Самопідготовка-однаізформорганізаціїнавчального процесу.
Цещоденнізаняття,наякихшколярісамостійновиконуютьдомашні завданнявстроговідведенийчас.Самостійнароботанацихзаняттях передбачаєвиробленнянавичоксамоосвіти,самовихованняісприяє всесторонньомурозвиткуособистостіучня.Прицьомувиникаютьнові можливостіврозвиткуіформуваннівучнівпозитивноговідношеннядо навчання,стійкихінтересівінавиківдляподальшоїсамоосвітницькоїроботи. Весьзмістроботивгодинисамопідготовкиспрямованийнавсебічний розвитоківдосконаленняодержанихуміньсамостійноїроботи,формування навиківраціональноговикористаннянавчальногочасу.Виховательпідчас самопідготовкиповиненпідтримуватипотрібнийдлясамостійноїроботи порядокізабезпечитиуспішневиконаннядомашніхзавданьвсімаучнями.
Виховательпокликаний:
● створитисприятливіумовидлязанятьізабезпечитиучнівнеобхідним навчальнимприладдям;
● всілякорозвиватийудосконалювативмінняінавичкиучнівсамостійно працювати;
-поєднуватиіндивідуальнусамостійнупрацюучнівізфронтальною колективноюроботоюгрупи;
● формувативучнівнавичкираціональноговикористаннячасу, відведеногонавиконаннядомашніхзавдань;
● привчатидітейдопевногопорядкувиконаннядомашніхзавдань залежновідпредметаізмістунавчальногоматеріалу;
● організовуватирізнівидиіформизанять;
● подаватисвоєчаснуіндивідуальнудопомогу;
● диференційованоконтролюватироботуучнів;
● прищеплюватиучнямумінняінавичкисамостійноперевірятивиконані завдання;
Організовуючисамопідготовку,виховательповинендотримуватисятаких вимог:
● упідготовчийетапсамопідготовкивключатирізноманітніцікаві завдання,задачіналогічнемислення,усніобчислення,щоб налаштуватидітейнаподальшуроботу;
● забезпечитисамостійнунавчальнуроботуучнівтаїхдисципліну;
● дотримуватисябюджетучасунавиконаннядомашніхзавдань;
● неперетворюватисамопідготовкувурок;
● формувативучнівпідчассамопідготовкинавичкисамоконтролю;
-здійснюватиіндивідуальнийтадиференційованийпідхіддоучнівз урахуваннямрівняїхсамостійності; -допомагатиучням,колиїмценеобхідно;
● використовуватинаочність,дидактичніігри;
● дотримуватисявстановленихструктурнихетапівсамопідготовки. Самопідготовкаскладаєтьсяізп'ятиструктурнихетапів, першимзякихє підготовчийетап.Вінвключає:
● організаційниймомент(1-3хв),створеннясанітарно-гігієнічнихумов длявиконаннядомашніхзавдань;
● фронтальнутаіндивідуальнуперевіркуготовностіучнів;
● використаннярізнихформтаметодіввихованнятарозвитку самостійностітасамоконтролю(пам'яткипровиконанняписьмовихта уснихзавдань,таблиці,схеми,ігровімоменти);
Організовуючироботупотрібновпершучергустворитинеобхідніумовидля занятьнасамопідготовці.Класнікімнатиповиннібутиприбрані,провітрені; необхіднінавчальніпосібники,словники,підручники,пам'ятки.
Другиметапомсамопідготовкиє самостійнароботаучнів.Узавдання вихователянацьомуетапісамопідготовкивходить:
-здійснюватидиференційованийпідхіддоучнівузалежностівідрівняїх самостійностітапроводитиіндивідуальнуроботузтрьомаумовнимигрупами учнів:
1.група-учні,яківміютьпрацюватисамостійно(призначеннязних помічників-консультантів);
2.група-учні,якіщенезовсімоволоділинавичкамисамостійноїпраціпід чассамопідготовки;група-учні,якізовсімневміютьсамостійно працювати;
3.група-учні,якізовсімневміютьсамостійнопрацювати;
Третій етапсамопідготовки -цеконтрользавиконаннямдомашніхзавдань учнями.Вінвключаєсамоперевірку(учнісамостійноконтролюютьвиконання кожногодомашньогозавдання)тавзаємоперевірку(впарах),самоконтроль тавзаємоконтроль.
Четвертийетап -заключнийконтрольвихователя.Нацьомуетапівихователь контролюєвиконанняучнямидомашньогозавдання,дозволяєпереходити відодноговидудомашньогозавданнядоіншогопіслясамоконтролю.За1520хвдозакінченнясамопідготовкиповідомляє,щоскоробудутьпідводитися підсумкинавчальноїроботи(стимулюєнавчальнудіяльністьучнів).
Заключнийетап самопідготовки -цепідведенняпідсумків.Нацьомуетапі виховательповинен:
● проаналізуватиякістьроботикожногоучня,групиучнів; -відмітитистараннихуроботі;
● кращіроботиучніввідібратинавиставку. Баливзошитивиховательнеставить.
Широкопрактикуютьсярізноманітніформиконтролю,підведенняпідсумків самопідготовки:фронтальна,індивідуальноколективна,вибіркова,перевірка вокремихучнів,самоперевіркаівзаємоперевірка,перевіркавиконаного завданняучнями-консультантами.
Врахуваннятадотриманняцихдидактичнихвимогщодоорганізації самопідготовкиучнівгрупипродовженогоднясприятимебільшефективному здійсненнюпедагогічногокерівництвадомашнімизавданнямиучнів.
Самопідготовка,будучиневід'ємноючастиноюнавчальногопроцесу,його логічнимпродовженням,включаєсистемусамостійнихвправ,які забезпечуютьповторення,засвоєння,поглибленняматеріалу,якийвивчався науроці,атакожформуваннянавиківсамостійноїроботизкнигою,вміння самимдобуватизнання.Впроцесіорганізаціїсамопідготовкипотрібно враховуватирівеньпідготовкиучнівподаномупредмету,індивідуальні особливості,схильностікожногоучня.Науроцівчителемвизначається ступіньскладностітаобсягдомашньогозавдання.Для2-4класудомашнє завданняповинностановити1/4обсягузавданьнауроці.Якщожвони перевищені,топозитивногорезультатусамопідготовкидосягтиважко.Успіх самопідготовкивеликоюміроюзалежитьвідрівняпроведеногонауроці закріплення.Якщонауроцізакріпленняматеріалбулопоганоорганізовано,то учнівсвоїхсамостійнихроботахдопускаютьбагатопомилок,навиправлення якихпотрібновихователевішукатидодатковийчас.Важливоіте,вякійформі проводитьсявиконанняучнямизавданьдлядомашньоїроботи.Якщо вчительповідомляєтількиномерзавдання,тоценегарантуєналежногойого виконання.Вчительвчитьдітей,якпрацюватисамостійноівиконуватийого завдання.Виховательорганізовуєроботудітейнасамопідготовці,забезпечує потрібнийпорядок,виробляєвміннясамостійновчитися,виконуючи завданнявчителя,берепідсвоюопікуслабшихучнів.Вихователь-невчитель, вінневедепояснення,закріпленняматеріалу,невизначаєзавданьдля домашньоїроботи.Всецеповиненробитивчитель.Алеефективність самопідготовкинезавждизалежитьвідпередбачливостівчителя.Його зусиллябудутьзведенідонуля,якщовиховательнезумієзабезпечити неперервністьпедагогічногопроцесу,правильноорганізуватипідготовку дітейдовиконаннядомашньоїроботипісляактивноговідпочинку.Постійней організованевиконаннязавдань,якевідбуваєтьсяводинітойжевизначений час,виробляєвдітейзвичкуготуватиуроки.Вмолодшомушкільномувіціця звичкавиникаєшвидкоінадовго.
Найбільшбажанимиіпривабливимидлядітейєгрупи,вякіходятьучні одногокласу(клас-група).Якщопродовженийденьутакихгрупахдобре організованийіставчастиноюєдиногонавчально-виховногопроцесу,то успішневиконаннядомашньогозавданнявсімадітьмикласумаєвелике значеннядлявчителянанаступномууроці.Вінзнає,щовсішколярідостатньо добрепідготувалидомашнєзавданнянасамопідготовці,томуприплануванні можеопускатицейетапуроку.Скоротившичаснаперевіркудомашнього завдання,вінможезбільшитийогонаіншіетапиуроку,наприклад,пояснення, абозакріпленняматеріалу.Алевзв'язкузтяжкимекономічнимстановищему державі,недостатнімфінансуваннямтакігрупи-класизустрітивтеперішній часможнадужерідко.Більшістьгрупстановлятьдітирізнихкласів,діти,які немаютьналежногодомашньогонагляду,діти,слабшівнавчанні.Відповідно, внихрізнідомашнізавдання.Томудлявихователясамопідготовкає найважчимінайвідповідальнішиммоментомугрупіпродовженогодня.
Організаціяраціональногорежимусамопідготовкидляучнівувідповідностіз їхвікоміпсихофізіологічнимиособливостями,створеннянормальних санітарно-гігієнічнихумов,введеннярозумногоспіввідношеннячасудля виконаннядомашніхзавданьівідпочинкудаютьможливістьдосягти найбільшоїефективностісамопідготовки.
Основнийетапсамопідготовки -виконаннязавдань.Виховательспостерігає зароботоюгрупи,допомагаєокремимучням,контролює,перевіряє,аналізуєі ведеобліквиконання.Вінзабезпечуєпорядокідисципліну,стежить,щобучні додержуваливсіхвимогдосамостійноїроботи.
Щобдітикращезасвоїливідповіднівправи,виховательпроводятьколективні дидактичніігри.Якщожматеріалскладний,учніразомзвихователем колективноскладаютьплан.
Готуючисьдороботи,вихователі,якправило,добираютьпотрібнінаочні посібники:таблиці,картки,малюнки,геометричніфігури...Завдякитакій організаціїсамопідготовкиучнінетількиглибшезасвоюютьнавчальний матеріал,айнабуваютьміцнихпрактичнихнавичок,привчаютьсяпрацювати самостійно.
Длявиконаннядеякихуснихзавдань,зокрема,длявивченнявіршів, виробленнянавичоквиразногочитання,потрібніособливіумови.Дітиз розвиненоюслуховоюпам'яттючитаютьпошепки.Класпоступовозвикаєдо цьогоробочогошуму,якийнезаважаєзосередженопрацювати.Авихователь забезпечуєпевнийпорядок;усуваєподразники,яківідвертаютьувагуучнів (голоснечитання,розмовитаін.).Аотучнямзслабкоюзоровоюпам'яттю потрібнозвихователемперебуватиутісномумовленнєвомуконтакті,їм потрібнаіндивідуальнадопомога.
Однієюзосновнихформотворчихумоворганізаціїсамопідготовкиєте,щоб учнямбулоцікавотанебулоперевантажень.Потрібнопроводити фізкультхвилинки,розминки,перервичерезкожні25-30хвилинроботи. Вихователістежатьзатим,щобдітиправильносиділи,правильнотримали ручки,олівці,систематичнопровітрюваликласнукімнату.Одинз найважливішихобов’язківвихователів-учитидітейпрацювати,розвиватий удосконалюватинавичкисамостійностівнавчальнійроботі.Важливо привчитиучнівчіткойакуратновиконуватиписьмовізавдання,навчити самостійноісистематичнопрацюватизкнижкою,переборюватитруднощіі доводитипочатусправудокінця,тримативпорядкунавчальніпосібники (підручники,зошити,письмовеіграфічнеприладдя).
Особливуувагуслідзвертатинавиробленнявучнівраціональнихформі методівсамостійноїроботинаднавчальнимматеріалом.
Виховательповиненбутиактивнимучасникомсамопідготовкиівпроцесіїї вчитиучнівнавичоккультурноїрозумовоїпраці.
Потрібновчитисвоїхвихованцівтому,якготуватисядовиконаннядомашніх завдань,якорганізовуватисвоєробочемісце,якшвидкознаходитив підручникупотрібнусторінку,заголовокстатті,номерзадачі,вправи.Всіці «дрібниці»складаютьсявпевнусистемурозумовоїпраці,сприяють піднесеннюякостізнань,уміньінавичокучнів.
Усучаснихумовахлюдинаповиннаодержуватиінформаціюшвидко,аотже, читати,писати,обчислювативоптимальномутемпі.Уповільненийтемп читанняіписьма-одназпоширенихпричиннедостатньогозасвоєння навчальногоматеріалу.Учень,щопоганочитає,-цепотенційно«важкий» учень,якийзустріненасвоємушляхубагатотруднощівунавчанні.
В.О.Сухомлинськийрадивпедагогамособливуувагузвертатинате,щоі скількидітичитаютьвголос.
Щобвстановити,якізавданняучнівиконуютьзкожногопредмета, виховательпереглядаєкласнийжурнал,щоденникиучнів,з'ясовуєцеу черговихпогрупі,увчителя-класовода,авіднедавна-дізнаєтьсявщоденнику взаємоінформаціївчителяівихователя.
З’ясувавшизмістдомашніхробіт,виховательопрацьовуєвідповідну методичнулітературу,готуєнаочніпосібники,визначаєспосібперевірки, підведенняпідсумків.
Зокрема,щобдітивдосконалювалитехнікуписьмакаліграфії,виховательдає їмзавданнянасписуваннятекстуздошкиабопідручника.Застосовуютьітакі формисамостійноїроботи,якрозв'язуваннязадачівправзазразком, виконанимнадошці,хоровечитаннятазаучуваннятекстів,усналічбатощо
Самопідготовка—цещоденненавчальнезаняттяучнівугрупіпродовженого дня.Самопідготовкаскладаєтьсязтакихчастин:підготовкадороботи, самостійненавчання,підведенняпідсумків.
Підготовчачастинатриває5-10хв.Вцейчасучніскладаютьпланроботи, з'ясовуютьзмістзавдання,виділяютьголовневроботі,отримують консультаціїпронеобхіднийдидактичнийматеріал,посібники.
Самостійненавчанняскладаєтьсяіззагальноїтаіндивідуальноїроботи.
Наприкінцісамопідготовкипідводитьсякороткийпідсумок,вказуються позитивністоронитанедолікивроботіучнів,оцінюєтьсявиконаннязавдань.
Дітиповиннізнати,скількичасуїмвідводитьсянарозв'язаннязадачіта прикладів,навиконанняграматичнихвправ,напідготовкууснихзавдань. Томудоречноукласіматигодинник-цедопомагаєвихователевіта школярамраціональновикористовуватикожнухвилину.Однієюзголовних проблем організаціїсамопідготовкиєсамепроблемараціонального використаннячасу,якийвідводитьсянавиконаннядомашніхзавдань.Дуже важливо,щобдітишвидкоіповністювключалисьвроботу.Вчаснийпочаток приготуваннядомашньогозавдання-необхіднаумовавпливунаякість завдання.Уміннядіятипослідовно,самостійноплануватицюпослідовність— важливийфакторуспішностісамопідготовки.
ВизначеннячасунасамопідготовкузазначеновСтатутішколи.Через45хв. самопідготовкидоречнаневеликаперерва.За10хв.досамопідготовкидітям даєтьсячаснанеорганізованийвідпочинокзамежамиприміщення,де проводятьсязаняття.Уцейчаскласнакімнатапровітрюється,уній проводитьсявологеприбирання.
Присамопідготовціучнівдругихкласіввеликурольвідіграєучитель,бодіти щетількивчаться,яктребасамостійнопрацювати.Самевцейперіод необхідноприділитизначнуувагуроботізпам'ятками.Вчительповинен пояснювати,яктребавиконуватизавдання,даватизразкивиконаннявправ, поступовопідводитиїхдосамостійноїпідготовки.
Приступаючидороботи,учніповинніуявляти,уякійпослідовностівони будутьпрацюватинадрозв'язаннямзадачітавиконаннямвправи.Виконуючи вправу,вониспочаткуповинніуважнопрочитатизавданнядонеї,визначити, якимправиломскористуватисьприїївиконанні.Якщотреба,учнізнаходять цеправило,читаютьйого,наводятьсвоїприклади.Дітивчаться користуватисьсловниками,схемами,додатковимитекстами.
Труднощіполягаютьутому,щоневсідітиоднаковорозвинені:одні виконуютьроботуповільно,інші–швидшеіможутьзацейчасупоратисьіз більшскладнимзавданням,алевсівониповиннівиконатидомашнєзавдання. Томутребаподатийогодітямтак,щобвоносталопосильнимдляоднихіне надтолегкимдляінших.Відомо,щоумовнодітиподіляютьсянатригрупи. Алетойсамийученьможеналежатидооднієїгрупизматематикиізовсімдо іншоїзукраїнськоїмови,переходитизоднієївдругупоміріполіпшенняабо погіршенняйогознань.
Напревеликийжаль,завданнядаєтьсяоднаковедлявсіх,алеучнямтретьої групи найбільшепотрібнадопомогавчителя,попереднєпояснення, пояснювальнакартка(схема,рисунок,питання).Сильнідітиотримують додатковізавдання,якірозвиваютьмислення,допомагаютьвідстаючим, контролюютьїх.
Великурольвідіграєсамопідготовкавзалученніучнівдороботизкнигою, розвиткусамостійності,вмінніотримуватизнаннязрізнихджерел.
Самопідготовка—неурок,томуоточеннятутвільне,принеобхідностіучні розмовляютьпошепки,тихопідходятьдовчителя,колипотрібнадопомога, абовчительпідходитьдоучня.Допомогушколяріможутьотриматиівід своїхтоваришів.
Самопідготовкаслужитьпоказникомроботинауроці.Виховательсприяє виробленнюушколярівнавичокплануваннянавчальноїроботи,розподілу силічасу;розвиткууваги,пам'яті,мислення,мовлення;пробудженню бажаннябільшезнати,використовуватисвоїзнаннянапрактиці.Аце,усвою чергу,викликаєінтересдосамоосвіти,позитивнеставленнядонавчання.
Діяльністьвихователяспрямовананавиробленняудітейзвичкипрацювати самостійно,регулярноісистематично.Прицьомуведетьсяроботаз формування позитивнихрисхарактеру,життєво важливихякостей особистості.
Організаційнізадачівирішуютьсявихователемшляхомстворенняобставин, якіспонукаютьдітейдовиконаннязавданьучителяйпідтриманняпорядку, необхідногодляуспішноїроботи.Вінвимагаєчіткогодотриманнярежимних вимог,економноговикористаннячасу,відведеногонанавчальнуроботу,в умовахсуворогорегламенту.
Індивідуальнароботазвідстаючимиучнямивходитьуколообов'язків вихователя.Воназдійснюєтьсяврізнихформах.Головне—піклуванняпро дітей,якимвонавкрайнеобхідна.Співчутливеставленнядопедагогічне запущенихмалят,особливаувагадоних,створеннясприятливихумовдля їхньогорозвитку,встановленняособистогоконтролюзаїхнімиуспіхамив навчанні—задачавихователя.
Педагогічнатурботапротакихдітейпідчаспідготовкибезпосередняі опосередкована.Безпосереднятурботаможливатількизанаявності особистоїучастівихователяувиконаннізавданьучнем.Дитина безпосередньовідчуваєопіку,контроль,аІнколиіпримушеннязбоку вихователя.Церобитьсявідкрито,всягрупазнаєісаманадаєдопомогу товаришеві.
Найбільшрозповсюдженаформаіндивідуальноїроботи—вчаснадопомога учням.Якщоспостерігаєтьсявідставаннявнавчанні,виховательповинен негайнодопомогтидитиніувиясненнінезрозумілого,відпрацюванні навчальнихуміньінавичокшляхомдодатковихпояснень,вправ,повідомити вчителяпроневстигання.Спільнознимдолатиперешкодивідставання.Такої допомогипотребують:
а)учнізуповільненимипроцесамизасвоєння;
б)учні,якінеоволоділиновимматеріаломнауроці;
в)учні,якіневідвідувализякихосьпричинуроки.
Дітямзуповільненимипроцесамизасвоєнняпотрібнабільшсерйозна допомогавихователя,погодженазучителем.Спільнадіяльністьучителяі вихователяповинназабезпечитистабільністьуспіхівтакихучнівувиконанні самостійнихнавчальнихзавданьсамопідготовки.Допомогацянадаєтьсяз урахуванняміндивідуальнихособливостейучня,якімаютьбутивідомимияк учителеві,таківихователю.Наїхосновібудуєтьсяпланнаданнядопомоги.
Виховательвиконуєвцьомувипадкурозвиваючуфункцію.
Школярам,якінеоволоділиновимматеріалом,виховательорганізовує пояснення,розучування,залучаючидоцьогодітей,якіуспішновиконали завдання.
Вихованцям,якіневідвідувализаняттязякихосьпричинінеподолали самостійнотруднощівнавчанні,надаєтьсятимчасовадопомога.Інколидо цьогозалучаютьсябатьки.Яктількиученьматимезмогусамостійно виконуватидомашнєзавдання,виховательзразужприпиняєдопомогу.Не слідзабувати,щосамопідготовка—цесамостійнароботадітейпри виконаннінавчальнихзавданьучителя.Якщовиховательбезрозсудно надаватимедопомогу,знизитьсярівеньсамостійностівихованців.
Угрупізавждиєдіти,якіпотребуютьособливогопіклування: а)діти,якімаютьвідхиленняуздоров'ї;
б)дітизвадамизорового,слухового,мовленнєвогоапарату;
в)діти,якіживутьунеблагонадійнихсім'ях.
Докожноїтакоїдитинитребазнайтисвійпідхід.Якщошколяршвидко стомлюється,топротягомсамопідготовкитребарегулюватийогонавчальне навантаження.Якщоуньоговадивмовленні,тонеобхідноїхвиправляти. Увагоютребаоточитидітейзнеблагонадійнихсімей.Алевиховательповинен пам'ятати,щокожнадитинамуситьвідчутийогопіклування,тактовність, чуйність,увагу.Зробитисамопідготовкунетяжкоюповинністю,арадістю,яка бприносилазадоволеннявіддосягнутого–першочерговезавдання вихователя.Піклуванняпровсіхіпрокожного—справанелегка.Практика показує,щоугрупах,дедбайливийвихователь,післяурочнанавчальнапраця непригнічуєвихованців.Дітиплатятьзацечуйністюідовірою.Підчас самопідготовкивонипоказуютьсвідомудисциплінованість.Контроль—одна зефективнихформперевіркиіндивідуальноїроботисамопідготовки.Він можемативиглядспостережень,перевірок,оцінюваннядіяльностімолодших школярів.
Спостереженнядопомагаютьнакопичуватиінформаціюпроробочийстан групиіокремихучнів,дозволяєпередбачитипотенційніможливості вихованців.
Перевіркапоказуєпродуктивністьпрацішколярів.Завиборомвихователя перевіряютьсярізнімоментинавчальноїроботидітей.
Оцінювання–останнійетапкінцевоговиборузасобівішляхіввпливунахідта результатсамопідготовки.Цедвоякийпроцес:зодногобокупедагогоцінює власнудіяльність,зіншого–діяльністьучнів.Оцінюваннядіяльностіучнівне супроводжуєтьсяаналізомпомилок,асупроводжуєтьсясхваленнямабо засудженнямвчинківучнівпідчассамопідготовки.Виховательвикористовує нетількисловеснівисловлювання,атакожжести,міміку,щобне влаштовуватизайвогошумуіневідволікатидітейвідроботи.
Рекомендаціїщодоорганізаціїікерівництвасамопідготовкою Сьогоденняпідвищуєвідповідальністьшколизаздоров'яучнів,рівеньїх вихованості,всебічнупідготовкудожиттятапраці.Великарольуцьому відводитьсявихователеві,босамезнимдітиперебуваютьбільшучастину часу(5-6годинщодня).Томувихователямпотрібнодотримуватись рекомендаційщодоорганізаціїікерівництвасамопідготовкою:
1.Створенняоптимальнихматеріально-технічних,санітарно-гігієнічних, естетичнихумовпраці.
2.Створеннясприятливогомікрокліматувколективігрупи.
3.Організаціяраціональнихприйомівсамопідготовки:
а)дотриманняпослідовностісамопідготовки(підготовчачастина,самостійна роботанадвиконаннямдомашньогозавдання,підведенняпідсумків); б)використанняпам'ятокзнавчальнихпредметів;
в)виробленнявдітейнавичоквиконаннянеобхіднихпослідовнихдій;
г)правильнийрозподілчасу,нормуванняйогопривиконаннідомашніх завдань.
4.Виробленнянавичоксамостійноїроботишляхомбесід,роз'яснень, переконань,рекомендацій,вправ.
5.Організаціяіндивідуальноїроботизурахуваннямвіковихі психологічнихособливостейшколярів.
6.Наданнядопомогидітям,якіневстигаютьунавчаннізрізнихпричин (невідвідуванняуроків,уповільненийпроцесзасвоєння,якіне оволоділиновимматеріалом).
7.Організаціяроботиучнів—консультантів,взаємодопомогиміждітьми.
8.Навчаннядітейприйомамсамоконтролю.Заохоченняякісного виконаннядомашніхзавдань.
9.Погодженнядійвихователяіучителя.Дотриманнянормативнихвимог додомашніхзавдань.
навчальнихуміньінавичокшляхомдодатковихпояснень,вправ,повідомити вчителяпроневстигання.Спільнознимдолатиперешкодивідставання.Такої допомогипотребують:
а)учнізуповільненимипроцесамизасвоєння;
ПРАВИЛАВИКОНАННЯПИСЬМОВИХРОБІТ:
1.Приведидопорядкуробочемісце,приготуйусенеобхіднедляроботи.
2.Сядьзручніше,яквчатьушколі.
3.Прочитайзавдання,подумай,подивись,якіправиласлідзастосовувати увправі.Згадай.Якщозабувподивисьупідручник.
4.Уразіпотребиподивисьаналогічнеречення,виконанівкласіпід керівництвомучителя.
5.Непоспішай,приступайдовиконання.
6.Пишинекваплячись,алеіненадтоповільно.Невідволікайся стороннімисправами.
7.Якщонерозумієшзмістувправ,запитайувихователя.
8.Окреміважкічастинизавданнянепишивзошиті,акористуйся чернеткою.
9.Виконайвправу,перевір,охайновиправпомилки.Якщобрудно, перепиши.
10.Колибачиш,щобезучителянерозберешся,невиконуйусьогозавдання. Робите,щозрозуміло.Пронезрозумілезапитайучителя.
ПАМ’ЯТАЙ,ЯКТРЕБАРОЗВ’ЯЗУВАТИЗАДАЧІ:
1.Прочитайуважноумовузадачі.Подумай.
2.Прочитайповторно.Виділиістотнедлярозв’язування.
3.Короткозапишиумовуабозробиграфічнезображення.
4.Подумай:щотребазнати,щобвідповістинапитаннязадачі;щовже відомозумовизадачі;ащотребазнайти.
5.Складипланрозв’язаннязадачі(усно).
6.Розв’яжизадачуіперевіррозв’язання.
Фізкультхвилинка
1.“Повіяввітерстеповий”
Повіяввітерстеповий 1-4–нахилипіднятихдогорирук, управоівліво.
Трававсяпохилилась. 1-4–нахилитулубавперед,голова догори,рукивперед.
Вбоювпавсічовийстрілець 1-4–присідання,рукивперед. Дівчиназатужила1-4–нахилиголовивліво,івправо, долонінаобличчі.
2.“Веселаколомийка”
Ойвеселаколомийка,
Веселаспіванка, (учнівикористовуютьелементи
Неразїїзаспівала(2) народноїхореографіїупоєднанні
Надімноюмамка.зрухамирук) Ой,ясобізаспіваю, Тоненькозасвищу. Скількизнаюспіваночок,(2) Яктравитайлисту. Ой,дрімучаколомийка, Дрімуча,дрімуча.
Дисциплінованістьвиявляєтьсяувчинкахдітей:
1.Дотримуютьсятишітапорядку.
2.Бездозволувихователянепересідаютьнаіншемісце.
3.Безпотребинезвертаютьсядовихователя.
4.Стежатьзапоставоюпідчасроботи.
5.Дотримуютьсячистотитапорядкунасвоємуробочомумісці.
6.Стежатьзаохайністюодягу,зачіски,рук.
7.Дотримуютьсяправилшанобливоготауважногоставленнядо вихователя.
8.Товаришуютьзодногрупниками.
9.Бережноставлятьсядошкільногомайна,своїхречейтаречей товаришів.
Організованістьгрупинаочновідбиваєтьсявдіяльностівихованців:
1.Усепідготовленодовиконаннядомашніхзавдань.
2.Наробочомумісцінемаєнічогозайвого.
3.Економневикористовуєчаснаокреміетапивиконаннязавдання.
4.Чіткоплануєіндивідуальнуроботу.
5.Швидкотапозитивнореагуєнавказівкивихователя.
6.Умілоусуваєзовнішніперешкоди.
7.Правильнорозумієвимогисамопідготовки.
8.Дотримуєтьсяорганізаційногопорядкусамопідготовки.
9.Вимагаєорганізованостісвоїхтоваришів.
Проактивністьдітейпідчассамопідготовкиможнаробитивисновокколи:
1.Старанноівтемпіпрацюютьнадзавданням.
2.Охайноіґрунтовновиконуютьвсідіїзгідноззавданнями.
3.Встигаютьвсезробитивчасно.
4.Встигаютьпровестиперевіркусвоєїроботи.
5.Засвоїмбажаннямвикористовуютьдовідковийматеріал.
6.Діютьсамостійнобезсторонньоїдопомоги.
7.Допомагаютьтоваришам,консультуючиїх.
8.Берутьучастьувзаємоперевірцівиконаноїроботи.
9.Знаходятьдопущеніпомилкиіпояснюютьїх.
10.Допомагаютьвихователевіуз'ясуваннізавдань,ворганізації взаємодопомогитавзаємоконтролю.
Маючиуявленняпроціпоказники,виховательпевноюміроюможе виправитиіпокращитикеруваннясамопідготовкоютаконтрольза виконаннямзавдань.
опіку,контроль,аІнколиіпримушеннязбокувихователя.Церобиться відкрито,всягрупазнаєісаманадаєдопомогутоваришеві.
Найбільшрозповсюдженаформаіндивідуальноїроботи—вчаснадопомога учням.Якщоспостерігаєтьсявідставаннявнавчанні,виховательповинен негайнодопомогтидитиніувиясненнінезрозумілого,відпрацюванні навчальнихуміньінавичокшляхомдодатковихпояснень,вправ,повідомити вчителяпроневстигання.Спільнознимдолатиперешкодивідставання.Такої допомогипотребують:
а)учнізуповільненимипроцесамизасвоєння;
б)учні,якінеоволоділиновимматеріаломнауроці;
Оцінювання–останнійетапкінцевоговиборузасобівішляхіввпливунахідта результатсамопідготовки.Цедвоякийпроцес:зодногобокупедагогоцінює власнудіяльність,зіншого–діяльністьучнів.Оцінюваннядіяльностіучнівне супроводжуєтьсяаналізомпомилок,асупроводжуєтьсясхваленнямабо засудженнямвчинківучнівпідчассамопідготовки.Виховательвикористовує нетількисловеснівисловлювання,атакожжести,міміку,щобне влаштовуватизайвогошумуіневідволікатидітейвідроботи.
Коженвиховательзавждизможеперевірити,чиправильновінкерує самопідготовкоюмолодшихшколярівіякірезультатийоговиховної діяльності.Дляцьоговиховательпостійноспостерігаєзатакими показниками:інформованість,дисциплінованість,організованість,активність своєїгрупинасамопідготовці.
Інформованістьдітейвідбиваєтьсявумінні:
1.Швидкознайтивщоденникудомашнєзавдання.
2.Відповіднезнаходженняйоговпідручнику.
3.Ученьзнає,яквиконуватидомашнєзавдання,денеобхідношукати довідкупритруднощах.
4.Віндієвідповідноінструкції.
5.Дотримуєтьсяпослідовностідій.
6.Незвертаєтьсязапоясненнямдовихователятатоваришів.
7.Непотребуєсторонньоїдопомоги.
8.Умілокористуєтьсяпосібниками,приладдям.
9.Швидкоусуваєпомилки,якіз'являютьсяупроцесіроботи.
10.Виявляєвпевненістьуправильностівиконаннязавдання. Дисциплінованістьвиявляєтьсяувчинкахдітей:
1.Всіучніз'являютьсянасамопідготовкувчасно,беззапізнень.
2.Працюютьсамостійно.
3.Дотримуютьсятишітапорядку.
4.Бездозволувихователянепересідаютьнаіншемісце.
5.Безпотребинезвертаютьсядовихователя.
6.Стежатьзапоставоюпідчасроботи.
7.Дотримуютьсячистотитапорядкунасвоємуробочомумісці.
8.Стежатьзаохайністюодягу,зачіски,рук.
9.Дотримуютьсяправилшанобливоготауважногоставленнядо вихователя.
10.Товаришуютьзодногрупниками.
11.Бережноставлятьсядошкільногомайна,своїхречейтаречей товаришів.
Організованістьгрупинаочновідбиваєтьсявдіяльностівихованців:
1.Усепідготовленодовиконаннядомашніхзавдань.
2.Наробочомумісцінемаєнічогозайвого.
3.Економневикористовуєчаснаокреміетапивиконаннязавдання.
4.Чіткоплануєіндивідуальнуроботу.
5.Швидкотапозитивнореагуєнавказівкивихователя.
6.Умілоусуваєзовнішніперешкоди.
7.Правильнорозумієвимогисамопідготовки.
8.Дотримуєтьсяорганізаційногопорядкусамопідготовки.
9.Вимагаєорганізованостісвоїхтоваришів.
Проактивністьдітейпідчассамопідготовкиможнаробитивисновокколи:
1.Старанноівтемпіпрацюютьнадзавданням.
2.Охайноіґрунтовновиконуютьвсідіїзгідноззавданнями.
3.Встигаютьвсезробитивчасно.
4.Встигаютьпровестиперевіркусвоєїроботи.
5.Засвоїмбажаннямвикористовуютьдовідковийматеріал.
6.Діютьсамостійнобезсторонньоїдопомоги.
7.Допомагаютьтоваришам,консультуючиїх.
8.Берутьучастьувзаємоперевірцівиконаноїроботи.
9.Знаходятьдопущеніпомилкиіпояснюютьїх.
10.Допомагаютьвихователевіуз'ясуваннізавдань,ворганізації взаємодопомогитавзаємоконтролю.