Гра
«ХТО ЗВЕРХУ?»
Позакласний захід для учнів 7-8 класів
Мета:
Форма роботи : гра
План роботи:
Хід гри:
Вчитель: на початок декілька цікавих фактів :
«Періодична таблиця хімічних елементів» або, як її ще називають: « Таблиця Менделєєва», що дозволила здійснити класифікацію хімічних елементів, в залежності від їх властивостей і заряду атомного ядра була відкрита російським вченим-хіміком Д. І. Менделєєвим в 1869 році.
Спочатку вона складалася з 56-ти елементів, однак, з розвитком в XX-му столітті фундаментальної і прикладної науки (в тому числі ядерного синтезу) число відкритих на даний момент елементів досягло 118-ти. 113-ї, 115, 117-й і 118-й елементи були задекларовані ІЮПАК (Міжнародним союзом теоретичної і прикладної хімії) зовсім недавно, 30-го грудня 2015 року.
У латинському алфавіті є 26 букв, і майже всі з них використовуються для назви елементів у таблиці Менделєєва. Крім однієї – літери «J».
Однією з важливих особливостей, що робить періодичну таблицю видатним відкриттям, є її передбачувальна сила. В таблиці на момент її появи залишалися порожні клітинки для елементів, які, згідно з прогнозами Д.І.Менделєєва, повинні існувати, але ще не були відкриті. Наприклад, властивості Галію, Скандію та Магнію Менделєєв описав ще до їх відкриття.
За легендою, система хімічних елементів прийшла до Менделєєва уві сні, проте сам автор говорив, що витратив 20 років на пошуки рішення. Відкриттю періодичної системи посприяла любов Д.Менделєєва до розкладання пасьянсів. Вчений вказував атомні ваги тих чи інших елементів на гральних картах, а потім розкладав їх так, як якщо б він грав в карткову гру.
От і ми ,слідуючи Дмитру Івановичу Менделєєву ,пограємо використовуючи «Періодичну систему хімічних елементів Д.І. Менделєєва».
Отже починаємо.
Вітаємо наше журі …
Зустрічаємо команди( команди презентують свою назву і девіз)
Завдання 1. Назвати найбільше назв елементів, що починаються на певну літеру.
Команда хлопців
Назвати найбільше назв елементів, що починаються літерою “С”
Команда дівчат
Назвати найбільше назв елементів , що починаються літерою “К”
(Час, що виділяється на це завдання 30 сек.)
Бонусне запитання (допускається похибка +_10%)
Скільки відсотків Азоту ( N2) міститься в повітрі ? ( 78 %)
Завдання 2 . «З’єднай назву хімічного елемента зі символом».
На листках записані елементи. На столах лежать частинки символів цих елементів.
Учні повинні скласти разом символи і назви елементів ( час 30 сек)
Команда хлопців
Магній, Аргон, Купрум,Цинк,Меркурій.
Команда дівчат
Натрій , Аргентум, Манган, Ферум.
Бонусне запитання (допускається похибка +_10%)
Який відсоток Оксигену ( О2) міститься в повітрі ?( 21 %)
Завдання 3. «Хто швидше?»
Хто швидше і більше відгадає назв хімічних елементів.
Завдання полягає в тому, щоб правильно прочитати назву елемента , написаного буквами в різному порядку.
Хто відгадає більше слів – того перемога ( відгадувати можна в довільному порядку)
краноб, фрему, айгнім, мурау, ресан, лайік, тумаренг, мукруп, рульфус.
Бонусне запитання (допускається похибка +_10%)
Який відсоток водню (Н2)міститься у Всесвіті?(88 %)
Завдання 4 « Склади назву хімічного елемента з літер»
Команда хлопців
Скласти з літер слова за місцем розташування хімічних елементів
Команда дівчат
Скласти з літер слова за місцем розташування хімічних елементів
Бонусне запитання(допускається похибка +_10%)
Який відсоток Кальцію(Са) міститься в організмі людини?(2%)
Завдання 5 : « Назви елемент за допомогою жестів, міміки»
Один із учасників по черзі із кожної команди повинен показати елементи за допомогою рухів, міміки, а решта учасників відгадати його.
Бонусне запитання :(допускається похибка +_10%)
Який вміст Оксигену (О) в літосфері?(47%)
Завдання 6 : « Вибери одне з двох»
На екрані 2 картинки , команда має дати відповідь А) чи Б)
Команда хлопців
У назві цієї простої речовини три букви з п’яти одинакові
а) Sn б) Zn
Команда дівчат
Я у всіх живих клітинах , я – вугілля , олівець, маю ще один талант – я блищу ,бо діамант
а) С б) Si
Команда хлопців
Я найлегший за усіх , ти без мене - ані кроку
Команда дівчат
Він легкий у каструлях наших,
Де ми варим суп чи кашу,
В літаках сріблясто-білих,
Потужних, але легкокрилих,
Він срібний , наче сніг чи іній,
І зветься гарно-
а) Al б) Ag
Бонусне запитання :(допускається похибка +_10%)
Який відсоток заліза (Fe) знаходиться в гемоглобіні в залежності від всієї маси заліза , що міститься в організмі людини?(75%)
Завдання для груп підтримки.
Хто швидше дасть відповідь
1.Назва цього елемента походить від назви однієї із планет – гігантів.
2. Назва цього елемента походить від назви планети земної кори.
3.Назва цього елемента походить від назви однієї із частин світу.
4. Назва цього елемента походить від назви однієї із частин світу.
5.Назва цього елемента походить від назви країни в Європі.
6.Назва цього елемента походить від назви країни в Азії.
7.Цей елемент названий на честь відомого німецького фізика, математика.
8.Цей елемент названий на честь видатного винахідника , його ім’ям названо премію за видатні наукові дослідження.
Завдання для фіналу : « З одного склади два і більше»
Перед вами назва хімічного елемента .
Із букв цього елемента складіть якомога більше назв хімічних елементів.
Букви можна використовувати декілька разів. За кожну назву – 1 бал.
Команда хлопців
Арґентум
Команда дівчат
Лоуренсій
Журі підбивають підсумки гри.
Вчитель: Ми постійно , починаючи від свого народження навчаємось чомусь нового, завжди вдосконалюємо свої вміння, навички, знання , стараємось завжди бути інтелектуальною, розвиненою особистістю. І як колись в давнину відомий вчений сказав : « Я знаю тільки те, що я нічого не знаю», а також «Є тільки одне благо – знання й тільки одне зло – неуцтво», тому давайте й надалі будемо поглиблювати свої знання й бути якомога далі від зла , незалежно від того чи ти чоловік чи жінка.
Тож будьмо добрими й розумними !
Література.