Розвивальні ігри
в групі продовженого дня
Ігри на розвиток пізнавальних процесів
Ігри на розвиток уваги
Завдання. Діти йдуть по колу. Ведучий із різними інтервалами дає команди: «коні», «зайчики», «чаплі», «жабки», «раки». Діти виконують команди:
«коні» - б’ють ногою в підлогу; «зайчики» - стрибають; «чаплі» - стоять на одній нозі; «жабки» - стрибають навприсядки; «раки» - задкують.
Завдання. Вчитель показує рухи й супроводжує їх командами. Потім рухи й команди не збігаються. Діти повинні повторити почуту команду, не зважаючи на показ рухів.
Завдання. Вчитель задає питання, діти відповідають за певним правилом:
Питання: Варіанти відповідей:
Завдання. Одними очима, без допомоги пальців або олівця, порахуй, скільки кружечків і скільки хрестиків в рядку.
+ + 0 + 0 + + + 0 0 + 0 + 0
Завдання. Описати все те, що діти бачать щодня: шкільний двір, шлях від дома до школи…
Завдання. На полі живуть чарівні сонечка. Вони перелітають з клітинки на клітинку. Діти 2-3 секунди дивляться на ігрове поле з 9 клітинок (3+3) на якому певним чином розставлені сонечка і намагаються так само розставити їх у на пустому полі.
Ігри на розвиток пам’яті
1 .Гра «Я кладу в мішечок…»
Завдання. Вчитель говорить речення, а наступний гравець повинен повторити і додати щось своє. Наступний гравець повторює все речення і додає ще щось від себе…
Наприклад: «Я поклала в мішечок яблука…»
«Я поклала в мішечок яблука, банани…» і таке інше.
2. Гра «Запам’ятай фрази»
Завдання. Вчитель називає п’ять фраз, а дитина повинна запам’ятати і назвати їх, виконавши до кожної фрази схематичний малюнок, який допоможе в запам’ятовуванні.
Хлопчик втомився. Дівчинка плаче. Тато відпочиває. Мама готує. Бабуся читає.
2. Гра «Калейдоскоп»
Завдання. Гравці по черзі називають ведучому колір, який йому подобається. Після цього ведучий повертається до них спиною, а гравці швидко міняються місцями. Ведучий повинен назвати, який колір подобається кожному гравцю.
Завдання. Вчитель (вихователь ГПД) описує кожну з геометричних фігур за формою, називає її, звертає увагу на особливості. Дитина опускає руку в мішечок, намацує одну фігуру і називає її.
Завдання. Одній дитині дається лялька – іменинниця, всім іншим – гості-іграшки, які прийдуть на іменини. Кожному гостю дається своє ім’я. Іменинниця повинна пригостити гостя, ім’я якого називає вчитель.
Завдання. Вчитель двічі називає десять пар слів, пов’язаних за змістом (стіл-чашка; кішка-молоко; собака-кістка; дівчинка-лялька; хлопчик-машинка; тарілка-суп; дерево-гілка; птах-гніздо; курка-яйце; двері-замок; будинок-дах; кофта-ґудзик). Потім вчитель називає перше, а діти кажуть друге слово.
Завдання. Розкласти на столі 10 предметів ,які не пов’язані між собою за змістом. Запропонувати дітям уважно роздивитися їх протягом 2-3 хвилин. Діти заплющують очі, вчитель міняє місцями дві-три пари предметів, а потім запитує «Що змінилося?»
Ігри на розвиток мислення
Завдання. Вчитель кидає дитині м’яч і називає родове поняття. Дитина ловить м’яч і каже видове: меблі - стіл, стілець, шафа; посуд - тарілка, каструля, чашка.
Вчитель кидає дитині м’яч і називає видове поняття. Дитина ловить м’яч і каже родову назву: плаття - одяг, картопля - овоч.
Завдання. Підібрати пари слів, які пов’язані однаковими відносинами:
Птах - пір’я, риба - … . Учитель – школа, лікар -…. Стіл – скатертина, підлога -… . Ранок – сніданок, вечір -… . Людина – рука, кішка -… . Пісня – глухий, картина -… . Ніж – метал, стіл -… . Хліб – пекар, дім -… . Пальто – ґудзик, черевик -… .
Завдання. Викласти з кольорових трикутників візерунки за зразками(за Б. Нікітіним).
Завдання. Скласти зі шматочків один квадрат (за Б. Нікітіним)
Завдання. Подумайте, чим схожі і чим відрізняються ці предмети: муха й метелик, дім і сарай, стіл і стілець, вода й молоко, молоток і сокира, ріка й озеро, місто й село, книга й зошит, собака й кішка, ножиці й сковорідка.
Завдання. Вчитель починає слово, вимовляючи перший склад, а діти його закінчують: по, на, за, мі, му, до, при, ку, зо.
Завдання. Запропонуйте дітям визначити слово, що є « зайвим» :
1)сніг, лижі, санки, ковзани;
2)лялька, солдатик, кубики, книга;
3)молоко, сир, сметана, хліб;
4)будинок, школа, кінотеатр, стадіон;
5)ложка, тарілка, сумка, каструля.
8. Гра «Продовж речення»
Завдання. Встановити причинно-наслідкові зв’язки. Придумати якомога більше наслідків названих подій.
Наприклад: Метелик залетів у кімнату… Маринка послизнулась і… У клас прийшов новий учень… На вулиці хтось розбив банку з варенням…
Ігри на розвиток уяви
Завдання. Що буде якщо: собаки почнуть розмовляти; дощ буде іти не перестаючи; люди навчаться літати, люди навчаться читати думки інших, люди перестануть спати, сонце не буде заходити, машини почнуть їздити задом наперед, усі іграшки оживуть, взимку розквітнуть дерева, з крана поллється апельсиновий сік.
Завдання. Дітям пропонується намалювати саме найкраще на світі, намалювати «добро».
Завдання. Уявити і показати: перукар робить зачіску; стоматолог лікує зуб;
хлопчик ловить метелика сачком; дресирувальник навчає собаку; як впихають нитку в голку і зашивають речі; як надувають повітряну кульку.
Завдання. Вчитель починає казку, а діти по черзі її продовжують, створюючи єдиний сюжет казки. Атмосфера має бути веселою, без негативних коментарів у бік дитини.
Завдання. Дітей просять придумати й намалювати якнайбільше предметів, використовуючи геометричні фігури: коло, півколо, трикутник, прямокутник, квадрат(кожну фігуру можна використовувати багаторазово, а якусь фігуру не використовувати взагалі, не можна додавати довільні фігури).
Ігри на розвиток комунікативних навичок
Завдання. Дітям пропонується намалювати свої портрети і «посилити» їх у будиночку, малюнок якого (с пустими вікнами) висить на дошці.
Завдання. Діти повертаються один до одного і уявляють, що між ними товсте скло. Один одному без слів передають інформацію:
Завдання. Походити, як: немовля, дідусь, лев, ведмідь, клоун в цирку. Посидіти, як: бджола на квітці, наїзник на коні. Пострибати, як: коник, козлик, кенгуру. Політати, як метелик, як орел.
Завдання. Дітям пропонується: зрадіти, як квіти сонечку, як пташки весні.
насупитись, як: осіння хмара, розгнівана людина, розлючений лев;
позлитися, як голодний вовк, як зла відьма;
налякатися, як зайчик, як кицька, що побачила собаку;
усміхнутися, як хитра лисиця, як щаслива дитина.
Завдання. Вчитель починає малюнок, діти по черзі продовжують його, пояснюючи свій задум. Малюнок поповнюється новими елементами від кожної дитини.
Завдання . Дитина малює себе на трьох малюнках: який він був раніше, який він зараз і яким він хотів би бути в майбутньому.
Завдання. На партах лежать метелики без крил. Кожна дитина має знайти іншу дитину, у якої є крильце з таким самим малюнком. Домовитися з нею і разом повернути крильця метелику.
Ігри на розвиток адекватної самооцінки
Матеріал: іграшка, «п’єдестал» (куб).
Діти стоять півколом. Виховавтель дає м’яку іграшку одному з дітей.
Завдання. Хто піймає іграшку, стає з нею на «п’єдестал» і каже про себе гарні, ласкаві, приємні слова. Наприклад: «Я розумна, красива дівчинка…» Після розповіді дитина віддає іграшку .
Діти стоять по колу і передають один одному м’яч:
Наш веселий дзвінкий м’яч, ну просто ас!
У кого веселий м’яч, ти-виходь до нас.
Завдання. Дитина, у якої опинився м’яч наприкінці лічилки виходить у коло й виконує завдання, яке їй найбільше до душі (танок, пісня, вірш).
Завдання. Вихователь запрошує декілька дітей до себе і вони програватимуть те, що їм запропонують:
1) У тебе віднімає іграшку друг. Що ти будеш робити далі?
2) Діти не приймають тебе до спільної гри. Що ти будеш робити далі?
3) Твій друг плаче - заспокой його.
4) Діти посварились - помири їх.
4. Гра «Дзеркало»
Завдання. Грає музика. Діти сідають одне проти одного. Одна дитина дзеркало, інша - відображення в ньому. Дитина дивиться в дзеркало, яке повторює всі її рухи і жести. Потім міняються ролями.
Завдання. Намалювати свій настрій. Звучить спокійна музика.
Завдання. Уявити, що ми зараз на галявині квітів. «Якою квіткою ви себе уявляєте?» Намалювати себе квіткою. Малюнки з’єднати, виложивши на підлозі та зробити галявину.
Завдання. Гравці сидять у колі. Вихователь ГПД пошепки дає команди і тихо каже слово «всі». Потім дає команду і називає ім’я якоїсь однієї дитини, яка повинна виконати команду. Наприклад: підняли руки, всі сіли, Іринка, покружились, Максимко.