Урок з розвитку зв’язного мовлення. ( 3 клас )
Тема: Твір з попереднім складанням плану на тему «Снігу, снігу білого
насипала зима».
Мета: за допомогою художнього слова формувати вміння бачити, відчувати красу природи. Вчити складати план і текст за цим планом. Розвивати усне і писемне мовлення, збагачувати словниковий запас, заохочувати дітей до творчості. Виховувати любов до природи рідного краю.
Обладнання: зошит з розвитку зв’язного мовлення «Подружися зі словом» К. І. Пономарьової. Вірші і загадки про зиму, фотоетюди, «Зимові мелодії» П. І. Чайковського.
Хід уроку
І. Організація класу .
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Слово вчителя.
Знову день почався, діти.
Всі зібрались на урок.
Тож пора нам поспішити –
Кличе в подорож дзвінок.
Сьогодні в нас урок звичайний,
Та вчить багато нас чому,
Хай буде він для нас повчальний,
За це подякуєм йому.
А що ми будемо робити,
Про кого будем говорити
Ви можете усі сказати,
Як зможете загадку відгадати.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- Доню! Доню! –кличе мати,
Швидше вийди-но із хати!
Дивина! Щезла стежка…
Де вона?
Зникла десь і огорожа…
Сад на себе чом не схожий?
Що за диво? Все село
Білим пухом занесло…
Дива зовсім тут нема –
Це в село прийшла… (Зима).
_ Зима прийшла і до нас сьогодні на урок. Ми поговоримо про казкову красу зими. Згадаємо її чарівність. Присвятимо сьогодні твір їй.
IV. Робота з мовним матеріалом
1.Перегляд фотоетюду . (Проектор).
- Придивіться до зимового пейзажу.
- Що ви бачите на картині ?
- Чого нема ? А чого найбільше ?
- Перерахуйте кольори зими?
- Який із них головний?
- Які поєднання барв зимового пейзажу вам сподобалась найбільше?
2.Робота в парах.
Дібрати до слова зима якомога більше ознак .
Зима – біла, сніжна, срібна, білокоса, білолиця, чудова, холодна, весела, люта, морозна, сувора, казкова, велична, красива…
3.Слухання твору «Зимові мелодії» П. І. Чайковського .
– Які зимові голоси почули?
Сніг - …(рипить, скрипить, розсипається, падає)
Мороз - …(тріщить, стукотить)
4.Гра «Чаклуни»
- А ми зараз із вами трішки почаклуємо. Зимові слова об’єднаємо і утворимо нові .
(морозки ) санки сніг (Снігани )
(…) ковзани мороз (… )
(сніжі) лижі вітер (ковзтер)
5.Робота в зошитах .
- Розгляньте малюнок на ст..23.
- Чи любите ви зимову пору? Чому?
( Розповіді дітей .)
6.Гра «Диктор телебачення»
- Розкажіть, яка зима в цьому році?
Для того, щоб розповідь була послідовною, скористайтесь підказкою Знайка.
Розкажи про таке:
- коли вдарили морози?
- як випав перший сніг?
- що сталося з деревами і кущами?
- як ставляться до зими діти?
V. Фізкультхвилинка
Загадка
Ніжна зірка сніжно-біла
На рукав згори злетіла
Поки ніс її сюди –
Стала краплею води. (Сніжинка)
Гра «Спіймай сніжинку». ( Вчитель називає « місце» , а діти плескають у долоні і «ловлять» уявні сніжинки . Наприклад : біля лівого вуха , над головою , перед животом …)
VI. Робота над складанням плану до твору.
Добирання влучних заголовків .
1. Об’єднання у групи .
- З яких місяців складається зима ? ( Грудень , січень , лютий )
Вчитель звертаючись до дітей називає місяці зими , яке слово дитині дісталось , до такої групи вона приєднується.
2.Робота в групах.
- Кожна група пропонує свій варіант плану.
План № 1
План № 2
2.Добирають заголовки самостійно.
( Чарівна зима . Холодна зима . Зима . Сніжна зима . Снігу , снігу білого насипала зима .)
VII. Робота над складанням розповіді за планом.
1.Складання усної розповіді (2-3 учні).
Вправа «Мікрофон» (діти можуть використовувати вислови із скриньки Знайка, а можуть добирати свої та складають розповідь про зиму).
Зима
Приїхала зима на білому коні. Вкрила землю пухнастою скатертиною. Дерева і кущі закутала в теплі шубки. І почала дошкуляти птахам. Вони прилетіли рятуватися до людей.
А дітям радість. Катаються вони на санчатах, лижах і ковзанах. Ліплять снігову бабу, граються у сніжки.
Яка чудова зима у цьому році!
2.Запис у зошит (с. 25)
3.Перевірка і аналіз записаного (3-4 учні читають свої твори).
VIII. Підсумок уроку.
1.Складання «Сенкану»
Хто? Ми ( учні ,діти …)
Що робили? Складали ( творили , придумували …)
Що? Розповідь (твір , текст …)
Моє ставлення? Прекрасне ( чудове , творче …)