Розвиток зв’язного мовлення. Барви осені

Про матеріал
Збагачувати словниковий запас, увагу, пам'ять учнів. Розвивати зв'язне мовлення у діток з особливими потребами.
Перегляд файлу

Тема: Розвиток звязного мовлення. Барви осені

Мета  уроку:

Дидактична: закріплювати знання учнів про осінь, її головні ознаки, вчити будувати поширені речення та користуватися ними, робити описи природи.

Корекційна: збагачувати  словниковий запас, увагу, пам'ять учнів.

Виховна: виховувати любов до рідної мови, Батьківщини, природи, вміння бачити красиве, поетичне.

Обладнання: шкільне приладдя, картини з пейзажами осінньої природи, картки з друкованим матеріалом для ігор та вправ.

Хід уроку

І. Організаційний момент

1.Вчитель зачитує вірша

Весела пісенька дзвіночка

 покликала нас на урок.

Я бачу ваші милі  личка,

І очі з безліччю думок.

Ми помандруємо  в світ чудовий,

Що гордо Мовою зовуть!

Та лиш кмітливість та увагу

З  собою взяти не забудь!

Вчитель. На який урок покликала нас весела пісенька дзвіночка?

Учні. Урок розвитку мовлення.

Вчитель. Які ж завдання стоять перед нами на уроках зв’язного мовлення?

Учні. На уроці зв’язного мовлення ми будемо правильно розмовляти українською мовою, зв’язно висловлювати свої думки.

Вчитель. А ще згадаймо вимоги до усного мовлення.

Учні. Усне мовлення має бути правильним, грамотним, чітким, зрозумілим, емоційним.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Нервово – психічна підготовка

Вчитель. А про що говоритимемо сьогодні на уроці ви дізнаєтесь, відгадавши загадку:

В зеленім лісі побував

Якийсь художник – і поволі

Дерева перефарбував

У золотисто-жовтий колір.

– Ти хто такий? –

я здивувавсь‚ –

Чому тебе не бачив досі?

– То придивися‚ – хтось озвавсь‚ –

І ти тоді побачиш…

Учні. ОСІНЬ.

Вчитель. Отже, будемо говорити про найчарівнішу пору року – осінь.

ІІІ. Основна частина

Вчитель.

  • Діти, уявимо, яку музику могла б виконати осінь, назвемо найпоширеніші звуки цієї пори року. Закриємо очі  і у нашій уяві:
  • дріб дощу,
  • завивання вітру між деревами й між гіллям дерев, потріскування  вогню у печі, переливи шкільного дзвоника,
  • прощальний плач журавлів,
  • стукіт каштанів,
  • горіхів.

Учні. А чи чуєте ви, що до нас хтось стукає? Хто ж це завітав?

ОСІНЬ.

Добрий день, в добрий час

Рада, діти, бачить вас!

Завітала я до вас на Україну,

Одягла в червоне намисто калину.

Бо українська осінь – це пишні жоржини,

Айстри різнобарвні, горішки ліщини.

Вчитель. Хто це?

Учні. Осінь.

Вчитель. Сідай,  маємо надію, що тобі у нас сподобається. Діти, привітаймо осінь цілою зливою компліментів. Проведемо низку вправ та ігор на перевірку умінь та навичок:

  1. Гра «Комплімент»

Учні добирають слова: (красива, чарівна, ошатна, золота, тепла, яскрава, чудова, багряна, грибна, щедра, урожайна).

Вчитель. Молодці! Багато компліментів подарували осені. А зараз перевіримо, чи багато осінніх слів ви знаєте, які покладемо до «Скриньки осінніх слів», щоб у подальшому користуватися ними:

  1. Робота учнів в групах (І група добирає слова, які відповідають на питання хто? що? Наприклад: вітер, дощ, гриби, птахи. ІІ група – слова, які відповідають на питання яка? Наприклад: золота, грибна, казкова. ІІІ група – слова, які відповідають на питання що робить? Наприклад: малює, дарує, золотить).
  2. Перевірка завдання.

Вчитель. На яке питання відповідають слова, яка це частина мови?

  1. Гра «Сенкан»
  • Багато ви знаєте слів – іменників, прикметників, дієслів, ми можемо скласти сенкан про осінь.(Правила складання сенкану)

Осінь. Ви  багато знаєте про осінь. А чи знаєте ви вірші про цю загадкову пору року? (Читання учнями віршів про осінь)

  1. Осінь

Ніби притомилося сонечко привітне:
У траві пожовклій молочай не квітне.
Облетіло літо листячком із клена,
Лиш ялинка в лісі сонячно зелена.
Журавлі курличуть: летимо у вирій.
Пропливає осінь на хмарині синій.
                                     Богдан  Чалий

  1. Осінь

Непомітно з’явилася осінь –

День коротшим стає щодоби.

Глянь, берізки – уже златокосі,

І в дубів багряніють чуби.

Вже у теплі краї відлетіли

 Сонцелюби – дзвінкі журавлі,

 Не страшні їм тепер заметілі

На далекій південній землі.

                               Валентин  Бичко

  1. Осінь

Ой, навіщо мені листя,
Коли вже іде зима,
Коли холодно вже стало
І пташок ніде нема.
Краще скину я листочки
І тихесенько засну.
Буду спати, буду ждати
Сонце, радість і весну.

 Олександр Олесь

5.Гра «У музеї  осені» (на дошці зображені осінні пейзажі)

Осінь. А зараз я запрошую вас до музею осені. У ньому багато картин, де я зображена різною: сумною і веселою, сонячною і похмурою, золотою і вже з облетілим листям. Але є в музеї картина, яку я дуже люблю. Спробуйте її відгадати за описом (учень описує осінь за картиною).

Вчитель. Діти, скажіть, то яка ж зараз стоїть осінь – золота чи пізня?

Учні. Пізня.

Вчитель. Українці збирають урожай, співають і танцюють, зробимо відпочинок і ми.

6.Фізкультхвилинка «Гопачок».

7.Робота над картиною «Пізня осінь»:

Вчитель.

1 крок «Поділи» (назви всі предмети, зображені на картині).

2 крок «З'єднання» (опиши картину).

8. Гімнастика для очей «Листочок».

Вчитель.

3 крок «Чарівний» (пропонуються спеціальні речі, які дозволяють дітям  краще почути та відчути осінь).

«Чарівні навушники» допоможуть почути всі звуки на картині, назвемо їх; спеціальними рукавичками доторкнемося до осінніх предметів; чарівним пристроєм для носа відчуємо запах осені.

4 крок «Крок часу» (дітям пропонується сказати, що було і буде далі).

9. Гра «Пошир речення».

Вчитель пропонує поширити речення.

Наприклад:

  1. Падає лист.
  2. Падає  осінній лист.
  3. З дерева падає  осінній лист.
  4. З дерева повільно  падає  осінній лист.
  5. З дерева повільно  падає  осінній лист на землю.
  6. З дерева повільно  падає  осінній лист на  холодну землю.
  7. З дерева повільно  падає  останній  осінній лист на  холодну землю.

Вчитель.

  • Яке речення вам подобається найбільше 1 чи 7? Отже, намагайтеся будувати поширені речення, щоб вони збагачували вашу мову. Ось і я хочу послухати ваші описи осені і, думаю, що вони матимуть багато поширених речень.

10. Читання учнями описів осені.

1.Непомітно підкралася осінь до наших гаїв, лісів. Ще з кінця серпня дерева почали вкриватися жовтим листям, а зараз воно вже блищить на сонці, ніби золото.

      Дерева стоять  у багряному, жовтому листі, яке потихеньку спадає додолу.

      Земля вкрита кольоровим листям, наче прекрасним килимом. Шелестить воно під ногами, дивиться на нас з клена, берізок, осик. Жаль, що пора ця зовсім недовга.

2. Осінь чарує мене й тими смутками коли разками намиста відлітають у вирій журавлі. Коли в холодному осінньому небі і вдень, і вночі повно їхнього плачу. З дерев падає пожовкле листя. Скільки його там золотого, мокрого, заплаканого.

     Вранці та ввечері огортають землю сиві тумани, і відчувається прохолодний подих вже недалекої зими.

3.Природа віддала людям все, що мала, чим була багата. Дерева поскидали з себе святкове вбрання. Так їм легше буде вистояти проти колючого морозу та вітру. Іде осінь і перевіряє, чи всі її діти готові до зустрічі з зимою.

11. Вправа «Дискусія».

Вчитель. Пропоную довести свою думку, чи  дійсно осінь чудова  пора  року?(На дошці записуються слова «так» і «ні», а учні складають речення – докази).

12. Гра «Ми - поети».

Вчитель. Кожна пора року прекрасна по – своєму. Саме осінь найбільше надихає поетів, прозаїків, художників до написання своїх шедеврів. Сьогодні ви спробуєте бути поетами, будете добирати рими до вірша про осінь. Слова співзвучні – рими добирайте!

Я зупинюсь – ви слово називайте.

Я  нагадаю прикмети охоче:

Зменшились дні і подовжали (ночі).

Запам’ятайте прикметники народні:

Дні ще гарячі, а ночі (холодні).

Уся дітвора тепла хоч бажає,

Та листя пожовкле з дерев (облітає),

Скоро від холоду згинуть комашки,

Нічого їстоньки буде для (пташки).

Осінь до нас непомітно приходить,

Підсумок нашої роботи (підводить).

Вчитель.

  • Підведемо і ми підсумки нашої роботи. Скажіть, який розділ літературного читання співзвучний з темою нашого уроку?

Учні. « Книга природи».

Вчитель. Він вам сподобався?

12. Гра «Словесні бутерброди»

(Вчитель зачитує, а учні встановлюють відповідність між запропонованими авторами та назвами творів).

Вчитель.

  • Бачу, що всі ви любите природу свого краю, умієте бачити в ній прекрасне, любите свою Батьківщину, рідну мову, намагаєтесь говорити нею так, щоб усі, хто вас почув, міг сказати: «Яка гарна українська мова!» Ось як сказала про мову відомий український поет Степана Жупана (читання вірша вчителем).

РІДНА  МОВА

По-своєму кожна
Пташина співає,
По-своєму кожен
Народ розмовляє.
У мене й народу  мого
Українська є мова чудова,
Своя, материнська.
По світу її,
Як святиню, нестиму
Допоки живу,
В чистоті берегтиму,
З Любов’ю сердечною,
Вірністю сина.
Ця мова для мене,
Як мати, єдина.

І\/. Підсумок уроку

Вчитель.

  • Бережіть, любіть природу. Вона прекрасна у будь – яку пору року. Любіть мову, якою можна передати красу. Дякую за роботу. Ви – молодці!

 

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Розробки уроків
Інкл
Додано
30 жовтня 2020
Переглядів
934
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку