До Дня пам’яті жертв голодомору
Мета: допомогти учням зрозуміти причини голодомору, перейнятися почуттям національної самосвідомості, відповідальності за долю свого народу, поглибити їх знання про роки голодомору в Україні та його наслідки для українського народу, розвивати вміння грамотно висловлювати свої думки, використовувати різні документи, готуючись до розповіді, виховувати повагу до історичного минулого свого народу, який вистояв і проніс свої традиції через різні випробування.
Обладнання: фотоматеріали, відеосюжет, аудіозаписи дзвонів, метроному, А.Моцарт «Реквієм», рушник, житні колоски, оповиті чорною стрічкою, хліб, підсвічник зі свічкою, на демонстрацій них щитах : архівні виписки, спогади односельців, вирізки з газет про голодомор.
Учень.
Скрізь, де з Голодом Смерть пройшла,
Біля кожного міста й села, -
Стань , Народе, без ліку й числа
Хором траурним, пам’ятним Колом!
Стань Вінком, стань життя Ореолом:
Хай почує всяк Пагорб і кожна Ограда,
Що засуджено Зло і проміниться Правда.
Омріяна Правда!
Учень.
Пам’яті мільйонів українських селян, які загинули мученицькою смертю від голоду, заподіяного сталінським тоталітаризмом у 1932-1933 роках, памяті тисяч українських сіл і хуторів, які зникли з поверхні землі після найбільшої трагедії ХХ столітт, присвячується!
Лунає музика – «Реквієм» А. Моцартиа ( упродовж заходу звучить то тихіше, то гучніше). Хлопець запалює свічку.
Учень.
Не звільняється пам'ять, відлунює знову роками.
Я зітхну… Запалю обгорілу свічу.
Помічаю: не замки – твердині, не храми –
Скам’янілий чорнозем – потріскані стіни плачу.
Піднялися, озиваються в десятиліттях з далини,
Аж немов з кам’яної гори надійшли.
Придивляюсь: Вкраїна. ХХ століття.
І не рік, а криваве клеймо: тридцять три.
Адлер Королів
Учитель
«Літа 7441 від Створення світу (літа 1933 від Різдва Христового) був в Україні великий голод. Не було тоді ні війни, ні суші, ні потопу, ані моравиці. А біла тільки зла воля одних людей проти інших. І ніхто не знав, скільки невинного люду зійшло в могилу – старих, молодих, дітей. До книги буття українського народу, якщо таку книгу буде колись написано. «
Таким епіграфом починає вступну статтю «Духовна руїна» до книги – меморіалу «Голод – 33» журналіст Лідія Коваленко. Тож перегорнемо скорботні сторінки достовірної народної пам’яті.
Діти читають уривки про події Голодомору.
Учитель.
Світ мав би розколотися на двоє, сонце мало б перестати світити, земля перевернутися – від того , що це було на Землі. Але світ не розколовся. Земля обертається, як їй належить, і ми ходимо по цій землі зі своїми тривогами і надіями, ми, єдині спадкоємці всього, що було.
Тож пом'янімо хоч сьогодні, із запізненням у кілька довгих десятиліть, тих великомучеників нашої тяжкої історії – мільйони українських селян, жертв небаченого в історії людської цивілізації голодомору.
Хвилина мовчання (метроном)
Учень.
Ти кажеш, не було голодомору?
І не було голодного села?
А бачив ти в селі пусту комору,
З якої зерна вимели до тла?
Як навіть марево виймали з печі,
І забирали прямо із горшків,
Окрайці виривали з рук малечі
І з торбинок нужденних стариків?
Ти кажеш, не було голодомору?
Ведучий 1 .
Те, що відбувалося в Україні у 1932-1933 роках, ніде у документах не зафіксовано, бо Сталін наказав ставитися до голодомору як до неіснуючого явища. До загибелі мільйонів селян привело холоднокровне рішення Сталіна відібрати в українських селян їстівні припаси, а потім оповити голодуючих завісою мовчання, заборонити будь-яку допомогу їм з боку міжнародної або радянської громадськості ( тобто милостиню нещасним прохачам давати було заборонено).
Ведучий 2 .
Щоб перешкодити втечі голодних людей за межі України, на її кордонах були розміщені загороджувальні загони внутрішніх військ, які нікого не випускали. Внаслідок цього вимирали цілі села, біло зафіксовано випадки людоїдства і трупоїдства. Прагнучи врятувати хоч дітей, селяни часто везли їх до міста і там залишали в установах, лікарнях, на вулиці.
Перегляд відеосюжету документального фільму
Ведучий 1.
Доповідна записка Вінницького обласного відділу ДПУ голові ДПУ УСРР про тяжкий продовольчий стан, смертність населення в окремих районах №179 від 11 березня 1933 року.
«В селі Сугаки Могилів – Подільського району зафіксовано 156 смертних випадків. За один день 5 березня померло від голоду 9 чоловік. Опухлих від голоду нараховується 100 чоловік. В цьому селі з’їли всіх котів та собак».
Ведучий 2.
Голод , яких поширювався протягом 1932 року. Набув найстрашнішої сили на початку 1933 року. Першими, як правило, гинули чоловіки, пізніше – діти, останніми – жінки. Але, перш ніж померти, люди часто божеволіли, втрачали своє людське єство. Голод притуплював моральність.
Ведучий 1 .
Найстрашніше було дивитися на малих дітей, висохлі, як у скелета, кінцівки яких звисали з роздутого живота. Голод стер з їхніх облич усі наслідки щасливого життя.
Ведучий 2 .
Тож пом'янімо сьогодні великомучеників нашої історії. І знайдемо в собі сили пройти за ними дорогою їхнього хресного путі. Не їм це потрібно, а нам. Все, що могли вони сказати світові, вони вже сказали. Тепер наша черга.
Ведучий 1 .
Сьогодні – час очищення, і ми починаємо осмислювати самі себе. Можна засекретити документи, сліди злочинів, переписати історію. Але з пам’яттю народу нічого не вдієш! Ось спогади наших односельців, свідків того страшного часу.
Учитель надає історичну довідку про події 1932-1933 років. Учні виступають зі свідченнями очевидців тих жахливих подій.
Слово учителя про проведення акції «Засвіти свічку»
Заходи біля пам’ятного знаку жертвам Голодомору: учні закріплюють рушник на хресті, кладуть окрайці хліба, печиво, цукерки, квіти, запалюють свічки, читають списки померлих у 1932-1933 роках, вшановують пам'ять жертв голодомору хвилиною мовчання.