі звуки на картині, назвемо їх; спеціальними рукавичками доторкнемося до осінніх предметів; чарівним пристроєм для носа відчуємо запах осені.
4 крок «Крок часу» (дітям пропонується сказати, що було і буде далі).
9. Гра «Пошир речення».
Вчитель пропонує поширити речення.
Наприклад:
Вчитель.
10. Читання учнями описів осені.
1.Непомітно підкралася осінь до наших гаїв, лісів. Ще з кінця серпня дерева почали вкриватися жовтим листям, а зараз воно вже блищить на сонці, ніби золото.
Дерева стоять у багряному, жовтому листі, яке потихеньку спадає додолу.
Земля вкрита кольоровим листям, наче прекрасним килимом. Шелестить воно під ногами, дивиться на нас з клена, берізок, осик. Жаль, що пора ця зовсім недовга.
2. Осінь чарує мене й тими смутками коли разками намиста відлітають у вирій журавлі. Коли в холодному осінньому небі і вдень, і вночі повно їхнього плачу. З дерев падає пожовкле листя. Скільки його там золотого, мокрого, заплаканого.
Вранці та ввечері огортають землю сиві тумани, і відчувається прохолодний подих вже недалекої зими.
3.Природа віддала людям все, що мала, чим була багата. Дерева поскидали з себе святкове вбрання. Так їм легше буде вистояти проти колючого морозу та вітру. Іде осінь і перевіряє, чи всі її діти готові до зустрічі з зимою.
11. Вправа «Дискусія».
Вчитель. Пропоную довести свою думку, чи дійсно осінь чудова пора року?(На дошці записуються слова «так» і «ні», а учні складають речення – докази).
12. Гра «Ми - поети».
Вчитель. Кожна пора року прекрасна по – своєму. Саме осінь найбільше надихає поетів, прозаїків, художників до написання своїх шедеврів. Сьогодні ви спробуєте бути поетами, будете добирати рими до вірша про осінь. Слова співзвучні – рими добирайте!
Я зупинюсь – ви слово називайте.
Я нагадаю прикмети охоче:
Зменшились дні і подовжали (ночі).
Запам’ятайте прикметники народні:
Дні ще гарячі, а ночі (холодні).
Уся дітвора тепла хоч бажає,
Та листя пожовкле з дерев (облітає),
Скоро від холоду згинуть комашки,
Нічого їстоньки буде для (пташки).
Осінь до нас непомітно приходить,
Підсумок нашої роботи (підводить).
Вчитель.
Учні. « Книга природи».
Вчитель. Він вам сподобався?
12. Гра «Словесні бутерброди»
(Вчитель зачитує, а учні встановлюють відповідність між запропонованими авторами та назвами творів).
Вчитель.
РІДНА МОВА
По-своєму кожна
Пташина співає,
По-своєму кожен
Народ розмовляє.
У мене й народу мого
Українська є мова чудова,
Своя, материнська.
По світу її,
Як святиню, нестиму
Допоки живу,
В чистоті берегтиму,
З Любов’ю сердечною,
Вірністю сина.
Ця мова для мене,
Як мати, єдина.
І\/. Підсумок уроку
Вчитель.