Рухлива гра «Городки» як засіб розвитку фізичних якостей школярів.

Про матеріал
Рухлива гра «Городки» як засіб розвитку фізичних якостей школярів. Поурочне планування для учнів 5 класів НУШ.
Перегляд файлу

Рухлива гра «Городки»

як засіб розвитку фізичних якостей школярів.

 

Кірпікіна Наталія Миклаївна

Вчитель фізичної культури Роднської

                                                                                      загальноосвітьої школи І-ІІІ ступенів №8

Покровської міської ради Донецької області

 

Фізичні вправи можуть замінити безліч ліків, але жодні ліки у

світі не можуть замінити фізичні вправи. (Анджело Моссо)

 

 З дитинства й упродовж життя людини ефективним засобом самовдосконалення як особи, так і соціуму виступає самореалізація у грі.

Головна мета гри – задовольнити природну потребу школярів у руховій діяльності та забезпечити активний відпочинок після навчання. Вивчаючи нову гру, потрібно зробити так, щоб вона сподобалася дітям.  Під час вивчення гри «Городки» проходить навчання руховим діям, розвиваються фізичні якості, формуються соціальні якості особистості.

Тому надзвичайно актуальним є впровадження та використання на заняттях фізичного виховання нових різноманітних рухливих ігор. Це дозволить комплексно вирішувати завдання поліпшення фізичного стану дітей, з одного боку, та вирішення освітніх завдань, з другого.  Покращення інтенсивності когнітивних процесів у дитини  якісно впливають на комплексне засвоєння нових знань. Рухова та розумова види діяльності людини пов’язані між собою.

Навчально-ігрове середовище для дітей шкільного віку є перехідним до навчання, тобто таким, у якому, по-перше, легшою та цікавішою є пізнавальна діяльність, по-друге, максимально стимулюється творча активність особистості відповідно до її структури, по-третє, розвиваються емоційно-вольові якості в руслі вольової сфери. Навчально-ігрове середовище є навчально-розвивальним за змістом та ігровим за формою, що сприяє поступовому залученню дітей до навчальної діяльності та задовольняє особистісні потреби у грі.

Завжди актуальним залишається проблема підвищення рівня фізичного здоров’я дітей. Саме в шкільному віці вони найефективніше засвоюють навички, формується культура рухів, розвиваються функціональні системи організму, наслідком чого є, зокрема, послідовне підвищення рівня фізичної підготовленості дітей, а отже і функціонального розвитку здорової особистості.

Гра «Городки» включає дії, переважно спрямовані на вдосконалення цілого комплексу фізичних якостей, їх потрібно розглядати як вправи загального фізичного впливу.

Мета методичних рекомендацій – допомогти вчителям фізичної культури урізноманітнити форми та засоби фізичного виховання, які забезпечують високий рівень рухової активності, поповнити зміст шкільної програми рухливими іграми, спрямованими на розвиток фізичних і моральних якостей дітей шкільного віку, а також вчителям початкових класів для роботи з молодшими школярами в урочний і позаурочний час.

Ігровий метод використовується як засіб перевірки ефективності навчання та підвищення рівня загальної фізичної підготовленності. При правильному використанні ігровий метод набуває великого значення для виховання почуття активності, ініціативності, наполегливості, сміливості, витримки та свідомої дисциплінованості.

Застосування рухливих ігор спрямоване, насамперед, на розв’язування освітніх, виховних і оздоровчих завдань. Завдання педагогів – вправно та цілеспрямовано проводити заняття в шкільному колективі. Тільки за цих умов можна чекати відповідного педагогічного ефекту.

«Городки» – це захоплююча гра, у якій змагаєтються команда на команду або два гравця один на один, щоб довести свій чесний та безперечний виграш за результатом. Вона підходить для усіх вікових категорій, є видовищною та притягує увагу глядачів та вболівальників.

На перший погляд гра проста, але важка у виконанні випробування, досягненні цілі. Партія вважається виграної тією командою (учасником), яка (який) вибила (вибив) меншою кількістю бит всі фігури даної партії. Фігури будуються та вибиваються у встановленій черзі. Для гри «Городки» використовуються 15 фігур. Послідовність і правильна їх постановка в партії показана на малюнку 1:

Малюнок 1.

Гравці самостійно визначають темп гри, в залежності від віку, рівня фізичної підготовленості, поставлених цілей. Завдяки цьому учасники гри тренують окомір, спритність, силу удару, точність влучаня, уяву, координацію рухів, тощо.

Навантаження в грі для різних вікових груп регулюється зменшенням або збільшенням загальної рухливості учасників. Існують різні методичні прийоми для зміни навантаження: слід влаштовувати короткочасні перерви, використовуючи їх для обговорення помилок, підрахування балів, уточнення правил, зменшення кількості повторів, тощо.

Навантаження в грі можна також дозувати за рахунок таких нюансів: збільшення або зменшення майданчика, спрощення деяких правил, збільшення або зменшення часу, зниження або прискорення темпу.

Гра проводиться на свіжому повітрі, на прямокутному майданчику 30 (22) -15 (12)м, (розміри можна варіювати), схема 1. Відстані від місця метання біти: ближнє 6,5м та дальнє 13м.

Схема1.

Площадка має «город» 2х2 м, де буде знаходитися фігура для вибивання – «городок»  та «пригород» (схема 2).

Схема 2.

 

Гра «Городки» не вимагає складного обладнання та спеціальних майданчиків, брати участь у них можуть учні усіх вікових категорій, незалежно від статі та віку. Грати можна в спортзалі та на свіжому повітрі – надворі, на шкільному майданчику, на галявині. Правила ігор зрозумілі кожному, тому їх з успіхом можна використовувати на уроці, перервах, для розваг у групі подовженого дня, у таборах відпочинку, в походах і спортивних секціях (таблиця 1).

План впровадження гри «Городки»

Під час перерви

У групах подовженого дня «Спортивна година»    

На уроці фізичної культури. Модуль «Городки»

У якості оздоровчих заходів

Впровадження гри під час літніх канікул у шкільних таборах

Для самостійних занять

Таблиця 1

 Використання нової гри буде сприяти фізичному розвитку школярів, загальному зміцненню їх здоров’я та підготовці до діяльності в житті. Гра розвивають силу та спритність, координацію та витривалість, якісне виконання рухів, влучність.

Використання гри  «Городки»  сприяє вирішенню наступних освітніх, вихових та оздоровчих завдань:

1. Позитивно впливають на всі системи організму

2. Збуджують апетит і сприяють міцному сну

3. Задовольняють потребу організму дитини, що росте, у русі, сприяють збагаченню її рухового досвіду

4. Удосконалюють техніку фізичних рухів

5.Сприяють розвитку фізичних якостей та загальної фізичної підготовленності

6. Ефективно впливають на розумовий розвиток, допомагають уявленню про навколишній світ, розширюють кругозір

7. Створюють позитивні умови для розвитку уваги, сприйняття, уточнення певних понять, пам’яті

8. Сприяють розвитку швидкості мислення, творчості та кмітливості

Таблиця 2

В процесі виконання ігрових завдань у школярів виховується наполегливість, уява, цілеспрямованість, кмітливість, винахідливість, увага, окомір, пам’ять, почуття взаємодопомоги. «Городки» мають неабияке виховне та моральне значення, формують комуникативні навички, взаємодію, волю та витримку, тощо (таблиця 2). Це творча та емоційна гра, яка спонукає до ефективного вирішення задач, досягненню перемоги, тобто мотивує до успіху та впливає на розвинення інтелекту.

 

Поурочне планування з фізичної культури для 5 класів НУШ

                                                                                                                                                                                           

Варіативний модуль «Городки»

 

п.н

дата

Частина уроку

Доз-ня

Методичні вказівки

1

 

Підготовча частина

Інструктаж з техніки безпеки на уроці, під час занять обраними варіативними модулями.

Поняття про городки.

Історія розвитку гри в городки.

Загальна характеристика гри городків (розмітка ігрового майданчика, розміщення гравця, основні правила гри).

Побудова фігур та їх назва.

Стройові вправи: перешикування з колони по одному в колону по чотири дробленням і зведенням, із колони по два.

Загальнорозвивальні вправи: загальнорозвиваючі вправи на місці, в русі, з предметами і без, біля гімнастичної стінки і в парах тощо.

Ходьба, біг.

Спеціальні вправи для метань: метання малого м’яча горизонтальну та вертикальну ціль.

 

 

Основна частина

Імітаційні вправи.

Стійка гравця з городків.

Розміщення гравця на ігровому майданчику.

Рухливі ігри: «Вовк і кози»,     «У довгої лози».

 

 

Заключна частина

Шикування.

Підсумок уроку.

Домашнє завдання.

 

 

п.н

дата

Частина уроку

Доз-ня

Методичні вказівки

2

 

Підготовча частина

Правила безпеки на ігровому майданчику.

Санітарно-гігієнічні вимоги до інвентарю.

Особиста гігієна гравця.

Стройові вправи: перешикування з колони по одному в колону по чотири дробленням і зведенням, із колони по два.

Загальнорозвивальні вправи: загальнорозвиваючі вправи на місці, в русі, з предметами і без, біля гімнастичної стінки і в парах тощо.

Ходьба, біг.

Спеціальні бігові вправи: біг із закиданням гомілок, біг із високим підніманням стегна, біг із прискоренням за сигналом, спеціальні вправи для розвитку гнучкості верхнього плечового пояса, сили верхніх та нижніх кінцівок, черевного преса, спини.

 

 

Основна частина

Стійка гравця з городків.

Розміщення гравця на ігровому майданчику.

Рухливі ігри: «Переправа через річку».

 

 

Заключна частина

Шикування.

Підсумок уроку.

Домашнє завдання.

 

 

п.н

дата

Частина уроку

Доз-ня

Методичні вказівки

3

 

Підготовча частина

Стройові вправи: перешикування з колони по одному в колону по чотири дробленням і зведенням, із колони по два.

Загальнорозвивальні вправи: загальнорозвиваючі вправи на місці, в русі, з предметами і без, біля гімнастичної стінки і в парах тощо.

Ходьба, біг.

Спеціальні бігові вправи: біг із закиданням гомілок, біг із високим підніманням стегна, біг із прискоренням за сигналом, спеціальні вправи для розвитку гнучкості верхнього плечового пояса, сили верхніх та нижніх кінцівок, черевного преса, спини; вправи на розтягування.

 

 

Основна частина

Стійка гравця, вибір вихідного положення для кидків битки.

Рухливі ігри: «Класики», «Сміхота», «Гречка».

 

 

Заключна частина

Шикування.

Підсумок уроку.

Домашнє завдання.

 

 

п.н

дата

Частина уроку

Доз-ня

Методичні вказівки

4

 

Підготовча частина

Стройові вправи: перешикування з колони по одному в колону по чотири дробленням і зведенням, із колони по два.

Загальнорозвивальні вправи: загальнорозвиваючі вправи на місці, в русі, з предметами і без, біля гімнастичної стінки і в парах тощо.

Ходьба, біг.

Вправи для розвитку сили м’язів ніг.

 

.

Основна частина

Стійка гравця, вибір вихідного положення для кидків битки.

Рухливі ігри: «У царя», «Хвіст».

 

 

Заключна частина

Шикування.

Підсумок уроку.

Домашнє завдання.

 

 

п.н

дата

Частина уроку

Доз-ня

Методичні вказівки

5

 

Підготовча частина

Стройові вправи: перешикування з колони по одному в колону по чотири дробленням і зведенням, із колони по два.

Загальнорозвивальні вправи: загальнорозвиваючі вправи на місці, в русі, з предметами і без, біля гімнастичної стінки і в парах тощо.

Ходьба, біг.

 

 

Основна частина

Вправи на розтягування.

Рухливі ігри: «Вуж», «Півник».

 

 

Заключна частина

Шикування.

Підсумок уроку.

Домашнє завдання.

 

 

п.н

дата

Частина уроку

Доз-ня

Методичні вказівки

6

 

Підготовча частина

Стройові вправи: перешикування з колони по одному в колону по чотири дробленням і зведенням, із колони по два.

Загальнорозвивальні вправи: загальнорозвиваючі вправи на місці, в русі, з предметами і без, біля гімнастичної стінки і в парах тощо.

Ходьба, біг.

 

 

Основна частина

Вправи для розвитку швидкості, спритності.

Рухливі ігри: «У відьми», «Яструб».

 

 

Заключна частина

Шикування.

Підсумок уроку.

Домашнє завдання.

 

 

п.н

дата

Частина уроку

Доз-ня

Методичні вказівки

7

 

Підготовча частина

Стройові вправи: перешикування з колони по одному в колону по чотири дробленням і зведенням, із колони по два.

Загальнорозвивальні вправи: загальнорозвиваючі вправи на місці, в русі, з предметами і без, біля гімнастичної стінки і в парах тощо.

Ходьба, біг.

Спеціальні вправи для розвитку гнучкості верхнього плечового пояса, сили верхніх та нижніх кінцівок, черевного преса, спини.

 

 

Основна частина

Рухливі ігри: «Хто зайвий?», «Мисливець і звірі».

Тестування рівня розвитку фізичних якостей.

 

 

Заключна частина

Шикування.

Підсумок уроку.

Домашнє завдання.

 

 

 

ВИСНОВКИ

Поповнення змісту програми з фізичного виховання грою «Городки» у школі є актуальним, тому що її використання відіграє особливу роль у підвищенні ефективності занять. Як командна гра вона має особливе педагогічне значення, їй  притаманний змагальний елемент.

В процесі гри «Городки» успішно створюються умови комплексного розвитку якостей дітей: фізичних, соціальних, моральних та інтелектуальних. Крім використання їх на заняттях фізичною культурою, застосовувуються у режимі дня школяра, позаурочний і позашкільний час.

 Гра «Городки» розвиває фізичні якості дитини, мобілізує усі функції організму, сердцево-судинну та опорно-рухову ситему. Систематичне застосування ігрових дій поширює рухові можливості та забезпечує повноцінне засвоєння життєво важливих рухів, які з часом перетворюються в уміння.

Надзвичайно велике оздоровче значення гри «Городки». Вона проводиться на свіжому повітрі, має активну рухову діяльність, супроводжується позитивними емоціями, мотивує вирішенню рухових завдань, надає можливість колективних та індивідуальних дій.

Виховне значення гри пов’язане з характером рухової діяльності, яка проходить при взаємодії гравців в командах. Правила та виконання поставлених цілей формують необхідні морально-вольові риси характеру дитини: дисциплінованість, організованість, ініціативність, рішучість, сміливість, наполегливість.

 Атмосфера гри загострює здатність аналізувати і приймати рішення, що позитивно впливає на формування розумових процесів, актуалізує увагу, запам'ятовування, аналіз інформації.

Ігровий метод є провідним у фізичному вихованні школярів. А саме, мотивує школяра вдосконалювати свій фізичний потенціал у різноманітних змодельованих видах рухової діяльності та проявляти свої творчі здібності, самостійність, навчає поведінки в соціумі.

 

 

 

 

 

Список використаних джерел:

 

1)  Гуска М.Б., Зубаль М.В., Мазур В.Й. Теорія і методика викладання рухливих ігор і забав: навчально-методичний посібник / Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2011, 360 с.

2)  Рухливі та спортивні ігри з методикою навчання. Конспект лекцій для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти денної, та заочної форм навчання / уклад. О.В.Радченко, Луцьк : Луцький НТУ, 2020, 116 с.

3) Піроженко Т.О., Хартман О.Ю. та ін. Методичний посібник до парціальної програми з  розвитку соціальних навичок ефективної взаємодії дітей віком від 4 до 6–7 років «Вчимося жити разом»  К. : Алатон, 2016, 112 с.

4) Правила гри. Федерація городкового спорту України http://www.gorodki.in.ua/ob-igre/pravila-igry/

5)  Рухливі ігри на вулиці. Гра в «Городки» для дітей https://vseosvita.ua/library/ruhlivi-igri-na-vulici-gra-v-gorodki-dla-ditej-250877.html

6)  Сайт: Спортивний комітет України https://scu.org.ua/pravyla-gry-v-gorodky/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
25 жовтня 2023
Переглядів
317
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку