Тести від «На Урок»: Організація дистанційної роботи під час карантину

Сценарій екологічного свята "Вода просить допомоги"

Про матеріал
Сценарій вистави. Матеріал даного сценарію призначений для формування екологічної культури, громадянської відповідальності за екологічний стан навколишнього середовища у підростаючого покоління, пропагування ідеї збереження водних ресурсів .
Перегляд файлу
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СЦЕНАРІЙ ВИХОВНОГО ЗАХОДУ

 

“ ВОДА ПРОСИТЬ ДОПОМОГИ”

 

 

 

 

                                            ПІДГОТУВАЛА

                                                    УЧИТЕЛЬ БІОЛОГІЇ

                                                    ТЕРЕБОВЛЯНСЬКОЇ

                                               СШЛ З ПВІМ

                                              ФЕДОРЧУК О.К.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сценарій виховного заходу на екологічну тематику

 

Тема заходу.      Вода просить допомоги.

Мета заходу.      Формування елементів екологічної культури, громадянської        відповідальності за екологічний стан навколишнього середовища у підростаючого покоління, пропагування ідеї збереження водних ресурсів .

 

 

(Сцена. Звучить запис шуму води, хвилі з синього полотнища імітують річку. Вибігає гурт дівчат з вінками, сміються, жартують на уявному березі, готуються пускати вінки і раптом в кінці сцени, де розпочинається уявна річка, з'являється Чудовисько, дівчата лякаються. В цей час за кулісами чути жартівливий галас парубків. Зачувши крик дівчат, вони вибігають на сцену і на мить завмирають від подиву).

 

 Парубок 1.

-Звідки ти таке взялося?

 

Чудовисько.

-- В вашій річці завелося,
І відходи, і сміття завели моє життя.

Ви ж чого сюди прийшли,

розбудили мої сни,

Я тепер тут володар

Сам собі господар й цар!

 

Парубок 2.

- А ну ж геть тікай з води

Щоб не лишились сліди,

геть тікай, геть вимітайся

і надалі начувайся!

 

(парубки проганяють Чудовисько)

 

( танець грози і вітру під ритмічну мелодію, що відповідає бурі)

 

 

(Повертаються два парубки і ведуть між собою бесіду)

 

Парубок 1.

 

Як ще не було початку світу,

То ще не було ні неба, ні землі,

А лише було широке море,

А на тім морі явір зелений...

 

Парубок 2.

А на тім яворі жила богиня . Богиню води звали Даною. Про цю богиню писав ще Геродот, вказуючи на її незрівнянну красу і непорочність. Вона була матір’ю всього живого і богинею родючості. Дані приносили жертви, кидаючи коштовні речі у води річок та озер, криниць та джерел. Вважають, що слово „данина” походить від жертви богині Дані. Богиня Дана залишила своє ім’я у назвах річок : Дунай, Дніпро, Дон. Давні вірування українців у чудодійну силу води відбилися в багатьох обрядах. ( Виходять дівчата).

 

Парубок 1.

Дівчата, а які ви знаєте свята та обряди, у яких вшановують воду?

Дівчина 1.

Це, перш за все, свято Івана Купала, під час якого відбувалося очищення вогнем і водою (перестрибування через вогонь і обливання водою та купання в воді). Запалене колесо пускали у воду – у давнину це був символічний обряд єднання двох сил: сонця і води, але з часом він втратив своє значення. Роса на Купала мала цілющу силу. Нею вмивалися, качалися по росі, щоб позбутися хвороб.

Дівчина 2.

Свято на честь народження Дани і бога світла Ора – це свято Ордань, яке святкували в давнину під час народження нового сонця. Вважалося, що в цей час освячуються усі земні води, і вони набирають цілющої сили. Пізніше це свято було поєднане з християнським святом Водокрут, коли Ісус Христос хрестився у Йордані. Цій воді також приписували велику силу і лікували нею хворих, кропили нею приміщення від усякої злої сили.

 

Дівчина 3.

На Великдень у миску наливали воду і клали туди свячені каштани, і всі по черзі вмивалися, щоб бути красивими та здоровими.

На другий день Великодня – обливаний понеділок. Усіх обливали водою для очищення: „А водиця у цей день має добру силу, радість та добро несе всім, кого полили”.

Дівчина 4.

Цілющу та магічну сили води використовувалися і в родинних обрядах. Так, для весільного короваю брали „ із семи криниць водицю”, щоб життя молодих було щасливе. Обливали молодих водою, переливали дорогу перед ними – теж на щастя в подружньому житті.

 

Парубок 2.

Дівчата, а чи вірити ви у чудеса? (Дівчата здивовані, знизують плечима)

 

(Звучить музика, виходить Чарівник. Парубки підносять 2 столи з лабораторними приладдями необхідними для дослідів).

Чарівник.

Вода не тільки мандрівниця, хороший друг чи грізний ворог, вона ще й творить дива. ( коментовано демонструє досліди).

Дослід 1.  (малинове  фенолфталеїну у воді).

 

Дослід 2.

1 пробірка — розчин фенолфталеїну.

2 пробірка — розчин лугу

3 пробірка — розчин кислоти

(1 розчин + 2 розчин-малиновий колір;+3 розчин- знебарвлення)

 

Дослід 3.
1 пробірка — розчин кальцій хлор два

2 пробірка — розчин натрій два це о три

3 пробірка — розчин аш хлор

(1 розчин + 2 розчин-утворилося “молоко”;+3 розчин- “молоко” закипіло і знову стало водою).

 

Парубок 1.

А чи знаєте ви, що хоч на Землі води багато, проте прісної — лише 3% від усієї, та й  переважна її кількість знаходиться у льодовиках, тобто недоступна для споживання.

 

Парубок 2.

Україна відноситься до маловодних країн. Серед європейських країн в Україні найменший показник водозабезпеченості на 1 людину.

 

Парубок 1.

 Приймаючи душ протягом 5 хвилин, ви витрачаєте приблизно 100 л води, яких вистачило би, щоб полити 12 дерев.

 

Парубок 2.

З відкритого крану виливається приблизно 1000л води за годину. Цієї води достатньо, щоб напоїти 20 слонів.

 

Парубок 1.

Економія води — доступний кожному спосіб збереження природи. Давайте це робити разом.(Робота з залом. Чарівник роздає глядачам листочки і вони записують по 1 способу збереження води).

 

 

Парубок 2.

Як стверджують спеціалісти, достатньо випити 2 стакани чистої води, щоб подолати депресію і втому.



Парубок 1.

Двох процентне зменшення рівня води в організмі може привести до 20% зменшення розумових і фізичних показників.

Парубок 2.

Людський організм на 60-70% складається з води, а дитячий — на 80%. 5-тимісячний ембріон- на 94%.

Парубок 1.

За даними ЮНЕСКО, після обстеження якості води у 122 країнах, найчистішою виявилась вода в Фінляндії.

(Чарівник проводить гру з залом- учні поділені на 2 команди і називають по-черзі приказки і прислів'я про воду, він одночасно збирає листочки і визначає команду переможця)

●•●•Вода ума не мутить та й голови не смутить. 

●•●•Без води і не туди, і не сюди. 

●•●•З водою та вогнем не жартуй. 

●•●•Від великої води надійся шкоди. 

●•●•Не плюй у криницю, бо колись поп’єш водицю. 

●•●•З брудної води ще ніхто чистим не вийшов. 

●•●•Глибока вода тихо пливе. 

●•●•Вода як візьме другому дасть, а вогонь, то пропало. 

●•●•Кожна жаба своє болото хвалить. 

●•●•В криницю воду лить – тільки людей смішить. 

●•●•Не виливай каламутну воду, доки чисту не найдеш. 

●•●•У каламутній воді рибу ловлять. 

●•●•Ложкою моря не вичерпаєш. 

●•●•Чимало води утекло з тих пір. 

●•●•Не ходи у воду за птицею, а в ліс за рибою. 
●•●•Вода крапля по краплі і камінь довбає. 

●•●•Тиха вода найглибша. 

●•●•Не все переймай, що по воді пливе. 

●•●•Як води боятися, то не купатися. 

●•●•Вчорашньої води не доженеш. 

●•●•Не тим крапля камінець довбає, що сильна, а тим, що часто падає. 

Учениця

Вода! Тобі ми присвячуємо

Вірші, і пісні, і справи!

Тебе прославляємо,

Щоб ти у нас завжди була.

Щоб ріки були повноводні

І мирно б текли завжди,

Була б прозора в них Вода!

Щоб дощем нас поливала

Ти з чистих, блакитних небес

І розсердився б на нас поменше

Могутній і всесильний Зевс.

Тобі, Вода, співаємо ми славу!

Живи на щастя і забаву!

І радуй нас завжди,

Так нехай же славиться Вода!

( Пісня “Водограй”)


Парубок 1.

Та чи виграє сьогодні вода у наших річках?
Чорна в річці трава, річка не та,
Мертва в річці вода. Яка вона на смак мертва вода?
Страшні, жахливі слова, але це правда: вже сьогодні багато річок гинуть.

 

 

Учениця .

Ще назва є, а річки вже немає,

 

Усохли верби, вижовкли рови,

 

І дика качка тоскло обминає

 

рудиментарні залишки барви.

 

І тільки степ, і тільки спека, спека

 

і озерявин проблиски скупі.

 

І той у небі зморений лелека,

 

І те гніздо лелече на стовпі.

 

Куди ти ділась, річенько?

 

Воскресни!

 

У берегів потріскалась вуста.

 

Барвистих лук не знають твої вески,

 

і світить спека ребрами моста.

 

Стоять мости над мертвими річками.

 

Лелека зробить декілька кругів.

 

Очерети із чорними свічками.

 

Ідуть уздовж колишніх берегів...

 

Парубок 2.

Екологічне лихо на Дніпропетровщині. Пересихає Оріль — одна з найчистіших річок України. А навколишні плавні та озера перетворюються на зарості очерету. Першими на сполох почали бити мисливці. Усі птахи розлетілися, а риба пропала. Місцеві жителі побоюються, що через декілька років від колись повноводної Орілі взагалі нічого не залишиться. Це Магдалинівський район Дніпропетровської області. Оріль тут завжди була швидкою та повноводною. Та за декілька років — перетворилась на невеличкий струмок. Рівень води впав майже на п'ять метрів. А тисячі гектарів мисливських угідь — і взагалі пересохли. Екологи вже охрестили Оріль рікою, що зникає. Кажуть: пройдуть роки, і вона залишиться лише на старих мапах України.

 

Парубок 1.

В Одеській області майже катастрофічна ситуація з річками і лиманами — половина з них пересохла. Причому вже дуже давно, хоча ця інформація часто замовчується. Так в Білявському районі з 38 водойм 9 висохло. Ці водойми ще існують на папері, однак їх вже немає більше 10-ти років.

Учениця .

Викочувались зранку сиві хмари,
До купочки стягались цілий день.
А ввечері вже громові удари
Далеко десь вели своїх пісень.
Дощ цілий день сьогодні обіцяли:
В обідню пору, в полудень… Нема…
А хмари то пливли, то відбігали,
То сонечко у небі, то пітьма…
І от нарешті небо потемніло,
Невже поллється дощ, невже піде?
Далеко в небі щось загуркотіло,
Але дощу ні крапельки, ніде!

 

Парубок 2.

Рівень води у тернопільських річках – найнижчий за 50 років. Про це говорять фахівці, які не один рік пропрацювали у системі водних ресурсів.

Тривала спека та посуха можуть стати причиною екологічної катастрофи, адже низький рівень води може призвести до понаднормового забруднення природніх водойм зовнішніми стоками, що також може вплинути на якість питної води.  За словами начальника департаменту екології і природних ресурсів Тернопільської ОДА Ореста Сінгалевича органи влади та місцевого самоврядування мають бути готовими до підвезення питної води у випадку загрози безперервному постачанню питної води.

 

Парубок 1.

 

Крім того, висихають колодязі. Ця проблема стосується і нашого Теребовлянського району. Різко впав рівень води в річці Гнізна.

 

Учениця.

Криниця воду кликала,

Щоб та десь не пропала.

Не дай-бо, доле, зникнути

Пісням, що мати наспівала.

Не дай з добром забути,

З яких джерел я воду п’ю,

Щоб пам’ятати, не забути те,

На якій землі стою.

 

Учениця.

І тратить небо синю глибину,

Міліють чисті криниці і ріки,

А ми з байдужим стомленого віку

В дітей своїх фіксуємо сивину...

... Прокиньмося! Пора

 

(Чарівник зачитує пропозиції глядачів)

Парубок 2.

Не потрібно винаходити нові технології; необхідно просто прискорити введення існуючих методів збереження і примноження джерел води. Вирішити проблему її нестачі буде нелегко, але ми доб'ємося успіху, якщо почнемо просто зараз і будемо послідовні. В іншому разі більшій частині світу доведеться відчувати спрагу.

Учениця

Людина живе у світі -

Природи мала частина

Без довкілля не може й миті

На землі цій прожить людина

Без повітря і без  водички,

І без сонечка, й сині неба.

І без квіточки, без травички,

Нам природу- вивчати треба!

Щоб не скривдити, не зламати,

А в гармонії з світом жити.

То ж, природу нам треба знати,

Бо прийшли ми у світ- любити!

 

Парубок 1.

Ми прийшли на цю землю, щоб жити, працювати, розвиватися, творити. Але ніколи не забуваймо про те, що кожен із нас і всі ми разом узяті — невід’ємна частинка матінки — природи. Без неї ми ніщо, бо обійтися ніхто з нас не може ані без води, ані без повітря, ані без Сонця, ані без її щедрих дарів, якими вона нас годує. І не можемо ми протистояти її силі, особливо коли вирують природні стихії. Можливо саме тоді людина і відчуває свою слабкість і нестримну силу природи. Та світ навколо нас такий чарівний, таких квітучий і радісний, що людині тільки б захоплюватись ним та берегти цю чудову і неповторну красу, та життя нас заставляє замислитись, бо не все так добре, якби хотілося. Людська діяльність багато знищує природних ресурсів, нищить бездумно свою Землю і може настати незабаром такий час, коли природа стане проти людей, щоб людство задумалось, що наша Земля жива, що вона вимагає до себе кращого ставлення і накаже людей. То щоб цього не сталося, треба вже сьогодні задуматись над своєю діяльність і навчитися жити на планеті в гармонії з природою, не тільки споглядати її красу і користуватись її благами, але й дбати про її цілісність і непорушність. Відчувати її потреби, прислухатись про що співає Земля.

 

(Пісня “Послухай музику землі”)

Підсумкове слово вчителя.

Ми з вами також будемо відповідати перед своїми нащадками за те, що не зберегли з того, що ще можна зберегти.

Бережімо усе живе, бережімо природу навколо нас, і нехай не зміліють криниці наших душ.

А застереженням для всіх нас нехай будуть слова колодязника Сидора П’ятип’ятниці:



„...Скільки криниць на землі, скільки й зірок на небозводі. І якщо вам доводилося бачити як падає долі небесниця, знайте: то десь замутилося джерело. Отже, діти, щоб не згасли зірки, оберігайте живі криниці! Нехай кожному з вас яскраво світить своя іменна зірниця...”