Розвивиток творчих здібностей учнів на уроках англійської мови,

Про матеріал
Творча особистість — це значною мірою результат навчально-виховного процесу. Розвиваючи творчі здібності учнів на уроках англійської мови, потрібно дотримуватися певних принципів в організації навчання
Перегляд файлу

  Сучасна школа як соціально-педагогічна система покликана забезпечити досягнення таких освітніх результатів, які відповідають цілям розвитку особистості та сучасним вимогам суспільства.  Школа має допомогти учням у оволодінні технологіями житгєтворчості, створити умови для розкриття потенціалу самопізнання, самооцінки, самореалізації.

  Головною  метою навчання іноземної мови в сучасній школі є розвиток особистості школяра, здатного використовувати іноземну мову як засіб спілкування в діалозі культур. Вважаю, практичного результату навченості іноземної мови можна досягти  передусім у процесі  особистісно комунікативного навчання, яке передбачає й вирішення завдань, пов’язаних з освітою, вихованням та розвитком  творчої особистості.

Наявність порушень мовленнєвого розвитку вимагає від педагога обов'язкового втілення диференційованого та індивідуального підходів у практику своєї роботи. Це дозволить врахувати особливі освітні потреби кожної дитини, а також створить умови для досягнення нею хоча б мінімального успіху, що є потужним мотивуючим засобом опанування знань з іноземної (англійської) мови.

  Творча особистість — це значною мірою результат навчально-виховного процесу. Розвиваючи творчі здібності учнів на уроках англійської мови, потрібно дотримуватися певних принципів в організації навчання:

  • принцип зв’язку з практикою життя;
  • принцип саморозвитку;
  • принцип оптимального поєднання індивідуальної та колективної форм навчально-творчої діяльності;
  • принцип інформативності;
  • принцип віри в сили і можливості дитини.

На відміну від сучасної програми, за якою навчаються школярі загальноосвітніх навчальних закладів, програма для учнів з тяжкими порушеннями мовлення передбачає опанування всіх необхідних знань, умінь та навичок з урахуванням вихідного рівня розвитку вимови, лексики, граматики у контексті рідної мови кожного з учнів та причин виникнення порушень, що обумовлено наявністю єдиного нейрофізіологічного мовленнєвого механізму незалежно від типу мови

Під час планування уроків дотримуюся принципів та умов, необхідних для формування комунікативної компетенції учнів:

·     Постійна мовленнєва практика учнів.

·     «Омовленість » певною мірою всіх вправ.

·     Використання комунікативного цінного матеріалу.

·     Постійна активізація мовленнєво – мисленнєвої активності учнів.

·     Мовленнєвий характер уроку.

Іноземна мова, як загальноосвітній навчальний предмет, може і повинна внести свій внесок у процес розвитку творчих здібностей учнів.

Сьогодні існує багато форм і методів навчання англійської мови, що орієнтовані на краще засвоєння учнями навчального матеріалу, підвищення якості вмінь і навичок. Інтерес учнів до уроку та його ефективність зростають, коли поряд із класичними методами широко використовуються активні форми навчання. Тому на своїх уроках я намагаюся поєднати традиційні та інноваційні методи навчання.

Відповідно до концепції модернізації української освіти, що закладена у Державному стандарті, загальноосвітня школа повинна формувати конкурентоздатну, компетентну особистість учня. Набуття компетентності перетворює учня з носія знань на людину соціально активну, налаштовану на соціалізацію у суспільстві з метою практичного використання здобутих знань.

Компетентнісний підхід до вивчення іноземних мов розглядається як такий спосіб організації навчально-пізнавальної діяльності учнів, що забезпечує засвоєння ними змісту навчання і досягнення цілей навчання при розв’язанні певних проблемних завдань. Саме тому особливий інтерес представляють інтерактивні технології, метою яких є створення комфортних умов навчання, за яких кожен відчує свою успішність, інтелектуальну спроможність.  Недаремно слово “інтерактив” (пер. з англійської “inter” – “взаємний”, “act” – діяти) означає взаємодіяти. За умови використання інтерактивних технологій на уроці підвищується результативність навчання, стимулюється вивчення мови, розумова та творча активність учнів, підвищується цікавість до вивчення іноземної мови тощо.                             

Інтерактивне навчання – це діалогічне навчання, у ході якого здійснюється взаємодія вчителя й учня.

 

Суттєво підвищити ефективність розвитку творчих здібностей можна лише в тому разі, якщо постійно використовувати у  навчально-виховній діяльності творчі завдання, у процесі роботи над якими учні застосовують здобуті знання, уміння та навички. Творчість містить новизну, що передбачає значні зусилля, спеціальний пошук, знаходження нового способу вирішення. Але без певного емоційного стану, мотивації, настанови, власної активності особистості неможливе виникнення творчої ситуації, а звідси і самої творчості.

Організація інтерактивного навчання передбачає використання дидактичних і рольових  ігор, моделювання життєвих ситуацій, створення  проблемних ситуацій

Наведу приклади деяких інтерактивних методів навчання, які я використовую під час уроків англійської мови,що сприяють творчому розвитку дітей з вадами мовлення.

 Плідними виявились ігрові моменти

В. О. Сухомлинський писав, що без гри немає і не може бути повноцінного розумового розвитку: «Гра – це величезне світле вікно, через яке духовний світ дитини вливається в життєдайний потік уявлень, понять про навколишній світ

Основна функція гри полягає в тому, що вона є засобом навчання, розвитку і виховання. Гра сприяє високому ступеню мотивації учнів до говоріння й залучення їх у природно-мовну ситуацію, якісному граматичному оформленню мовного висловлення, зняттю тривожності, позитивному емоційному фону на уроці, кращому запам'ятовуванню граматичних структур й розвитку здатності творчої уяви.

На уроках слід використовувати різні види ігор: мовознавчі, лексичні,фонетичні, рольові, ігри індивідуального та колективного спрямування.

Гра  «Вінегрет »

(на дошці написані слова, літери в яких перемішані. Учні повинні розпізнати слова та записати їх у зошити. Перемагає той, хто правильно запише всі слова. Для спрощення завдання вчитель указує тему, до якої можна віднести слова)

«School life»

Ma t  h e ma t i c s u k r a in i  a n a r t  b i o l o g y e n g l is hg e o g r a p h y h i s t o r y ha n d ic r af ts c o m p u t e r s t u d ie s w o r l d l it e r a t u r ep h y sic a l educations u b j e c t l i b r  a ry t e a c h e r h o m e w o r k pen les s o n m a p pupil timetable

 

Наступна гра   The Magic Box

Практична мета : перевірка та повторення назв кольорів.

Хід гри : Учитель показує учням «чарівну» коробку (the magic box),в якій

знаходяться олівці різного кольору (5-6). Учні по черзі звертаються до вчителя,

запитуючи, чи є в коробці той чи інший колір.

Pupil : Is it black?

Teacher : No, it isn’t.

Pupil : Is it white ?

Teacher : Yes, it is. (Дістає олівець названого кольору. )

Коли всі кольори відгадані, учитель кладе в коробку олівці інших кольорів.

Виграє той, хто відгадає більше кольорів

Отже, щоб розвивати творчі здібності, потрібно відповідно організувати творчу діяльність.З метою активізації пізнавальної діяльності учнів під час підготовки до уроку  підбираю тексти, що містять нову цікаву пізнавальну інформацію.   Наступна гра –з використанням карток

« Біла ворона»

Учитель показує дітям 5 карток, на яких зображені знайомі предмети. 4 предмети з п’яти мають належати до однієї категорії, а один - до іншої.

Наприклад: a pen, a rule, a book, a pencil, а саt. Діти визначають зайвий предмет, та пояснюють чому.

Перевіряю  знання слів відповідно до тематичної ситуації,використовуючи гру  «Англійське лото.»

Для розвитку творчості та активізації  діалогічного мовлення можна запропонувати  інсценування жартів і різноманітних діалогів. Вони завжди добре засвоюються учнями. Наприклад, вивчаючи умовні речення, використовую такий жарт:

-My boy, when you grow up I want you to be a gentleman.

- I don’t want to be a gentleman, father. I want to be like you.

Під час вивчення теперішнього простого часу:

Visitor:  Do you like to read poems, dear?

Child:     Oh, no, I don’t like it, but mummy asks me to do it when she wants people to go.

Вживання означеного артикля перед іменниками, що означають єдині в своєму роді поняття; питальне слово which:

Teacher: Which is nearer to us, England or the Moon?

Pupil:     The Moon.

Teacher: The Moon? Why do you think so?

Pupil:      We can see the Moon and we cannot see England.

Такі і подібні діалоги пропоную прочитати виразно за особами.

Розвитку мовленнєвої діяльності,звичайно,сприяє використання цікавих скоромовок, віршиків, пісень для проведення фонетичної зарядки. Вони покликані удосконалювати фонетичні навички, розширювати лексичний запас школярів, відпрацьовувати вживання певних граматичних структур.

Вивчення ідіом, фразових дієслів, прислів’їв, приказок, крилатих виразів сприяє не лише збагаченню словарного запасу школярів, а й водночас є цікавою формою роботи, що сприяє тренуванню навичок монологічного та діалогічного мовлення і, що особливо важливо, розвиває навички творчого мислення учнів

Мотивація, тобто наявність  цікавості в учнів  та стимулу до навчання, є одним з найважливіших факторів ефективності, результативності уроку. У процесі  виконання завдань на комп’ютерному тренажері учень отримує творчий продукт, який розуміється як оформлений результат діяльності:

Я вважаю, що однією з основних умов розвитку творчого мислення є створення атмосфери, яка сприяє появі нових ідей і думок. Варто з повагою ставитися до висловлювань дітей, заохочувати їхні спроби братися за складні задачі, розвиваючи тим самим їхню мотивацію і наполегливість.

Стимулювати творчі здібності можна за допомогою активізації фантазії. З цією метою використовую технічні засоби навчання: огляд кінофільмів, звукозаписів тощо. Це  збагачує методику викладання англійської мови, дає можливість розробляти нові методичні прийоми навчально-виховної роботи, приваблює своєю новизною та свіжістю. Переглядаючи фільми, учні одержують емоційну наснагу, що безпосередньо відбивається на якості творчих робіт, стимулює мовний процес.

Зі свого досвіду, можу  стверджувати, що процес навчання дітей з особливими потребами – це не автоматичне вкладання навчального матеріалу в голову учня. Він потребує напруженої розумової роботи дитини та її власної активної  участі в цьому процесі. Учитель досягне успіху лише тоді, коли зрозуміє, щодітям подобається все нове і цікаве.

Отже,творчі можливості учнів на уроках англійської мови ефективно реалізовуються у різних видах діяльності, зокрема у грі, діалогічному та монологічному мовленні, у груповій та проектній роботі тощо. Наявність порушень мовленнєвого розвитку вимагає від педагога обов'язкового втілення диференційованого та індивідуального підходів у практику своєї роботи. Це дозволить врахувати особливі освітні потреби кожної дитини, а також створить умови для досягнення нею хоча б мінімального успіху, що є потужним мотивуючим засобом опанування знань з іноземної (англійської) мови.

Особливу увагу слід приділяти розвитку таких якостей особистості, які дають можливість творчо використовувати здобуті знання. Розвиток творчих здібностей учнів на уроках англійської мови ,безумовно, вимагає від учителя чимало зусиль при виборі та постановці завдань, спрямованих на розвиток креативності учнів.

 Сьогодні, маючи широкі можливості для використання інноваційних методик та інтерактивних технологій навчання, а також досить великий спектр друкованої та електронної літератури, вчитель здатний створити всі умови для благодатного розвитку дитини.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Англійська мова, 6 клас, Інші матеріали
Інкл
Додано
24 січня 2019
Переглядів
4407
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку