Рухливі ігри на уроках
гімнастики
Вчитель фізичної культури
Захарець Л. В.
2019
Вступ
Фізична культура – складова загальної культури суспільства, що спрямована на зміцнення здоров’я, розвиток фізичних здібностей. Питання виховання підростаючого покоління в сучасних умовах набувають надзвичайно великого значення. Особливе місце у вихованні в дітей таких моральних якостей, як колективізм, працьовитість.
Невід’ємною складовою частини виховання є фізичне виховання. Головні завдання його такі: сприяти правильному фізичному розвиткові і загартування організму школярів, зміцненню їх здоров’я, прищепити їм життєво необхідні рухові і гігієнічні навички та вміння. Завдання ці розв’язуються різноманітними засобами.
Одним з таких засобів є рухливі ігри, передбачені шкільною програмою навчання в школі. Особливе місце рухливі ігри займають у молодших класах.
У грі діти вступають у певні взаємини між собою. За таких умов учитель має можливість глибоко вивчити кожного учня, виявити індивідуальні особливості. Рухливі ігри мають велике значення для фізичного розвитку дітей. За допомогою можна в доступній формі розвивати у дітей такі важливі рухові якості, як швидкість, спритність, витривалість, координацію.
Отже, значення рухливих ігор велике. Правильне застосування їх у навчально-виховній роботі в школі сприяє всебічному вихованню молодого покоління.
Зміст
Вступ
Рухливі ігри на уроках гімнастики
«Виклик номерів»
«Через зони»
«Швидко стати в шеренгу»
«Будиночок»
«Лисиця і курча»
«На прогулянку»
«Поїзд»
«Оса»
«Повінь»
«Моргання»
«Увага на старт»
«Вершники - спортсмени»
«Театр звірів»
«Тихо - гучно»
«Хвостики»
«Слухай сигнал»
«Совонька»
«Горобці і горлиці»
«Театр звірів»
«Прокладання залізниці»
«Життя лісу»
«Збирання листя»
«Колобки та їжачки»
«Літає не літає»
«Ловіння мавп»
«Переліт птахів»
«По гриби»
«Потяг»
«Перетягування канату»
«Дістань булаву»
«Бій півнів»
«Тягни в коло»
«Лабіринт»
«Переправа»
«Півники»
«Стрибок в обруч»
«Індійський танок»
«По канату в гору»
«Хто спритніше і швидше»
«Біг під гору»
«Хто швидше?»
«Біг стоноги »
«Біг з прапорцями»
«Виклик номерів»
Учасники гри об’єднуються у дві команди, шикуються в колони та визначають свої порядкові номера. Відстань між колонами – 8 кроків. Учитель який стоїть за 3-4 кроки перед командами, голосно називає один із номерів. Гравці з обох команд, яким присвоєно цей номер, парами вибігають із колон і біжать у перед, оминаючи колони, пробігають між рядами гравців, виходять за зовнішній бік ряду і стають на своїх місця.
Команді, учасник якої прибіг на своє місце раніше ніж суперник, зараховують одне очко.
Перемагає команда, яка набере більше очків.
«Через зони»
На підлозі поперек майданчика розташовані смужки завширшки 50 см. Гравці шикуються командами на одному боці майданчика.
За сигналом перші гравці починають перестрибувати з смужки на смужку. Стрибки можна виконувати з ноги на ногу або на обох ногах водночас. Гравці, які виконують завдання правильно, отримують очко. Перемагає команда, яка отримала більшу кількість очок. Згодом гру можна проводити на швидкість, змінюючи відстань між смугами.
«Швидко стати в шеренгу»
Усі гравці шикуються в одну шеренгу(між гравцями
стандартний інтервал). Шеренга хлопчиків розташо-вується з правого флангу, шеренга дівчаток – із лівого. Між шеренгами хлопчиків і дівчаток інтервал 1-3 м. За командою «Бігом!» учні розбігаються навсібіч. За командою «Швидко по місцях!» учні мають повернутися на свої місця.
Перемагає команда, яка вишикувалася швидше.
«Будиночок»
Дітей об’єднують і 5-7 команд, які утворюють кола на рівній відстані один від одного. Коло обмежене гімнастичним обручем – «будиночком». У центрі майданчика перебуває ведучий. Коли лунає музика, гравці вибігають із будиночків і біжать і колонах по одному периметром майданчика разом із ведучим.
Коли музика припиняється усі гравці повинні швидко зайняти свій «будиночок», ведучий може займати місце в «будиночку» будь-якої групи. Гравець, який залишився поза «будиночком», стає ведучим.
«Лисиця і курчата»
На одному боці майданчика за однією лінією ставлять перешкоду. Це – «курник». На протилежному боці позначають нору для «лисиці». Середина майданчика – це подвір’я. З гравців вибирають ведучого – «лисицю», решта дітей – «курчата». Вони бігають по майданчику, шукають собі їжу. На сигнал керівника «Лисиця!» «курчата» тікають до «курника», ховаючись від неї. Гра закінчується, коли «лисиця» спіймає визначену кількість «курчат».
«На прогулянку»
Гравці розміщуються по всьому майданчику, стоячи у накреслених колах. Ведучий залишається поза колами. Він говорить: «На прогулянку!» – всі вибігають зі своїх кіл і рухаються по майданчику. За командує «Дощ іде!» стараються зайняти кола, а кому їх не вистачило, той стає ведучим.
«Поїзд»
Гравці поділяються на дві команди. Креслять лінію старту і фінішу. Діти стоять у колоні по одному, кладуть руки на плечі свого гравця, який стоїть попереду. Перший у колоні «тепловоз», а інші – «вагончики». За сигналом керівника поїзд починає їхати. Виграє команда, яка швидше перетне лінію фінішу.
«Оса»
Діти утворюють пари. Той, хто залишився сам – «оса». Вона займає визначене місце. Пари розлучаються, і діти юрбою прибігають до «оси» і питають: «Оса, оса, а чи ти дуже лиха?” Та відповідає «Як укушу, так і знатимете! Я не зла, не лиха, а кого захочу, того й зловлю». Після цих слів вона ловить тих дітей, що біжать або стоять поодинці. У момент наближення «оси» гравці швидко об’єднуються в пари, при її віддаленні – розлучаються і переміщаються довільно. Той, кого «оса» спіймає, змінює її.
«Повінь»
Діти утворюють коло, присідають і вдають, що сплять. Один із учасників («вартівник» ходить усередині, сторожує і кричить: “Повінь, рятуйте!”).Тоді всі розбігаються, шукаючи собі пристановище (вилазять на жердки, драбини, лавочки) примостившись, перебігають із місця намісце, а “вартівник” намагається їх спіймати. Котру дитину спіймає, той стає “вартівником”.
«Моргання»
Усі стають обличчям до середини кола, утвореного парами (один з одним). Віддаль між парами 2 - 3 кроки. Учень, що не має пари, проходжується по середині і мимохідь “моргає” до одного з гравців, який стоїть у внутрішньому колі. Той біжить до “моргаючого”, але партнер намагається його затримати. Коли ж викликаний усе ж втече, то він веде гру далі.
«Увага на старт»
Команди вистроюються на майданчику і виконують команди ведучого: “Увага: руки вперед, стиснути в кулак, розтиснути, опустити, присісти, встати, стій, кругом марш”. Якщо він просто називає і показує вправу, то виконувати її забороняється. Гравець, який зробив помилку, одержує штрафне очко. Гра триває три хвилини. Виграє команда, яка менше штрафувалась.
«Вершники-спортсмени»
Усі гравці – «конячки». На відстані 1 м від стіни крейдою або обручами позначено будиночки «конячок» - «стійла», яких повинно бути на 2-3 менше, ніж кількість дітей. За командою «Крок коня!» «конячки» йдуть, високо піднімаючи коліна; «Поворот!» - «конячки», повернувшись кругом, ідуть в інший бік; «Риссю!» - «конячки» біжать; «У стійла!» - біжать, намагаючись зайняти вільне місце. Хто залишиться без свого будиночка, той залишає гру.
«Театр звірів»
Діти мають наслідувати рухи птахів і тварин. Перемагає той, кому вдасться найточніше відтворити рухи та звички тварин(птахів).У грі діти удосконалюють свої рухи; розвивають їх виразність, точність, різноманітність; учаться управляти своїм тілом.
«Тихо-гучно»
Діти шикуються у внутрішнє та зовнішнє кола. Якщо музика лунає не голосно, гравці ідуть тихо на носках, на голосну музику – стройовим кроком.
За потреби вчитель попередньо показує його виконання. Якщо музика зупиняється після неголосного звучання, то гравці внутрішнього кола квацають гравців зовнішнього кола і навпаки. Якщо гравця заквацали, то він повинен підвести руку. Заборонено квацати гравців раніше, ніж зупиниться музика.
«Хвостики»
Гравців об’єднуються в дві команди. Учасник затикає за пояс стрічку кольору своєї команди так, щоб звисав вільний кінець.
За сигналом учасники намагаються зірвати «хвостик» у суперників, зберігши свій. Перемагає команда, яка назбирає найбільше «хвостиків»
«Слухай сигнал»
Учні йдуть по колу або пересуваються майданчиком у вільному напрямку.
Коли вчитель подасть сигнал обумовлений спосіб (свистком або плеском у долоні) один раз, учні повинні набути пози «лелеки» (стояти на одній нозі,руки в сторони) або іншої, обумовленої раніше пози. Якщо вчитель подасть сигнал двічі,учні повинні набути пози «жаби»(присісти, п’яти разом, носки й коліна в сторони, руки між ступнями ніг на підлозі). На третій сигнал учні відновлюють ходьбу.
«Совонька»
Посередині майданчика позначають «гніздо», у якому один із гравців стає «совонькою», решта дітей розбігаються майданчиком.
За сигналом «День настає-все оживає» діти бігають майданчиком, імітуючи політ пташок.
За сигналом «Ніч настає-все завмирає» діти зупиняються. «Совонька» «вилітає з гнізда» на «полювання» і стежить за гравцями. Якщо хтось з них поворухнувся, «совонька» забирає цього гравця до себе в « гніздо».
«Горобці і горлиці»
У грі може брати участь не обмежена кількість учасників. Усі вони об’єднуються у дві команди і шикуються у шеренги спинами одне до одного.
Одна команда – «горобці», друга – «горлиці».
Коли вчитель промовляє: «горобці!» - «горлиці» повинні швидко тікати до певного місця,яке заздалегідь відведене, «горобці» намагаються миттєво розвернутися та упіймати їх. Якщо учитель викликає: «горлиці!», «горобці» тікають, а «горлиці» їх ловлять.
«Прокладання залізниці»
Учнів шикують в одну шеренгу з інтервалом 1 м.
Вони пересуваються ступаючи кроком,прокладаючи «залізницю».
Перемагають учасники,у яких сліди виявляються найчіткішими.
«Життя лісу»
Кожний учасник обирає собі рослину, яка йому подобається (береза,верба,дуб та ін.). За сигналом учителя всі перетворюються на «ліс» і реагують на зміни погоди й час доби (тихий ніжний вітерець, сильний холодний вітер, ураган, дрібний грибний дощик, злива, спека, ласкаве сонце, ніч, град, мороз та ін.).
Перемагає той, кому вдається найточніше відтворити рухи дерева.
«Збирання листя»
У грі на свіжому повітрі використовують опале листя, у залі – листочки. Нарізані з папера, що розкидані по підлозі.
Учитель зображує разом із дітьми рухи тварині птахів, потім діти рухаються самостійно. За командою «Зібрати листя!» діти збирають листя впродовж 15-20 с. Перемагає той, хто зібрав найбільшу кількість листя. За командою «Розійтися» діти розбігаються і за сигналом учителя якнайшвидше підкидають листя вгору.
«Колобки та їжачки»
Учитель разом із дітьми пригадує казку «Колобок» і пропонує пограти гру, що відтворювала б події казки.
За допомогою лічилки визначають, хто буде «зайчиком», «вовчиком», «лисичкою» і «ведмедиком», решта дітей – «колобки».
По одному боці майданчика вчитель малює круг – це «хатка колобків», на другому - розміщує обручі («хатки звірят»). «Звірята» займають свої «будиночки», а «колобки» ходять майданчиком.
Учитель:
В лісі колобки гуляють,
Ходять, бігають, стрибають,
Комариків відганяють.
(«Колобки»виконують різні рухи відповідно до тексту.)
Колобки, тікайте,
Зайчики за деревом – поспішайте.
«Колобки» тікають, а «зайчик» ловить їх. Аналогічно вчитель говорить і про «лисичку», «вовчика» і «ведмедика». Потім діти міняються ролями.
«Літає – не літає»
Ведучий промовляє різні слова. Якщо він називає предмет або істоту, які літають, то гравці «літають» (піднімають і опускають рук через сторони), промовляють звуки, що є для них характерними.
Якщо ведучий називає предмет,що не літає, то гравці не піднімають руки й мовчать.
«Ловіння мавп»
Учнів об’єднують у дві групи - «мавп» і «ловців». «Мавпи» надягають маски, а «ловці» зав’язують на голові хустки. «Мавпи» розташовуються на одному боці майданчика, на якому є гімнастичні лави, «ловці» - на другому.
Перед грою «ловці» домовляються між собою, які рухи вони виконуватимуть, потім виходять на середині майданчика та демонструють їх. Коли «ловці» демонструють їх, «мавпи» злазять з «дерев» (гімнастичних лав) і наближаються до того місця, де стояли «ловці», та повторюють їх рухи.
За сигналом ведучого «мавпи» біжать до «дерев» і залазять на них. «Ловці» намагаються наздогнати їх, хто не встиг залізти на «дерево», і ведуть пійманих о себе.
Перемагає команда, яка піймає більше «мавп».
«Переліт птахів»
На початку гри вчитель домовляється з дітьми, що майданчик – це «море», а «пароплав» - це гімнастична станка, лава або колода.
Діти («пташки») «перелітають» через «море». Учитель вимовляє: «У-у-у!», що означає завивання бурі, «пташки» рятуються на «пароплаві». Учитель повинен стежити, щоби діти, піднімаючись на гімнастичну стінку не пропускали щаблі та не наштовхувались один на одного.
Коли «буря вщухне», «пташки» знову «літають».
Перемагають гравці, які виявлять найбільшу спритність під час лазіння станкою.
«По гриби»
Діти шикуються біля лінії. На відстані 9-10 м навпроти кожного учня розкладають по 3 «гриби» ( виготовлені з дерева).
За сигналом діти повинні переносити «гриби» по одному до своєї лінії.
«Потяг»
Учнів об’єднують у дві команди, креслять лінію старту та фінішу. Учні шикуються у колону по одному. Кожний гравець тримає палиці гравця, який стоїть позаду. Той, то стоїть першим у колоні, - «тепловоз», а решта – «вагони».
За сигналом учителя «потяг» починає «їхати».
Перемагає команда, яка швидше перетне лінію фінішу та не розірве з’єднання.
«Перетягування канату»
На майданчику креслять дві паралельні лінії на віддалі 2 – 3 м. одна від одної. Перпендикулярно до них кладуть на землю канат так, щоб середина його збігалася із серединою коридору між лініями. Група поділяється на дві команди, які стають у колони одна проти одної, кожна за своєю лінією. За першим сигналом гравці беруть канат, за другим починають тягти його.
Виграє команда, яка перетягне суперників за свою лінію.
Правила. Робити рвучкі рухи не можна. Після сигналу гравцям не можна перебігати на інше місце.
«Дістань булаву»
Інвентар: міцний шнур і дві булави.
На підлогу кладуть шнур завдовжки 4-5 м. на віддалі 3-4 м. від кожного кінця шнура в кола ставлять булави. Два гравці (один з однієї команди, інший – з іншої) беруться за кінці шнура. За сигналом кожний намагається перетягти свого противника і дістати свою булаву.
Переможцем вважається команда, яка набрала більше очок.
Правила. Шнур тягти однією рукою. Тягти ривками шнур не можна. Руки в ліктьових суглобах згинати не можна.
«Бій півнів»
На майданчику креслять коло діаметром 2-3 м. у коло стають два гравці – один з однієї команди, другий – з другої. Гравці займають положення стойки на одній нозі, друга зігнута назад і підтримується однойменною рукою. Друга рука за спиною. За сигналом, підскакуючи на одній нозі, гравці намагаються виштовхнути свого противника з кола плечем. Гравець, який виштовхне свого суперника, виграє командні очко. Після цього виходить нова пара.
Як і в попередній грі, перемагає команда , яка набере більше очок.
Правила. Коліно зігнутої ноги має бути відведене назад. Якщо гравець стане на обидві ноги, він програв штовхати можна лише плечем.
«Тягти в коло»
Креслять коло діаметром 5-6 м. Усі гравці поділяються на дві команди і шикуються попарно за колом(у кожній парі – гравці протилежних команд). За сигналом кожний гравець намагається втягнути свого противника в коло.
Перемога команди визначається так само, як і в іграх 1-2.
Правила: Дозволяється вносити гравця в коло.
«Лабіринт»
Гравці шикуються в кілька шеренг і беруться за руки. Вибирають двох ведучих. Один ведучий тікає, а другий наздоганяє його. Утікач бігає між шеренгами,які утворюють коридор. Час від часу керівник дає команди: «Праворуч!» , «Ліворуч!» , «Кругом!». За цими командами гравці відпускають руки і виконують команду, після чого знову беруться за руки і утворюють новий коридор для бігунів.
Якщо тому,хто наздоганяє, вдається доторкнутись до противника, він виграє. Вибирають нових ведучих,і гра продовжується.
Правила: Бігати через шеренгу не можна. Якщо ведучий довго не може піймати противника, він програє. Вибирають нового ведучого.
«Переправа»
Інвентар: два мати, дві гімнастичні лави.
Гравці розташовуються за лінію в колонах. Одна колона – це одна командна, друга колона – друга команда. Проти кожної команди перпендикулярно до лінії лежить мата і біля неї стоїть гімнастична лава. На віддалі 15 – 20 м від 1-ої лінії,креслять 2-у лінію, паралельну першій. За сигналом обидві команди починають переправлятись на 2-ий берег, використовуючи при цьому мат і лаву – «пліт» і «човен».
Виграє команда,яка швидше переправиться на «2-ий берег»
Правила: Якщо гравець під час переправи доторкнеться до підлоги будь-якою частиною тіла, він вважається «утоплеником» і вибуває з гри.
«Утопленик» не має права допомагати своїй команді.
«Півники»
Інвентар: гімнастична лава
Усі гравці поділяються на дві команди. По одному гравцю з кожної команди стають на гімнастичну лаву. За сигналом кожний з них намагається зштовхнути з гімнастичної лави свого противника.
Перше місце займає команда, яка матиме більше «перемог».
Правило: Зштовхувати можна тільки руками і тільки за руки.
«Стрибок в обруч»
Інвентар: обруч.
Дві команди розташовуються за лінією в колонах. На віддалі 2 м від лінії на бічних лініях майданчика обличчям один до одного стоять два судді. Один з них тримає в руках обруч. За сигналом суддя котить обруч другому судді. Перший у колоні гравець вибігає і намагається проскочити в обруч. Якщо це йому вдається, він одержує очко для команди. Після спроби гравець повертається в кінець колони. Виконує цю дію гравець другої команди, і так далі. Виграє команда, яка матиме більше очок.
Правило. Гравець має право тільки на одну спробу.
«Індійський танок»
Інвентар: 15-20 булав.
Усі гравці шикуються по колу. Перед ними по колу стоять булави. Усі беруться за руки і за сигналом починають рухатися по колу вправо і вліво. Рухи починаються повільно, потім поступово прискорюються. Кожний гравець намагається наштовхнути свого сусіда зліва і справа на булаву, намагаючись сам не наскочити на неї. Програє той, хто зштовхне булаву.
Правило. Тягти дозволяється тільки за руки.
Примітка. Гру можна проводити як командно. Для цього слід
розраховувати гравців на «перший» і «другий».
«По канату вгору»
Інвентар: канат і секундомір.
Усі гравці поділяються на дві команди і шикуються в колони за однією лінією. За сигналом гравці однієї команди по черзі лізуть угору по канату і спускаються вниз. Засікають час,за який вправу виконали всі члени команди. Потім завдання виконують члени другої команди.
Виграє команда, яка затратить менше часу для виконання завдання.
Правила. Лізти обов’язково до самого верху. Опускатися вниз тільки за допомогою ніг.
Якщо гравець зісковзує вниз, він стає в кінець колони, а потім йому дають можливість ще раз виконати вправу (штрафний час).
«Хто спритніше і швидше»
Інвентар: секундомір.
Обидві команди розміщуються в шеренгах одна за одною біля гімнастичної стінки. За сигналом гравці однієї команди біжать до стінки, лізуть угору і повертаються назад. Час, затрачений на виконання вправи, засікають за останнім гравцем, який перебіг стартову лінію. Після цього гравці міняються місцями, і завдання виконує друга команда.
Виграє команда, яка виконає завдання за коротший час.
Правило. Завдання вважається виконаним, коли всі гравці піднімуться до останньої рейки, повернуться за лінію і стануть обличчям до стінки.
«Біг під гору»
Інвентар: дві гімнастичні лави і гімнастична стінка.
Дві лави гаками чіпляють за рейку гімнастичної стінки похило (кут вибирає викладач). Проти кожної лави за стартовою лінією шикуються в колони дві команди. За сигналом перші в колонах гравці вибігають і лізуть по лаві вгору. Звідти повертаються назад по рейках гімнастичної стіни і стають у кінець коли. Як тільки гравець перетнув стартову лінію, вибігає дальше у колоні і т.д.
Виграє команда, яка раніше виконає завдання.
“Хто швидше?”
Гравці стають у дві колони за однією лінією. На віддалі 8-10 кроків від лінії проти кожної колони стоїть гравець з обручем, за яким на віддалі 5-6 м натягнуто шнур на висоті 2м. За сигналом перші гравці біжать,лізуть через обруч, біжать далі, підскакують, намагаючись дотягнутися до шнура, і вертаються в свою колону. Як тільки гравець перебіг стартову лінію, за ним біжить дальший і т.д. Виграє команда, яка швидше виконає завдання і матиме більше очок, виграє та, яка швидше виконала завдання.
Правила. Якщо гравець не доторкнувся до шнура або не проліз через обруч, команда одержує штрафне очко. Вибігати тільки тоді, коли попередній гравець перебіжить стартову лінію.
«Біг стоноги»
Гравці поділяються на кілька команд і шикуються в колони по одному за однією лінією. Проти кожної команди на віддалі 10-15м від лінії ставлять булави. За сигналом гравці по колах беруться за руки і біжать до своєї булави, оббігаючи її, повертаються назад і
стають у попереднє положення.
Виграє команда, яка раніше закінчить біг.
Правила. Під час бігу не дозволяється рознімати руки. Оббігати булаву тільки в намічену сторону.
«Біг з прапорцями»
Дві команди шикуються на протилежних кінцях майданчика у шеренгах у шаховому порядку, обличчям до центра. У кожного в правій руці прапорець. За сигналом усі гравці біжать на зустріч один одному, проходом справа (зліва), руки тримають у сторони. Пробігаючи, кожний намагається вихопити прапорець з руки противника.
Виграє команда, в якої буде більше прапорців. Коли гра проводиться кілька разі, то прапорці щоразу підраховують і повертають їх власникам, а в кінці підраховують загальну кількість.
Правила. Ховати руки з прапорцями не можна. При зустрічі зупинятися не можна. Прохід робити в намічену сторону.
Перелік використаної літератури :
2.Білеєва Л.В., Яковлєв В.Г. Рухливі ігри,М. , «ФіС» ,
1965.
3.Білеєва Л.В.,Тоборко М.,Шитиник С. Ігри та
розваги, М., «ФіС»,1952.
4.Жванія Б.,Оргінов І.Спортивна гімнастика в школі ,
М. ,Учпедгіз,1952.
5.Коротков І. М. Рухливі ігри, М.,Учпедгіз,1958.
6.Крупська Н. К. Вибрані педагогічні твори, К.
«Радянська школа»,1954.
7. Леськів А. Д., Дзюбановський А. Б. Рухливі ігри. –
Тернопіль, СПМ «Астон» -2000
8.Науковий-методичний журнал «Фізичне виховання в
школах України»
9.Онопрієнко Б. , Ігри на воді , М. , «ФіС» ,1961
10.Пивоваров Б. Н. Ігри в тренуванні легкоатлетів , М.,
«ФіС» , 1959.
11.Тамуріді Р.І., Рухливі ігрив 1-4 класах , К. ,
«Радянська Школа»,1951.
12.Українські народні рухливі ігри : Посібник для
вихователя дитячого садка/Під. ред. Л. В .
Русковой. -М.: Просвіта , 1986.
13. Яковлев В. Г. , Рухливі ігри в 5-9 класах та Рухливі
ігри в 10-11 класах , М. , Учпедгіз , 1952.