Урок 3. Сцена, об’єкти та їх елементи. Матеріали. Текстури. Освітлення та камери. Рендеринг.
Цілі:
навчальна: сформувати уявлення про тривимірну графіку; ознайомити з класифікацією програм для роботи з тривимірною графікою;
розвивальна: розвивати логічне мислення;
виховна: виховувати інформаційну культуру, дбайливе ставлення до комп’ютерної техніки.
Тип уроку: Комбінований.
Обладнання та наочність: дошка, комп’ютери з підключенням до мережі Інтернет, підручник, навчальна презентація.
Програмне забезпечення: 3D-моделі, Microsoft Office, браузер.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Мотивацій навчальної діяльності
IV. Вивчення нового матеріалу
Пояснення вчителя з елементами демонстрування презентації
(використовуються можливості локальної мережі кабінету або проектор)
Віртуальний простір, у якому працює модель, називають сценою. Сцена містить декілька категорій об’єктів.
Об’єкт (або модель) — власне той об’єкт, що моделюється.
Об’єктом є полігональна сітка, тобто множина вершин, ребер і граней, які визначають форму об’єкта. Відповідно об’єкти є високополігональними (багато полігонів, плавні лінії) і низькополігональними (невелика кількість полігонів).
Елемент об'єкта |
Опис |
Полігон (грань) |
Елемент полігональної сітки, певний опуклий многокутник (трикутник, чотирикутник тощо) |
Матеріали та текстури |
Візуальні властивості об'єкта, наприклад колір, дзеркальна або шорстка поверхня тощо |
Джерела світла |
Джерелом може бути точкове джерело, джерело-сонце, джерело-область тощо, яке ви вибираєте залежно від бажаного результату |
Віртуальні камери |
Камери, що дозволяють вибрати точку та кут побудови проекції. Зазвичай камера одна, але за потреби може бути й декілька |
Вершина є найменшим можливим об'єктом у блендері. Далі йде грань - вона складається з двох пов'язаних між собою вершин, яка теж не відображається при рендеруванні. І, нарешті, полігон - це 4 сполучені між собою гранями точки. Порожній простір між цими точками заповнений площиною - яка відображається при візуалізації і має зовнішню і внутрішню сторону.
Після створення об'єкту присвоюються характеристики поверхні (наприклад, полірована, шорстка, блискуча та ін.), описується його текстура (камінь, тканина, скло та ін.) задаються оптичні властивості (прозорість, відображення або заломлення світлових променів та ін.). Поряд з цим, тривимірному об'єкту можна задати умови освітлення та вибрати точку огляду (камеру) для отримання найцікавішого наочного зображення.
Також ви можете у сцену додавати додаткові ефекти, як то динамічні викривлення об’єкта, імітація природних явищ тощо.
Рендеринг (англ. Rendering — візуалізація) — процес отримання зображення моделі за допомогою відповідного програмного забезпечення.
У комп’ютерній графіці під рендерингом розуміють створення плаского зображення (цифрове растрове зображення) за відповідною тривимірною сценою. Синонімом цього поняття є візуалізація.
Рендеринг є процесом графічного відображення 3d сцени або об'єкта. Такі можливості, як матеріали, текстури, освітлення, oversampling і тіні управляють ефектами і якістю рендера. Чим більше цих елементів додано, тим реалістичнішою стає сцена.
Залежно від кінцевої мети розрізняють пререндеринг — достатньо повільний процес візуалізації, що використовується при створенні відео; рендеринг у реальному часі, який застосовується в комп’ютерних іграх.
У ході рендерингу векторна просторова модель перетворюється на двовимірний малюнок. Якщо ви створюєте відео, то відбувається рендеринг послідовності таких картинок, по одній на кожний кадр. У ході рендерингу відбуваються складні обчислення, під час яких векторна структура даних перетворюється на матрицю пікселів. Це потребує значних апаратних ресурсів, тому процес рендерингу може займати від декількох хвилин до декількох годин.
Сьогодні використовується низка методів (технологій) рендерингу, які часто застосовуються разом. Розглянемо таблицю.
Назва |
Опис |
Метод трасування |
Трасування променів світла передбачає відслідковування взаємодії променів із поверхнями, оберненої траєкторії розповсюдження променю. Метод досить непрактичний і потребує витрат значної кількості часу |
Метод Z-буфер |
Спирається на глибину об'єктів зображення, яка генерується на осі координат Z. Таким чином відтворюється звичне сприйняття глибини, а саме ті об'єкти, що перебувають ближче до нас, перекривають наступні. Метод використовуються в OpenGL і DirectX |
Метод растеризації та метод сканування рядків |
Проектування об'єктів сцени відбувається без ефекту перспективи відносно спостерігача. За методу сканування рядків виконується розрахунок кольору кожної точки картинки побудовою променю від спостерігача через заданий піксель до перетину із першою поверхнею, що зустрінеться |
Метод кидання променів |
За цього методу із точки спостереження спрямовуються промені на об'єкти. При цьому промені закінчуються, коли досягають об'єкта |
Метод глобальної ілюмінації |
За цього методу відбувається розрахунок взаємодії поверхонь і середовища у видимому спектрі за допомогою інтегральних рівнянь, математики кінцевих елементів для симулювання дифузного розповсюдження світла. Тим самим досягається ефект м'якого освітлення |
Матеріали і текстури характеризують зовнішній вигляд об'єкту (колір і структуру). Матеріали надають об'єкту реалізм за допомогою різних ефектів, таких як блиск, світлове випромінювання, прозорість і тому подібне.
Текстури створюють різні характеристики поверхонь, наприклад: дерево, мармур, хмари, хвилі і нерівність. Текстури можуть бути виготовлені з будь-якої фотографії, що сканує, або намальованого об'єкту у будь-якому редакторові зображень, також може використовуватися і відео.
Освітлення характеризується наявністю джерел світла, які додають сцені необхідні світлові ефекти за допомогою різного типу відображень і тіней. Можна управляти типом, інтенсивністю, а так само кольором освітлення і його межами на певній відстані.
V. Фізкультхвилинка
VI. Засвоєння нових знань, формування вмінь
Практичне завдання.
Робота за комп’ютером
Виконати завдання
https://learningapps.org/view17048049
VIІ. Підсумки уроку
Дайте відповіді на запитання
Рефлексія
1. Що нового ви сьогодні дізналися?
2. Чого навчилися?
3. Чи виникали труднощі?
VІІI. Домашнє завдання
Підручник ст.105-106
ІХ Оцінювання роботи учнів