Самостійна робота на тема: Мінливість

Про матеріал
Розробка уроку з проведенням самостійної роботи на тему: Мінливість, для учнів 9 класу. Входить до циклу уроків - Закономірності успадкування ознак
Перегляд файлу

Урок № 15     Клас 9      Вчитель Диченко Л. О.

Тема уроку: Мінливість

Навчальна мета: узагальнити й закріпити знання про основні закономірності мінливості

Розвиваюча мета: спостережливість, уміння узагальнювати й робити висновки;

Виховна мета: сприйняття людини як невід’ємної частини природи.

Тип уроку: систематизації й узагальнення знань

Методи і методичні прийоми: інформаційно-рецептивні (словесні, наочні); репродуктивні (подання матеріалу в готовому вигляді).

Міжпредметні та внутрішньопредметні зв’язки: біологія 8 клас.

Основні поняття і терміни: мінливість, модифікаційна, спадкова, комбінативна, фенотип, генотип,

Обладнання: комп’ютерна техніка, підручник,

Література для вчителя:

  •                 Біологія: підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів/ Р. В. Шаламов, Г. А. Носов, О. А. Литовченко, М. С. Каліберда. – Харків: Соняшник, 2017. – 352 с.: іл..
  •                 Генетика з основами селекції: Навч. посібник. – К.: Вища шк.., 1994 – 416 с.: іл..
  •                 Збірник завдань для державної підсумкової атестації з біології : для загальноосвіт. навч. закл. : 11й кл. / С.С. Фіцайло, Н.В. Скрипник, І.І. Мердух, Л.А. Мирна, В.І. Соболь. — К. : Центр навч.-метод. л-ри, 2014. — 96 с. : іл.

Література для учня:

  •                 Біологія: підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів/ Р. В. Шаламов, Г. А. Носов, О. А. Литовченко, М. С. Каліберда. – Харків: Соняшник, 2017. – 352 с.: іл..

Структура уроку і час:

1. Оpганiзацiйний момeнт ………………………………………..…1-2 хв

2. Мотивацiя навчально-пiзнавальної дiяльностi учнiв …..………3-5 хв

3.Узагальнeння та систeматизацiя знань…………………….…30-35 хв

4.Підсумок уроку………………………………………………………2 хв

5. Домашня pобота……………………………………………………..2 хв

ХІД УРОКУ:

1. Організаційний момент.

Привітання, відмітка відсутніх. Перевіримо готовність до уроку.

2. Мотивація навчальної діяльності

Говорять, коли  час від часу не  повторювати раніше вивчене, ми уподібнюємося до візника, який їде і не турбується про те, що вантаж поступово губиться в міру просування вперед.. Тому давайте пригадаємо те, що ми вивчали.

3. Узагальнення та систематизація знань

  1.              1. Учитель читає правило, учні говорять термін
  •                   Генетика – це
  •                   Спадковість – це
  •                   Мінливість – це
  •                   Домінантна ознака – це
  •                   Рецесивна ознака – це
  •                   Гомозигота – це
  •                   Гетерозигота – це
  •                   Генотип – це
  •                   Фенотип – це
  •                   Спадкова мінливість – це 
  •                   Комбінована мінливість – це
  •                   Наведіть приклади комбінативної мінливості.
  •                   Гетерозис – це
  •                   Модифікаційна мінливість - це
  •                   Наведіть приклад модифікаційної мінливості.
  •                   Властивості модифікаційної мінливості
  •                   Мутації – це ….
  •                   Основні положення мутаційної теорії….
  •                   Види мутацій
  •                   Мутагени – це… Види мутагенів.
  •                   Спадкові захворювання – це
  •                   Призначення медико-генетичного консультування

Самостійна робота

1варіант

Виберіть одну правильну відповідь

1. Основою генеалогічного методу дослідження є:

А схрещування

В аналіз близнюків

Б аналіз родоводів

Г гібридизація

2. Спадковою хворобою є:

А гемофілія

Б дизентерія

В туберкульоз

Г ендемічний зоб

3. Хімічним мутагенним фактором може бути вплив:

А вірусів

Б радіаційного опромінення

В ультрафіолетового опромінення

Г бензопірену під час куріння

4. На рисунку зображено сосну звичайну, яка росте поодиноко (а), у лісі (б) та на болоті (в). Який тип спадковості зумовлює такі зміни?

А генна

Б геномна

В хромосомна

Г модифікаційна

5. Укажіть суть закону гомологічних рядів спадкової мінливості.

A представники одного виду характеризуються подібними спадковими ознаками

Б генетично близькі таксономічні групи характеризуються подібними рядами спадко-вої мінливості

В у представників різних таксономічних груп в однакових умовах середовища виникають подібні ознаки

Г представники одного виду характеризуються подібними варіаційними рядами.

6.Установіть відповідність між назвами мутацій та їхніми характеристиками.

1. генеративні        A знижують життєздатність

2.нейтральні          B виникають у статевих клітинах

3.сублетальні         C не впливають на виживання особини чи виду

                               D спричиняють раптову загибель організму

7. Установіть відповідність між властивостями модифікаційної мінливості, їхнім визначенням та прикладом.

А. оборотність

1. один і той самий вплив чинника спричинює подібні зміни і усіх особин виду

1.На фермі поліпшили годування корів, молока вони стали давати більше, стали гірше годувати – надої молока зменшилося

Б. Масовість

2. припиняється дія чинника – модифікаційні зміни зникають.

2.У дорослої людини в залежності від харчування і способу життя змінюється маса тіла, у корів можуть змінюватися надої молока

В. Неуспадкованість

3 ступінь вираженості ознаки – в прямій залежності від інтенсивності і тривалості дії того чи іншого фактора

3.При переміщенні овець в більш холодні умови у всіх особин шерсть стає густішою

Г. Визначеність

Модифікації виникають у відповідності до впливу чинників довкілля

У людини, що опинилась високо в горах, збільшується вміст еритроцитів в крові

Д. Пристосувальний характер

Більшість модифікацій – корисні пристосувальні реакції організму

Чим більше часу людина проводить під прямими сонячними променями, тим більше меланіну синтезується і темніше стає колір шкіри.

 

А.

 

 

Б.

 

 

В.

 

 

Г

 

 

Д

 

 

 

8.Укажіть, чим модифікаційна мінливість відрізняється від мутаційної.

1 відбуваються зміни генотипу

2 успадковується

3 може проявлятися масово

4 виникає під впливом мутагенного фактору

5 має пристосувальний характер

6 не зберігається протягом життя

 

 

 

 

9. Дайте визначення:

  •                 Мінливість – це

 

  •                 Спадкова мінливість – це

 

  •                 Комбінативна мінливість – це

 

10. Дайте порівняльну характеристику неспадкової і спадкової мінливості

2 варіант

1. Основою близнюкового методу дослідження є:

А схрещування

В аналіз близнюків

Б аналіз родоводів

Г гібридизація

2. Спадковою хворобою є:

А Дифтерія

Б Туберкульоз

В хвороба Дауна

Г ендемічний зоб

3. Фізичним мутагенним фактором може бути вплив:

А вірусу

Б складовий мийних засобів

В радіаційного опромінення

Г бензопірену під час куріння

4. На рисунку зображено Зайця сірого влітку (а) та взимку (б). Який тип спадковості зумовив такі зміни?

https://mozok.click/uploads/biologiya-9-anderson/biologiya-9-anderson-155.jpg

А генна

Б геномна

В хромосомна

Г модифікаційна

5.Укажіть суть закону гомологічних рядів спадкової мінливості.

A представники одного виду характеризуються подібними спадковими ознаками

Б генетично близькі таксономічні групи характеризуються подібними рядами спадко-вої мінливості

В у представників різних таксономічних груп в однакових умовах середовища виникають подібні ознаки

Г представники одного виду характеризуються подібними варіаційними рядами

 

6.Установіть відповідність між властивостями мутаційної мінливості та їхнє визначення

1.постійність                     A прояв мутації не залежить від сили чи тривалості  дії чинника

2.неспрямованість          B не можна передбачити появу мутації при дії того чи іншого чинника

3.індивідуальність         C не зникають упродовж життя

                                         D мутаційні зміни проявляються в окремих особин

7. Установіть відповідність  між видами мутацій, їхнім визначенням та прикладами захворювання людини, спричинених цими мутаціями.

А. Генні

1.Пов’язані зі зміною кількості хромосм у геномі

1. Синдром «котячого крику», мікроцефалія

Б. Геномні

2.Зміни ДНК на рівні окремих груп генів

2. Серцеподібнаклітинні анемія, фенілкетонурія, муковісцидоз

В.Хромосомні

3.Перебудови хромосом, пов’язані зі зміною послідовності чи кількості генів у хромосомі.

3. Трисомія (синдром Дауна), моносемія (синдром Шершевського-Тернера)

 

А.

 

 

Б.

 

 

В.

 

 

 

8. Укажіть положення хромосомної теорії спадковості.

1 гени розташовані в хромосомах у лінійному порядку

2 зчеплення між генами однієї групи порушується внаслідок кросинговеру

3 усі хромосоми містять однакове число генів

4 генетичний код — система запису спадкової інформації

5 у хромосомах між генами є ділянки, які не несуть спадкової інформації

6 кожен біологічний вид характеризується певним каріотипом

 

 

 

9. Дайте визначення:

  •                 Мутації – це

 

  •                 Хромосомні хвороби– це

 

  •                 Модифікаційна мінливість – це

 

10. Дайте порівняльну характеристику типам мутацій:

4. Підсумок уроку.

5. Домашня робота

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Потапова Галина Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Біологія 9 клас (Шаламов Р.В., Носов Г.А., Литовченко О.А., Каліберда М.С.)
Додано
25 грудня 2019
Переглядів
6094
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку