Тема: Щире спілкування – це перший крок в подоланні конфлікту.
Мета: організація процесу конструктивного спілкування вчителів і школярів, батьків з метою залучення їх до співробітництва, співтворчості у розв’язанні загальношкільних та індивідуальних учнівських проблем. Формування вмінь вирішувати конфліктні ситуації, попереджувати їх виникнення, поважати особистість кожної людини.
Завдання: формувати мікроколективів активістів щодо різних напрямків організаторської діяльності. Розвиток їх лідерських здібностей і вміння позитивно впливати один на одного, переконувати і заражати корисною справою, набуття ними досвіду безконфліктних ділових стосунків.
ХІД ЗУСТРІЧІ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ.
- Доброго дня всім присутнім! Ми зібралися з вами на батьківських зборах нашого класу, але сьогодні я б хотіла змінити знайомий формат зустрічі на дещо новий незвичний. І запросити вас на родинну зустріч дітей, батьків і вчителів.
- Пропоную вам привітатися.
Вправа «Привіт, я радий тебе бачити…»
-
Присутні звертаються по черзі один до одного, закінчуючи вислів «Привіт (Доброго дня), я радий тебе (Вас) бачити»
-
Потрібно сказати щось гарне, приємне, але обов’язково щиро і відверто.
Вправа «Емоційне дзеркало»
Вправа дозволяє виховати соціальну спостережливість, емпатію.
-
Я думаю, що вам буде цікаво дізнатися з яким настроєм зібралися всі присутні, тож хочу запропонувати вам самостійно визначити емоційний стан сусіда, який сидить поруч з вами.
-
Погляньте на сусіда і спробуйте намалювати смайл його настрою. (участь беруть усі присутні)
-
Визначте, на що саме ви звернули увагу в поведінці та виразі обличчя іншого, що вам допомогло «вгадати» внутрішній стан.
-
Подаруйте цей смайл сусідові, а в кінці зустрічі ми зможемо перевірити, чи змінилося наше враження від людей, які знаходяться поряд з нами.
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ
-
Нашу зустріч я б хотіла розпочати словами відомого французького письменника Антуана де Сент-Екзюпері, який назвав людське спілкування найбільшою розкішшю на світі.
-
Спілкування людей – досить тонкий і складний процес. Кожен з нас вчиться цього все життя, здобуваючи досвід часто за рахунок помилок і розчарувань. І на жаль, досить часто ми потрапляємо у конфліктні ситуації. Вони вносять напруженість у стосунки, позбавляють спокою і радості, не дають можливості повноцінно працювати, а конфлікти у школі не сприяють ефективному навчально-виховному процесу. Чим менше виникає конфліктів, тим краще можуть порозумітися вчителі, учні та батьки, тим тепліші їхні стосунки.
-
Тому і тему нашої зустрічі я обрала не випадково: «Щире спілкування – перший крок в подоланні конфлікту.»
Мета:
-
Навчимося попереджувати їх виникнення.
-
Будемо розвивати вміння поважати особистість кожної людини.
-
А також головне завдання, вчитимемось вмінню СПІЛКУВАТИСЯ.
Правила зустрічі.
-
Тож дозвольте познайомити вас з правилами нашої зустрічі, яких повинні дотримуватися всі присутні:
-
Бути активними.
-
Бути позитивними до себе та інших.
-
Дивитися в очі співрозмовнику.
-
Говорити по черзі, не перебивати (правило руки)
-
Співпрацювати.
-
Поважати думку іншого.
Вправа «Самопрезентація. Очікування»
Мета: сприяти зближенню учасників групи та виявити їхні сподівання від роботи в групі.
-
Зараз у нас є декілька хвилин для того, щоб кожен з учнів міг самопрезентувати себе, давши відповідь на запитання:
-
Чого я чекаю від цієї зустрічі?
-
Що я ціную в самому собі?
-
Що є предметом моєї гордості?
-
Що я вмію робити найкраще?
(презентація відбуватиметься так: один з учасників називає своє імя і дає відповідь на поставлені запитання, закінчуючи називанням імені свого сусіда ліворуч та словами : «… передаю слово тобі», при цьому злегка торкається його. Наступний учасник дякує попередньому та сам дає відповіді на запитання і т.д.)
Вправа «Моє я»
Мета: усвідомлення важливості сприйняття свого «Я».
-
А щоб краще зрозуміти себе, пропоную зобразити своє «Я» ось на такому деревці. І на гілочках, які вам подобаються найбільше подобаються зобразіть:
« Я в житті»
«Я в школі»
«Я в родині»
«Я в колі друзів»
-
Вийшла дуже екзотична крона.
-
А зараз намалюйте коріння, виписуючи на ньому свої позитивні та негативні риси. (Малюнки вивішують на видному місці.)
Рефлексія
-
Що ви відчували, малюючи дерево?
-
Що вам було найважче зобразити?
-
Які риси вашого характеру є позитивними, а над якими потрібно працювати щоб виправити?
-
Коли людина знає про свої справжні переваги та вади, їй легше домогтися успіху в будь-якій справі, визначити своє місце в колективі, стати кращою.
Для цього потрібно дотримуватися правил:
-
Завжди думайте про те, як ставляться до вас люди.
-
Якщо ви чимось не сподобалися другові, якщо через вас страждають рідні, якщо вами незадоволені вчителі, ви повинні проаналізувати свої дії та вчинки.
-
Погано не те, що у вашому характері є вади, а те, що ви їх не визнаєте і не намагаєтесь виправити.
-
Хочете добре пізнати себе, спробуйте свої сили в різних видах діяльності, не втрачайте можливості навчитеся нової корисної справи, беріться за будь-яке громадське доручення.
-
І щоб ви не робили, пам’ятайте: чим більш різнобічна діяльність, тим повніше розвиваються обдарування і здібності, тим точніше ви зможете відповісти на запитання: «В чому моє покликання?»
-
Оцінюйте себе за наслідками своєї діяльності: добрі наслідки свідчать про ваші переваги.
-
Не звинувачуйте інших, якщо у вас щось не вдається, шукайте причину в самому собі.
-
Правильно сприймайте критику, пам’ятайте: ворог ваших вад – ваш найкращий друг.
-
Не вірте людям, які завжди хвалять. Майте мужність визнати справедливу критику, і ви матимете справжніх друзів.
Вправа «Австралійський дощ»
Мета: психологічне розвантаження учасників.
-
Чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо, який він і разом відпочинимо. Зараз по колу ланцюжком ви передаватимете мої рухи. Тільки-но вони повернуться до мене, я передам наступні. Стежте уважно.
-
В Австралії здійнявся вітер (ведучий потирає руки)
-
Починає крапати дощ. (клацання пальцями)
-
Дощ посилюється. (плескання долонями по грудях)
-
Починається справжня злива. (плескання по стегнах)
-
А ось град, справжня буря. (тупіт ногами)
-
Але що це? Буря стихає. (плескання по стегнах)
-
Дощ стихає. (плескання долонями по грудях)
-
Краплі падають на землю. (клацання пальцями)
-
Тихий шелест вітру (ведучий потирає руки)
-
Сонце! (руки догори)
Візьміться за руки, нехай тепло ваших рук зігріє тих, хто поряд.
Вправа «На довірі»
Учням, батькам, вчителям пропонується розділитися на дів, три команди по 5-6 чоловік. Потім дається завдання кожному з групи спробувати впасти на руки своїх колег. Завдання інших утримати цю людину в своїх руках.
Далі відбувається обговорення в колі, що кожен відчув.
-
Я хочу, щоб кожен з вас запам’ятав ті відчуття, які виникли у вас коли ви падали отримуючи підтримку: товаришів, батьків, учителів, а також ті відчуття, коли всі разом підтримували свого товариша.
-
Ось так і в реальному житті ми всі повинні довіряти іншим, допомагати, підтримувати свого товариша. Разом – діти, батьки і вчителі.
-
Дякую групі за спільну роботу.
Вправа «П’ять добрих слів»
Мета: отримання зворотного зв’язку від групи, підвищення самооцінки, самопізнання.
Учасники діляться на групи ( по 6 осіб). Кожен з вас має обвести свою руку на аркуші і на долоньці написати своє ім’я. Потім ви передаєте свій аркуш сусідові праворуч, а самі отримуєте малюнок від сусіда праворуч. В одному з «пальчиків» отриманного чужого малюнка ви пишете якусь привабливу, на ваш погляд, рису її власника. Інша людина робить запис на іншому пальчику тощо, поки аркуш не повернеться до власника.
Рефлексія:
-
Які почуття у вас виникли, коли ви читали написи на своїй «руці»?
-
Чи всі ваші переваги, про які написали інші, вам відомі?
Вправа «Я…., Моя дитина…, Мій учень…..»
Вправа спрямована на розвиток емпатії та позитивного ставлення до дитини, допомагає виділити й усвідомити її позитивні риси.
Батькам, учням, вчителям пропоную продовжити речення, називаючи якомога більше позитивних рис:
-
мудрість, наполегливість, надійність
-
активність, безкорисливість, ввічливість
-
сила волі, скромність, сміливість
-
тактовність, терплячість
-
незворушність, чарівність, товариськість
Вправа «Пробачити ближнього»
Мета: розвиток рефлексії, саморегуляції емоційного стану, вміння пробачити іншим.
-
На аркуші паперу напишіть ім’я людини (рідних, близьких, знайомих), які чимось образили вас за минулий тиждень.
-
Аркуш розірвати на клаптики, проаналізувавши причину. І все пробачити, забути.
Рефлексія:
-
Чи легко було згадати провини вашого оточення щодо вас?
-
Чи легко розірвати аркуш?
-
Чому?
ІІІ. ПІДСУМОК.
Вправа «Чарівна скринька»
Мета: підвести підсумок тренінгу
Кожний учасник отримує кольоровий кружечок, який символізує скарб знань, умінь, отриманих упродовж тренінгу.
-
Я пропоную кожному учаснику написати про здобуті скарби. (учасники по черзі «кладуть скарби» у чарівну скриньку, коментуючи свою дію).
-
А допоможе вам сформувати свою думку ось такі слова:
-
Від зустрічі я здобув….
-
Я дізнався…
-
Я зрозумів …
-
Я навчився …
-
Мені сподобалось …
-
Я не вмів, а тепер вмію…
-
Як ви вважаєте, після нашої зустрічі змінився настрій людей, які знаходяться поруч з вами? Давайте перевіримо, намалюйте смайл настрою людини праворуч від вас. Я вважаю, що ви почали краще розуміти оточуючих, ви не байдужі до почуттів інших.
-
Пам’ятайте, що щире спілкування – це перший крок в подоланні конфлікту.
-
Дякую всім за спільну роботу.