Даний урок сприятиме вихованню та розвитку ціннісного ставлення особистості до державності, суспільства та окремої людини. Важливо пояснити школярам, що ціннісне ставлення до кожної окремої людини передбачає соціальну відповідальність, чесність, терпимість до іншого, хоробрість, добросовісність, правдивість, вміння працювати в колективі та здійснювати колективну роботу, ефективно протистояти будь-яким проявам насильства та жорстокості, готовність допомагати та підтримувати. Саме це і намагається зробити вчитель початкових класів.
Сценарій Першого уроку 2018-2019 н.р., проведеного в 4-В класі Кременчуцького ЗЗСО № 28
Учитель: Чайдак Дар’я Олегівна
Тема:
«ДОБРЕ ТОМУ ЖИТИ — ХТО ВМІЄ ДРУЖИТИ»
«Добре там жити – де вміють дружити»
5 4 3 2 6 1
вміє - хто жити тому дружити. Добре
Людина може жити й не тужити,
Коли умітиме по справжньому дружити.
Бо друг в житті – це вам не просто так, А це, напевно, що від Бога знак.
Робіть добро й великі і малі,
І будуть друзями всі люди на землі.
Джерело: Довідник цікавих фактів та корисних знань © dovidka.biz.ua
Мета:
❖ поглибити і розширити зміст понять «друг», «дружба»;
❖ допомогти дітям навчитися дружити;
❖ учити дітей основних правил дружніх стосунків, обирати друзів, допомагати їм;
❖ формувати вміння оцінювати власні вчинки та вчинки інших людей;
❖ навчити сприймати людей такими, якими вони є;
❖ виховувати любов до ближнього, порядність, людяність;
❖ ознайомити учнів із сутністю понять «добро», «доброта»;, формувати добропорядність, почуття милосердя;
❖ розвивати самосвідомість, розуміння того, що Україна – європейська держава, а українці – члени європейської родини; виховувати любов до Батьківщини, бажання жити у мирі і злагоді, усвідомлювати цінність дружніх стосунків як з однолітками, так і між країнами; зміцнення життєствердних ідей, дружби між народами світу; сприяння обміну культурних традицій і досягнень в ім’я миру та розвитку;
❖ виховувати почуття справжньої дружби, колективізму, чесності, щирості у відносинах, відповідальності перед другом, уміння допомогти у важку хвилину; довести до свідомості дітей, що у дружбі велика сила.
Обладнання:
Класна кімната святково прибрана:
▪ на стінах плакати:
«Дружба все переможе», «Маєш друга – бережи, а не маєш, то знайди!»,
«Дружба – дорожча від золота»,
«Дружба – це весілля душі. (Вольтер)»
«Дружба – одне з найбільших багатств людини.»
«Дерево міцне корінням, а людина – друзями. (Народна мудрість)»
▪ Афоризми відомих людей про дружбу:
Гарні друзі дістаються тому, хто сам уміє бути гарним другом.
Ніколо Макіавеллі Дружба має різні прояви, але закон у неї один – вірність.
М. Коцюбинський У світі немає нічого кращого і приємнішого за дружбу; виключити з життя дружбу – все одно, що позбавити світ сонячного світла.
Цицерон Друзі – це диво, яке наповнює наше життя теплом і любов’ю.
Деякі вважають, що друг – це справжній подарунок долі. І це дійсно так.
▪ Правдиво про дружбу. Мудрі цитати Григорія Сковороди
▪ дошка прикрашена ілюстраціями до мультфільмів про дружбу, на дошці – тема та епіграф до уроку,
▪ на столі – дзвоник з блакитною і жовтою стрічками, святкові пряники або капкейки з топперами на тему дружби (за кількістю учнів у класі);
▪ книжкова виставка «Дружба – це надзвичайна цінність»
Тема дружби близька кожному і залишається актуальною завжди. В українській та світовій дитячій літературі можна знайти багато прекрасних творів, в яких оспівується справжня дружба:
В. Рутківський «Джури козака Швайки»
В. Нестайко «Тореадори з Васюківки»
Г. Пагутяк «Лялечка і Мацько»
О. Дюма «Три мушкетери»
А. Сент-Екзюпері «Маленький принц»
Е.М.-Ремарк «Три товариші»
О. Волков «Чарівник Смарагдового міста»
В. Сухомлинський «Розділена радість»
Д. Ролінг «Гаррі Поттер та філософський камінь»
Марк Твен «Пригоди Тома Сойєра»
Д. Лондон «Серця трьох» та інші. Всі їх ви зможете взяти у нас в бібліотеці. Не забуваймо, що книга – це найкращий ваш друг! 😉
▪ правила дружби;
▪ виставка дитячих малюнків за 1-3 клас;
▪ вірші, прислів`я на тему дружби, мирилки (невеличкі пісеньки, розраховані на те, щоб забути недавню сварку, відновити товариські стосунки);
▪ дерево порад, асоціативний кущ, чарівна квітка дружби, сонечко;
▪ мікрофон;
▪ роздруківки оповідань В. Сухомлинського (на столах учнів);
▪ запис пісні Н. Май
▪ шаблони квітів;
▪ стікери;
▪ аркуші паперу та кольорові олівці;
▪ З. Мензатюк «Київські казки», «1000 парасольок»;
▪ парасольки-картки;
▪ презентація до уроку;
▪ пісенька про осінь в обр. Л. Хісматулліної, переклад.В Литочовченко, виконує Notka Fa «Осіння прогулянка»;
▪ пісня Наталії Май «Школа»;
▪ відеоролик «Дружній клас» (Літопис нашого класу за три роки);
▪ скриня скарбів (у ній великий конверт: у конверті на А4 надруковано «Дружба» і маленькі конверти: 1) з прислів’ями, 2) віршами, 3) мирилками;
▪ різнокольорові папки А5, А4 з файлами (30 шт. у кожній папці) за кількістю учнів у класі;
▪ відеоролик про м. Київ – столицю України https://www.youtube.com/watch?v=ysnDIJXVD4o https://www.youtube.com/watch?v=fceLcuakXlI&t=11s
https://www.youtube.com/watch?v=8CL7A_Yz_eo
https://www.youtube.com/watch?v=kTm_fwgkqmU (з початку до 2:28 ) https://www.youtube.com/watch?v=Acs-nufZWTg (до1:33 і з 1:53 до 2:43) https://www.youtube.com/watch?v=vyn7MtWXkJY і кінец самий
▪ відеоролик Молитва https://www.youtube.com/watch?v=iA5xcqy1nkI
▪ пісня «Дружба» (0:00-1:54 хв.)
▪ Казка про дружбу. Рюкзачок
▪ Квіти дружби (0:56-4:58) Зайчик і Їачок грають в ігри. Їжачок придумав гру. Посварилися. Далі за уроком - Мирилки
▪ Азбука дружби (1-4 серії) (1 серія - 1:04- про друзів з 6:55-) ▪ Що таке дружба? А що для тебе означає дружба? Інтерв’ю у дітей ▪ Корисні підказки 2. Який друг справжній?
▪ Корисні підказки. Дружба (11 хв.)
▪ Друзі, єднаймося (А на небі сонце світить, ясним променем сія…) https://www.youtube.com/watch?v=URlBOT7Kl58
▪ https://www.youtube.com/watch?v=pXXsaSKUYL4
▪ відео класу
▪ Сюрприз
▪ Пинята з цукерками «Дружба» https://www.youtube.com/watch?v=jnmKvI9JE8U
▪ Корисні підказки 2. Битися чи не битися?
▪ Корисні підказки. Якщо з тобою не дружать
▪ Друзі
▪ мультфільми про дружбу;
▪ Азбука моральних заповідей (плакат-пам’ятка);
▪ конверти з картками, на яких написані частини прислів’їв; ▪ з окремих (кольорів веселки) частинок вислів:
там |
жити |
Добре – де вміють дружити.
▪ листівка «Я відчуваю себе щасливим, коли мій друг…»;
▪ картка-сліди
▪ Використані джерела:
Друг – це друге я: Методичні рекомендації бібліотекарам по відзначенню Міжнародного дня друзів /укладач М. П. Зубко; Запорізька обласна бібліотека для дітей "Юний читач". – Запоріжжя, 2016. – 16 с.
Хід уроку:
І. Організаційний момент. Привітання.
Дзілінь, дзілінь, а ну-мо, дітвора,
Дзілінь, дзілінь, до школи всім пора. Світить сонечко для нас, журавлі курличуть,
Вже в 4-й клас, перейшли ми, діти!
«Школа». Пісня. Наталія Май.
(учні співають пісню) Слово вчителя.
Три роки тому народився наш клас, наша родина. Це був 1-В клас!!!
!!! Переробити під цю музику відео зі своїх фото
https://www.youtube.com/watch?v=cKHppIYqNaM дружній клас
Слайд презентації:
Це список рутин, яких важливо було навчити вас у перший шкільний місяць навчання в школі:
Відмітка «Навчилися» ставиться галочкою проти відповідної рутини після прочитання вчителем і погодження з класом щодо знань і дотримання цих правил
Як заходити до класу, готуватися до уроку Де тримати речі і які?
Як поводити себе на уроці?
Як вийти з уроку з класу за потребою?
Що означає поважати вчителя?
Як звернутися до вчителя Що означає поважати один одного? Як швидко вишикуватися парами?
Поведінка у холі (коридорі) школи
Поведінка по дорозі і в їдальні (буфеті)
Перехід коридорами школи
Поведінка на сходах Поведінка на перервах
Як і де можна випити води
Як не забути про туалет на перерві
Чим зайнятися на перерві
У які ігри грати на перервах
Як працювати в парах, малих групах
Що собою являє колективна робота
Що робити, коли виконав завдання
(готові правила вивішуються гірляндою над дверима в клас, книжечка з таких сторінок займає місце у куточку класу)
Правила класу – це позитивні висловлювання, що окреслюють принципи поведінки у класі.
Подібно до законів, правила мають на меті гарантувати безпеку учнів нашого класу, захищати особисті права і свободи, а також керувати поведінкою.
В них йдеться не про те, чого не потрібно робити, а про те, що необхідно робити.
Після розроблення правил, їх друкують на плакаті та розміщують на видному місці у класі, де учні можуть їх часто бачити. Важливо також час від часу переглядати правила – деякі з них можуть втратити свою актуальність, натомість може з’явитися потреба у створенні нових правил. Цей момент дає можливість дітям зрозуміти, що правила, якими б хорошими вони не були, не є вічними і потребують перегляду і переоцінки.
Наприклад:
Ходити у класі спокійно.
Знати місце своїм речам.
Не брати чужі речі!
Вирішувати проблеми за допомогою слів.
Уважно слухати, коли хтось щось говорить вам і розуміти нащо він це вам говорить.
Відноситися з любов’ю і повагою один до одного.
Перш ніж діяти, подумати. У класі дружити зі всіма.
Учитель дає дітям змогу обговорювати свої ідеї, оцінювати всі пропозиції й об’єднувати взаємопов’язані. Правила, сформульовані у негативному стилі – «Не бігати», «Не перебивати інших» краще переформулювати у позитивні.
Наприклад, якщо діти перебивають один одного під час групової роботи, учитель може організувати дописати нові правила в будь-який момент того чи іншого уроку. Здійснюючи відповідні заходи, вчитель надає дітям можливість звернути увагу на конкретний прояв поведінки і створити правила, якими будуть керуватися діти.
Учитель:
Зранку кожного навчального дня, вирушаючи до школи, я сподівалася якнайшвидше зустрітися з вами, друзі, з моїми… спочатку … першокласниками, потім – другокласниками, третьокласниками…
Як приємно було, коли сонячним променем усмішка від кожного з вас переходила на моє обличчя, і це додавало гарного настрою на весь день, тиждень, місяць, рік.
А було й таке: якась невдача чи образа отруять душу, наповнять її смутком, і неодмінно хтось з вас підійде і скаже такі слова, що заспокоять, повернуть рівновагу і радість життя. Дякую вам за це!
Я вам хочу відкрити таємницю …
Увесь цей час у нашому класі знаходилася скриня скарбів
(учитель дістає з-під столу чи з шафи скриньку)
А що таке скарб? (учні дають визначення)
Скарб ви сказали, це щось дуже цінне, а я хочу сказати, що у школі скарби –безцінні, бо їх не можна купити ні за які гроші. Перший скарб, який я поклала у нашу скриню 1 вересня 2015 року, коли ви тільки переступили поріг нашого класу, – це …
(дістає великий конверт:
у конверті на аркуші А4 (див. картку) надруковано «Дружба»
і маленькі конверти з:1) прислів’ями,
2) віршами, 3) мирилками)
… людська чеснота – ДРУЖБА, тому що ми дружно працюючи на уроках стали учнями і народився наш Дружній колектив, але пам’ятайте, щоб цей скарб не втратити, потрібно ним постійно користуватися.
Тож… привітаємось!
Вправа «Привітання по колу» Треба привітатися різними способами:
за руку, поплескати по плечу, обійнятися...
Музичне оформлення. Пісня « - це Друзі».
Тож як ми будемо жити? (дружно)
Давайте привітаємо один одного словами: «Привіт, привіт, тобі, мій друже!»
Я рада бачити вас, друзі!
ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності.
В одній сім’ї батько перед смертю покликав до себе синів, дав кожному з них у руки по гілочці і сказав: «Спробуйте переломити їх».
Сини виконали батьківську волю й переламали ці гілочки. Тоді батько зібрав ці гілочки разом в пучок і знову попросив переламати гілочки, тільки тепер усі одразу. Спочатку старший син спробував переламати пучок, але не зміг цього зробити.
Потім середній і молодший сини намагалися зробити те ж саме, але в них нічого не вийшло.
І тоді батько сказав їм: - Ось так і в житті: кожного з вас поодинці можна образити, зламати, але якщо ви будете разом, то ніякі вороги вас не зламають, і всі негаразди ви легко подолаєте.
Впродовж 4-х років ми цю скриню скарбів поповнюємо все новими і новими людськими скарбами:
(учитель виймає зі скрині аркуші зі словами:)
ДОБРО, ВДЯЧНІСТЬ, МИР, ЗЛАГОДА, ТЕРПІННЯ, ЛЮБОВ, МИЛОСЕРДЯ, ЛЮДЯНІСТЬ
А ще я хочу показати вам… (виймає зі скрині)
«Книга наших успіхів» (папка Літопис 1-в – 3-в), на екрані – перегортаються сторінки цієї книги – слайди презентації.
Я хочу кожному з вас подарувати подібну книжку, але вона особлива, незвичайна, тому що в ній всі сторінки чисті, а сторінок у цій книзі 30.
Як ви думаєте, чому стільки сторінок і хто буде писати цю книгу? (учні міркують)
З початку цього навчального року до наступних літніх канікул 30 тижнів. І мені б хотілося, щоб ви ці сторінки присвятили найчудовішим дням нашого шкільного життя, у декого їх може бути більше в 30 разів., у декого – 1 день на 1 тиждень. Але все залежить від кожного з вас і від нас всіх разом. Як пройде цей навчальний рік і яким він буде залежить від нас самих, як ми будемо дружити і навчатися, де побуваємо разом – стільки гарних спогадів у нас і залишиться.
Промайнули літні канікули… залишивши нам на згадку приємні спогади, цікаві фотографії, нові знайомства.
А щоб дізнатися чим ви займалися влітку, я пропоную пограти у гру.
Усі за літо відпочили?
А набралися ви сили?
У школу всі із вас хотіли?
А на сонці засмагали?
Хто улітку грався?
Ну, а хто купався?
У таборі хто із вас був?
А хто букви всі забув?
Хто з вас їздив до бабусі?
Хто допомагав матусі?
Хто книжку нову прочитав?
А хто лише в м’яча ганяв?…
Ми не бачили один одного майже три місяці.
Сьогодні є можливість у кожного з нас згадати добрий старий час, поділитися хорошими новинами. Справді, адже якщо у друзів трапляється щось хороше, то це гарне трапляється і у тебе.
Поділіться що цікавого було цього літечка у кожного з вас? Де ви були?
Що більше запам’яталося?
Пограймо в гру «Інтерв’ю» і дізнаймося чи добре ви відпочили.
(учитель передає уявний мікрофон далі від учня до учня) Чи гарно ти відпочив улітку?
Як ти допомагав своїм близьким?
Чи спілкувався з однокласниками протягом літа?
Хто із задоволенням йшов сьогодні до школи?
Хто скучив за товаришами?
Хто скучив за вчителькою? 😉
Про що думав по дорозі до школи?
Розповіді дітей про те, як вони провели літо (надається можливість всім, хто ще не встиг висловитися, розповісти про свої літні канікули )
https://www.youtube.com/watch?v=cb5gJdaQVAo
У нашого українського народу є дуже гарна традиція: перед початком будь-якої важливої справи просити Божого благословення.
Давайте і ми з вами попросимо Бога допомагати у наших шкільних буднях:
(Діти складають ручки у молитві, учитель читає молитву (текст на слайді):)
Благослови нас, добрий Боже,
Благослови, Пречиста Мати – При яснім розумі та доброму здоров’ї Шкільне життя нам розпочати!
Дай знання нам, школо-мати,
Найсильнішу зброю в руки,
Вчи нас зло перемагати І в душі повік тримати
Світло правди і науки!
Давайте всі встанемо, вийдемо з-за парт, візьмемо один одного за руки, щоб утворити одну дружну класну сім’ю, і промовимо чарівні слова, які допоможуть нам творити добро і бути справжніми людьми: (слайд на екрані)
Ми усі – одна сім’я, Неповторний ти і я!
Будемо усі дружити, В злагоді і мирі жити.
Бо життя – це диво-казка!
В ньому є любов і ласка,
Ми прийшли у світ, щоб жити, На Землі добро творити!
Музичне оформлення Друзі, єднаймося
Французький філософ Вольтер сказав: «Дружба – це весілля душі». (Слайд) А втім, не треба бути філософом, щоб знати, наскільки чудово, коли в тебе є справжній друг.
Дружба – одне з найбільших багатств людини. (Слайд)
Це стосунки між людьми, в основі яких взаємна прихильність, відданість, спільність інтересів.
Дружба відіграє дуже важливу роль у нашому житті. (Слайд) Як ви вважаєте, яку? А яку пораду ви дали б тим, хто шукає друзів?
Запам'ятайте, що найвірніші друзі – це мати та батько (Слайд), які ніколи не зрадять, які готові завжди життя віддати, щоб допомогти в скруті своїй дитині. Дуже важливо про це пам'ятати, щоб відповідати батькам ніжністю та ласкою.
(учитель звертає увагу дітей на виставку книг)
Ніколи не буває самотньою й та людина, для якої друг – книга.
Народна мудрість вказує: «У того багато друзів, у кого великий друг – книжка». «Книжка – найкращий дар дружби».
Книга – це найбільше чудо з чудес у всесвітній історії, це друг, який навчає мислити і відкривати світ прекрасного. (Слайд)
Торкнутися душею до краси можна серед буйних трав і запашних квітів, лісового буяння і тихого плескоту озер. Природа – той друг, що приносить радість споглядання гармонії і надає відпочинок (Слайд). Для багатьох людей спілкування з природою рівноцінне зустрічі з найдорожчими друзями.
Отже, друзі чекають на нас скрізь, тільки треба вміти цінувати дружбу, тоді будеш щасливий сам і принесеш щастя тим, хто оточує тебе (Слайд).
Розповідь учителя:
Друзі потрібні завжди: і у дитинстві, і в юності, у молоді роки, зрілі і у похилому віці. Людина не може бути самотньою. Майже всі люди важко переносять самотність. Самотність – страшна. Самотня людина ніколи не буде щасливою. Бо таке наше життя. Кожен, хто відчуває самотність або вважає, що люди його не люблять, що він не має такої популярності, як інші, повинен усвідомити: людські стосунки – це обмін цінностями. Навіть у стосунках між двома людьми необхідно, щоб кожний з них робив певний внесок для їх підтримки. Якщо з таких стосунків користь має лише одна сторона, то, зрозуміло, що з часом друга втратить до них інтерес. Звичайно, користь у такому випадку не можна розглядати як матеріальну вигоду.
Дружбу не треба плутати із приятельськими стосунками. Спілкування з друзями збагачує людину духовно. Кожен шукає в другові важливі для себе риси. З однією людиною ми підтримуємо зв'язок тому, що вона вміє цікаво розповідати, від другої ми дістаємо важливу інформацію, третя має приємну зовнішність і поведінку, четверта – оптиміст і вміє підбадьорити, п'ята завжди готова дати добру пораду.
Мабуть, у друзях ми шукаємо риси ідеалу людини.
Нам завжди потрібні люди, яких би ми любили, поважали, яким би довіряли, на яких би надіялись, від кого чекали б підтримки і допомоги, з ким би ділились і радощами, і горем. ТАКИХ людей називають друзями. З ними легко і приємно, з ними зникає відчуття часу. Щасливі ті люди, які мають справжніх друзів. Дружба не виносить егоїзму. Є люди, які у дружні стосунки не роблять жодного внеску. Зрозуміло, що мало хто їх поважатиме, а найчастіше – намагатимуться обмежити зв'язки з ними, звести їх до приятельських. Інший тип людей втрачає друзів і симпатії своїх знайомих через нетактовність, адже контакти із ними мало приємні і навіть інколи ображають. Нерідко ці люди злостиві, в'їдливі, кепкують з інших.
Хто ж захоче дружити з такими?
Деякі не користуються повагою через те, що їх не цікавлять інші, вони байдужі до людей. Вони весь час говорять тільки про себе, а якщо хтось захоче висловитись, то не слухають, перебивають, знову заводячи мову про себе.
Таким теж легко залишитись самотніми, втратити друзів.
ІV. Формулювання мети й завдань уроку Дружба – велика сила, а вибір друга – важлива справа.
Про це ми сьогодні й поговоримо.
А скажіть, у вас є друг чи подружка?
Друг – це той, хто ніколи тебе не забуває.
Друг – це той, хто завжди готовий поговорити.
Друг – це той, хто переживає за тебе.
Друг – це той, хто вміє прощати.
Друг – це той, кому важлива твоя думка. Друг – це той, хто завжди знає як тебе розвеселити.
Що означає дружити?
Дружба – одне з найбільших багатств людини. Це стосунки між людьми, в основі яких взаємна прихильність, відданість, спільність інтересів.
Дарувати радість спілкування з друзями завжди приємно, навіть просто щиро поцікавившись у них:
«Як справи?».
Не шкодуйте часу та уваги для друзів.
Намагайтеся зрозуміти інших.
Чиніть з іншими так, як би ви хотіли, щоб вони чинили з вами.
Слід ставити інтереси друга вище за свої.
Сьогодні ми закріпимо ваші знання про дружбу, розглянемо різні ситуації,
ознайомимося з правилами дружби.
V. Осмислення опорних знань і вмінь, їх систематизація та узагальнення (у різних куточках класу сидять учні-декламанти, зараз виступати їхня черга:)
1. Є чарівне слово «дружба» - знаємо ми це усі.
2. Дружать ноти зі словами, і складаються пісні.
3. Дружбу треба поважати
4. Дружбу треба берегти, 5. Дружать всі на світі діти
6. Подружились я і ти.
7. Дружать квіточка і бджілка
8. Дружать море й кораблі 9. Дружать в небі місяць, зірки
10. Пори року на Землі.
11 Дружать стежки і дороги
12. Колоски дружать у полі 13. Пташенята – у гнізді,
14. Дружать риби у воді.
15. Хмарки дружать в небесах,
16. І дерева у садках
17. Сонце дружить з усіма, і для всіх воно сія.
А що для тебе означає дружба? (Учитель бере інтерв’ю у дітей)
Пісня «Про дружбу»
Сучасні словники й підручники визначають дружбу як близькі стосунки, що засновані на взаємній допомозі, симпатії, прихильності, спільності інтересів, смаків, поглядів, життєвих цілей, активній зацікавленості один в одному. Другом ми називаємо того, кому довіряємо. Є різні цінності в житті. Та дорожча за золото, сильніша від бурі, міцніша за сталь – дружба.
В країні Дружби багато чудес і ми можемо творити їх своїми власними руками та вчинками. Так, наприклад, лише в цій країні може зацвісти чарівна квітка дружби
Але для цього треба виконати мої завдання та показати, як ви вмієте дружити.
(Після кожного конкурсу команда-переможець поступово прикріплює на дошку пелюстки чарівної квітки – різнокольорові силуети дитини, які лежать на столі вчителя).
VII. Формування та застосування нових знань і способів дій
У дітей на партах лежать пазли-магніти з їхнім прізвищем і ім’ям, по черзі діти підходять до дошки і намагаються зібрати з пазел велике серце.
Кожний прикладає свій пазл до дошки
(музичне оформлення вправи «Ми з тобою друзі» )
Якщо друг у тебе є, життя радісним стає.
Разом можна все зробити.
То ж без друга не прожити!
Друга вислухати вчись, з ним секретом поділись. І цукерку вдвох ви з’їжте, навпіл яблуко розріжте.
Якщо друг тебе почує, твоє серце не сумує, горе зменшиться удвічі, радість загляне у вічі.
Якщо дружить увесь клас, успіх буде повсякчас, все вам легко удається, весело усім живеться.
Що одному не під силу, те гуртом ми зробим сміло.
Бо, як кажуть:
«Добре там, де вміють всі дружити».
На ваших партах лежать кольорові осінні листочки, у гостях у нас Лісовик (малюнок). Він просить оживити ось це дерево – Дерево порад (плакат чи картонка з зображенням дерева). Обміркуйте свої поради у групах.
Робота в групах
Діти пишуть на осінніх листочках поради,
зачитують уголос перед усім класом і прикріплюють по черзі до дерева
Поради:
1. Думай не тільки про себе, але й про інших.
2. Ціни друга – нічого не вимагай.
3. Дружба не буває корисливою.
4. Одяг для дружби не головне.
5. Працюй сам – не живи працею друга, важко самому – попроси допомоги.
6. Справжній друг сам пропонує допомогу.
Для економії часу можна відразу перейти до перегляду мультфільму
Корисні підказки 2. Який друг справжній?
Інсценізація.
(до дерева виходять два хлопчики)
1.
Ми зухвалі забіяки,
Ми пихаті задаваки, Злющі всі, ну просто злючки, І сердиті всі – сердюки.
2.
Ми лінивці й пустунці,
Ненаситні брехунці,
Зло ми любимо робити, І не вміємо дружити.
1.
Всіх запрошуємо в клас, З нами жити – просто жах!
2.
Всі такі ми від природи.
Бійки любимо й незгоди, Ще пітьму і темноту, І не терпим доброту.
Доброта:
Зачекайте, зачекайте. Я з вами не погоджуюсь. Зло породжує зло, а тому незабаром ви самі себе знищите.
Чуйність: Я впевнена, якщо переважає чуйність, тоді немає кривди й болю.
Любов:
Якщо у світі панує любов, то немає війни, діти зростають щасливими та радісними.
Прихильність:
Якщо є прихильність, то немає задавак і забіяк, а всі ставляться прихильно один до одного.
Доброта:
Хто людям добра бажає, той і собі має.
Учіться творити добро і дружити з добрими людьми.
Давайте пограємо в гру.
Гра «Якщо ти добра людина, то повинен ...» ( якщо «так» – хлопаєте, «ні» – топаєте )
Якщо ти добра людина, то повинен…
… допомагати друзям у біді.
… обманювати, хвалитись.
… добре вчитися, багато читати.
… насміхатися з чужого горя.
… ображати інших.
… ділитися тим, що в тебе є.
… захищати слабшого. … радіти за успіхи товариша.
Видно що ви добрі діти. Думаю, ви є і будете справжніми друзями.
Гра з м'ячем «Справжній друг - який він?»
(Учитель кидає м’яча до учня, він відповідає яким він бачить справжнього друга і кидає м’яча іншому учню в класі, і так всі інші учні)
Дружити і просто, і складно водночас
Мудрі казки. Не треба ображати друзів
Буває й таке, що навіть найкращі друзі сваряться, бо всі люди різні і без суперечок не обійтися.
Корисні підказки 2. Битися чи не битися?
Краще не сваритися, не битися, а розібратися і помиритися!
Уміти пробачити – це головне! Визнати свою провину й помиритися. А щоб це було легше зробити придумали мирилки.
Ти не плач, не плач, не плач
І скоріш мені пробач,
І на мене ти не сердься, Бо у тебе добре серце.
Зараз будемо миритись, Щоб ніколи не сваритись!
(Діти пригадують мирилки, які знають)
КОЗАЦЬКА МИРИЛКА
Я козак і ти козак,
Я вояк і ти вояк,
Щоб в бою стояти мужньо Ми повинні бути дружні. Ми хоробрі вояки – Побратими-козаки.
Мир, мир, миром
Вареники з сиром
Пироги з грибами
Нам не бути ворогами!
Помирились ми з тобою — не розлити нас водою.
Ти - не ворог, я - не ворог.
Нам сваритись просто сором. Помирились, помирились, Щоб ніколи не сваритись.
Уміння вибачатися – це одне з правил дружби.
Доброта:
Як добре , коли друзі миряться. І їм добре, й усім радісно.
Хто дружить, той уміє пробачати, уміє сказати добре слово. А ви знаєте добрі слова?
(Діти один одному кажуть добрі слова)
Учитель: Тож яким має бути друг?
(Учні створюють «Асоціативний кущ»)
Вправа «Асоціативний кущ»
добрий чуйний щедрий чесний
вірний поступливий
сердечний привітний надійний
спокійний відвертий
друг
Читання в ролях казки Зірки Мензатюк «1000 парасольок» (уривки).
Ролі виконують учні:
Автор |
– |
||
Дівчинка Улянка |
– |
||
Мама Улянки |
– |
||
Дідусь з довгою білою бородою |
|||
(«як ото приклеюють Дідам Морозам на Новий рік») –
Зірка Мензатюк
ТИСЯЧА ПАРАСОЛЬОК
Хочу розповісти про дівчинку … у магазині: вона сердилась, аж ніжкою тупала, бо мама не |
|||||
хотіла їй купити... Чи то іграшку, чи хустинку-носовичка, чи щось інше. А оце дівчинці |
|
||||
(звуть її Улянкою) захотілося нової парасольки. |
|
||||
— Купи! |
— |
смикала вона маму за рукав…. |
|
||
— Доню, в мене грошей не вистачить. Ми прийшли по інші речі.
— Інші потім купиш. А тепер парасольку!
Даремно мати вмовляла Улянку — та розсердилась, розпхикалась, оченята її наповнилися злими капризними сльозами…., висмикнула руку з материної долоні і вибігла з магазину. Надворі вона розгубилася….
— Що, нудьгуємо? — раптом почула мала. Коло неї стояв дідусь з довгою білою бородою — такою, як ото приклеюють Дідам Морозам на Новий рік….
— Хочеш, я подарую тобі тисячу парасольок?... тисячу звичайних дощових парасольок. У мене є ще й тисяча особливих, чарівних...
— Не треба особливих,— швидко заперечила дівчинка, адже вона знала, що всілякі чарівні речі — вигадка, а насправді їх нема.— Я хочу звичайних парасольок.
— Гаразд,— дідусь вийняв з кишені якусь річ, схожу на старовинний годинник, і щось у ній покрутив.— Вони вже в тебе вдома.
— Дякую,—мовила Улянка, не дуже, вірячи сказаному.
Уявіть собі: вдома вона справді побачила безліч парасольок! Червоних, зелених, синіх, коричневих, жовтих, з ромашками і гвоздиками, трояндами й фіалками, в горошок і в смужку, з найвигадливішими візерунками... Була навіть така самісінька, як та, що мама не схотіла купити. Улянка схопила парасольку і побігла на вулицю, адже там саме зашелестів, як на замовлення, веселий теплий дощ. Рясні краплі лопотіли по новій парасольці. Та от досада: нікого з подруг чи просто знайомих дівчаток надворі не було. «Ач, боягузки,— зітхнула Улянка.— Повтікали від дощу, начеб вони з цукру!» Вона розглядалася по вікнах і балконах, але й звідти ніхто не визирав, ніхто не дивився на її обновку.
Раптом з-за будинку вибігли дівчатка з одною на двох парасолькою. Несли її вони абияк, сукенки в обох намокли, а дівчатка ще й босоніжки поскидали і ляпали по теплих калюжах. Улянка заздро подивилась їм услід. «їхня парасолька краща. Може, в мене теж є така?» Вона не помилилася: вдома справді знайшла блакитну, як і в подружок на вулиці.
І ось Улянка знову надворі. Але навіть чалапати по калюжах чомусь невесело. Поодинокі перехожі квапились додому, на Улянку ніхто не звертав уваги, нікому й на гадку не спадало, що в цієї маленької дівчинки є вже аж тисяча парасоль і така точнісінько, як у перехожих у руках, у неї, напевно, є теж. «А як би всі мені позаздрили, дізнавшись про це!» — подумала Улянка.
Вона вернулась додому і вибрала з десяток найяскравіших парасоль. Проте й на цей раз їй не гулялося. Парасольки були важкі, розсовувалися на руках і — нікого не дивували. Тільки один чоловік з лагідними очима сказав своїй доні: «Бачиш, яка хороша дівчинка? Несе подружкам парасольки, щоб не помокли. Молодець!» Улянка почервоніла від незаслуженої похвали, гуляти зовсім розхотілося, і вона подалась додому….
Вранці Улянка встала заспана й сумна. У двері подзвонили. Дівчинка відчинила й зраділа: це |
|||||
був учорашній дідусь. |
|
||||
— Негайно, негайно заберіть ці парасольки! |
— забувши привітатись, вигукнула вона. |
||||
— Як забрати? Всю тисячу? |
|
||||
— Всі до одної! |
|
||||
…дідок мовив чарівне слово, і парасольки миттю пропали…. |
|
||||
— Усе-таки шкода, що ти не хочеш парасольок,— сказав дідусь.— Можу запропонувати тисячу незвичайних, з якими не буде ніякого клопоту...
— Куди я їх складатиму?! — відмахнулася Улянка.
— Їх не треба складати. І не треба носити з собою. У дощ досить оглянутись довкола.
— Невже?
— Ці парасольки мають ще одну властивість: стає дуже весело, якщо з кимось ними поділитись. То як, подарувати?
— Ага,— невпевнено погодилася дівчинка.
Вона саме бавилася з подругами в парку біля фонтана, коли небо захмарилось, повіяло прохолодою. Малі затривожились: треба вертати додому.
— Не журіться! — заспокоїла їх Улянка.— Один знайомий чарівник подарував мені тисячу парасольок, які з’являються, саме коли їх треба.
Поки діти розпитували про чарівника, важкі краплі посипалися на землю.
— Ой, де парасолі?
І раптом розлогий клен закивав їм гілкою: сюди, сюди! Дощ скочувався по його листю, і під крону не потрапляло жодної краплі. Справжнісінька зелена парасоля! Діти зграйкою гайнули у сховок.
— А до мене хто? Моя парасолька з цвітом! — кликала молоденька липка.
— А моя з яблучками! — шелестіла яблуня.
— У мене крона найрозлогіша,— хвалився горіх.
— Моя ж найвища,— додавав своє стрункий ясен.
— А моя з горобцями! — і собі манила дітей плакуча верба.
Дівчатка ховалися то тут, то там під розлогими кронами-парасолями, перебігали з-під одного дерева під інше і так голосно сміялися, що навіть сонце визирнуло крізь проталину в хмарі. А дощ шумів, розливався теплими калюжами,— ще цього літа не було такого веселого, такого сліпого дощу! Зелені парасолі намокали, краплі пробирались-таки поміж листя, але хіба то біда? Від дощу ростеться краще!
— А гарно ти придумала про чарівника і його парасолі,— сказали Улянці дівчатка, коли дощ перестав….
ЗАПИТАННЯ ДО КАЗКИ
Як можна охарактеризувати Улянку на початку казки і в кінці?
(вередлива, капризна, хитра, боягузка, мудра, ввічлива, недовірлива, здивована, задавака, завидюща, сором’язлива, совісна, товариська).
Фізкультхвилинка «То не є проблема…»
Чи хотіли б ви мати таку подружку, як Улянка? Чому «так»? Чому «ні»?
Серед особистісних якостей виберіть ті, які притаманні Улянці з казки.
привітний лінивий
заздрісний справедливий
вірний агресивний
щедрий ДРУГ надійний
Напиши хто твої друзі і які вони.
Мої друзі-дівчата: __________,___________,____________,____________.
Мої друзі-хлопці: __________,___________,_____________,___________.
Розфарбуйте парасольки-картки за текстом казки.
Домалюйте одну з незвичайних парасольок.
Підказка:
Червоні, зелені, сині, коричневі, жовті, з ромашками і гвоздиками, трояндами й фіалками, в горошок і в смужку, з найвигадливішими візерунками... така самісінька, як та, що мама не схотіла купити…
(без квіток і не червона)
Людина може жити й не тужити,
Коли умітиме по справжньому дружити.
Бо друг в житті – це вам не просто так, А це, напевно, що від Бога знак.
Робіть добро, й великі, і малі!
І будуть друзями всі люди на землі.
Джерело: Довідник цікавих фактів та корисних знань © dovidka.biz.ua
Промінчики сонечка, які нас зігрівають:
- Допомагай другу
- Ділися з другом
- Говори правду
- Зупини, якщо робить щось погане
- Радій успіхам друга
- Ніколи не заздри
- Будь вдячним
- Не зазнавайся
- Намагайся не сваритися
- Умій прийняти пораду, зауваження
- Виконуй свої обіцянки· - Піклуйся про друга
Якщо хочеш, друже, щоб тебе любили, чемним і привітним, добрим, чесним будь!
Не роби другому, що тобі не миле! Правило це мудре, друже, не забудь!
Отже, ми обговорили та ухвалили правила дружби. Які ж вони?
Правила дружби:
1. Радіти успіхам друга
2. Частіше посміхатися
3. Називати друга на ім’я
4. Допомагати другові
5. Захищати друга
6. Ділитися з другом
7. Грати разом
Дівчата з казки З. Мензатюк «1000 парасольок» грали з дощиком. Які правила цієї гри? Придумайте свою гру і правила до неї?
Обов’язково запропонуйте пограти в цю гру своїх друзів.
Уміти дружити – це справжнє мистецтво, якому ми вчимося протягом усього життя. І дуже важливо не тільки мати хорошого, вірного друга, але й самому бути справжнім другом. А бути справжнім другом – це значить навчитися поступатися чимось своїм ради когось, вміти радіти чужим успіхам, віддавати тепло своєї душі і серця. І запам’ятайте: «Віддавати – куди приємніше, ніж брати».
Перед вами парасолі. «Їх не треба складати. І не треба носити з собою… Ці парасольки мають ще одну властивість: стає дуже весело, якщо з кимось ними поділитись.» (З. Мензатюк «1000 парасольок»)
Подаруйте парасольки своїм найкращим друзям. Корисні підказки. Якщо з тобою не дружать
Учитель: Я помітила, що всі посміхнулися, усім стало приємно і тепло. І справді, щира посмішка, добре слово і краплиночка тепла мають велику силу – силу любові і добра.
Будьте чемними, дружними, поважайте один одного,
Частіше посміхайтеся. Бо дружба – найбільший скарб.
Добре там жити – де вміють дружити.
Добре тим жити – хто вміє дружити.
Чому добре жити тому, хто вміє дружити?
(за слайдами презентації)
– Бабусі хлопчик помагав, На допомогу він мастак. Він, діти, добрий хлопчик? (Так.) – Тепер усі скажіть мені:
У сварці жити добре? (Ні.)
–А як немає забіяк,
Тоді усім прекрасно? (Так.)
– А як серця у всіх ясні, То вам погано, діти? (Ні.)
– Співає хлопчик гарно як!
А вам подобається? (Так.)
– А як обличчя всіх сумні, Похмурі, злі? Вам добре? (Ні.)
– Кричить, ламає все хлопчак,
Це теж погано, діти? (Так.) – Тоді іще скажіть мені: Як діти б’ються, добре? (Ні.) – Коли вам краще жити: Коли сміються діти? (Так.)
Звичайно, краще в мирі жити
І з усіма дітьми дружити,
Щоб всі веселими були,
В добрі і злагоді жили.
Гра «Я хочу…» Учитель починає:
Я хочу, щоб було добро на землі. (Малює пелюстку до квітки на дошці). Діти виходять по черзі, і домальовують по пелюстці, говорячи:
Я хочу, щоб була радість; Я хочу, щоб було милосердя;
Я хочу, щоб було щастя;
Я хочу, щоб був мир; Я хочу, щоб була дружба;
Я хочу, щоб була людяність.
Людина насправді може бути доброю, сердечною, милосердною тільки тоді, коли вона любить свою Батьківщину.
Моя Батьківщина – це вишеньки цвіт,
І верби над ставом, й калина Моя Батьківщина – це мрії політ, Це рідна моя Україна.
Друзі, єднаймося (якщо
використано на іншому етапі уроку)
Перед вами глобус, зменшена модель Землі.
Вся суша поділена на материки.
Серед них материк Євразія.
Який поділяється на Європу і Азію.
Географічна карта світу
Україна розташована в Європі.
Величезні простори займає наша країна.
За площею – одна з найбільших серед країн Європи.
Земля в барвистому суцвітті У часі й просторі летить.
Ти не один живеш на світі,
Один би ти не зміг прожить.
Європейські держави об’єдналися у союз, який відомий як Євросоюз, у якого також є свої символи. Україна прагне стати членом цієї організації. Перший крок вже зроблено минулого літа – безвізовий режим для українців.
Прапор Євросоюзу – 12 золотих зірок на фоні блакитного неба, розміщених по колу, що символізують народи Європи в єдності і мирі.
Текст пісні «Людвіг ван Бетховен — Ода до Радості (Рок-версія)»
Радість, гарна іскро Божа!
Несказанно любо нам
Увійти, царице гожа,
В твій пресвітлий дивний храм.
Все, що строго ділить мода
В’яжеш ти одним вузлом, Розцвітає братня згода Під благим твоїм крилом.
Кого доля ощастила Тим що другові він друг, Кого любить лада мила, - Йди до нас в веселий круг. Йдіть усі, хто зве своєю В світі душу хоч одну!
Хто ж весь вік черствів душею – Йди у іншу сторону.
Радість – всесвіту пружина,
Радість – творчості душа, Дивна космосу машина Нею живиться й руша. Радість квіти розвиває
І розгін дає сонцям,
Їх в простори пориває Невідомі мудрецям.
Діти, а чи можуть дружити між собою цілі країни?
Політична карта світу
Хто з вас знає назви європейських країн?
Що принесе дружба між країнами людям?
(Мир, добробут, злагоду, процвітання, розвиток, можливість подорожувати, навчатися, обмінюватися досвідом та ін.)
(Діти прикріплюють голубів миру навколо глобусу)
Сила птаха в крилах, а людини ... ( в дружбі)
Друга шукай, а знайшов... ( бережи)
Друзі пізнаються в ... ( біді)
З добрим дружись, а лихого... ( стережись) Без вірного друга – ... ( велика туга)
Можна жити й не тужити без машин, і шуб, і слуг.
А без друга як прожити?
Всім потрібен вірний друг.
Щирий, добрий друг.
Хай там бурі й завірюхи!
Хай там тисячі тривог!
Все пусте, коли ти з другом.
Вдвох. Або найкраще – втрьох.
І чотири не завадять.
Навіть п’ять не зайвина. Більше друзів – більша радість вам і нам.
(З любов'ю до дітей)
Учитель: Молодці, ви гарно справились з усіма моїми завданнями! А подивіться, яка чарівна квітка Дружби розквітла завдяки вам!
«Скажи мені, хто твій друг, і я скажу, хто ти», – цей вираз за багато століть не втратив своєї актуальності. Від того, з ким ми дружимо, залежить те, як ми ставимося до навколишнього світу, формуються наші звички, стиль поведінки.
Наостанок складімо з окремих (кольорів веселки) частинок вислів про дружбу, що ми будемо використовувати у своєму житті:
1 команда
Добре там жити – де вміють дружити
2 команда
Ціннісне ставлення до кожної окремої людини передбачає соціальну відповідальність, чесність, терпимість до іншого, хоробрість та здатність постояти за себе та інших, добросовісність, правдивість, вміння працювати в колективі та здійснювати колективну
роботу, ефективно протистояти будь-яким проявам насильства та жорстокості, готовність допомагати та підтримувати.
Якщо ж мова йде про військові дії, тоді бажаними гостями стануть батькивійськові, які захищають Україну зараз, чи відповідально робили це в якийсь інший період нашої державності.
У дружбі треба вчитися бути людиною. І хоч ніхто не застрахований від помилок, головне – уміти їх помічати в себе. Той, хто прагне до самовдосконалення, до самоосвіти, приваблюватиме до себе інших людей, легко знайде друзів. Усім хочеться бачити своїм другом вірну і щиру, духовно багату, всебічно розвинену і красиву людину, гуманну, з відкритим серцем, вогником у душі, для якої головне – приносити людям щастя.
Будьте чемними, дружними, поважайте один одного, частіше посміхайтеся.
Бо дружба – найбільший скарб.
Бажаю вам міцного здоров’я, гарних успіхів у навчанні, щоб в подальшому житті ці знання принесли користь нашій державі, щоб вами гордилися ваші батьки, школа, Україна. Будьте патріотами своєї держави. Нехай вам щастить.
А Я – вже щаслива, бо працюю в дружному колективі, де всі поважають і підтримують одне одного, де вміють співчувати. 4-В, це так?
Щастя – мати серед учнів однодумців і цікавих співрозмовників. Дякую вам. https://www.youtube.com/watch?v=rYLk03KxH6k (8 хв.)
«Всі діти Вкраїни, єднайтеся в коло, щоб дружньо ми в світі жили!»
Давайте ми зараз станемо в коло дружби (ФОТО на згадку)
В коло всі, в коло всі (караоке)
https://www.youtube.com/watch?v=1UZwDSdgaLo (пісня+ вправи) https://www.youtube.com/watch?v=kR149ZsUInw (танець)
У мене в руках картка, на якій написані слова:
«Я відчуваю себе щасливим, коли мій друг…»
Ви будете передавати її один одному, одночасно промовляючи свої слова-побажання.
І нехай ці побажання обов’язково здійсняться!
Ну що ж…, ви довели, що вмієте дружити і цінувати це почуття.
З повагою ставтесь один до одного, підтримуйте, дорожіть своїми друзями і у вашому житті завжди буде все добре.
В Україні , як і в Німеччині, Росії, Словаччині
Всі кажуть на прощання: …(«До побачення») Будь ласка, спасибі, будьте здорові, - Слова необхідні і корисні у мові.
Приємно їх чути і в школі, і дома,
Від мами, учителя, просто знайомих. Тож радьмо: частіше їх, друзі, вживайте, Даруйте сміливіше радісний настрій.
І кожен свій день починайте зі слів:
«Доброго ранку!», «Вітаю!», «Привіт!»
До зустрічі у Країні Знань, друзі!
«Черевики», щоб продовжити мандрувати Країною Знань, перед вами (на столах перед учнями лежать картки-черевики), тож налаштовуйтесь і вперед в новий навчальний рік!
Але зверніть увагу… ці черевики не прості, а чарівні…
На картці вислів:
Що значить залишити свій слід на землі?
На світі живе багато людей, і всі різні. У кожної людини своя доля, мета, досвід і життєва правда. Але, мабуть, всі мають одну спільну рису – хочуть залишити свій слід на землі.
Це абсолютно природньо. Так повелося ще з давніх-давен. Адже навіть у стародавньому прислів'ї говориться, що людина за життя має посадити дерево (відкрию вам секрет: хто ще не встиг посадити дерево – обов’язково його посадить – я вам обіцяю! Під вікнами нашого класу ми всі разом посадимо навесні дерево і ви будете зростати і спостерігати, як воно росте. Воно буде рости , і ви будете зростати!), побудувати дім і виховати . Дитина теж продовжить рід і передасть своїм дітям пам'ять про своїх батьків. Таким чином, не перерветься ланцюжок життя, і людина не зникне безслідно. Це, звичайно, правильно, але у всі часи були люди, які своїм власним прикладом розширювали це правило. Такими були великі гуманісти: Л. Українка, Т. Шевченко, І. Франко, які настільки сильно любили свій народ, віддали йому так багато творчої наснаги, так щиро вірили в його щасливе майбутнє і намагалися його наблизити, що назавжди залишилися в його світлій пам'яті. І це справедливо. Бо тільки людині, яка має настільки гаряче і щире серце, що може вмістити всі болі і скорботи свого народу, дається моральне право сподіватися на те, щоб її «в сім'ї великій, в сім'ї вольній, новій» пом'янули «незлим тихим словом». Тільки така людина залишає справді помітний слід на землі.
Джерело: http://www.ukrlit.net/making4/309.html
Вдома ви виконаєте таку вправу: напишіть у порожніх рядочках, який би ви хотіли залишити слід в житті, ким хотіли б стати в майбутньому, чого досягнути. Я б хотів/ла би ________________________________________________________ У майбутньому хочу стати _____________________________________________ і досягнути в житті ____________________________________________________
Ці картки залишаються у вчителя початкових класів до випускного – в 4/9/11(12) класі.