Підготували та провели
вчитель української мови та
літератури Антонюк Н.А.
Мета: формувати розуміння того, що українська мова – наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава;розширювати знання про красу і багатство української мови;пробудити почуття національної гідності;виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою, дати можливість проявити свої творчі та розумові здібності.
Обладнання: клас оформлено у вигляді кафе зі столиками та стійкою.
Умови гри: У грі беруть участь команди. Кожен вибирає для себе «страви». На їх «споживання» (підготовку до відповіді) дається 2 хвилини. За кожну правильну відповідь дається замовлена страва, якщо відповідь неправильна, то команда отримує 1 літературну калорію із додатковим завданням. Виграє та команда, що « не спожив» жодної літературної калорії.
Хід гри
(Клас прикрашений, столи накриті скатерками, на них стоять корзинки з осінніми дарами.Діти класу та гості сидять за столами.)
Господиня кафе: Доброго дня, дорогі друзі!Я – господиня цього літературного кафе. Дуже рада бачити вас у нашому закладі. Наш заклад – один із найкращих у місті. Бере на роботу спеціалістів із гарною освітою, які добре знають свою справу.
Літературний адміністратор.Доброго дня, шановні гості! Наше кафе не зовсім звичайне. Річ у тім, що його відвідувачем має право стати той, хто вміє правильно мислити, для кого це мислення – не просто багаж мовно-літературних знань, а здатність їх засвоїти, використати в практичному житті.
Офіціантка. Доброго дня, дорогі друзі! Мені приємно бачити у нас так багато відвідувачів. І тих, хто завітав уперше, і тих, хто буває у нас постійно. Я всім бажаю приємного і творчого апетиту.
Офіціант.Добрий день, вельмишановне панство!Чому саме літературне кафе? Ми вважаємо, що майбутнє нашої України саме в її інтелектуальному потенціалі.Хочемо звернути увагу на назву нашого кафе, вона увібрала найкращі якості наших відвідувачів, а саме, кожен із них енергійний, кмітливий, освічений, новатор, обов’язковий, мудрий, ініціативний, сумлінний, товариський.
Господиня кафе: Шановні відвідувачі, ви бачите тему-епіграф «Любов до книг - найбільша нагорода. Це надихає, збуджує, заспокоює і дає безмежні знання про світ і безцінний досвід. Це моральне світило.» (Елізабет Хардвік) нашої сьогоднішньої зустрічі.
Літературний адміністратор. За столиками нашого кафе об’єдналися відвідувачі – учні 8 – Б класу. І перш, ніж ми розпочнемо наше частування, я хочу вас познайомити із певними правилами нашого кафе.
Офіціанти:
Господиня кафе: Страви у нас готують дуже смачні, а головне – корисні. Ви ніколи не зіпсуєте свою фігуру, а лише покращите роботу головного мозку. Адже наші страви насичують саме мозок, а не шлунок. Чим більше страв ви сьогодні скуштуєте, тим більше інтелект-калорій отримаєте.Отже, попрошу офіціантів роздати меню. Усім смачного.
(Офіціанти роздають меню. Гості за кожним столиком обирає собі страву).
Господиня кафе: Для початку ми хочемо пригостити вас. Ми радимо вам скуштувати наші холодні закуски, а саме канапе «Загадкова нотка». Завдання. Впізнати пісню. Команди прослуховують фонограми пісень і якнайшвидше відгадують назви пісень. (Правильний варіант програється і співають усі команди). Після чого офіціанти принесуть вам ваше замовлення.
Фонограми пісень
1 «Розпрягайте, хлопці коней»
2 «Чорнобривці»
3 «Пісня про рушник»
4 «Водограй»
5. «Два кольори»
6. «Червона рута»
7. «Чого являєшся мені у сні»
8. «Одна родина»
Літературний адміністратор.Але, якщо команда помилилась, то отримає літературну калоріюз «Кольорової скриньки».На що у вас буде20 секунд на роздуми.
Офіціант.А якщо ви ще раз помилитеся, тоді будете виконувати моє завдання.У конкурсах переможе той столик, який не скуштує жодної літературної калорії.
(Офіціанти роздають замовлення)
Господиня кафе: Отже, пропонуємо скуштувати Мінеральну воду «Прощавай, суржику, або коректор». Дайте швидко і правильно відповідь.
Получив листа (отримав листа).
Я рахую, що... (Я вважаю, що...)
На протязі місяця (Протягом місяця).
Хворий грипом (Хворий на грип).
Закрийте двері. (Зачиніть двері)
Мені повезло. (Мені поталанило)
Рана зажила. (Рана загоїлась)
Любий учень. (Будь-який учень)
Прийняти міри. (Вжити заходів)
Ні в якому разі. (В жодному разі)
На честь ювілею. (В честь ювілею)
Являється учнем.(Є учнем)
При допомозі словника. (За допомогою словника)
Закрийте двері –зачиніть двері;
Прийняти міри – вжити заходів;
Ні в якому разі – у жодному разі;
На честь ювілею – в честь ювілею;
Являється студентом – є студентом;
При допомозі словника – за допомогою словника;
Ми пішли до магазину за хлібом і цукерками – ми пішли до крамниці по хліб і цукерки;
Було тільки два урока - Було тільки два уроки
Вищий учбовий заклад- Вищий навчальний заклад
Вів себе достойним чином - Поводився гідно (шанувався )
Знаходиться в друку – Друкується
Лекції по математиці - Лекції з математики.
Напам'ятьвивчивчотири рядка – Напам'ятьвивчивчотирирядки
Об'єм знань - Обсяг (обшир) знань
Область науки - Галузь (сфера) науки
Отримати освіту - Здобути освіту
Примірні вправи - Типові вправи
Літературний адміністратор: Не менш корисними у вживанні є чай, особливо зі натуральних трав. А у нашому кафе чай буде незвичним.
Чай «Мультивислови». Перед Вами слова, Вам потрібно із вибраного слова скласти якомога більше слів українською мовою в називному відмінку.
рука, Рено, уран,урна
зеро,література, овал, тіло
країна
канва, вода, коло, колеса, мова, самса, кава,сад, дама.
Господиня кафе: А зараз пропонуємо вам скуштувати конвертики «По-джуринськи», щоб втамувати голод, вам необхідно буде розгадати ребуси.
Пі2л; ві3ло; по3вожити.
пер6, мі100, 100рона.
пі100лет; 100янка, 40 а.
100п, ш3х, г1а.
100вп, ві3на, 3буна.
Смор1а, під3мати, 7я.
Літературний адміністратор.Дорогихгостей, пригостимо нашою смачною запашною літературною кавою з сюрпризом. Можливо ви розгадаєте рецепт, а ні, то ми поділимось з вами ним.
Завдання
Господиня кафе: Шановні відвідувачі, із задоволенням хочемо пригостити вас смачними та корисними салатами. Дуже корисно і дітям, і дорослим споживати різноманітні салати, бо найчастіше їх виготовляють з овочів,а в них багато різноманітних вітамінів. Недарма кажуть, що овочі - комора здоров’я. А осінь щедра на свої дари. Тому як без овочевого салату обійтись. Для вас ми підготувала салат «Загадка осені». Як ви вже здогадалися, назва страви говорить сама за себе. Сподіваюся, що він вам сподобається.
Отож, щоб добре поласувати салатом вам необхідно розгадати загадки.
Маленька, червоненька,
Із хвостиком тоненьким.
На городі мене рвуть
І до столу подають. (Редиска)
Довгий, зелений,
Добрий і солоний,
Добрий і сирий.
Хто він такий? (Огірок)
Зелений чуб, червоний бік,
Смачний із нього чавлять сік.
Ґаздині у салат кладуть залюбки
Росте в городі на кущі. (Помідор)
Є солодкий, є гіркий
Різні форми має.
Є худий, а є товстий,
Кожний його знає! (Перець)
Є сусідонька в морквиці,
Худорлява, блідолиця.
Добре знають салат та юшка,
Що сусідку звуть … (петрушка)
Сидить баба на грядках,
Вся закутана в хустках. (Капуста)
Що то за голова,
Що лиш зуби й борода? (Часник)
Сидить баба серед літа,
в сто сорочок одіта. (Цибуля)
Ріс на грядці молодець.
Хап за чуба, — та й кінець,
бо без нього, кажуть люди,
борщику у нас не буде. (Буряк)
Без рук, без ніг,
А в’ється, як батіг. (Квасоля)
Як у цирку акробати лізуть вгору по канату,
так і він — без рук, без ніг всі тички обвити зміг. (Горох)
На городі в холодку сидить м’яч на ланцюжку.
Утекти б на моріжок, — не пускає ланцюжок. (Гарбуз)
Він овальну форму має,
На городі виростає.
Ґадзині його консервують,
І рагу смачне готують.
Цей фіалковий пан –
Тонкошкурий … (Баклажан)
Бурячок в землі дрімає,
я швиденько виростаю.
Свіжий борщик зварять з мене,
не червоний, а зелений. (Щавель)
Білі зуби маю, та усі ховаю,
довгі коси маю, та не заплітаю. (Кукурудза)
Тонкі гілочки лапаті,
Але не ялинка.
Буде пахнути в салаті
Ця чудо-рослинка. (Кріп)
У землі сидить - мовчить,
На свій час чекає.
Будуть терти – всіх провчить,
Кожний заридає! (Хрін)
На долоні насінини, -
Не відчуємо ваги.
Потовчемо темні спини,
Покладемо в пироги... (Мак)
Ці червоні стручки
З вигляду хоч невеликі,
Але зате по білому світу
Нічого пекучішого немає. (Гіркий перець)
Цей овоч гарбузі брат -
Теж з вигляду товстуватий.
Ліг під листочок на бочок
Між грядками... (кабачок)
Сидить панна у світлиці,
Молода, червонолиця.
Хто до неї завітає –
Вітамінами вгощає. (Морква)
Під землею народилась
і для борщику згодилась.
Мене чистять, ріжуть, труть,
смажать, варять і печуть. (Картопля)
Є шапка, але немає голови;
є нога, але без черевика. (Гриб)
На паличці сонечко,
У землі коріннячко.
Будуть син і донечка
Лузати насіннячко. (Соняшник)
Літературний адміністратор. Кухарі нашого кафе готують дуже смачнівітамінні корзинки. Велика порція вітамінів міститься саме у фруктах. Ця «страва» французької кухні, означає «білий вірш», сенкан, який передбачає складання віршів на задану тему. А з’явилася ця «страва» ще у ХVII столітті, набула свого розповсюдження у XX-XXІ ст. Спробуєте і самі в цьому переконаєтесь. Але спочатку наші конвертики із завданнями.
Алича, вишня, грейпфрут.
Черешня, абрикос, чорниці.
Персик, груша, банан.
Лимон, слива, виноград.
Аґрус, смородина, диня.
Яблуко, апельсин, кавун.
Господиня кафе: Ну ось і настала мить пригостити вас, шановні відвідувачі, десертами, а саме у нас сьогодні в меню - торт «Шоколадне прислів’я». Щоб поласувати смачненьким тортиком вам необхідноз’єднати частини прислів’їв та пояснити, що вони означають.
2. Столик
3. Столик
4. Столик
5. Столик
6. Столик
Літературний адміністратор. Пропонуємо вельмишановним відвідувачам скуштувати вафельні віршики - шаради.
Після дощику в ліску,
А як букву Г відняти,
Будем плавати у ставку. (Гриби — риби)
2. З «В» росте на голові.
«К» — у полі на землі. (Волосся — колосся)
1. З «Р» траву вмиває,
З «К» її стинає. (Роса — коса)
2. З «И» я плаваю у морі,
З «І» — ловлю мишей в коморі.(Кит — кіт)
1. З «Т» — скрізь тихо,
З «М» — маленьке сіре лихо,
всю їжу погризе та й ще у нору занесе. (Тиша — миша)
2. На неї птах сідає,
Вона його гойдає,
А звук ви замініть –
Звірятком стане вмить.(Гілка – білка)
В словнику, як хочеш, перевір:
напиши з великої - країна,
а з малої - головний убір. (Панама)
Господиня кафе: Не обійшли наше кафе і екзотичні страви. Вашій увазі пропонуємо - екзотичні кошики. У конвертах, у яких на окремих аркушах написані літери однакової величини. Із поданих літер вам потрібно скласти слова і дописати антоніми.
Жвавий-повільний, більше-менше, веселий-сумний.
Весна-осінь, густий-рідкий, добрий-злий.
Вечірній-ранковий, корисний-шкідливий, солодкий - кислий.
День – ніч. Чорний – білий. Високий – низький.
Товстий – худий. Дорослий – малий. Зима – літо.
Максі – міні. Сухий – мокрий. Добро – зло.
Літературний адміністратор.Для підкріплення спожитих калорій, пропонуємо десерт – кексики «Питаннячка». Скуштувати цей десерт зможе той столик, який швидко та правильно письмово дасть відповідь на всі питання.
Господиня кафе: І на останок для підкріплення спожитих калорій, пропонуємо вам десерт «Жартівливі креманки». Скуштувати цей десерт зможе швидше той, хто швидше дасть відповідь на моє запитання. І ви відчуєте справді райську насолоду.
Літературний адміністратор.Ось і підійшло до кінця наше свято.
Господиня кафе: Як бачите, до нас ходять люди ерудовані, кмітливі, виховані, талановиті, які мають непогані знання з української мови та літератури.
Літературний адміністратор.
Отож, у школі нашій диво – слово
Вивчайте , діти, рідне, калинове,
Ідіть стежками довгих літ
І слово це несіть у світ.
Господиня кафе: Перш за все я хотіла б подякувати вам, дорогі діти, за те, що ви так гарно відповідали. І хотілося б, щоб від сьогоднішнього дня ви залишили у своєму серці хоча б одну краплину любові до рідної мови, щоб ви завжди пам'ятали, про те багатство, яке є у кожного з нас, і багатство це - наша рідна мова.
То ж вивчайте рідну мову
Вже тепер з маленьких літ.
Українське наше слово
Хай звучить на цілий світ!
Літературний адміністратор.
Хай лунає мова в світі
Повна сили і тепла,
Не цурайтесь мови, діти,
Не замулюйте джерела!
Господиня кафе: Отож, приходьте до нас, у «Літературне кафе», ще за новими порціями знань! А на згадку про наше кафе ви отримуєте маленькі сувеніри.