Департамент освіти і науки, молоді та спорту Чернівецької обласної державної адміністрації
Використання мультимедійних технологій на уроках фізики
(методична розробка)
2014 р.
УДК 53.01
ББК 22.3
C – 2
Розглянуто на засіданні методоб’єднання природничо-математичних дисциплін ВПУ № 3 м. Чернівці Протокол № 5 від 10 січня 2014 р.
Голова методоб’єднання __________ Н.В. Павлюк
|
|
Автор:
|
Савчук-Баловсяк Г. Д., викладач фізики та астрономії ВПУ № 3 м. Чернівці, спеціаліст вищої категорії, викладач-методист |
Рецензент: |
Воробець Г. І., канд. фіз.-мат. наук, доцент кафедри комп’ютерних систем та мереж |
|
Чернівецького національного університету |
|
імені Юрія Федьковича |
С – 2 Використання мультимедійних технологій на уроках фізики : методична розробка / Савчук-Баловсяк Г. Д. – Чернівці : Видавничий дім „РОДОВІД”, 2014. – 44 с.
У методичній розробці запропоновано рекомендації щодо використання мультимедійних технологій на уроках фізики, розглянуто основи виконання комп’ютерних експериментів за допомогою віртуальної фізичної лабораторії, описано способи використання мультимедійних дощок і веб-камер, що сприяє ґрунтовнішому розумінню учнями суті досліджуваних фізичних явищ. Методична розробка може бути успішно використана викладачами фізики при плануванні та проведенні уроків з використанням мультимедійних технологій.
Для викладачів професійно-технічних навчальних закладів.
ББК 22.3
© Вище професійне училище № 3 м. Чернівці, 2014
© Савчук-Баловсяк Г. Д., 2014
ПЕРЕДМОВА .................................................................................... 4
ВСТУП ............................................................................................... 5
1. ВИКОРИСТАННЯ КОМП’ЮТЕРНОЇ ТЕХНІКИ
НА УРОКАХ ФІЗИКИ ................................................................. 7
2. ПРОГРАМНІ ПЕДАГОГІЧНІ ЗАСОБИ НА УРОКАХ
ФІЗИКИ ......................................................................................... 9
2.1. Коротка характеристика структури програмних
педагогічних засобів................................................................ 9
2.2. Роль ППЗ в організації навчально-виховного процесу з
фізики...................................................................................... 10
2.3. Методика навчання фізики за допомогою
інформаційних технологій.................................................... 11
3. ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНОЇ ДОШКИ НА
УРОКАХ ФІЗИКИ ........................................................................ 20
3.1. Коротка характеристика інтерактивної дошки ................. 20
3.2. Використання інтерактивної дошки на уроках фізики .... 22
ВИСНОВКИ ...................................................................................... 30
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ................................. 32
ДОДАТКИ ......................................................................................... 33
Додаток № 1 .................................................................................. 33
Додаток № 2 .................................................................................. 38
ПЕРЕДМОВА
Дана методична розробка присвячена розвитку пізнавальних інтересів учнів під час вивчення фізики шляхом застосування сучасних інформаційних технологій, зокрема інтерактивної дошки.
У ній описано та коротко проаналізовано призначення, структуру, особливості наступного програмного педагогічного забезпечення: І. Бібліотека електронних наочностей (10-11 кл.), версія 1.0.
ІІ. Віртуальна фізична лабораторія ( 10-11 кл.), версія 1.0, яка схвалена Науково-медичною комісією засобів навчання та шкільного обладнання (протокол № 3 від 24.12.2004 р.).
ІІІ. Навчальне програмне забезпечення з фізики для 10 кл. загальноосвітніх навчальних закладів, версія 1.0, рекомендоване Міністерством науки і освіти України (Лист від 30.05.05.№ 1\112754).
IV. Навчальне програмне забезпечення з фізики для 11 кл. загальноосвітніх навчальних закладів, версія 1.0, рекомендоване Міністерством науки і освіти України (Лист від 30.05.2005. № 1\112753).
V. Методичний комп’ютерний посібник. Електронний конструктор уроку. Фізика 10-11 клас. Готові конспекти уроків та медіапрезентації до них. Ексклюзивна програма для створення власних уроків. Видавнича група „Основа”.
Розглянуто деякі засоби інтенсифікації процесів інтелектуального розвитку учнів, озброєння їх системою знань та прийомів розумової діяльності, питання використання комп’ютерної техніки, зокрема інтерактивної дошки, на уроках фізики, яка є найважливішим джерелом знань про навколишній світ, основою науковотехнічного прогресу, одним із компонентів людської культури.
Вміле застосування цих засобів пожвавлює урок, надає йому привабливої окраси, викликає бажання пізнавати нове, невідоме, створює психологічні передумови сприймання нового матеріалу; дозволяє провести урок, який відповідає вимогам до сучасного уроку фізики.
У методичній розробці, що містить 14 рисунків та 2 додатки, розглянуто деякі форми використання педагогічного програмного забезпечення і комп’ютерної техніки, в тому числі інтерактивної дошки, під час вивчення фізики з поясненнями та рекомендаціями.
Сучасний випускник навчального закладу повинен мати компетенцію використання інформаційних технологій, тобто технологій, що проектуються сучасною індустрією як в освіті, так і в повсякденному житті. Нові інформаційні технології відкривають учням доступ до нових джерел інформації, підвищують ефективність самостійної роботи, розкривають широкі можливості для творчості, знаходження і закріплення професійних навичок, дозволяють реалізовувати принципово нові форми і методи навчання. Успішне розв’язання цього завдання неможливе без істотного підвищення рівня вивчення фізики, раннього виявлення й розвитку інтересу і творчих здібностей учнів.
Для підвищення ефективності уроків фізики важливе значення мають різні прийоми активізації пізнавальної діяльності учнів (проблемне навчання, демонстраційний та фронтальний експеримент, експериментальні задачі, творчі завдання, самостійні роботи учнів, програмовані завдання тощо).
Одним з шляхів активізації навчально-виховного процесу вивчення фізики є застосування нових інформаційних технологій навчання (НІТН). Поширення інформаційних технологій дає змогу ефективніше використовувати творчий потенціал учнів, відкриває ширші можливості для реалізації їх задумів [2, 3, 9].
Аналіз стану та перспективи удосконалення методики навчання фізики показує, що запровадження комп’ютерної техніки, зокрема інтерактивних дощок, у навчальний процес є актуальною проблемою сьогодення. Вона виступає як одна із прогресуючих тенденцій подальшого розвитку освіти в цілому і фізичної освіти зокрема. При цьому, на відміну від навчального кіно, викладач залишається центральною фігурою навчального процесу, бо має можливість керувати процесом відображення інформації.
Для забезпечення вказаних цілей створюються педагогічні програмні засоби (ППЗ) та педагогічні програмні розробки (ППР). Функціональні особливості їх полягають у тому, що вони орієнтовані на роботу з ЕОМ, які мають високо розвинуте програмне забезпечення, здійснюють сталий оперативний зв’язок учнів з комп’ютером, з викладачем, викладача з кожним учнем, мають у своєму складі різні типи програмних продуктів (навчаючих, моделюючих, ігрових програм, текстових і графічних редакторів, тренажерів, тощо). Використання інтерактивної дошки дозволяє більш ефективно використовувати існуючі ППЗ та ППР, розкриває широкі можливості творчості і самовираження як викладачів, так і учнів.
Впровадження нових технологій у навчально-виховний процес з фізики сприяє всебічному розвитку і формуванню світогляду особистості учня, суттєво розширює мотиваційні можливості здобуття знань, є інструментом управління та організації згаданого процесу [6].
1. ВИКОРИСТАННЯ КОМП’ЮТЕРНОЇ ТЕХНІКИ НА УРОКАХ ФІЗИКИ
Останнім часом дедалі ширшого використання на уроках фізики набуває комп’ютер. У багатьох випадках він дозволяє значно полегшити працю викладача, скоротити час на одноманітну малопродуктивну роботу та підвищити якість знань учнів. Але успішне використання комп'ютера в навчальному процесі неможливе без відповідного програмного забезпечення. На сьогодні існує велика кількість педагогічних програмних засобів (ППЗ), які можуть бути з успіхом використані в процесі навчання фізики [4, 8].
Серед ППЗ можна виділити такі: інформаційні, розрахункові, контролюючі, демонстраційно-моделюючі, експериментальнодослідницькі та комплексні. Інформаційні ПЗ несуть певну теоретичну інформацію загального плану, що містить основні положення, поняття, означення, закони, математичний апарат, необхідний для опису характеристики фізичного явища чи об'єкта, які вивчаються.
Розрахункові ПЗ – програми, які дозволяють використовувати обчислювальні можливості комп'ютера і призначені для забезпечення потреб застосування математичного апарату, за допомогою якого описуються фізичні об’єкти і явища (програми для перетворення метричних мір, програма „калькулятор”).
Для проведення математичної обробки результатів експериментів, виконання розрахунків, побудови графіків можуть використовуватись, наприклад, відповідні програми для MS WINDOWS (наприклад, ППЗ на основі MS ЕХСЕL можна використовувати для обробки результатів лабораторних робіт).
Контролюючі ПЗ призначені для тестування, контролю, перевірки знань. Ці програми можуть передбачати вибір відповіді з кількох запрограмованих, введення числового значення одержаного результату чи введення аналітичного вигляду одержаного розв'язку. Існують програми, які можуть бути використані для ілюстрації тих чи інших явищ і понять. Інтерактивні програми-демонстрації дозволяють демонструвати певні явища і можуть використовуватися для комп'ютерної підтримки уроку фізики. Наприклад, програма „Open Physics” є повним Multimedia курсом загальної фізики. Курс містить понад 100 комп’ютерних моделей фізичних явищ та відеозаписів лабораторних експериментів. У ньому міститься також багато задач і запитань. Інтерактивний діалог та наочна візуалізація фізичних дослідів дозволяє учню поглиблено вивчати фізичні явища. Інтерактивні програми дозволяють також проводити дослідження та конструювати різноманітні ситуації.
При використанні ППЗ на уроках фізики доцільним є використання мультимедійних проекторів. Вони дозволяють проектувати на екран навчальні відеофільми, відеокліпи та використовувати ППЗ у процесі вивчення нового матеріалу, організації фронтальної роботи в кабінеті та інше.
2. ПРОГРАМНІ ПЕДАГОГІЧНІ ЗАСОБИ НА УРОКАХ ФІЗИКИ
2.1. Коротка характеристика структури програмних педагогічних засобів
З розвитком інформаційних технологій стає можливим застосування їх не лише в дисциплінах, які традиційно базується на використанні комп'ютерів, – інформатиці, комп'ютерному моделюванні, а й у класичних навчальних курсах. Під час проведення уроків фізики персональний комп’ютер може бути корисним для супроводу демонстраційного експерименту на лекційних заняттях, виконання лабораторних робіт, самостійної пошукової роботи учнів. Найдоцільнішим є упровадження комп’ютерної моделі в якості демонстрації під час пояснення нового матеріалу (особливо коли мають справу з явищами, які не спостерігаються в повсякденному житті, або ж із явищами, спостереження яких пов’язане із значними труднощами), розв’язування практичних задач.
Нині існують реальні можливості уникнути вище зазначених проблем, за умови проведення відповідних віртуальних фізичних експериментів чи інтерактивного моделювання.
В наше училище поступило для апробації чотири компакт-диски з відповідним програмним забезпеченням, а саме:
І. Бібліотека електронних наочностей (10-11 кл.), версія 1.0.
ІІ. Віртуальна фізична лабораторія ( 10-11 кл.), версія 1.0, яка схвалена Науково-медичною комісією засобів навчання та шкільного обладнання (протокол №3 від 24.12.2004 р.).
ІІІ. Навчальне програмне забезпечення з фізики для 10 кл. загальноосвітніх навчальних закладів, версія 1.0, рекомендоване Міністерством науки і освіти України (Лист від 30.05.05.№ 1\112754).
IV. Навчальне програмне забезпечення з фізики для 11 кл. загальноосвітніх навчальних закладів, версія 1.0, рекомендоване Міністерством науки і освіти України (Лист від 30.05.2005. № 1\112753).
Програмний засіб розроблений відповідно до програм з фізики для 10 і 11 класів. Розділи поділено на окремі, логічно завершені модулі, присвячені висвітленню окремих питань відповідного розділу. Кожен модуль реалізований шляхом змістового і динамічного поєднання різних блоків, про які буде йти мова нижче. В згаданому програмному забезпеченні подано наступний матеріал: „Конструктор уроків”, „Проведення уроків”, „Консоль вчителя”, „Фронтальні лабораторні роботи”, „Лабораторний практикум”, „Підручник з фізики для 10 кл.”, „Підручник з фізики для 11 кл.”
(рис. 1).
У ППЗ є інформаційні блоки (блок теоретичного матеріалу), запитання та вправи для самоперевірки, блок довідкової інформації, моделі фізичних явищ і процесів (ілюстративний матеріал, відеокадри), розв’язування задач, звуковий супровід, віртуальні лабораторні роботи та інше. Чітка структура дає змогу органічно поєднувати всі блоки і повністю використовувати їх можливості, розробити власну оригінальну систему вивчення нового матеріалу, користуючись конструктором уроків. У віртуальних роботах реалізовано комп’ютерні моделі фізичних явищ, пристроїв та механізмів.
2.2. Роль ППЗ в організації навчально-виховного процесу з фізики
Як показує досвід, використання ППЗ має багато переваг порівняно з традиційним навчанням, а саме дозволяє:
1. Реалізувати різні методи навчання одночасно для кожного з учнів, забезпечуючи індивідуалізацію навчання, організовуючи групову роботу учнів.
2. Зменшити обсяги навчального матеріалу з рахунок використання комп’ютерного моделювання, анімації, відеофрагментів.
3. Формувати вміння, навички учнів за допомогою тренажерів.
4. Здійснювати безперервний контроль за процесом засвоєння знань.
5. Зберігати, доповнювати і використовувати дані щодо успішності учнів.
6. Створити умови для ефективної самостійної роботи учнів.
До речі, учні можуть працювати з навчальним матеріалом відповідно до рівня своєї підготовки, спостерігати динаміку різних процесів, роботу механізмів, керувати модельованими фізичними явищами і процесами, користуватися довідковою інформацією.
Рис. 1. Вивчення нового матеріалу в середовищі ППЗ
Викладач, який використовує ППЗ, може організовувати різні типи уроків (урок вивчення нового матеріалу в середовищі ППЗ, традиційний урок по вивченню нового матеріалу з використанням елементів ППЗ, урок розв’язування фізичних задач, віртуальні лабораторні роботи, урок контролю і корекції знань, тестування знань учнів) (див. додаток 1).
Таким чином, ППЗ можна використовувати разом з традиційними педагогічними засобами для організації навчальних занять різних типів і форм [1, 7].
2.3. Методика навчання фізики за допомогою інформаційних
Розглянемо деякі аспекти практичної діяльності у напрямі впровадження сучасних інформаційних технологій.
Комп’ютерна техніка допомагає розв’язувати низку проблем у викладанні курсу фізики, а саме:
1. Вивчення явищ, які неможливо або важко продемонструвати у реальних умовах.
2. Демонстрація на екрані відеозображень реальних дослідів.
3. Вивчення будови і принципу дії фізичних приладів.
4. Проведення віртуальних лабораторних робіт, у тих випадках, коли реальний експеримент ускладнений.
5. Моделювання фізичних ситуацій, які наведені в умові фізичної задачі.
Наприклад, під час вивчення теми „Взаємодія атомів і молекул речовин” попередньо пропонується учням домашнє експериментальне завдання – розламати свічку з парафіну на дві частини, а потім з’єднати їх. Чи скріпляться вони знову? Нагрійте їх на полум’ї і скріпіть знову. Поясніть це явище та опишіть його. Урок розпочинається з перевірки цього завдання, а потім учні переглядають відповідну анімацію, порівнюють із реальними фактами, після цього здійснюється перехід до пояснення нового матеріалу та проведення реальних дослідів. таким чином, створюються можливості детальнішого опрацювання згаданої теми та свідомого засвоєння матеріалу. Під час вивчення теми „Електронно-дірковий перехід” реальний експеримент ускладнений і тому доцільно для пояснення принципу дії р-п переходу використовувати відповідну динамічну комп’ютерну модель.
Опановувати новий матеріал можна шляхом самостійного опрацювання за допомогою навчального програмного забезпечення з фізики для 10 кл. і 11 кл. з використанням інтерактивних технологій кооперативного навчання (робота в малих групах), демонстрацією дослідів, елементами бесіди, фрагментами лекції, розповіді, інформаційного повідомлення [5].
На мою думку, досить цікавими є віртуальні лабораторні роботи. Для прикладу розглянемо одну з них – „Спостереження броунівського руху”. Учні можуть самостійно ознайомитись з ходом роботи, обладнанням, необхідним для проведення досліду, докладною інструкцією по роботі з програмою та виконати її віртуально. На рисунках, поданих нижче, відображені основні етапи згаданої лабораторної роботи (рис. 2):
1. Подані прилади і матеріали, що потрібні для здійснення експерименту (рис. 2а).
2. На предметне скло нанесіть пензлем 2-3 краплини води (рис. 2б).
3. Потім торкніться цим пензлем поверхні фарби і введіть її в підготовлені краплини. Пензель поставте у стакан (рис. 2в).
4. Покладіть підготовлений препарат на предметний столик мікроскопа. Дивлячись в окуляр, спостерігайте картину броунівського руху (рис. 2г, 2д).
а)
б)
Рис. 2. Етапи виконання віртуальної лабораторної роботи
„Спостереження броунівського руху”
в) г)
Продовження рис. 2.
д)
Продовження рис. 2.
Після завершення віртуального експерименту, учні роблять відповідні записи в зошитах, пояснюються побачене, дають відповіді на контрольні запитання, формують висновки. Аналогічно можна виконувати інші лабораторні роботи, роботи лабораторного практикуму.
Однак віртуальний фізичний експеримент є лише одним із структурних елементів навчальної комп’ютерної моделі і його проведення необхідно поєднати з реальним фізичним дослідом. На мій погляд варто пам’ятати при цьому, що:
– інтерактивне моделювання ні в якому разі не витісняє демонстраційного й лабораторного експериментів, які виконуються із застосуванням реального обладнання, а тільки доповнює їх.
– інтерактивне моделювання дає змогу спостерігати властивості явищ, що не піддаються прямому, безпосередньому спостереженню в звичайних умовах;
– інтерактивне моделювання дозволяє змінювати умови експерименту в широких межах; глибше з’ясувати особливості явища;
– інтерактивне моделювання відкриває широкі можливості учням для проведення їх власних досліджень, розв’язування задач із дослідницьким змістом, які вимагають планування із здійснення ланцюжка комп’ютерних експериментів для підтвердження чи заперечення певних закономірностей.
Користуючись бібліотекою електронних наочностей, можна створювати різноманітні, захоплюючі для учнів презентації у середовищі PowerPoint, розробляти міні-вікторини у малюнках, пропонувати учням за поданими ілюстраціями, продемонстрованими динамічними моделями придумувати свої задачі, розв’язувати та перевіряти їх правильність та інше (рис. 3).
Рис. 3. Ядерний реактор
Учням можна запропонувати самостійно провести невелике дослідження використовуючи комп’ютерну модель, одержати необхідні результати і внаслідок цього здобути певні знання, створювати власні мультимедійні проекти про історію відкриття досліджуваних явищ, цікаві історичні факти з життя вчених, тести для перевірки своїх знань.
Можна здійснювати розв’язування задач з наступною комп’ютерною перевіркою, проводити самостійні роботи, що активізує пізнавальну діяльність учнів і робить їх працю творчою
(рис. 4, рис. 5, рис. 6).
Рис. 4. Диференційовані запитання та вправи для перевірки знань
Завдяки комп’ютерним моделям з фізики, в процесі навчання можна досягти вагомих результатів: підвищення інтересу учнів до фізики; здобуття глибших знань з предмету; всебічного розвитку і формування світогляду особистості.
Навчальний процес, який орієнтований на особистість учня, враховує його індивідуальні особливості та здібності і передбачає, що:
1. У центрі навчального процесу перебуває учень, його пізнавальна і творча діяльність.
2. Відповідальність за успіх навчальної діяльності учні беруть на себе.
3. Головна мета такого навчання – це розвиток інтелектуальних і творчих здібностей учнів, уміння самостійно працювати і здобувати знання.
4. Відповідальна роль викладача під час підготовки та проведення уроку.
Рис. 5. Диференційовані запитання та вправи для перевірки знань
Рис. 6. Задачі для самостійного розв’язування з теми „Математичний маятник” Персональний комп'ютер та відповідні педагогічні програмні засоби з фізики не змінюють традиційних методів навчання, а доповнюють їх і в комплексі утворюють систему засобів, яка орієнтована на втілення в навчальний процес нових інформаційних технологій, що дозволяють підвищити зацікавленість учнів, розширити проблемно-пошуковий процес здобуття знань, візуалізувати процеси, які неможливо безпосередньо спостерігати і зобразити за допомогою таблиць.
3. ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНОЇ ДОШКИ НА УРОКАХ ФІЗИКИ
Інтерактивна дошка (від англ. Interactive White Board — „інтерактивна біла дошка”) — це гнучкий інструмент, що об'єднує в собі простоту звичайної маркерної дошки з можливостями комп'ютера [10, 11]. У комбінації з мультимедійним проектором стає великим інтерактивним екраном, одним дотиком руки до поверхні якого, можна відкрити будь-який комп’ютерний додаток або сторінку в Інтернеті й демонструвати потрібну інформацію або просто писати й малювати. При роботі з інтерактивною дошкою учень засвоює інформацію не тільки через аудіальний і візуальний канали сприйняття, але й через кінестетичний канал.
Мультимедійна дошка (ММД) поєднує в собі всі переваги мультимедійного проектора (ММП) та комп’ютера, що дозволяє викладачу виконувати різноманітні операції із зображенням на екрані простим доторком руки або стилуса [10, 11]. Робота з такими технічними засобами вимагає від викладача глибокої і змістовної підготовки та вміння нестандартно підходити до конструювання та проведення уроку.
На зміну новим інформаційним технологіям прийшли так звані інформаційно-комунікаційні технології. Усе частіше у навчальних закладах окрім звичних комп'ютера та відеопроектора з'являються інтерактивні дошки. Це значно розширює методичні можливості уроку, навчання, освіти, а викладачі можуть створювати власні конспекти уроків, спираючись на можливості інтерактивної дошки, самостійно готуючи відповідні програми, чи використовувати готові електронні ресурси.
Саме поняття інтерактивності, зокрема інтерактивної дошки, полягає в можливості вносити корективи, нотатки чи певні зауваження в демонстраційний матеріал, змінювати послідовність кадрів, зберігати необхідні кадри чи їх фрагменти для подальшої роботи.
На звичайній дошці можливі записи лише крейдою. На білій дошці можливі записи лише фломастерами-маркерами кількох кольорів. Інтерактивна дошка може показувати зображення в кольорі (відео, анімації, слайди тощо), на ній можна робити записи також маркерами кількох кольорів, є можливість писати поверх зображення та давати можливість запам’ятовувати необхідний для подальшої роботи кадр.
На інтерактивній дошці можна відтворити 3-D модель (об’ємне зображення по осях XYZ) пристроїв в об'ємі та русі, реалізувати їх обертання у просторі; можна накреслити схему пристрою, а потім показати його реальний об’ємний вигляд.
З класичної теорії педагогіки кожен викладач знає, що традиційні технічні засоби навчання діляться на звукові (магнітофон, радіоприймач тощо), екранні (фільмоскоп, кодоскоп, епідіаскоп, діапроектор тощо) та аудіозвукові (кінопроектор, телевізор, відеомагнітофон тощо). Інтерактивна дошка вигідно поєднує в собі можливості всіх перелічених технічних засобів навчання і є принципово новим інтерактивним технічним засобом навчання [10,
11].
Інтерактивна дошка вирішує наступні педагогічні завдання:
1. Формування в учнів базових загальнонавчальних компетентностей.
2. Вдосконалення навчальних компетентностей.
3. Формування творчо-дослідницьких умінь.
4. Організація навчального процесу шляхом самостійної діяльності учнів.
5. Формування особистісних якостей учнів.
Застосування інтерактивної дошки у навчально-виховному процесі підвищує інтерес учнів до навчання, який є визначальною проблемою сучасної освіти. Якщо розглянути найпоширеніші способи розвитку пізнавального інтересу, то видно, що за допомогою інтерактивної дошки реалізується кілька способів формування пізнавального інтересу.
Інтерактивна дошка – не тільки сенсорний екран, приєднаний до комп’ютера, а й активне навчання – спосіб організації навчального процесу, під час якого учні одержують знання не тільки від викладача, а використовувані методи, форми і засоби стимулюють навчальний процес, враховують індивідуальні особливості учнів і забезпечують потрібний рівень мотивації.
Мультимедійні інтерактивні дошки, які складаються з апаратного і програмного забезпечення, виробляють різні фірми, зокрема фірма „Mimio” [10, 11].
Апаратне забезпечення MimioTeach, яке призначене для роботи з інтерактивною дошкою Mimio, містить бездротову панель, приймачконцентратор MimioHubтм (під’єднується до порту USB комп’ютера). Бездротова панель кріпиться до звичайної маркерної (білої) дошки за допомогою магніту. Якщо підключити комп’ютер до стандартного мультимедійного проектора, то екран комп’ютера відобразиться на маркерній дошці. Приймач-концентратор MimioHub забезпечує бездротовий зв’язок з панеллю MimioTeach в будь-якому місці кабінету. За допомогою стилуса MimioTeach можна керувати комп’ютером безпосередньо з маркерної дошки. Стилус (комп’ютерне перо) дозволяє натискати кнопки, писати і малювати безпосередньо на білій дошці; стилусом можна виконувати ті ж функції на інтерактивній дошці, що й маніпулятором «миша» на екрані монітора.
Програмне забезпечення MimioStudio для інтерактивної дошки Mimio містить плани уроків з різних предметів, анімацію, відео- і аудіокліпи, графіку, файли флеш-анімації та ін. Програмне забезпечення MimioStudio сумісне з Microsoft PowerPoint і Adobe Acrobat, а також багатьма іншими популярними програмами.
Використовуючи сучасні інформаційні технології, можна зробити навчання цікавішим та ефективнішим (див. додаток 2). Для цього застосовуються прикладні програми загального призначення, наприклад електронні таблиці, програми для створення презентацій, мультимедійні програми, програми моделювання та імітації, тестові програми, а також спеціальні прикладні програми.
Розглянемо можливості мультимедійної дошки [10, 11] під час проведення уроку фізики:
1. Мобільність. За допомогою стилуса поверхня дошки стає «робочим столом» комп'ютера і викладач має можливість керувати програмами так, як якби він користувався бездротовим маніпулятором «миша». Таким чином, стилус працює в режимі віртуальної «миші». Завдяки цьому реалізується головна перевага інтерактивної дошки – зняття просторової «прив’язки» користувача (викладача або учня) до комп’ютера. Наприклад, викладач може керувати показом мультимедійної презентації не тільки з комп’ютера, але й з будь-якого зручного положення біля мультимедійної дошки на різних етапах уроку (рис. 7).
2. Мультимедійні можливості, які передбачають перегляд презентацій, зображень, відео. Звичайно використовуються презентації, створені засобами MS Power Point, які містять не тільки текст і зображення (рис. 8), але й відеофрагменти. При цьому відео можна зчитувати як з файлів, так і в реальному часі з відеокамери (рис. 9). Це може бути дуже ефективним при проведенні фізичних експериментів, які складно або неможливо побачити фронтально.
3. Інтерактивність дозволяє переміщення об’єктів на мультимедійній дошці стилусом під час тестування та навчальних ігор, проведення віртуальних експериментів. Наприклад, під час тестування учні можуть вибрати правильний варіант відповіді безпосередньо на дошці (рис. 10). Під час навчальних ігор учні можуть складати фізичні формули з окремих фрагментів (рис. 11), впорядковувати фізичні величини і розміщувати поняття у певній закономірності, наприклад, шкалу електромагнітних хвиль, світлових хвиль (рис. 12), та ін.
Рис. 7. Показ мультимедійної презентації з використанням інтерактивної дошки
Рис. 8. Демонстрація тематичних зображень з використанням
інтерактивної дошки
Рис. 9. Використання веб-камери під час демонстрації реального фізичного експерименту (явище поляризації світла) з використанням інтерактивної дошки
Під час проведення віртуальних експериментів учні можуть досліджувати комп’ютерні моделі явищ або пристроїв, наприклад, моделювати процесу додавання основних кольорів спектру (рис. 13).
а)
б)
Рис. 10. Приклад тестування: а) до відповіді; б) після відповіді
а)
б)
Рис. 11. Приклад складання формули у грі «Доміно»: а) початкове розміщення фрагментів формули; б) результат
а)
б)
Рис. 12. Приклад встановлення відповідності між кольором і довжиною світлової хвилі у грі «Доміно»: а) початкове розміщення
фрагментів; б) результат
Рис. 13. Моделювати процесу додавання основних кольорів спектру
4. Рукописний ввід використовується для акцентування уваги учнів під час демонстрації презентації (рис. 13), ознайомлення зі змістом задач, для розв’язування задач з наступним порівнянням з правильним розв’язком. Для акцентування уваги учнів в основному використовуються прості геометричні фігури (наприклад, еліпси) та стрілки.
а)
б)
Рис. 14. Використання рукописного вводу для акцентування уваги учнів під час демонстрації презентації на інтерактивній дошці: а) в процесі написання; б) результат
Ми розглянули лише окремі можливості мультимедійної дошки. Можна розробити багато різноманітних, цікавих, ефективних, уроків нового покоління, використовуючи широкий спектр інструментарію мультимедійної дошки і поєднуючи його можливості з іншими програмними продуктами.
Вивчення фізики є основою формування наукової картини світу, світоглядних засад людини, її філософії. Згадана наука є фундаментом для перетворюючої діяльності людини, найважливішим джерелом знань про навколишній світ, невід’ємним компонентом загальної та професійної освіти.
Питання активізації пізнавальної діяльності учнів є одним з найважливіших серед актуальних проблем сучасної педагогічної науки та практики.
Досвід показує, що під час вивчення фізики можна ефективно використовувати інформаційно-комунікативні технології, застосування яких дає змогу:
– формувати природничо-наукову картину світу.
– розвивати образне мислення учнів завдяки використанню широких можливостей надання інформації.
– розвивати творче мислення учнів внаслідок використання динамічних багатомірних методів обробки і надання інформацїї.
– розробляти нові методи навчання, орієнтовані на індивідуальні пізнавальні особливості особистості.
– підвищувати інтерес учнів до предмету шляхом використання інтерактивної дошки під час вивчення нового матеріалу, розв’язування задач, тестування, проведення реальних та віртуальних фізичних експериментів, узагальнення і систематизації знань.
Такі форми роботи з учнями допомагають їм швидше адаптуватися до проходження зовнішнього незалежного оцінювання навчальних досягнень, до навчання у вищих навчальних закладах.
Основними педагогічними цілями використання комп’ютерних технологій навчання фізики є:
– розвиток творчого потенціалу учнів, їх здібностей до комунікативних дій, умінь, експериментально-дослідницької діяльності, підвищення мотивації навчання;
– інтенсифікація всіх рівнів навчально-виховного процесу, підвищення його ефективності та якості.
Нові інформаційні технології відкривають учням доступ до нових джерел інформації, дають нові можливості для творчості, знаходження і закріплення професійних навичок і є однією з найбільш важливих і стійких тенденцій розвитку світового освітнього процесу. Використання згаданих технологій формує стійкий інтерес до вивчення фізики, описових елементів цікавої фізики, самостійної дослідницької роботи під час позаурочної та науково-пошукової роботи, сприяє розвитку творчості, практичних життєвих навичок та дозволяє викладачам реалізувати власні педагогічні ідеї.
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
1. Артемьева Н. В. Элементы интегрированного курса информатики – физики в школе // Физика в шк. – 2001. – № 4. – С. 8-10.
2. Бугайов О., Коваль В. Комп’ютерна підтримка курсу фізики в середній школі: реальність і перспективи // Фізика та астрономія в шк. – 2001. – № 3. – С. 16-19.
3. Гончарук С. К., Жук Ю. А., Тимофеев Г. Ю. Концептуальная модель интеллектуального взаимодействия в обучающих системах // Вестник КПИ. Сер. Автоматика и приборостроение. – 1993. – № 30. – С. 132-138.
4. Жалдак М. И. GRAN1 - МАТЕМАТИКА ДЛЯ ВСЕХ // Компьютеры
+ программы. – 1995. – №5. – С. 72 -76.
5. Зотов Ю. Б. Организация современного урока. – М. : Просвещение, 1984. – 196 с.
6. Кавтрев А. Ф. Компьютерные модели в школьном курсе физики
// Компьютерные инструменты в образовании. – 1988. – №2. – С. 41-47.
7. Міжпредметні зв’язки під час вивчення фізики в середній школі. Посібник для вчителів. За редакцією О. В. Сергєєва. – К.: Вища школа, 1979. – 120 с.
8. Сільвейстр А. М. Нові інформаційні технології під час вивчення нового матеріалу // Фізика та астрономія в школі. – 2000. – №2. – С. 49-51.
9. Шамова И. Т. Активизация учения школьников. – М. : Педагогика, 1982. – 208 с.
10. Відкритий урок: розробки, технології, досвід. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://school16.org/interaktivnamultimediyna-doshka.
11. MimioConnect. Interactive Teaching Community. [Electronic resource]. – Access mode: http://www.mimioconnect.com.
Додаток № 1 План уроку фізики
Тема. Кипіння рідини. Залежність температури кипіння від тиску. Вологість повітря. Гігрометр. Психрометр.
Методична мета. Методика навчання фізики засобами комп’ютерних технологій.
Мета уроку:
Навчальна: |
Систематизувати, узагальнити знання учнів з основ молекулярної фізики. Ознайомити їх з поняттями кипіння, температури кипіння, критичної температури, абсолютної й відносної вологості повітря, точки роси. Охарактеризувати значення вологості повітря та прилади для її вимірювання. |
Розвиваюча: |
Формувати практичні й теоретичні навички визначення вологості повітря в приміщенні, навики самостійного опрацювання навчального матеріалу в електронному вигляді. Розвивати вміння пояснювати природні явища на основі здобутих знань, спостерігати, аналізувати, моделювати фізичні процеси, розмірковувати, будувати логічну відповідь. Прищеплювати учням інтерес до фізики, експериментування. |
Виховна: |
Виховувати спостережливість, самостійність, відповідальність, працелюбність, бережне ставлення до обладнання, прагнення до пізнання нового. |
Тип уроку. |
Комбінований з елементами інтегрованого та |
|
бінарного уроку. |
Методи і прийоми навчання: словесні, наочні, практичні, наочні електронні.
Комплексно-методичне забезпечення уроку:
1. Опорні конспекти, дидактичні картки, матеріал з художньої літератури, міні-вікторини у малюнках, збірники різнорівневих завдань для ДПА з фізики (за редакцією І. М. Гельфгата), збірники задач з фізики для 9-11 кл. середньої школи (автор А. П. Римкевич), критерії оцінювання, підручники, психрометричні таблиці, пам’ятка роботи з педагогічним програмним засобом, таблиця з префіксами для утворення десяткових і кратних частинних одиниць.
2. Педагогічний програмний засіб (ППЗ) „Бібліотека електронних наочностей”, Фізика 10-11 кл. Версія 1.0. (Для загальноосвітніх навчальних закладів).
ППЗ „ Віртуальна фізична лабораторія” Фізика 10-11 кл. Версія 1.0. (Для загальноосвітніх навчальних закладів).
Навчальне програмне забезпечення з фізики для загальноосвітніх навчальних закладів. Версія 1.0.
3. Таблиці „Властивості твердих, рідких, газоподібних тіл”, „Порядок роботи над задачами”, „Алгоритми розв’язування задач”.
4. Психрометр, термометр лабораторний, шматочок вати, стакан з водою кімнатної температури, картонна коробка, лабораторна електроплитка, магнітна дошка, набір магнітів, персональні комп’ютери, мультимедійний проектор.
У всьому хочу я дійти
До глибини, до суті
Б. Пастернак
1. Організаційний момент
1.1. Перевірити присутність учнів на уроці та їх готовність до нього.
1.2. Вступне слово викладача про роль фізики у житті людини, її величезний вплив на весь розвиток науки і техніки, на формування природничо-наукової картини світу (з використанням ілюстрацій з ППЗ „Бібліотека електронних наочностей”).
2. Актуалізація і корекція опорних знань учнів
2.1. Методи усного опитування (фронтально, за запитаннями, поданими нижче та відповідними ілюстраціями з ППЗ „Бібліотека електронних наочностей”, з використанням віртуального експерименту, виконаного ученицею).
Питання для відповідей:
– Що вивчає молекулярна фізика? МКТ?
– Основні положення МКТ.
– Що називають молекулою?
– Дайте пояснення до кожної поданої ілюстрації з ППЗ „Бібліотека електронних наочностей” (зображення якої з екрана монітора проектується з допомогою мультимедійного проектора на великий екран) з точки зору фізики.
– Суть випаровування та конденсації.
– Чим відрізняється насичена пара від ненасиченої?
2.2. Картки з диференційованими тестовими завданнями.
2.3. Перевірка домашніх задач (здійснюється на прикладі розв’язання аналогічної задачі, способом взаємоперевірки).
3. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів
3.1. Повідомлення теми, мети уроку.
3.2. Практична значимість матеріалу. Знання про вологість повітря мають велике практичне застосування для складання прогнозу погоди, враховуються в багатьох галузях народного господарства, транспорті, промисловості тощо.
4. Вивчення нового матеріалу (шляхом самостійного опрацювання відповідного матеріалу із навчального програмного забезпечення з фізики для 10 кл. з використанням інтерактивних технологій кооперативного навчання (робота в малих групах), демонстрацією дослідів, елементами бесіди, фрагментами лекції, розповіді, інформаційного повідомлення.
4.1. Розгляд питань:
– Поняття про кипіння, умови та температуру кипіння, залежність температури кипіння від тиску.
– Поняття про вологість повітря, абсолютну та відносну вологість, точку роси.
– Значення вологості повітря. Характеристика гігрометра й психрометра.
4.2. Слово викладача фізики. Для вивчення нового матеріалу група ділиться на 3 підгрупи (команди), в кожній з яких вибирається спікер (голова), секретар, посередник, доповідач. Всі групи отримують питання, опрацьовують і занотовують їх, керуючись відповідною пам’яткою роботи з ППЗ, опорним конспектом.
Після цього між групами проводиться обмін інформацією в усній формі.
4.3. Слово викладача інформатики про прикладне програмне забезпечення навчального та загального призначення; роботу ППЗ „Фізика” та її режими, зокрема режим самонавчання.
5. Узагальнення та систематизація знань учнів
5.1. Тестові завдання для фронтального закріплення та повторення матеріалу №№ 4.9; 4.10; 4.24 (із збірника І. М. Гельфгата).
5.2. Задачі (взяті із збірників задач з фізики, автори: 1) А. П. Римкевич; 2) І. М. Гельфгат).
Якісні задачі (учні розв’язують індивідуально, колективно)
Р. №№ 556, 559
Розрахункові задачі
Р. № 553 (учениця розв’язує біля дошки з допомогою групи)
Р. № 569 (учні розв’язують самостійно, здійснюють самоперевірку) Р. №№ 570, 563 (розв’язують всі учні з допомогою викладача, одна учениця коментує розв’язок та записує його на дошці)
5.3. Пояснити з точки зору фізики наступні прислів’я:
– Криниця і та висихає.
– Смола до дуба не пристане.
– Мороз, аж іскри сиплються.
– Навесні корець дощу ложку болота дає, а восени ложка дощу – корець болота.
5.4. Назвати явища, які описані в наступних віршах:
Це жито липневе у полі
Дало соломи на бриля
Прив’яло листя на тополі, Від спеки аж пашить земля.
М. Познанська
Сонце воду носило з річки,
Забруднило барвисті стрічки,
Їх Дощиха мерщій попрала, Дощ повісив сушить на хмарах.
А. Музичук
5.5. Фізична вікторина „Вологість, тепло та холод, погода”. Питання вікторини:
1. Вологе повітря має більший відсоток молекул води, ніж сухе. Тому, здавалось би, воно повинно мати більшу густину порівняно із сухим. Чи це так?
2. Чи впливає вітер на покази термометра?
3. Чому після дуже хмарної ночі не утворюються іній і роса?
4. Чому спеку людина краще переносить у сухих місцях, ніж у вологих, болотистих (за однакової температури)?
5. Чому влітку опади бувають переважно у вигляді дощу чи граду?
6. Підведення підсумків уроку
6.1. Дати оцінку діяльності учнів на уроці.
6.2. Вказати на характерні недоліки під час розв’язування задач, пояснення вивченого матеріалу, проведення дослідів.
6.3. Відзначити найбільш успішні відповіді.
7. Домашнє завдання:
§§ 16, 17.
Повторити: §§13-15 Задачі Р. № 557, 554, 565.
Додаток № 2 План уроку фізики
Тема. Поляризація і дисперсія світла.
Лабораторна робота № 5. Спостереження інтерференції та дифракції світла.
Методична мета. Методика навчання фізики засобами
комп’ютерних технологій, поєднання
реального і віртуального експериментів.
Мета уроку:
Навчальна: |
Ознайомити учнів з явищами дисперсії та поляризації світла. Пояснити походження різноманітних барв у природі, кольорів різних тіл. Поглибити, систематизувати, узагальнити знання учнів про світлові хвилі. Охарактеризувати значення цих знань у житті людини та народному господарстві. |
Розвиваюча: |
Формувати пізнавальну, самоосвітню, |
комунікативну компетентності, логічне мислення учнів через встановлення причинно-наслідкових зв’язків, навички застосовувати теоретичні знання до пояснення фізичних явищ, дослідницько-пошукової роботи, самостійної роботи з навчальною, науковопопулярною літературою, інтернет-ресурсами.
Розвивати інтелект, мовлення, ініціативу, активність, зорову і слухову пам’ять, кмітливість, увагу, лаконізм, аналітичні здібності, вміння самостійно проводити експеримент, здійснювати спостереження, використовувати міжпредметні зв’язки, набувати навичок роботи з інтерактивною дошкою та її інструментами, стимулювати творчі здібності та розширювати світогляд учнів.
Виховна: Виховувати елементи культури праці, дбайливе ставлення до фізичних приладів, самостійність у виконанні практичних робіт, цілеспрямованість, інтерес до навчання, самокритичність в оцінці своїх знань, естетичні почуття, любов і повагу до природи, ціннісне ставлення до навколишнього середовища.
Тип уроку. Комбінований.
Методи і прийоми навчання: словесні, наочні, практичні, наочні електронні.
Комплексно-методичне забезпечення уроку:
1. Опорні конспекти, дидактичні картки, матеріал з художньої літератури, міні-вікторини у малюнках, збірники задач з фізики для 911 кл. середньої школи (автор А. П. Римкевич), тест-контроль „Фізика 11 кл.” (автор Вялих Л. І. та ін.), зошити для лабораторних робіт і фізичного практикуму (рівень стандарту), критерії оцінювання, підручники, пам’ятка роботи з педагогічним програмним засобом, таблиця з префіксами для утворення десяткових і кратних частинних одиниць, інструкція з техніки безпеки під час виконання лабораторної роботи.
2. Педагогічний програмний засіб (ППЗ) „Бібліотека електронних наочностей”, „Фізика 10-11 кл. Версія 1.0.” (Для загальноосвітніх навчальних закладів).
ППЗ „Віртуальна фізична лабораторія” Фізика 10-11 кл. Версія 1.0.
(Для загальноосвітніх навчальних закладів).
Фізика. 11 клас. Навчальне програмне забезпечення.
3. Таблиці „Джерела світла”, „Що нам дарує зір”, „Відбивання у дзеркалі”, „Оптичні системи”, „Повне внутрішнє відбивання”, „Прямолінійне поширення світла”, „Відбивання світла”, „Заломлення світла”, „Колір”.
4. Портрети І. Ньютона, Т. Юнга, Е. Малюса.
5. Репродукції картин В. Кадинського „Козаки”, Матісса „Відкрите вікно”, Ель Греко „Апостоли Павло і Петро”, М. Реріха „Пророк”, Ю. Левітана „Золота осінь”.
6. Презентації у MS Power Point, програми „Кольори спектру”, „Доміно”, „Тест”.
7. Набір призм, світлофільтрів, кольорового паперу, спектральних трубок, світловерт, спектроскоп, електрофорна машина, набір з поляризації світла, оптична лава, екран, електрична лампа, прозора посудина з водою, пластикові трубочки, дифракційна решітка, комплект приладів для виконання лабораторної роботи.
8. Інтерактивна дошка, мультимедійний проектор, персональні комп’ютери, Web-камера, магнітна дошка і набір магнітів, лазерна указка.
Логічне мислення не може дати жодних знань про світ фактів.
Пізнання реального світу спирається на досліди і закінчується ними.
А. Ейштейн
1. Організаційний момент
1.1. Створити сприятливу психологічну атмосферу уроку.
1.2. Перевірити присутність учнів на уроці та їх готовність до нього.
1.3. Вступне слово викладача про роль фізики у житті людини, її величезний вплив на весь розвиток науки і техніки, на формування природничо-наукової картини світу.
2. Актуалізація і корекція опорних знань учнів
2.1. Розминка. Вправа на розвиток логічного мислення (учні складають гасло уроку з “розсипаних” слів: не вмію, говори, ніколи, а, завжди, не кажи, навчуся).
2.2. Методи усного опитування (фронтально, за запитаннями, поданими нижче та відповідними ілюстраціями з ППЗ
„Бібліотека електронних наочностей”, матеріалами з інтернетресурсів, з використанням реального та віртуального експериментів, матеріалу з художньої літератури, елементами гри).
Питання для відповідей:
– Що таке світло?
– Яке значення має світло в житті людей?
– З якою швидкістю світло поширюється у вакуумі? у середовищі?
– Які джерела світла ви знаєте?
– Яким органом чуття ми сприймаємо світло?
– Що таке приймачі світла?
– За яких умов світло поширюється прямолінійно?
– Як формулюється закон відбивання світла?
– Як формулюється закон заломлення світла?
– В чому полягає суть явища повного відбивання світла?
– Для чого потрібні світловоди?
– Чому утворюються міражі?
– Що таке інтерференція? когерентні хвилі?
– У чому полягає суть явища дифракції?
– Для чого потрібна дифракційна решітка?
2.3. Методи письмового опитування:
– Картки з диференційованими тестовими завданнями.
– Перевірка домашніх задач (здійснюється на прикладі розв’язання аналогічної задачі, способом взаємоперевірки).
3. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів
3.1. Повідомлення теми, мети уроку.
3.2. Практична значимість матеріалу. Дисперсія світла – це ключ до розуміння кольору, дає можливість пояснити багато явищ, що спостерігаються в природі, має велике значення в житті людей. Поляризація світла доводить поперечність електромагнітних хвиль та широко використовується в науці, техніці, побуті, медицині.
4. Вивчення нового матеріалу (шляхом випереджувального самостійного опрацювання відповідного матеріалу з використанням інтерактивних технологій кооперативного навчання, демонстрацією реальних і віртуальних дослідів, комп’ютерних анімацій, мультимедійних презентацій, фрагментами лекції, розповіді, інформаційного повідомлення, бесіди з елементами навчального спектаклю).
4.1. Розгляд питань:
– Опис досліду І. Ньютона.
– Дисперсія світла та її види.
– Різноманітність кольорів у природі.
– Практичне значення явища дисперсії.
– Поляризація світла.
– Значення поляризації.
4.2. Слово викладача фізики. Для вивчення нового матеріалу група попередньо ділиться на 7 підгруп (фізики, біологи, історики, філологи, мистецтвознавці, художники, кольорологи, медики), кожна з яких досліджує і опрацьовує відповідний матеріал, знаходить потрібну інформацію і обмінюється нею в усній формі.
5. Узагальнення та систематизація знань учнів
5.1. Запитання для відповідей:
– Яка структура білого світла?
– Чим відрізняється природне світло від поляризованого?
5.2. Тестові завдання для фронтального закріплення та повторення матеріалу №№ 1–4; (із збірника тест-контроль “Фізика”, с. 61) з використанням інтерактивної дошки.
5.3. Гра “Знайти закономірність” (учні складають формули з частин, впорядковують шкалу електромагнітних хвиль і кольори спектру) із використанням інтерактивної дошки.
5.4. Задачі (взяті із збірників задач з фізики, автори:
1) А. П. Римкевич; 2) В. П. Демкович)
Якісні задачі (учні розв’язують індивідуально, колективно) Р. №№ 1052, 1072, Д. №№ 1551, 1555, 1556. Розрахункові задачі:
Р. № 1046 (учні розв’язують самостійно, здійснюють самоперевірку).
Р.№ 1048 (розв’язують всі учні з допомогою викладача, одна учениця коментує розв’язок та записує його на інтерактивній дошці).
5.5. Пояснити з точки зору фізики наступні прислів’я:
– Нема тіні без світла.
– Не стукне, не брякне, а у вікно ввійде.
– Вдень ліхтар не потрібен. – Уночі всі коти сірі.
5.6. Відгадати загадки про явища природи:
– Піднялися ворота – усьому світу красота.
– Кольорове коромисло – через річку повисло.
– Іде лісом – не шелестить, іде водою – не плюскотить.
– Кругленьке, ясненьке, півсвіту освічує.
– По морю йде, а як до берега дійде – зразу пропаде.
5.7. Назвати явища, які описані в наступних віршах:
З тихим плескотом на берег
Рине хвилечка перлиста; Править хтось малим човенцем, - В'ється стежечка злотиста.
Леся Українка. Уривок з вірша “Тиша морська”
Зоре моя вечірняя,
Зійди над горою
Поговорим тихесенько В неволі з тобою. Розкажи, як за горою Сонечко сідає.
Як у Дніпра веселочка Воду позичає.
Тарас Шевченко. Уривок з поеми “Княжна”
5.8. Скласти сенкан до матеріалу уроку.
5.9. Виконати лабораторну роботу №5 “Спостереження інтерференції та дифракції світла” (групами по 2 учні, керуючись інструкціями, які вміщені у зошити для лабораторних робіт і фізичного практикуму з друкованою основою (рівень стандарту) та використовуючи відповідне ППЗ та інтерактивну дошку).
5.10. Інтерактивна вправа “Незавершене речення” (учні мають завершити речення “Сьогодні на уроці я дізналась (дізнався), що ...”).
6. Підведення підсумків уроку
6.1. Дати оцінку діяльності учнів на уроці.
6.2. Вказати на характерні недоліки під час розв’язування задач, пояснення вивченого матеріалу, проведення дослідів.
6.3. Відзначити найбільш успішні відповіді.
7. Домашнє завдання:
§ 25
Повторити: §§ 23-24
Задачі Р. № 1049, 1071.
Експериментальна задача.
Якого кольору папір швидше загориться (зелений, синій, червоний, чорний) від сонячних променів, які сфокусовані з допомогою лінзи?
Додаткове завдання.
Створити комп’ютерні презентації “Дисперсія та поляризація світла”, “Колір в одязі”.
Навчальне видання
ВИКОРИСТАННЯ МУЛЬТИМЕДІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ФІЗИКИ
(методична розробка)
Автор
Савчук-Баловсяк Галина Дем’янівна, викладач фізики та астрономії ВПУ № 3 м. Чернівці, спеціаліст вищої категорії, викладач-методист
Підписано до друку 14.03.2014. Формат 60 х 84/16 Ум. друк. арк. 2,4.
Обл.-вид. арк. 2,6.
Видавничий дім „РОДОВІД”
58000, Чернівці, вул. Заводська, 26, а