Сценарій екологічного заходу "Екологія води - екологія душі"

Про матеріал

Сценарій екологічного заходу "Екологія води - екологія душі".

Щоб розв'язати проблему дефіциту питної води, міжнародна організація ООН до якої входять понад 190 країн світу на своїй сорок сьомій сесії в листопаді 1992 року прийняла рішення відзначати 22 березня кожного року як "Всесвітній день води". Вперше він пройшов 22 березня 1993 року. Головна мета започаткування Дня води – це проведення активного інформування серед широких верств населення та привернення уваги громадськості і політиків до проблем води. Враховуючи значення, яке вода має для життєдіяльності людини і всього живого на землі, 2005 - 2015 роки були проголошені Міжнародним десятиріччям дій "Вода для життя" . Цей день нагадує всім людям про важливість цієї речовини на нашій планеті



Перегляд файлу

Виховний захід «Екологія води -  екологія душі»

Мета:Сприяти накопиченню та розширенню екологічних знань про взаємодію та взаємозалежність природного і соціального середовища, підвищенню рівня екологічної культури учнів та екологічного стилю мислення, що передбачає відповідальне ставлення до природи та свого здоров'я на прикладі знань про водні ресурси України та світу. Формувати відчуття відповідальності і необхідності участі у природоохоронній роботі та вирішенні екологічних проблем, здатність передбачати можливі негативні наслідки природо-перетворювальної діяльності людини. Виховувати бережливе ставлення до її багатств як надзвичайно важливого середовища існування людини.                                                                                                         Форма проведення: екологічне віче                                                                                     Очікувані результати:                                                                                                          1. Сформованість  екологічної  культури людини, яка характеризується різнобічними глибокими знаннями про навколишнє середовище (природне і соціальне);                                          2. Сформованість екологічного стилю мислення і відповідального ставлення до природи та свого здоров'я;                                                                                                                                3. Набуття умінь і досвіду вирішення екологічних проблем на місцевому  рівні.

Обладнання: презентація «Екологія води – екологія душі»

Девіз: За чисті води, чисті ріки            Хай стане чистою земля!                                                                                                                                                                                                                                                           Боротись будемо навіки.           Бо в ній господар – ти і я.     

Хід заходу

Слайд 1.                                                                                                                                                         

І Учень. В цьому навчальному році ми вивчали незвичайний курс «Екологія води» Спочатку, ми здивувались – навіщо вивчати те, що ми добре знаємо. Але з часом наша думка змінилася, виникла  необхідність поділитися набутими знаннями з вами, учнями нашої школи, тому ми вас запрошуємо на екологічне віче. ВІЧЕ - народні збори у давніх слов'ян і в Київській Русі, на яких вирішувалися важливі громадські та державні справи. Ми вважаємо, що тема «Екологія води – екологія душі» - це не тільки справа нашої держави, а й справа нашої шкільної громади і  є нам небайдужою.

Відео: Вода на Землі https://www.youtube.com/watch?v=oubO2DicV8c  Слайд 2

Слайд 3 - заставка  

                                                                                                                                                      І ведучий . Вода…Коли вона є, ми її не помічаємо.                                                                           ІІ ведучий. А коли її немає, здається, що зупиняється життя.

І ведучий. Так, ми дійсно це часто відчуваємо. Відкриваєш кран, а там ні краплі. Здається життя зупинилося

ІІ ведучий. Мабуть таке відчуття виникає не тільки у нас, а й у людей, які жили до нас І ведучий. А чому ти так думаєш?

ІІ ведучий. Чому? Чому? Поміркуй сама (сам), з давніх часів її обожнюють, про неї складають легенди, пишуть вірші, проводяться свята, із покоління в покоління складаються і передаються прислів’я та загадки, бережуть її.

Учні:  І не тільки прислів’я і загадки, ще й казки. Послухайте одну з них.

Вода

Українська народна казка Подніпров’я (Наддніпрянщини)

Одне село мало назву Кринички. Його так назвали тому, що в селі було води досхочу. Де хочеш, там і буде, де не було — з’явиться. Люди не дорожили водою, бо її було кругом багато.

Аж ось одного дня води не стало. Люди почали дивуватися:

— Чому це води нема?

Один селянин вирішив дізнатися та й подався, куди очі дивилися. Йде, йде, а назустріч йому чоловік з іншого села. Зупинився він і питає:

— Куди ти, друже, йдеш?

— Та ось на пошуки води, — відповів селянин.

— А з якого ти села? — спитав чоловік.

— Із Криничок.

— Тю, так у вас завжди вода була.

— Була та й не стало, — сумно відповів селянин.

— То ходімо разом воду шукати, — запропонував добрий чоловік.

— Ходімо, — зрадів селянин.

Ідуть вони, а на зустріч їм біжить лісова мишка. Мабуть, від когось утікала та й просить:

— Сховайте мене, добрі люди!

Чоловіки хутко її сховали, а потім і питають:

— Хто тебе так сильно налякав?

— Лисиця, хто ж іще?

— Давай з нами подорожувати, — запропонували мандрівники.

— А куди ви йдете? — радісно спитала мишка.

— Шукаємо зниклу воду.

Мишка зраділа, що може допомогти людям:

— Я знаю у лісі одне джерельце, ходімо до нього.

Джерельце поїло водою весь ліс, який дякував смачними ягодами, грибами, кислицями та прохолодою у велику спеку. Коли чоловіки прийшли на галявину, то вирішили відрами наносити води у криниці.

Довго носили вони, води ставало все більше і більше. Знову у криницях заблищала вода. Люди зраділи. У кожному дворі криницю прикрасили різними візерунками.

Відтоді у селі вода стала у пошані.

http://proridne.org/Українські%20народні%20казки/Вода.html

 

 І ведучий.  Так. відчувається повага і любов    до цього мінерального ресурсу, який ми називаємо ВОДА

ІІ ведучий. Звичайно. У міру того, як ширшали горизонти людського мислення та пізнання природи,  люди глибше розуміли значення води для всього живого на цій дивовижній планеті Земля.

Слайд 4.

І ведучий. Загадкова особа ця вода. А що ти про неї знаєш??

ІІ ведучий. Ну,  як звичайна речовина. В природі перебуває в трьох станах в твердому - лід, в рідкому – це вода  в річці, колодязі, водопроводі, в газоподібному – навіть в повітрі нашого класу вона присутня. Звичайна собі речовина.

І ведучий. Так. Вона здатна переходити з одного стану в інший і важливим температурним відліком для неї є температура нуль градусів по Цельсію.

 

Відео. Властивості води https://www.youtube.com/watch?v=4zaHedPdLFI

 

ІІ ведучий.  Це справді дивина….При охолодженні до +4 градусів її об’єм зменшується, а при подальшому зниженні температури – її об’єм збільшується. Мені здається, що в цій речовині криється щось незвичайне і дивне. Давайте більше дізнаємось про неї, а для цього запросимо до розмови наших однокласників, які працювали над цією темою. 

І ведучий.Та ні. Давай з тобою обміркуємо ще одну дивину. Як ти думаєш, яка вода швидше перетвориться на лід: гаряча чи холодна?

 

ІІ ведучий.  Якщо міркувати логічно, то, звичайно, холодна. Адже гарячої потрібно спочатку охолонути, а потім вже замерзнути, а ось холодній остигати не потрібно.

 

І ведучий. Я теж так думала як і ти. Однак досліди показують,  що в лід швидше перетворюється саме гаряча вода. Гаряча вода, поміщена в холодильник, замерзає швидше холодної. Але вченим так і не вдалося до кінця розгадати цю загадку. Є думка, що кип’ячена вода містить меншу кількість солей, бо вони осідають при кип’ятінні, тому вона швидше перетворюється на лід.

 

ІІ ведучий.  Ще один цікавий факт: гарячою водою ефективніше гасить пожежу, ніж холодною.... Але теж пояснень не знайшла…
 

 Слайд   5.                                                                                                                                                   

ІІ Учень. З розвитком людство пізнало суть однієї з найнезвичайніших речовин на світі – води і усвідомило головну істину: вода є всюди і без неї не може обійтися ніщо живе. Вода – джерело життя, основа всього життя. Всі живі істоти складаються з води: риби — на 75%, тварини — на 75%, картопля — на 76%, медузи — на 99%, помідори — на 96%, яблука — на 85%. Навіть людина, і та, складається з води... 
Як тіло людини, так і вся планета Земля на 70% складається з води.. Ми розпочинаємо наше життя у вигляді плоду, який складається на 99% з води. Коли ми народжуємося, вода складає 90% нашого тіла, а до того часу, коли ми досягаємо дорослого віку, вміст води знижується до 70%.  Якщо ми помираємо в глибокій старості, то наше тіло складається з води приблизно на 50%. Отже протягом всього життя ми існуємо головним чином у вигляді  води.

 

І ведучий.  Я так зрозуміла, що вода - це не просто мінеральна сировина, це жива кров, яка створює життя, де його не було?!

ІІ Учень. Так. Вода є основою всього живого - і людей, і тварин, і рослин і одночасно  це багатство кожної держави. Вона бере участь у всіх сферах нашої господарської діяльності і робить наше життя захищеним і комфортним.

 

Слайд 6.    

                                                                                                                                                   ІІІ учень. В другій половині ХХ століття людство визнало ще одну важливу істину Вода – це обмежений природний ресурс і дуже вразливий. За висновками експертів ООН понад 20% населення Землі, тобто 1, 5 млрд.  осіб, страждають від нестачі води придатної для пиття та зрошення полів або не мають доступу до якісної питної води. Питна вода – це вода призначена для щоденного безпечного споживання людиною та іншими живими істотами. Найбільші проблеми із чистою питною водою на африканському континенті, у країнах Азії та Латинській Америки.  Якщо не вжити термінових заходів,  до 2025 року без життєдайної вологи можуть залишитися 3 мільярди людей, а дві третини страждатимуть від її нестачі. На думку вчених, вже у ХХІ столітті, у багатьох країнах світу може з'явитися "водний голод"

 

Слайд  7.                                                                                                                                                   

ІV учень. Щоб розв’язати проблему  дефіциту питної води, міжнародна організація ООН до якої входять понад 190 країн світу на своїй сорок сьомій сесії в листопаді 1992 року прийняла рішення відзначати 22 березня кожного року як "Всесвітній день води". Вперше він пройшов 22 березня 1993 року. Головна мета започаткування Дня води – це проведення активного інформування серед широких верств населення  та привернення уваги громадськості  і політиків до проблем води.  Враховуючи значення,  яке вода має для життєдіяльності людини і всього живого на землі,  2005 - 2015 роки проголошені Міжнародним десятиріччям дій "Вода для життя".

 

 ІІ ведучий.   З уроків хімії нам відомо, що вода найпоширеніший мінерал на нашій планеті. З уроків географії ми дізналися, що вода належить до невичерпних природних ресурсів. Чому ж йде мова про  «водний голод»?!!  Скільки води на Землі?!

Слайд 8.

 

V учень. Води на нашій планеті багато. Вона вкриває 2/3 земної поверхні, тому Землю ще називають голубою планетою. Але більше ніж 97% всієї води - це солона вода яка для щоденного безпечного споживання людиною та іншими живими істотами непридатна.   Частка прісної води складає лише 2,5%, з яких 2/3 води зосеред­жено в полярних льодовиках, інша третина - це підземні проточні води і лише 0,3% води знаходиться на поверхні Землі в річках, озерах та джерелах.

 

І ведучий. Скільки води потребує людина?

V учень. Прісна вода сконцентрована на планеті нерівномірно і не у всіх людей є однаковий  доступ до питної води. Багато людей на сьогодні використовують воду для приготування їжі, пиття, прання за встановленим графіком. Давайте переглянемо витрати води на душу населення в різних країнах світу

Слайд 9.                                                                                                                                                                             

 

Для порівняння…В середньовічні часи людина використовувала всього 5 літрів води на добу. За останні 100 років ,  за даними ООН , витрати води збільшились у 5 разів, у той час як чисельність населення збільшилась в четверо з 1, 5 млрд. осіб до 6,5 млрд. Як люди витрачають воду… Промивка туалету насправді займає найбільшу кількість цієї води. Сім’я з трьох осіб користується  краном 74 рази на добу. Близько 74% домашнього використання води приходиться на ванну кімнату, близько 21% припадає на прання, а також близько 5% припадає на кухню. Вартість води  не однакова. Наприклад: у столиці Кенії — Найробі — вода коштує в 10 разів дорожче, ніж у місті Нью-Йорку.... 

 

ІV учень. Довгий час вважалось, що запаси прісної води невичерпні і  мають здатність до самовідновлення. Це так! Але тиск сучасного суспільства на природу дуже великий і вона не може використовувати властивість до самовідновлення на всі 100%.  У результаті безконтрольної господарської діяльності кількість придатної для пиття води різко зменшилась. Наприклад, якщо в 1900 році людством використовувалось лише 5% запасів прісних вод, то у 2005 році вже 35%. Потреба у воді постійно зростає. З ростом попиту на воду виникає ціла низка екологічних проблем, які стосуються річок, озер, підземних вод і водоносних шарів.

 

VІ учень. Вода - це кров Землі, а ріки - це її судини, які в найбільшій мірі забезпечують людей прісною  водою. Тому із тисячоліття в тисячоліття люди селилися на берегах річок та біля джерел. Вода втамовує спрагу, дає продукти харчування є зручним і дешевим транспор­тним шляхом. Ґрунти на берегах річок дуже родючі, а близькість великої кількості води пом’якшує клімат. Це були важливі передумови виник­нення поселень біля річок. Наявність великих водойм завжди вплива­ла на економічний та культурний розвиток регіону. І в наш час річки відіграють важливу роль у нашому житті, їхня краса та могутність хвилює і зачаровує людей.

Слайд 10 - Фільм «Водні ресурси України» https://www.youtube.com/watch?v=JfUzMvkWZIc

Слайд 11.

ІІ ведучий. Переглянувши фільм, як ти думаєш? Україна забезпечена чи не         забезпечена водними ресурсами??                                                                                            І ведучий. На мою думку, так. З фільму ми побачили скільки рік та озер має Україна, то звичайно, забезпечена.                                                                                                                    ІІ ведучий. Давай послухаємо наших експертів з питань забезпечення України водними ресурсами.                                                                                                                        Учень-експерт. Щоб дати відповідь на це питання ми звернулися до розрахунків Європейської економічної комісії ООН і знайшли таке визначення:                                  «держава, водні ресурси якої не перевищують 1,5 тис. м³ річного стоку на людину, вважається водо незабезпеченою».                                                                                            Серед країн Європи Україна є однією з найменш забезпечених водними ресурсами, так як на людину в середньому припадає 1.09 тис.м³ води, а у маловодні  роки - 0.62 тис.м³.  Більш ніж 75 відсотків населення України споживає воду річок. Головним постачальником води є Дніпро. Водою з колодязів  користуються близько 11 млн. громадян  України. За офіційними  даними, 1,8 млн. колодязів - забруднені. Понад 800 тисяч людей у 13 областях та АР Крим користуються привізною водою, часто низької якості. Централізованим водовідведенням забезпечено 53% населення  України, з них: 74% - у містах, та 9% - у сільській місцевості.                                                                     

Учень-медичний експерт.  З якістю питної води пов'язаний стан здоров'я людей, екологічно безпечне харчування, вирішення проблем медичного і соціального характеру. Ще в ХІХ столітті відомий французький вчений Луї Пастер сказав, що 80 відсотків усіх своїх хвороб ми випиваємо. Забруднена вода губить більше людей, ніж війни та всі інші форми насильства разом взяті.  Вже сьогодні у країнах, що розвиваються, кожен третій житель страждає не тільки від нестачі питної води, а й від відсутності належних санітарних умов, без яких неможливе нормальне життя. У всьому світі більше як 5 млн людей щорічно вмирають через хвороби, викликані забрудненою питною водою. В багатьох випадках  хвороби  викликають води, заражені сечею, фекаліями людини і тварин. Забруднення води в наш час стало всесвітнім лихом.  Тому питна вода може стати однією з головних проблем ХХІ століття.  

Слайд 12.                                                                                                                                       І ведучий. Зараз, майже, у всіх країнах виникає проблема відсутності достатньої кількості чистої води, так як повна зміна води в атмосфері здійснюється через 9 днів, річкова вода в середньому змінюється 20 разів на рік, а для повної зміни підземних вод необхідно не менше 8 тис. років. Тому постає питання, як покращити життя людей, як зробити його комфортнішим??                                                                                       ІІ ведучий.  З фізичної точки зору людина - це вода, так як вона складає 70% нашого тіла. То і відповідь проста - потрібно очищати воду.

Слайд  13 – Джерела забруднення води                                                                                                                                      Учень. Щоразу, коли ми відкриваємо водопровідний кран, звідти тече чиста вода. Це для нас є звичним явищем і ми не замислюємося як вона сюди потрапила . Питна вода до будинку потрапляє з підземних вод, а іноді з джерела або річки.  Після забору вода попередньо обробляється та очищається від механічного забруднення, хімічних речовин та мікроорганізмів, завдяки чому вона стає чистою та відповідає гігієнічним вимогам. Гігантська трубопровідна мережа подає воду до мільйонів домівок. Людині така вода потрібна в побуті, щоб пити, готувати їжу, митися та прати, а також необхідна  в сільському господарстві та на різноманітних підприємствах.  У промисловості її використовують як сировину, як охолоджувальний та нагрівальний засіб.  Тому в наш час нераціональне використання та забруднення води  є серйозною проблемою, що може привести до катастрофи.

 Учень. Після використання вода перетворюється на стічні води, які необхідно очистити перш ніж повернути в річку.  Стічні води підприємств , які забруднені важкими металами та нафтопродуктами та стічні води комунально-побутового господарства , які забруднені органічними сполуками  проходять очистку на одних і тих же очисних спорудах . Для України та країн  Центральної і Східної  Європи очистка змішаних стічних вод є великою проблемою.  Для України значною проблемою є незадовільний стан очисних споруд через відсутність фінансування на їх ремонт та модернізацію. А також відсутність таких споруд у невеликих населених пунктах.  Запрошуємо вас на очисні споруди   міста Херсона                                         Відео:  Фільм «На Херсонщині відкрили сучасні очисні споруди».  https://www.youtube.com/watch?v=ET1JqxLIZSQ                                                               

Великі  міста вимагають сучасних і ще більш потужніших очисних споруд . Запрошую на відеоекскурсію до Санкт-Петербурга.  Це третє по чисельності населення місто Європи після Москви і Лондона, центр Санкт-Петербургскої міської  агломерації. Чисельність населення міста за даними російського статистичного управління становить 5 356 755 осіб  (2018). 

 

 Слайд 14: Відео. Очистніе сооружения. https://www.youtube.com/watch?v=RUC8aLt4_7s

фільм «Очисні споруди  російського  міста-міліонера Санкт-Петербурга»

І ведучий. З усього, що ми почули та побачили на нашому віче, можна зробити висновок. Оскільки ми всі споживаємо воду, то й несемо відповідальність за її збереження. В основу збереження водних ресурсів закладено два головних принципи - раціональне використання води та охорона водних ресурсів.                                                                                                                Кожен із нас повинен дбайливо ставитись до природи, раціонально використовувати водні ресурси свого села, свого міста, своєї країни, а це означає всієї планети Земля.  Це не лише покращить екологічну ситуацію, але й створить прекрасний настрій, принесе величезне моральне задоволення, викличе почуття поваги до себе та інших. Слайд 15

ІІ ведучий. Посадити  деревце, розчистити джерельце - ось завдання кожної людини ще з дитинства. Пригадаймо як говорив про це М.Рильський                                                        Щоб росли ми, щоб цвіли ми,                                                                                                                               Щоб садами ще й рясними                                                                                                                                      Цвів навколо вільний світ.                                                                                                                         І ведучий. Проблеми навколишнього середовища і зокрема водних ресурсів повинні турбують всіх нас. Ми не повинні бути байдужими і не збиткуватися над природою, повинні берегти і примножувати її багатства і пам'ятати пророче слово Вадима Леонтійовича Скуратівського (мистецтвознавець, літературознавець, публіцист, професор) "Не зміліють джерела України, якщо ми не зміліємо душею".                             

Відео. Слайд 17 – «Вода – источник жизни на Земле». https://www.youtube.com/watch?v=bBEPcMpFru0                                                                                                                                                            ІІ ведучий. Озвучування віршованого тексту фільму.

Використані джерела

  1. Навчальна програма для 11-річної школи. Географія. Програми курсів за вибором та факультативів. Частина І.Київ 2010 ст 62-66.
  2. Конвенція про охорону дикої флори і фауни та природних середовищ існування в Європі. Київ: Україна, 1998.
  3. Закон України про охорону навколишнього природного середовища. Київ: Україна,1991.
  4. Водний кодекс України. Київ: Україна , 1995.
  5. Білявський Г.О., Фурдуй Р.С. Основи екологічних знань: Підручник.- К.: Либідь, 1993.
  6. Зелений пакет. Посібник для вчителя. Компоненти довкілля. Вода http://www.greenpack.in.ua/upload/uf/d58/d584edb062144e1711086cc5b8c9214b.pdf 

 

  1. Екологічне виховання. Електронна онлайн бібліотека. http://ualib.com.ua/br_3278.html 
  2. Жила-була річка (екологічна казка) http://vodalive.livejournal.com/40614.html  

 

  1. Екологічний клуб «Дивосвіт». http://vk.com/topic-42777988_27418007

 

  1. Всесвітній день водних ресурсів. http://uk.wikipedia.org/wiki

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Географія, Сценарії
Додано
13 березня 2018
Переглядів
1374
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку