Сценарій "Екологічна мозаїка"

Про матеріал

Сценарій виховного заходу "Екологічна мозаїка". Метою даного заходу є формування в учнів поняття про забруднення довкілля, розширинняі систематизація знання учнів про джерела техногенного забруднення навколишнього середовища, вплив на довкілля хімічних речовин; удосконалення навички природоохоронного характеру.

Перегляд файлу

1

 

Екологічна мозаїка «Ми люди, поки є природа»

Люби природу не як символ

Душі своєї,

Люби природу не для себе,

Люби для неї.

                                     М. Рильський

Мета: сформувати в учнів поняття про забруднення довкілля, розширити і систематизувати знання учнів  про джерела техногенного забруднення навколишнього середовища, вплив на довкілля хімічних речовин; удосконалити навички  природоохоронного характеру; удосконалити знання і вміння дослідницького характеру, які б сприяли розвитку творчої активності у процесі вирішення екологічних проблем і пов'язаних з ними життєвих ситуацій.

розвивати у школярів почуття самоповаги і розуміння труднощів інших людей, бажання надати їм допомогу в складних життєвих ситуаціях; виховувати почуття відповідальності за природу як національне багатство, основу життя на Землі;

Оформлення:

1. Плакати екологічного змісту:  „Земля наш спільний дім, бережіть її, «Мій голос я віддаю на захист природи»

2. Малюнки на тему „Природа навколо нас”.

3. Музика «Пори року» П.І.Чайковський

4. Пісня на слова та музику Н.Стахорської «Природа»

Хід заходу

Ведуча. Добрий  день, дорогі друзі. Ми раді вітати вас на нашому заході.

Ведучий. Я сподіваюсь, що сьогодні ви будете не тільки уважними слухачами й глядачами, але й активними учасниками екологічної мозаїки.

Ведучий. Найдивовижніша і прекрасна планета Земля, оповита білосніжними вітрилами повітряних хмар.Земля – унікальна планета Сонячної системи і унікальність її полягає, перш за все, у тому, що на ній існує життя.

Сьогодні людство переживає досить критичний і надзвичайно важливий період своєї історі. З кожним етапом зростає негативний вплив низки чинників, які загрожують знищенням усьому живому: деградації природи, знецінення людської моралі, зростання бідності, поширення хвороб, загострення до критичного рівня конфлікту між техносферою і біосферою.

Ведуча. Природа, у якій нам, молодим, доведеться жити, забруднюється, піддається руйнуванню, знищується.. Чи багатьом з вас щастить бачити прозору річкову воду, чистий пісок, дихати чистим повітрям без домішок бензину, мазуту, пестицидів? Наше майбутнє може стати жахливим, якщо не почати негайно лікувати цю проказу.

Ведучий. Екологічна криза не планеті досягла критичної точки. Загинули сотні тваринних і рослинних організмів, зникли малі річок, болота і озера. Задихаються від промислових і транспортних забруднень міста, вирубуються останні ліси, запустелюються орні землі

Ведуча. Зараз науковці пропонують безліч способів щодо вирішення екологічних проблем.Першим і одним із найважливіших кроків для врятування довкілля є правильне встановлення джерел забруднення і причин їх утворення.

Ведучий. На нашому заході ми розглянемо аспекти,  що стосуються забруднення атмосфери, гідросфери, літосфери та біосфери. У якому ж стані знаходиться атмосфера сьогодні? Послухаємо наших спеціалістів.

Учень-біолог 1.  Повітряна оболонка має велике значення для життя на Землі. Вона захищає планету від переохолодження та згубного ультрафіолетового випромінювання Сонця. Без Атмосфери небо було б чорним, а ніч наставала б і кінчалась раптово - з останнім і першим промінням сонця. Вдень стояла б нестерпна спека, а в ночі було б нестерпно холодно. Позбавлена атмосфери наша Земля була б непривітною, безбарвною, безплідною - мертвою пустиною. Завдяки атмосфері ти чуєш звучання музики і шелест лісу, морський прибій і дзвінку пісню жайворонка, бачиш блакитне небо і барвисту веселку, полярне сяйво і мерехтіння зір. Опади, грім, блискавка - все це зароджується в атмосфері. Для деяких організмів (бактерії, літаючі комахи, птахи тощо) повітря є основним середовищем життя. На Землі вже практично не залишилося  таких ділянок, де повітря зберегло б свою первісну чистоту та якість, а в деяких промислових центрах світу стан атмосфери став уже небезпечним для здоров'я.

Учень-біолог 2. До природних джерелам забруднення належать: виверження вулканів, пилові бурі, лісові пожежі, пил космічного походження, частки морської солі, продукти рослинного, тваринного та  мікробіологічного походження. Рівень такого забруднення розглядається як фоновий, який майже не змінюється протягом років. Промислові, транспортні та побутові викиди та дуже небезпечним радіоактивне забруднення атмосфери належать до штучних джерел забруднення.

Ведуча. А тепер давайте подискутуємо над слідкуючою проблемою: „Що є джерелом забруднення атмосфери?”

Ведуча. В дискусії беруть участь усі бажаючі. Під час висловлювання просимо дотримуватись правил:

а)ваші твердження повинні розпочинатись зі слів: „я думаю...”, „я гадаю...”, „я вважаю...” або „згоден з попереднім, але хочу доповнити...”.

б) висловлювання повинно бути  коротким (2-3 речення);

в) висловлювання не повинні повторюватись;

г) кожне твердження підтверджуютья прикладами.

Ведучий. Ми вислухали всі ваші вислови. Отже, на вашу думку, основними забруднювачами атмосфери є:

  1. Спалювання сміття та відходів.
  2. Хімічні та металургійні підприємства.
  3. Лісові пожежі.
  4. Транспорт.
  5. Електростанції.

Ведуча. Про повітря ми поговорили, а тепер розглянемо основні екологічні проблеми водної оболонки Землі – гідросфери.

Учень-географ. Вода - це найпоширеніший в природі мінерал. Чиста вода прозора, безбарвна, не має запаху. Вона має дивовижні властивості, що відрізняють її від інших природних тіл. Це єдиний мінерал, існуючий в природних умовах в трьох станах - рідкому, твердому і газоподібному. Перехід її з одного стану в інший відбувається постійно. 

Вода всюдисуща. Вона наповнює великі і дрібні водойми, міститься в надрах Землі, у вигляді водяної пари присутній в атмосфері, служить неодмінним компонентом всіх живих організмів. Так, організм людини на 65%, а тіла мешканців морів і океанів на 80-90% складаються з води.

Значення води не обмежується впливом на життя і господарську діяльність. Вона робить величезний вплив на всю нашу планету. Академік

В. І. Вернадський писав, що «немає природного тіла, яке могло б зрівнятися з нею (водою) за впливом на хід основних, самих життєвих геологічних процесів».

Головними постачальниками води для України є Дніпро, а також Дунай, Дністер, Південний Буг, Тиса, Прут та ін.

Учень-хімік 1. Стан вод Світового океану сьогодні викликає велику тривогу. Він забруднюється переважно річками, з якими щороку надходить понад 320 млн. тонн солей заліза, 6,5 млн. тонн фосфору тощо. Дуже багато забруднень потрапляє в океани і з атмосфери: 200 тис. тонн свинцю, 1 млн. тонн  вуглеводнів, 5 тис. тонн ртуті тощо. Близько третини мінеральних добрив, що вносяться в грунт, вимиваються з нього дощовими водами й виносяться річками в моря й океани: лише азоту й фосфору таким шляхом потрапляє в океан близько 62 млн.тонн на рік.

Учень-біолог 3. Ці речовини спричинюють бурхливий розвиток деяких одноклітинних водоростей. Загиблі водорості опускаються на дно, де починають гнити, поглинаючи увесь кисень з води. Це викликає загибель донних організмів.

Окрім цього значний вплив на водні маси Світового океану має надмірний розвиток водоростей, зазвичай синьо- зелених, так зване  «цвітіння води». Під час даного процесу відбувається виділення водоростями багатьох речовин, в тому числі і токсичних, які негативно впливають на мешканців водойми.

Учень-хімік 2. Проте до найбільших забруднювачів Світового океану належать нафта й нафтопродукти. Щороку у води океанів потрапляють 5-10 млн.тонн цих речовин. Нафтова плівка на поверхні моря пригнічує життєдіяльність морського фітопланктону, який є одним із основних постачальників кисню в земну атмосферу, порушує тепло- і вологобмін між океаном і атмосферою, знищує мальків риб та інших морських організмів.

Ведучий. Ви ознайомилися із досить цікавою інформацією, можливо кожен із вас дізнався щось нове та захоплююче.А тепер давайте знову подискутуємо над наступними проблемами:

Ведуча.  Отож, проблеми:

  1.       Що необхідно зробити, щоб запобігти забрудненню водойм.
  2.       Як розв’язати проблему нестачі прісної води?

(Найбільш вдалі виступи заохочуються невеличкими призами).

Ведучий. Почуте сьогодні не добавляє нам оптимізму.Так, стан водойм у нас не кращий, ніж повітря.

Ведуча. А мені не віриться, що природа вже мертва, спустована й нічим нас не здивує.

Ведучий. Ну, давайте звернемось до знавців, знавців природи.

Ведуча. Зараз ми проведемо турнір знавців природи. Для цього нам необхідно бажаючі гравці.Наша гра буде проходити у три раунди.

Ведучий. Для першого раунду запрошуються 5 гравців. Учасники команди по черзі відповідають на питання. Знавець, який дасть найбільше правильних відповідей, виходить у фінал.

Ведуча. Отож, починаємо.

Раунд І.

ЕКОЛОГІЧНИЙ ТУРНІР

Запитання до раунду І.

  1.          Картина, що зображує природу (пейзаж).
  2.          Ніхто її не лякає, а вона  тремтить (осика).
  3.          Яке дерево весною цвіте найпершим? (вільха.)
  4.          Який птах «важить» 40 пудів? (сорокопуд.)
  5.          Яка трава найвища ? (бамбук).
  6.          Який птах має в назві 40 літер А? (сорока)
  7.          Які комахи можуть сигналізувати про радіоактивність?  (мурашки).
  8.          Який найбільший плазун живе в наш час на Землі?  (крокодил).
  9.          Чому синицю називають синицею? (співає синь-синь).
  10.     Найбільша ягода у світі (гарбуз).
  11.     Яка рослина розкидає найбільше насіння?  (тополя).
  12.     Якої речовини немає в пустелі? (води).
  13.     Які тварини найлегше переносять холод? (кішки).
  14.     Назви найбільшу змію (анаконда).
  15.     Яка тварина зовсім не вживає води ? (коала).
  16.     Скільки ніг у павука? (8.).
  17.     Чому весною шпаки і галки сідають на коней, овець, корів? (вищипують шерсть для гнізд).
  18.     Скільки очей у бджоли? (5, на маківці – 3, попереду – 2).
  19.     Що станеться з осою, коли вона вжалить? (буде жити далі.)
  20.     Скільки років живе чорна ворона? (близько 300років.)
  21.     Яка річка повзає? (Уж.) 
  22.     Із зерен якої рослини виготовляють манну крупу? (з пшениці.) 
  23.      Які лісові рослини можуть замінити м'ясо? (гриби.) 
  24.     Скільки крил у мухи? (2.) 
  25.     Чого більше ніколи не можна побачити? (сьогодні.) 

Ведучий. Дякуємо нашим гравцям за чудові знання природи та захоплюючу гру. А зараз для вас пізнавальна пауза.               

Пізнавальна пауза „Дива природи” .

  • Найбільший розмах крил  у південно – аериканського кондора – 4,2 метрів
  • Найдовший дзьоб у пелікана – 51 сантиметрів.
  • Найбільш глибоководна риба – морський язик, виявлений на глибині 10 тис. метрів.
  • Найменші риби – філіппінські бички пандака. Їх довжина 8 міліметрів, а вага - 15 міліграм.
  • Найшвидша із змій – мамба. Вона розвиває швидкість до 12 кілометрів за годину.
  • Карликова землерийка – рекордсмен. При довжині менше чотирьох сантиметрів цей «звір» важить менше двох грамів.
  • Найдовший кишечник у кашалота. Його загальна довжина складає 160 метрів.

Ведуча. Запрошуємо учасників другого раунду в кількості 5 чоловік.

Увага,розпочинаємо!

 (після закінчення раунду ведуча вибирає другого фіналіста).

Раунд ІІ

  1. Що з’явилося раніше, яйце чи курка? (курка. Перші кури – живородящі).
  2. Назвіть найдовшу рослину (ліана).
  3. Назвіть число, яке дорівнює кількості букв у його назві. (три.) 
  4. Який птах до зими біліє ? (куріпка).
  5. Пристрій для визначення сторін горизонту (компас).
  6. Перша тварина, яка побувала в космосі (собака лайка).
  7. Квітка, в якій ночують комахи (дзвоник).
  8. Чемпіон серед тварин по стрибках у довжину (кенгуру).
  9. Якого кольру квітка папороті?  (немає квітки).
  10. Що на небі одне, а у баби двоє? (літера Б.) 
  11. Як називається наука, яка вивчає рослини ? (ботаніка).
  12. У якого слона немає хобота? (у шахового.) 
  13. Найбільший птах (страус).
  14. Найбільша морська тварина (Синій кит).
  15. Найвища тварина (жирафа).
  16. Найлютіші хижі птахи (яструби і соколи).
  17. Найменша пташка (колібрі).
  18. У яєць яких птахів найміцніша скорлупа?  (яйця страусів).
  19. Риба, яку дуже любила Мальвіна (короп).
  20. Літає крилами, ходить ногами, а висить вниз головою. (кажан.)
  21. Тисяча тисяч бондарів роблять хати без дворів.(мурахи)
  22. Яка пташка поїдає волохату гусінь? (зозуля)
  23. Чому мурахи ввечері поспішають додому ? (закриються ходи)
  24. Який птах літає найшвидше? (сокіл-сапсан до 300км/год)
  25. Який птах витримує температуру до мінус 110 градусів С? (гусак)

Ведучий. А зараз знову пізнавальна пауза „Дива природи”.

Пізнавальна пауза

1.Найбільш працездатні із грибів – дріжджові грибки. З їх допомогою на Землі щорічно випікають більше 100 млн. тонн хліба.

2.Найбільша із секвой знаменита «Парка  секвой» у США досягає висоти 110 метрів.

3.Серед дикоростучих рослин найбільші плоди у сейшельської пальми. Їх вага досягає 40 кг.

4.Рекордсменом серед риб являється китова акула. Вона не тільки переважає усіх розмірами, але й важить в окремих випадках до 20 тонн.

5. Каліфорнійська остиста сосна живе майже 5 тисяч років і є найстарішим живим організмом у світі.

Ведуча. Наші учасники відпочили.Отже, ми приступаємо до останнього раунду який називається „Дуель”, учасники якого по черзі  відповідають на п’ять пар запитань. Переможе той, хто дасть найбільше правильних відповідей.

Раунд ІІІ

 

  1.          Що вивчає біолінгвістика.(мову живих організмів)
  2.          Яка пташка носить жіноче ім’я? Яка чоловіче?(галка, мартин)
  3. Екологічна проблема, яка зв’язана з потеплінням клімату на Землі? (парниковий ефект).
  4. Чи є пташине молоко? Якщо є , то хто з птахів годує ним пташенят? (є, із вола голубів, коли у них є маленькі пташенята, виділяється речовина, що нагадує сиркову масу. Цією масою і годують голуби своїх дітей)
  5.  Про лицемірну людину , що удавано співчуває тому, кому заподіяла лихо, говорять, що в неї «крокодилячі сльози». Ачи плаче крокодил насправді? Якщо «плаче», то чому? (Плач крокодила – це видалення з організму зайвих солей, через те, що його нирки – недосконалий орган)
  6. Коли хочуть сказати про надзвичайну повільну руху когось, порівнюють його з черепахою. Але на Землі є тварини, в порівнянні з якими черепаха – «спритний заєць». Назвіть цього унікального «тихохода» і місця на планеті, де можна його побачити. (Лінивець,живе в екваторіальних лісах Південної Америки)
  7. Завдяки чому мати - й – мачуха одержала таку назву? (Завдяки своїм листкам. Один бік якого гладенький і холодний, як мачуха, а другий теплий і м’який , як мати).
  8. Для чого служить «кожушок»із білястих волосків у сон –трави? (Він захищає рослину від весняних холодів).
  9. На деяких старовинних портретах Микола Коперник тримає в руці конвалії. Що означала в ті часи мармурово - біла квітка?(Емблема доктора медицини).
  10.  Який первоцвіт називають хамелеоном за його здатність змінювати забарвлення квіток від рожевого до синього? (Медунка)

Ведучий. Вітаємо переможця турніру і нагороджуємо його відзнакою «Найкращий знавець природи»

Ведуча. Багата та красива наша природа, незважаючи ні на що. Хоч і з великими зусиллями у наш час йде боротьба за виживання. Проте сила цієї  краси невичерпна тільки за однієї умови – люди повинні бути добрішими та повернутися до природи обличчям.

Розуміючи це все ми все одно залишаємось недбалими та байдужими.Саме про це йдеться у виступі агітбригади, який ми пропонуємо до вашої уваги.

Виступ агітбригади «Юні природолюби»

Пересувна виставка екологічного непотрібу

(Входять учні зі стендами, на яких прикріплені різні предмети побутового сміття)

Не у перший раз і не тільки для вас показує свої експонати пересувна виставка екологічного непотрібу.

Ведучий. Зібрали ми ці експонати з надією,

Щоб чисте довкілля не було лише мрією.

Берегти закликаємо спільний  наш дім,

Бо всі ми живемо  під небом одним.

Ведуча.Усе, що зараз побачити прийдеться,

Тривогою нехай у душі одізветься.

Засмічені ріки, озера, поля,

У небезпеці великій планета Земля.

Учень 1.  (показує  указкою на стенд)

Пляшки, ганчірки і різне сміття -

На звалищі, видно, для них місця нема.

Їх люди залишили в парку на лавці,

На работу спішили чи просто в запарці?

Учень 2. А інші, пробачте, брехати  не будемо,

В «прикидах» крутих неначе опудала,

Сміття, сигарети на клумби кидають,

І пачки, і жвачки у них з рук випадають.

Учень 3. Кістки на травиці і череп беззубий,

Дивитись на них невже всім нам любо.

А може хтось прийде, збере всі останки

Й нарешті зариє у яку - небудь ямку.

Учень 4. В суботу, неділю в магазин поспішаємо -

Придбати обновки усі ми бажаємо,

А речі старі, що вже приносились

Валяються всюди, хоча ще б згодились.

А так вони мокнуть, гниють же відразу

перетворюються в небезпечну заразу.

Ведуча. Але все, що бачимо, ми можемо взяти і прибрати.Та є інші екологічні загрози, які скорочують наше життя і зустріч з ними дуже небезпечна. Перед тим, як ми покажемо наступні експонати, просимо всіх одягнути протигази, респіратори або марлеві маски (як би  чогось не трапилось).

(Входять  «нітрати», «вихлопні гази», «пил», «дим», «мікроби кашлю», «мікроби нежитю», «отрута» – учні з табличками, можна у підходящих  костюмах)

Учень 1.Ось  нітрати, веселі хлоп’ята,

Ними насичені наші салати.

Це пил, дим, вихлопні гази,

Всюди багато цієї зарази.

Учень 2. А ось і  супутники їх незмінні -

Мікроби захворювань різних.

Людей оточують вони постійно

Ці вороги здоров’я  грізні.

Учень 3. (показує на експонати – учнів, запакованих в поліетиленові пакети з розрізами для очей, носа, рота, ніг).

Це дуже небезпечні експонати. Ми їх зберігаємо в особливих умовах. Мертві тварини, що гниють у відкритому повітрі, отрутохімікати, мінеральні добрива, які часто зберігаються не за  правилами і забруднюють довкілля.

Ведучий. А від наступногого експонату вас не врятує навіть протигаз.

Учень 4. Тепер у південному нашому краю

Важливий я виділю фактор,

І про одне лиш сьогодні я мрію,

Щоб не вибухнув реактор.

Учень 5. До нас слухи доходять чи  може це правда,

Що десь щось взірвалось і викиди градом.

Ренгени пішли на нас як демонстрація,

Страшна все-таки річ «радіація».

(входить «радіація» - висока дівчина у білому простирадлі,всі співають частівку)

Всі. Чи то в саду, чи в городі ходила санстанція,,,(входить «санстанція»  учениця в білому халаті з лінійкою, на якій написано «норма»).

«Санстанція». Говорять  десь тут була висока радіація.

Ну говорять хай говорять, але я не вірю.

Тому зараз  швидесенько я її поміряю.

(міряє «радіацію» лінійкою, перекладуючи її знизу вверх)

у висока, ой висока, нижче не буває (розводить руками),

А гідрометеоцентр про «норму» сповіщає :

(учень говорить у «телевізор»)

Послухайте інформацію метеоцентру: за останню добу рівень радіації  та загазованості повітря у місті в межах норми.

«Санстанція». Ну і норма! А-а-а  (махає рукою) Норма такнорма.

Ведуча. Сумну картину ми спостерігаємо -

Так ми природу свою зберігаємо.

Здоров’я руйнуємо наше,  щосили,

Уже недалеко усім до могили.

Ведучий. Щоб життя наше стало кращим, милішим,

Бадьорим, яскравим, ще більш цікавішим,

Щоб ми перестали чого - небудь боятися

Могли б усе їсти, пити, без страху купатися.

Давайте вирішувати, відклавши всі справи:

У нас є важлива  работа, а не пуста забава -

Зберегти наші ріки, ліси і поля,

Щоб дихала легко  рідна Земля

Ведуча. Шановні друзі! Послухайте і підтримайте наш заклик: викидайте сміття тільки у  ідведені для цього місця, в урни, контейнери, на звалища.

Бережіть природу!

(Учасники агітбригади виконують пісню)

Сумно, сумно аж за край,

Ну, чого ж ти плачеш? Краще заспівай.

Слізьми горя не заллєш,

Посміхнися, друже, поки в нас ще є:

Чиста вода у джерелі,

Шовкові трави у росі,

В саду вишневім ще співають солов’ї.

Одна в нас мрія у житті –

Щоб повертались журавлі

Додому з вирію щороку навесні.

Сумно. Так і не засну.

Буду знову вірить у нову весну.

Піду ген за небокрай,

Де дощі і сонце творять водограй.

Ще поки в небі крізь дими

Останній птах взмахне крильми,

Ми будемо природу рідну берегти.

Одна в житті у нас мета –

Щоби планета голуба

Жила б, раділа б,

Бо на всіх вона одна!

Ведучий. Якщо будемо любити наше довкілля, захоплюватись і спостерігати за ним, турбуватися про його чистоту, то воно віддячить своєю щирістю.

Учениця 1. Зупинися, людино, на мить…

І відчуй, як планеті болить.

Як із серця крик вирина-

Зупинися, земля в нас одна.

Учениця 2. Як у серці тліє любов,

Щоб колись розгорітися знов.

Зупинися. Людино на мить…

І відчуй. Як планеті болить

Ведуча.  Наше свято закінчується. Ми щиро дякуємо всім присутнім за їх увагу, підтримку та активну участь.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

1.Леонович О.А. Таємниці природи. – К.: Школа, 2005,

2. Ляхов П.Р. Тварини. Дитяча енциклопедія. – К.: «Школа», 2005.

3.Петросова Р.А., Голов В.П., Сівоглазов В.І., Страут Є.К. Природознавство і основи екології. Навчальний посібник для середніх педагогічних навчальних закладів. М.: Дрофа, 2007.

4. Волошин О. М. Скарбничка цікавинок з природознавства / О. М. Волошин. - Тернопіль: Підручники і посібники, 2012.

5. Цеханська О.Ф. Світ тварин. – Х.: «Ранок», 2006.

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
2 квітня 2018
Переглядів
2136
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку