Сценарій "Козацькі забави"

Про матеріал

Козацькі забави, присвячені Дню українського козацтва (14 жовтня)

Мета: розвивати фізичні якості дітей, спритність, кмітливість, активність, акторські якості, розумові здібності, почуття взаємодопомоги, колективізму;

розширити знання учнів про запорізьких козаків, їх традиції, побут, звичаї; виховувати шанобливе ставлення до запорожців, спонукати до наслідування їх кращих рис характеру: добродушності, безкорисливості, товариськості, бажання завжди прийти на допомогу, благородство, чесність, мужність;

Перегляд файлу

Козацькі забави, присвячені Дню українського козацтва (14 жовтня)

Мета: розвивати фізичні якості дітей, спритність, кмітливість, активність, акторські якості, розумові здібності, почуття взаємодопомоги, колективізму;

розширити знання учнів про запорізьких козаків, їх традиції, побут, звичаї; виховувати шанобливе ставлення до запорожців, спонукати до наслідування їх кращих рис характеру: добродушності, безкорисливості, товариськості, бажання завжди прийти на допомогу, благородство, чесність, мужність;

 

Обладнання: святково прибрана зала, в центрі сцени емблема вечора та девіз “Козацькому роду нема преводу”, українські національні костюми для учнів, спортивне знаряддя, мультимедійна дошка.

Звучить народна музика. На сцену виходять ведуча і ведучий.

Ведуча:

 І сотворив Бог небо голубе,

Родючу землю і зелені трави,

Дніпрові води й жито золоте,

І райських птиць, що звуться солов’ями.

Ведучий:

Людей чудових тут він оселив

І дав їм мову,що в душі співає,

І вільний дух в серця їм поселив,

І рай назвав цей – українським краєм.

Ведуча:

Співуча моя Україно,

Хай буде щасливим твій шлях,

Хай пісня твоя солов’їна

Лунає, як нині, в віках.

Нехай все лихеє минеться,

Щоб знала ти лише добро,

Хай щастям до берега б’ється

Ласкавий та дужий Дніпро.

Ведучий:

Вишнева моя Україно,

Матусю рідненька моя!

Полями, садами твоїми

Стою зачарований я.

Нехай все лихеє минеться,

Щоб знала ти лише добро.

Хай щастям до берега б’ється

Ласкавий та дужий Дніпро.

Діти, увага! Рівняйтесь, струнко!
Нехай же буде свято в нас на славу!
Рівняймось! Струнко! Лине Гімн держави!

(Звучить Гімн держави).

Ведуча:

Україна

В одному царстві жила дівчинка. Очі в неї були, немов блакить неба, волосся, наче колосся пшениці. В косу вона вплітала жовту або блакитну стрічку, на голові носила віночок з духмяного чебрецю, запашної рути - м’ти і кетягів калини, а вмивалася росою любистку. Дівчина любила слухати спів соловейка й залюбки йому підспівувала. Звали красуню Україна.

Все було добре, поки не з’явився злий і страшний змій. Він ненавидів добрих співучих людей і хотів, щоб йому всі підкорялися. А наша дівчина дуже любила волю, їй подобалося бігати полем і радіти сонцю. Щоб вона не будила лютого змія своїми піснями, він підстеріг красуню, схопив її і кинув до темниці.

Це побачив соловейко. Птах полетів і в піснях розповів про лихо. Люди співчували дівчинці, але не знали, як їй допомогти. Та знайшовся хлопець на ім’я Сміливець. Він вирішив врятувати Україну. Юнак вирушив до змія. Билися вони не один день і не одну ніч – сили були рівними. Раптом почулася чудова мелодія, що лунала з темниці. Ніжний, мов шовк, спів додав парубкові сили. А змій, навпаки, не міг втримати такої гарної пісні – сили його покинули, і він упав переможений на землю.

Сміливець і Україна покохали одне одного й одружилися. Жили вони довго й щасливо і нажили дітей – добрих, щасливих, вродливих та співучих.

Виконання пісні “А ми дівчата з України”учнями 4 кл.

Ведучий:

У глибину століть стає історія нашого народу, і чим більше минає часу, тим яскравіше ми її уявляємо. Слово “козак” у перекладі з тюркської мови означає “вільна людина” або “людина-вершник”. Перші згадки про козаків відносяться до 1489 р., коли козаки супроводжували польське військо у поході проти татар на Брацлавщині. Козацтво виникло в південноукраїнських землях, які називались Диким полем. Ну а центром козацтва стало Запоріжжя.

XV століття – важкий час у житті українського народу. Скрутно жилося йому під пануванням чужих володарів, бо скрізь в Україні було зведено панщину. Селяни працювали на панській землі, всю землю отримували у власність великі пани – вельможі. Багатострадальна земля чекала героїв. І деякі чоловіки відгукнулися на заклик рідної землі і стали на її захист. Це були козаки, сила, спритність і мужність яких змінила світ.

Перегляд відео “Козацькому роду нема переводу”.

Ведуча:

Гей, ви, козаченьки,

Вітер в чистім полі,

Научіть нащадків

Так любити волю.

Крутобока наша доля,

Не вода в ней – кров тече,

Козаку найперше – воля,

Козаку найперше – честь.

Гей, ви, козаченьки,

Спомин з мяти – рути,

Научіть минулу славу повернути.

Вихід козаків класу під козацьких марш.

Ведучий: А зараз учні   класу представлять назву, девіз і пісню свого куреня.

Кошовий: А що, козаки! Дайте слово сказать! Чи не час до коша козачат прийнять!

 Козаки: Саме час! Саме час! В самий раз!

 Кошовий:

Одержавши на раді згоду,

Дітей козацького народу

У наше коло викликаю,

Їх перевірити жадаю!

Командир 3 – А класу. Клас, рівняйсь, струнко!

 3 - А клас:

Наша назва: Патріоти України

Девіз:

Ми всі разом, ми єдині! 
Захищати край ми будим,
Рідну мову незабудим,
Солов'ї в гаю співають, 
Зорі в небі ясно сяють,
Нужбо браття до роботи, 
3-А, курінь Патріоти..

Пісня “Козачата”, музика М. Ведмедері, слова О. Яворської.

Командир іде до кошового. Здає рапорт.

Командир:Товаришу кошовий! Учні 3 - А класу до прийому в лави козацької республіки готові. Командир класу ___________. Рапорт здано. 

Командир 3 – Б класу. Клас, рівняйсь, струнко!

3 – Б клас:

Наша назва: Отамани
Девіз:

Ген за гори,за туману
там де вітер ще не спить
їдуть в полі отамани
земля ходить і дрижить.
Переможем не програєм
Легко ворога здолаєм
3 – Б, курінь - Отамани
Українську силу має!!!

Пісня: “Ми - козаки”, слова і музика М. Назарця

Командир іде до кошового. Здає рапорт.

Командир: Товаришу кошовий! Учні 3 – Б класу до прийому в лави козацької республіки готові. Командир класу ___________. Рапорт здано. 

Кошовий: Кожен, хто мріє стати козаком, повинен знати і виконувати заповіді козаків. А ну-мо писарю, зачитай їх нашим майбутнім козачатам.

 Писар. (читає з Грамоти).

ЗАПОВІДІ КОЗАКІВ

1. ЧЕСТЬ І ДОБРЕ ІМ’Я ДЛЯ КОЗАКА ДОРОЖЧІ ЗА ЖИТТЯ.
2. ПО ТОБІ СУДЯТЬ ПРО ВСЕ КОЗАЦТВО І НАРОД ТВІЙ.
3. КОЗАКИ ВСІ РІВНІ У ПРАВАХ. ПАМ’ЯТАЙ: «НЕМАЄ НІ КНЯЗЯ, НІ РАБА, АЛЕ ВСІ РАБИ БОЖІЇ!»
4. БУДЬ ПРАЦЬОВИТИЙ, НЕ ЛЕДАРЮЙ.
5. СЛУЖИ ВІРНО СВОЄМУ НАРОДУ, А НЕ КЕРМАНИЧАМ.
6. ДОТРИМУЙ СЛОВА. СЛОВО КОЗАКА БАГАТО ВАЖИТЬ.
7. ПОВАЖАЙ СТАРШИХ, ШАНУЙ СТАРІСТЬ.
8. ТРИМАЙСЯ ВІРИ ПРЕДКІВ, ЖИВИ ЗА ЗВИЧАЯМИ СВОГО НАРОДУ.
9. ЗАГИНЬ, А ТОВАРИША ВИРУЧАЙ.

10.БЕРЕЖИ СВОЮ СІМ’Ю. СЛУЖИ ЇЙ ПРИКЛАДОМ.

 

Кошовий. Прошу козацьку раду зайняти свої місця.

 

Ведучий: Сьогодні ми проведемо змагання між козаками 3 – А класу і 3 – Б класу і подивимося, хто ж вийде переможцем і здобуде звання – суперкозаки Маріупольської школи № 58

 

Ведуча:

 Гей ви, хлопці – запорожці,

А де ж ваша сила?

Чи свою козацьку славу

Ви не розгубили?

Будем, хлопці – запорожці,

Завжди пам’ятати:

Хто безсилий, той безкрилий,

Тому не літати.

 

Ведучий:

І, дійсно, запорожці були витривалі, дужі, кмітливі і, на диво, хоробрі. А ще вміли іздити верхи на коні. Тож перше випробування – їзда верхи. Ви, тримаючи кульку між ногами, стрибаєте верхи до стола і сідаєте на місце, прив’язавши “коня” до крісла – “стійла”.

Ведуча:

Кожен козак був справжнім майстром, вмів усе робити. За час, поки лунає музика, потрібно забити якнайбільше цвяхів. По черзі майструємо молотком пробитий човен.

Ведучий:

А ще козаки були дуже розумні і кмітливі. Тому зараз вікторина для вас, козачата. Переможе той курінь, котрий дасть найбільше правильних відповідей.

  1.               Як козаки голили собі голову?

Відповідь: Залишали оселедець.

  1.               Який одяг носили козаки?

Відповідь: Шапки з китицею, червоні або сині шаровари, жупан, барвистий пояс.

  1.               Якого кольору був стяг у Запорозькій Січі?

Відповідь: Малиновий.

  1.               Яким чином козаки повідомляли на далеку відстань про небезпеку?

Відповідь: Запалювали бочки.

  1.               Для чого козаки випалювали високу траву?

Відповідь: Щоб не було де ховатися татарам.

  1.               Які ви знаєте символи влади гетьмана України?

Відповідь: Булава, бунчук.

  1.               Що означає слово ''козак''?

Відповідь: З тюркської – “вільна людина”.

  1.               Як називали козацькі човни?

Відповідь: Чайки.

  1.               Символ влади гетьмана?

Відповідь: Булава.

  1.           Хто такі “характерники”?

Відповідь: Ворожбити, лікарі.

Ведуча: Козаки любили повеселитись, поспівати і потанцювати та відпочити. Дівчата 3 – А класу приготували Танець «Віночок»

Ведучий: Щоб мужньо боронити свій народ, свою рідну неньку Україну, козаки повинні долати труднощі, мати неабияку силу в руках. Наступний конкурс “Перетягування канату”.

Канати посередині помічені стрічкою, яка перебуває над лінією. Курінь, якому вдалося перетягнути стрічку від лінії на 1 метр, перемагає.

Ведуча: Наступний конкурс “Влучити в ціль”.

Участь у цьому змаганні беруть атамани класу. Перемагає той курінь, представник якого попаде з лука в ціль.

Ведучий: Всі ви, напевно, знаєте і бачили картину, на якій зображено той момент, коли дотепні, веселі козаки писали листа турецькому султану. То ж шикуйтесь у 2 шеренги і подивимося, котрий курінь швидше передасть написане. На старт. Увага! Почали!

Ведуча: Діти 2 класу дарують вам “Калинову пісню”, музика В. Верменича, слова М. Сингаївського.

Ведучий: Претенденти на козаків повинні були вміти танцювати, бути товариськими, чемно поводитися з дівчатами, шляхетно вітатись і дотримуватись звичаїв. Ось ми і подивимось, хто вміє гарно танцювати. Всі члени куреня по черзі виконують козацький народний танець “Гопак”.

Ведуча: Після виснажлевих змагань козаки любили смачно попоїсти. Завдання наступного конкурсу полягає в тому, щоб обрати з кожного куреня по 2 учасники. Один із них повинен якнайшвидше нагодувати варениками іншого свого товариша.

Ведучий: Це був останній конкурс наших сьогоднішніх Козацьких забав. Після сьогоднішніх наших змагань в нас залишається світла пам’ять про славні подвиги наших предків – запорожців. Отож, пам’ятайте, дорогі діти, що ви є нащадками славних українських козаків. То ж любіть Україну, шануйте її народ. Хай кожен з вас своїми добрими справами і вчинками доведе, що козацькому роду нема переводу!
 Кошовий.

Вручімо  посвідчення орлятам,
Вони ж бо від сьогодні - козачата.
А на додачу видай Січі знак,
Хай з козачати виросте козак.

 Кошовий.

Директору школи права передаю,
Йому для вручання посвідченьі привітання слово надаю.

 Ведуча Слово для привітання, надається директору школи Семенченко З. М. (вручення грамот  козачатам).

Ведучий: Не забуваймо, що ми – українці. Бережімо рідну землю, національну гідність. Продовжуйте вивчати історію своєї Батьківщини.

Український танок учениць 3 – Б класу

Виступ першокласників.

1 учень:

 Хоч малий я, невеликий,

Зате добре знаю,

Що край рідний – Україна.

Я її кохаю.

2 учень: 

Україно моя мила,

Ти моя рідненька,

Я тебе так щиро люблю,

Хоч я ще маленька.

3 учень:

 Я – не просто українець!

Я – великий патріот!

Я люблю, як тата й маму,

Український весь народ.

4 учень:

Буду сонечко любити,

Землю скривдити не дам.

Буду світ увесь любити

І рости на радість вам.

5 учень:

У всіх людей одна святиня,

Куди не глянь, де не спитай.

Рідніша їм своя пустиня,

Аніж земний в чужині рай.

Їм красить все їх рідний край.

Нема без кореня рослини,

А нас, людей, без Батьківщини.

Всі співають пісню Т. Кароль “Україна – це ти”. На мультимедійній дошці кліп.


Література:

  1. Нестандартні уроки та виховні заходи 2 – 4 кл: Посібник для вчителя. І. А. Грималюк, Н. В. Кардаш, Н. М. Корнієнко, Н. В. Партика, Тернопіль, 2013. – с. 32 – 35.

 

  1. Моє улюблене свято О. Губарєва, Н. Клименко, видавництво Донеччина, 2006, с. 293 – 300.

 

 

  1. Сценарії позакласних заходів для 1 – 4 кл., В. І. Куріпта, Харків, Видавнича група Основа, 2008, с. 303, 312.

 

Вчитель початкових класів Маріупольської ЗОШ IIII ступенів

 № 58 Ткаченко Аліна Олександрівна

 

docx
Додано
30 квітня 2018
Переглядів
3465
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку