сценарій години спілкування у 5 класі на тему : "Спілкування без конфліктів"

Про матеріал
сценарій години спілкування з елементами тренінгу у 5 класі на тему : "Спілкування без конфліктів" з підтримкою мультимедійної презентації та використанням матеріалів відеохостингу Youtube
Перегляд файлу

Тема: Спілкування без конфлікту

Цілі:      формувати уявлення здобувачів освіти про різні варіанти людського спілкування; учити уникати конфліктних ситуацій і своєчасно вирішувати їх, не допускаючи переростання непорозуміння в конфлікт; формувати конфліктну компетентність школярів, стимулювати до аналізу життєвих ситуацій, соціально схвалювані форми поведінки; виховувати шанобливе ставлення до оточуючих.

Обладнання: презентація, цеглинки, відео, долоньки, візитівки

Форма проведення: година спілкування з елементами тренінгу

Хід години спілкування

Починаючи годину спілкування, давайте привітаємося одне з одним. Робити це будемо незвичним чином. Я пропоную вам уявити, що ми одне з одним незнайомі і також пропоную познайомитися заново.

Вправа «Візитівка» Напишіть на візитівці ваше ім’я та три риси характеру, які вам притаманні.

C:\Users\User\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.MSO\56D538EB.tmp

Отже, кожен з нас різний. Усі ми маємо риси характеру, які нас відрізняють від оточуючих. А тому і наші думки часто відрізняються від думки наших однокласників, вчителів чи батьків. Але саме отака відмінність у поглядах на ситуацію, на життя і полягає в основі процесу спілкування.

Відомий французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері назвав людське спілкування найбільшою розкішшю на світі. Спілкування людей - досить складний  процес. Кожен з нас вчиться цього все життя, здобуваючи досвід, часто за рахунок помилок і розчарувань. І, на жаль, досить часто ми потрапляємо в ситуації, які визначаємо як конфліктні. Яку роль відіграють конфлікти в нашому житті? Як їх розпізнавати і попереджувати, розв'язувати? Про це все ми і поговоримо на годині спілкування «Спілкування без конфлікту»

Що ж таке конфлікт?

Конфлікт - це спосіб спілкування, при якому йде протистояння двох різних думок.

Виберіть з наведених тверджень ті, з якими ви згодні.

Під час конфлікту більшість людей:

  •  Сперечаються
  • Намагаються зрозуміти один одного
  • Кричать один на одного
  • Співпрацюють
  • Уважно слухають один одного
  • Підозрюють один одного
  • Намагаються перемогти

Як бачите, слово конфлікт викликає у більшості людей відверто негативні почуття і думки. Так, скажіть, будь ласка, конфлікт - це добре чи погано?

Вправа «Асоціативний кущ»

Які емоції та асоціації викликає у вас це слово? (Лайка, сльози, бійки, синяки, кулаки, сварки, образи, вбивства, руйнування сім'ї, втрата роботи, в'язниця тощо.)

Як бачимо, переважають негативні емоції та асоціації.

Невже нічого позитивного немає в конфліктах? (Пошуки істини, відкриття, самоствердження тощо.)

Безумовно, конфлікт несе в собі набагато більше негативу ніж якихось позитивних моментів. Тому, можна зробити висновок, що не треба провокувати конфлікти. А для цього треба усвідомити першопричини конфлікту та знайти шляхи виходу з них.

З чого складається конфлікт? Проблема - учасники. З ким у вас може виникнути конфлікт? (Учень - учень;  учень - вчитель; учень — батьки).

(Клас ділиться на три групи. Кожній пропонується завдання: написати  на цеглинках перелік проблем, які можуть привести до конфліктної ситуації на рівні учень - учень; учень - вчитель; учень - батьки.)

 

 

 

 

 

 

 Що ви відчуваєте під час сварок, сперечання? (розгубленість, образу, гнів тощо). Переживаючи конфлікт, люди віддаляються один від одного, за негативними емоціями не відчувають один одного. Так у спілкуванні виникає стіна. Назвемо її «Стіна конфлікту». З яких цеглинок складається ця стіна? (Групи називають причини виникнення конфліктних ситуацій.

Конфлікт — це зіткнення інтересів. І, як будь-яке зіткнення, конфлікт може принести і радість перемоги, і гіркоту поразки. Поведінку людей у конфліктних ситуаціях вивчає наука конфліктологія. З точки зору цієї науки, є п’ять  стратегій поведінки під час конфліктів: пристосування, уникнення, співпраця, суперництво.

  1. Конкуренція.
  2. Уникнення.
  3. Пристосування.
  4. Компроміс.
  5. Співробітництво.

Черепаха (уникнення) Черепахи втікають і ховаються у свій панцир, щоб обминати конфлікти. Вони відмовляються від власних цілей та стосунків, тримаються далі від спірних питань, через які виникає конфлікт, від людей, до яких він причетний. Вважають, що намагатися вирішувати конфлікт – справа повністю безнадійна, переконані, що легше втекти від конфлікту, ніж зіткнутися з ним.

Акула (конкуренція ). Акули намагаються перемагати опонентів тим, що силоміць примушують їх приймати потрібне їм рішення конфлікту. Для них найважливішими є власні цілі, а стосунки з людиною мають дуже мале значення. Вони будь-якою ціною готові добитися своїх цілей. Потреби інших людей їх не турбують. Вони хочуть бути переможцями, бо це дає людям почуття гордості та успіху. Поразка викликає почуття безсилля, неадекватності та невдачі. Вони намагаються здобути перемогу, приголомшуючи суперників, нападаючи раптово, а також залякуючи або загрожуючи з позиції сили.                                                                                         

 Плюшевий ведмедик (пристосування). Для ведмедиків стосунки важливіші, а власні цілі не   мають великого значення. Ведмедики хочуть подобатися, хочуть, щоб усі їх любили і цінували. Щоб зберегти стосунки, готові пожертвувати особистими цілями. Плюшеві ведмедики немовби кажуть: «Я пожертвую власними цілями, роби все, що ти хочеш, аби тільки я тобі подобався». Вони намагаються згладити конфлікт, боячись зіпсувати стосунки.                                                                                                                                 

Лисиця (компроміс). Лисиці невибагливі як у своїх цілях, так і в стосунках з іншими людьми. Лисиці шукають компромісу. Вони пожертвують частиною своїх домагань під час конфлікту і переконують іншу особу поступитися теж якоюсь часткою своїх цілей. Вони шукають такого рішення конфлікту, коли б обидві сторони мали якусь вигоду. Вони готові пожертвувати заради досягнення згоди як частиною своїх домагань, так і стосунками.                                 

Сова (співробітництво ). Сови дуже високо цінують власні цілі та стосунки. Вони розглядають конфлікти як проблему, яку треба розв’язувати і шукають таке рішення, яке б задовольнило як їхні власні цілі, так і цілі супротивної сторони в конфлікті, сприймають конфлікти як засіб поліпшення стосунків шляхом послаблення напруження між двома людьми.

https://www.youtube.com/watch?v=P1900TBJ7q8

 

Ситуація. Вам з товаришем подарували лише одну цукерку. Кожному з вам хочеться її зїсти. У вас є обєкт домагань, а отже і конфлікт. Як ви його розв’яжете?

 

Варто поєднувати стратегії. Адже жит­тя різне і ми повинні реагувати на нього по-різному. Чим більше стратегій реагування ви маєте, тим краще ви зможете розв'язувати свої проблеми. А тому, щоб побудувати і зберегти гарні взаємини з іншими, нам потрібно дотримуватися правил культури спілкування.

Правила спілкування в конфліктній ситуації

  • Залишайся спокійним і врівноваженим
  • Будь терплячим
  • Не відповідай образою на образу
  • Будь готовим визнати свою провину
  • Відповідай добром на зло
  • Прагни розв’язати конфлікт
  • Постався до проблеми з гумором
  • Постав себе на місце свого співрозмовника
  • Вмій правильно висловити свою думку
  • Вмій почути свого співрозмовника.

 

Повернемося до нашої стіни. Кожен має взяти на себе відповідальність, зобов'язання не порушувати правил спілкування. Обираючи одну цеглинку, діти пропонують рішення і розбивають цеглинку.  І ось стіна зруйнована, ми бачимо один одного, у нас добрі стосунки.

 

 

 

 

 

 

                     

docx
Додано
22 березня 2023
Переглядів
279
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку