Русь-Україна за Ярослава Володимировича

Про матеріал
Урок з історії України в 7 класі на тему "Русь-Україна за Ярослава Володимировича. Проводиться в формі уявної подорожі в часі містом Ярослава. При цьому учні вирішують проблемне питання: чи можна вважати Ярослава мудрим. Активну участь в проведенні уроку беруть самі учні, які виконують роль екскурсоводів та різних історичних персонажів.
Перегляд файлу

ІСТОРІЯ УКРАЇНИ. 7 КЛАС

 

Русь-Україна за  Ярослава Володимировича

 

Мета : Визначити роль Ярослава Мудрого в розвитку Київської держави, формувати вміння учнів характеризувати історичні постаті, формувати історичне мислення учнів, виховати повагу та інтерес до історичного минулого України.

     Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.

     Вид заняття : історична подорож "Містом Ярослава". Навчально-методичне забезпечення.

   1.Підручник.

   2.Робочий зошит

   3. Карта, атласи

   4.Тексти "Правди Ярослава"

(на кожну парту), ілюстративний матеріал, картки червоного та зеленого кольору ( по одній на кожного учня).

       Підготовчий етап. На одному з попередніх занять учитель оголошує тему уроку і називає дату його проведення, розподіляє ролі серед учнів (Анна Ярославівна, Іларіон, воїн , три екскурсоводи, демонстратор ілюстрацій), видає інструктивні картки, а також перелік джерел для самостійної підготовки. Для виконання своєї ролі учні готують відповідне вбрання.

 

Структура уроку

1. Організаційний момент.

2. Історична подорож "Містом Ярослава".

А) Зупинка "Золоті ворота".

Б) Зупинка "Софіївський собор".

В) Зупинка "Києво-Печерська лавра".

3. Підсумковий етап.

4.Домашнє завдання.

 

                    Хід уроку

   1 Організаційний момент.

    Вчитель оголошує тему уроку і ставить питання :

      Напередодні смерті свого батька Володимира Великого Ярослав, який правив тоді у Новгороді, відмовився платити данину в Київ. Новгород був тоді другим містом в Київській Русі по силі і багатству. Як цей вчинок Ярослава міг би позначитись на розбудові Києва, як столиці держави, на військовій дружині князя у боротьбі з кочовиками, та іншими країнами?

        Відповідь учня.

    Вчитель: тож чи можна назвати мудрим цей вчинок Ярослава ? Та чи взагалі був Ярослав мудрим ? Протягом більш як 800 років після смерті цього князя ніхто не називав його мудрим, і тільки в другій половині 19 століття за Ярославом в історичній науці закріпилось прізвисько "Мудрий". Тож спробуємо розібратись, а для цього здійснемо уявну мандрівку по Києву часів Ярослава.

      Для подорожі в часі і просторі вам потрібні білети (вчитель роздає картки червоного та зеленого кольору). Коли ви під час подорожі дізнаєтесь про якесь помилкове рішення Ярослава, ті, в кого білет червоного кольору, будуть його піднімати. Ті ж в кого білет зеленого кольору, будуть його піднімати, коли дізнаються про мудрі вчинки князя. На зворотному боці білета у формі плану записуємо інформацію з приводу якої ви піднімали білет.Наприклад, на червоних білетах вже можна записати: "1. Відмова платити данину в Київ".

   Отже, якщо немає питань, в дорогу ! Наша перша зупинка 1043 рік, золоті ворота.

   Далі виходить перший екскурсовод і розповідає за планом.

1. Золоті ворота головний в'їзд до міста.    2. Розбудова міста і держави.

      Поки триває розповідь спеціально підготовлений учень демонструє малюнки та фото, які ілюструють розповідь

     Вчитель : Атам я бачу, як дружина князя повертається до Києва з походу. Давайте поговоримо з одним із воїнів.    Виходить воїн (відповідально одягнутий учень) і розповідає за планом:

1. Похід на Візантію.

2. Довелося повоювати: а) битви з братами Ярослава ;

б) походи проти інших країн;

в) остаточний розгром печенігів.

    Вчитель : На честь перемоги над печенігами на місці бою було побудовано храм Святої Софії. "Софія" в перекладі з грецької - мудрість. Тож наша наступна зупинка Софіївський собор, 1048 pik.

   Вчитель: Так це Софіївський собор, а хто ця юна дівчина, давайте з нею поговоримо. Виходить "Анна Ярославівна" і розповідає про династичні шлюбні зв'язки з домом Ярослава, ( вона поспішає в дорогу до

Франції, тож розповідь продовжує другий екскурсовод). Розповідь екскурсовода за планом :

   1 Софіївський собор

   2. Велич християнської держави. Вчитель : Так, Ярослав продовжив справу батька, Русь стала великою християнською державою. Одним із центрів православ'я був Києво-Печерський монастир. Тож наступна зупинка 1054 рік, Києво-Печерський монастир.

   Вчитель: Так це ж сам митрополит Іларіон, він може нам багато що розповісти про Ярослава.

   Розповідь "Іларіона" за планом

 1. Будівництво церков та монастирів.

 2. Проголошення церковної самостійності.

   Розповідь третього екскурсовода за планом.

   1. Розвиток освіти.

   2. Перша бібліотека.

   3. "Правда Ярослава". (Під час розповіді учні знайомляться з документом)

    Вчитель: На цьому наша мандрівка в часі закінчується Хто вже визначився, чи був Ярослав мудрим прошу підняти руку. Вчитель просить навести приклади мудрості князя та вказати на його помилки, після чого учень робить висновок, що незважаючи на певні помилки князя, ми можемо його справедливо називати Мудрим.

    Вчитель підводить підсумок уроку.

    Домашнє завдання §10.

 

 

docx
Додано
22 лютого 2023
Переглядів
174
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку