Вище професійне училище №3
Ерудит-шоу (інтелектуальна гра)
Викладач фізики та астрономії, викладач-методист
Г. Д. Савчук-Баловсяк
Чернівці
2023
Світ наш – тільки школа, де ми вчимося пізнавати.
М. Монтень
Набагато легше знайти помилку, ніж істину.
Помилка лежить на поверхні, і її помічаєш відразу,
а істина прихована в глибині, і не кожен може відшукати її.
Й. В. Гете
Найкращий спосіб досягти успіху – спробувати ще раз.
Томас Едісон
•«Розминка»
•Конкурс 1. «Теоретичний».
•Конкурс 2. «Ромашка».
•Конкурс 3. «Так – ні».
•Цікава пауза. Запитання для
•гостей.
•Конкурс 4. «Кмітливість»
•Конкурс 5. «Експериментаторів-«чарівників»».
•Конкурс 6. «Практичний».
•Конкурс 7. «Літературний».
•Конкурс 8 «Чорний ящик».
•Підбиття підсумків.
У кожній грі є свої закони, яких потрібно дотримуватися, а саме:
• закон поваги,
• закон часу,
• закон чіткості.
Правила гри наступні: в першому конкурсі беруть участь 8 учнів, після кожного конкурсу з гри вибуває учень, який набрав найменшу кількість балів.
Розминка (за кожну правильну відповідь - 1 бал)
1. Шлях чи переміщення ми оплачуємо під час поїздки: у літаку? у таксі?
2. Вийшовши з води, собака обтрушується. Яке явище допомагає їй звільнити шерсть від води?
3. Як слід переносити лист віконного скла: підтримуючи однією чи двома руками?
4. Чому не можна зварити м’ясо високо в горах?
5. Яка хлібина важча: гаряча чи холодна?
6. Температура води 300 К. Яка це вода – холодна чи гаряча?
7. Яка тварина орієнтується в середовищі за допомогою ультразвуку?
8. На текстильних фабриках часто нитки прилипають до гребенів чесальних машин, заплутуються та рвуться. Для боротьби з цим явищем у цехах штучно створюється підвищена вологість. Поясніть фізичну суть цього заходу.
На слайді ви бачите прізвища вчених:
А. Ейнштейна, І. Ньютона, М. Фарадея, І. Пулюя.
Протягом 3 хвилин необхідно назвати їх відкриття і закони. За правильне виконання – 2 бали.
На «ромашці» зі зворотного боку пелюсток записані формули. Відриваючи пелюстку, учні розглядають та пояснюють формулу. За правильне виконання – 2 бали.
Конкурс 3. «Так – ні».
Учням потрібно перевірити правильність твердження. За правильне виконання – 1 бал.
1. Навколишній світ умовно поділяється на мегасвіт, мікросвіт, макросвіт.
2. Макросвіт – це світ матеріальних об’єктів, розміри яких знаходяться від 10-6 м до 106 м.
3. Мегасвіт зручно вивчати за допомогою мікроскопа.
4. Макросвіт – це світ молекул, атомів і ще дрібніших частинок.
5. Час можна вимірювати лише годинником.
6. 1 година дорівнює 120 секунд.
7. 360 хвилин дорівнює 6 годин.
8. 1800 секунд дорівнює 40 хвилин.
Чи можна за даними координатами точок намалювати портрет?
Конкурс 4. «Кмітливість»
Знайти прилади, за допомогою яких можна виміряти час, відстань, шлях, швидкість, напрям руху, відшукати малий залізний предмет. За правильне виконання – 2 бали.
Учасники гри переглядають серію демонстраційних дослідів та пояснюють побачене. За правильне виконання – 3 бали.
За правильне виконання – 3 бали.
1. Користуючись даними, поданими на слайді, визначити масу водню, що наповнює аеростат:
V = 1500 м3, ρ = 0.09 кг/м3
2. Визначити еквівалентний опір, користуючись даними, поданими на слайді.
3.Визначити відносну вологість повітря, користуючись даними, поданими на слайді: температура сухого термометра 20ºС, а вологого 18ºС.
4. Вказати, яке слово в ланцюжку є зайвим, користуючись даними, поданими на слайді:
Динаміка, кінематика, статика, акустика
Амперметр, вольтметр, омметр, динамометр
Метр, секунда, ньютон, градус
Електрон, молекула, протон, нейтрон
Ом, ампер, вольт, секунда
Швидкість, напруга, час, шлях
Фізика і лірика з давніх-давен ідуть разом.
Спробуйте відгадати, про що йдеться в наступних прислів’ях, загадках, фрагментах віршів (за правильне виконання – 2 бали):
•Не стукне, не брякне, а у вікно ввійде.
•Як сонце горить, швидше вітру летить, дорогу в повітрі прокладає, за силою собі рівних не має. •Горить ясно, а якщо знаєш правило, то безпечно.
•Що догори коренем росте
•Тихіше йдеш – далі будеш.
•Без очей і світ не милий.
•Ти його гладь, а воно ще й кусається.
•Достигле яблуко мусить з дерева впасти.
М. Вороний „Білесенькі сніжиночки” Білесенькі сніжиночки, Вродились ми з води. Легенькі, як пушиночки, Спустилися сюди. Ми хмарою носилися Від подиху зими. І весело крутилися Метелицею ми.
Тепер ми хочем спатоньки,
Як діточки малі,
І линемо до матінки – До любої землі...
Матуся наша рідна, Холодна і суха,
Бо дуже змерзла, бідна, Вона без кожуха.
О.Олесь
В день ясний горіло сонце, Нерухомо вітер спав. Нерухомо в мертвій тиші Степ незайманий стояв.
В бурю він шумів, як море,
І ховався в сизій млі,
Полохливо буйні трави Припадали до землі.
А на півдні за лісами
Колихалось море трав, То над степом буйний вітер
На шовкових струнах грав.
Потрібно відгадати, що знаходиться в ящику. За правильне виконання – 1 бал.
Китайці називали його «Чу-ші», греки –
«Геркулесове каміння», французи «Айман», індуси – «тхумбака», іспанці – «П’єдрамант», німці – «магнес», англійці – «лоудстон».
Що це?
Привітаємо переможця нашої інтелектуальної гри та подякуємо всім учням за участь!
Світ дивовижний і різноманітний. Ще з давніхдавен люди намагались
розгадати його таємниці на підставі фактів,
отриманих в результаті
спостережень чи дослідів.
Сьогодні ми з вами спробували зазирнути в цей загадковий світ фізичної науки.