Сценарій містить матеріали для проведення міні-проєкту про космос для учнів 5 класу. Був представлений на районному семінарі
1
Сценарій міні-проекту
Сьогодні ми з 5 класом представимо вам міні-проєкт на тему
Тема.Космос далекий чи близький? ( слайд 1)
Мета. Закріпити знання про будову Сонячної системи, класифікацію зірок,
знаки зодіаку, розвивати дослідницькі вміння та навички, виховувати бережливе ставлення до своєї планети.(слайд2)
Очікувані результати (слайд 3)
Учні повинні
Термін виконання один тиждень(слайд 4)
Над проєктом працювали (слайд 5)
І група «Планети» працювала над такими питаннями ( слайд 6)
Виступ І групи.(під час виступу слайд 7)
І група презентує виставку малюнків «Парад планет».
І учень Сонце-найближча до Землі зоря. Це розжарена куля,температура її становить на поверхні 6000градусів. Сонце, як і Земля, постійно обертається навколо своєї осі. На Сонці відбуваються хімічні явища, що супроводжуються виділенням тепла і світла.
Меркурій по першій доріжці іде,
по другій - красуню Венеру веде,
а рідна Земля ось по третій біжить,
а Марс по четвертій за ними спішить.
Юпітер за Марсом на п 'ятій орбіті,
Сатурн аж на шостій, в кільце він одітий.
По сьомій орбіті Уран ось біжить,
Нептун за Ураном по восьмій летить.
ІІ учень Меркурій– найближча до сонця планета . Сила тяжіння Сонця змушує Меркурія дуже швидко обертатися навколо Сонця. Він здійснює оберти навколо Сонця всього за 88 днів. Мабуть, тому цю планету назвали ім'ям бога,який дуже швидко пересувався за допомогою крилатих сандалій. В Меркурія немає атмосфери. Там дуже спекотно вдень і холодно вночі.
ІІІ учень Венера-найяскравіша планета Сонячної системи. За свій яскравий блиск у нічному небі їй надали ім'я римської богині кохання. На її поверхнi дуже висока температура, більш 450°С. Важка атмосфера Венери складається з отруйних газів. На планеті немає ні рослин, ні тварин, лише гори та вулкани.
ІV учень Земля має форму кулі і складається з кам'яних порід. Понад 70 відсотків поверхні Землі знаходиться під водою. Атмосфера Землі складається в основному з азоту і кисню. Повітряна оболонка, що оточує Землю, оберігає її від жорсткого космічного випромінювання і «бомбардування» метеоритами. Велика кількість води в рідкому стані робить Землю придатною для існування найрізноманітніших форм життя. Земля - єдине відоме на даний момент тіло Сонячної системи і Всесвіту, населене живими істотами.
V учень Марсу надали ім'я римського бога війни,тому що ця планета має червоно-жовтогарячий колір,колір людської крові. Червоний колір планети пояснюється тим, що в її грунті міститься багато заліза, що окислюється. Лабораторії, що літають, вивчили грунт планети і сфотографували великі вулкани і висохлі русла річок. Виявили сліди води і вуглекислого газу.
VI учень Юпітер– найбільша планета Сонячної системи,справжній велетень серед планет. Тому Юпітера назвали на честь головного бога всіх римських богів . Це згусток газу, в якого немає грунту. На Юпітері красується величезна червона пляма, що викликала інтерес астрономів протягом майже 400 років. В наші дні відомо, щоце постійна нескінченна буря.
VII учень Сатурн – це велика планета, що складається з газу, друга за розмірами після Юпітера.Тому їй надали ім'я бога,який був батьком Юпітера. Його діаметр в 9 разів більший діаметра Землі. Смуги, які можна спостерігати на поверхні Сатурна, – це довгі шари хмар. Кільце, що оточує його, дуже тонке. Насправді це сотня маленьких кілець, прилеглих один до одного; вони складаються з часток льоду і каменя.
VIII учень Уран схожий на Юпітера і Сатурна, але він набагато менший. Це єдина планета,яка обертається, ніби лежачи на боці.Вона названа на честь батька Сатурна. Уран зеленкуватого кольору, має 11 кілець,але вони значно темніші від кілець Сатурна.
IX ученьНептун – названий на честь бога моря. Його діаметр в 4 рази більший діаметра Землі, поверхня покрита льодом. На цій планеті теж є темна пляма, величиною із Землю. На вигляд одна з найдивовижніших планет,бо вона незвичайного блакитно-синьогокольору.
І учень (Сонце)
Ви мої маленькі діти
Буду я вас всіх любити.
Подарую свою ласку,
Щоб жили ви, наче в казці.
ІV учень (Земля)
Ми планети – твої діти,
Ти нас можеш всіх зігріти
Навкруг тебе ми кружляєм
І нікуди не тікаєм.
Подякували І групі
ІІ група «Космонавти» працювали над такими питаннями(слайд 8)
ІІ група презентує фотоколаж «Я хочу стати космонавтом».
Під час виступу слайд 9.
Виступ ІІ групи
Незнайко: Хто такі космонавти?
І учень На світі є багато небезпечних професій: підводники і льотчики, моряки і пожежні. До небезпечних та разом з тим цікавих професій належить і професія космонавта. Космонавти –це люди,які досліджують космос , небесні тіла,роблять відкриття. Першим космонавтом став Юрій Гагарін.У 1961році він облетів земну кулю з швидкістю 8 км за секунду.Відомими космонавтами стали Павло Попович, Олексій Леонов. Першим українським космонавтом став Леонід Каденюк.
Незнайко: Чому в космос літають на ракеті?
Чи не можна відправитись туди на літаку чи на повітряній кулі?
ІІ учень Літак не може летіти в космосі,тому що там немає повітря. Літак летить, ніби опираючись крилами на повітря,як це роблять птахи. А для ракети космічний простір-рідна стихія. Земля наша дуже сильна,все притягує до себе. Щоб побороти земне тяжіння, потрібно летіти дуже швидко. Ні літак,ні повітряна куля не можуть так пересуватися. А ракета летить зі швидкістю 8 кілометрів за секунду, а може ще швидше!
Незнайко : Як влаштована ракета?
Ракета величезна, її зріст-майже 90 метрів! Одна ракета складається ніби з декількох,виходить щось схоже на піраміду. Перша і друга ступінь потрібні ракеті для старту, в космічному просторі вони відпадають і згоряють. Космічний корабель складається з 2 частин. Перша-невелика кабіна ,де знаходяться космонавти. В другій-гальмівна установка, пальне та прилади для досліджень.
Незнайко: Навіщо космонавтам скафандр?
ІІІ учень В скафандрах є запаси повітря .
Космонавтам необхідно проводити дослідження, а в космосі одночасно і сильний мороз і палюча спека . Скафандр допомагає підтримувати постійну температуру, в ньому легко дихається. Правильно називати скафандр не одягом, а окремою кабіною.
Незнайко. О, це дуже цікаво!
Космонавти.Зараз ми хочемо вам сказати до побачення, ми вирушаємо в космічну подорож!
Незнайко .До побачення! Коли я виросту, я обов’язково стану космонавтом!
ІІ група презентує фотоколаж «Я хочу стати космонавтом».
Виступ ІІІ групи «Астрологи»
ІІІ група працювала над питаннями: ( слайд 10)
Знаки зодіаку
Як зірки впливають на поведінку людей?
Учні презентують стінгазету « Чарівний зодіак»
Презентація колективної збірки дитячих поезій «Мій гороскоп»
Слайди до кожного віршика
Коли весна квітує,
Овен небом мандрує,
Людям дарує свято,
Великдень підходить до хати.
В травні корівка іде на пашу.
Тож і Тілець красить небо наше.
Сузір’я над нами іде поволі,
Віщуючи подарунок долі.
У червні вийшли засмагати
На небі Близнята-два брати.
А значить для них родина-
Насолода і втіха єдина.
Липнева підійшла пора.
Сузір’ям Рака- до Петра й Павла.
Ви теж досягнете мети,
Потрібно лиш вперед іти.
У серпні зірки віщують,
Що Лев по небу мандрує.
Мудрі ,як Леви, люди
Здобувають перемогу всюди.
Коли Дiва на небi стала,
Україна незалежнiсть дiстала.
Дiва не забуде нiколи,
Що у вереснi дiтям до школи.
Терези вiдмiрюють мiрку,
Дарують кожному свою зiрку,
Зважать i посиплять iз неба
Кожному, що для щастя треба.
Скорпiон у пустелi небезпечний,
А на небi вiн навiть доречний.
Як скорпiон по небу мандрує,
То осiннi канiкули нам дарує
А це що за яскравi стрiли
По небу скрiзь летiли
Це стрiляє Cтрiлець завзято,
В його сузiр'i зiрок багато.
Козерiг найбагатший святами:
Новий рiк, Рiздво i Щедрiвка.
А пiсля Водохреща iдуть iз сватами.
Про це знає кожна дiвка.
Навiть у лютневi морози
У Водолiя не мерзне водиця,
Бо у його сузiр'ї
Бiлi-гарячi зорицi.
З цих риб ви не зварите юшки,
На вудку ловить їх не треба.
На них не кладуть петрушку.
Сузiр' я Риби -окраса неба.
Учні презентують стінгазету « Чарівний зодіак»
Виступ ІVгрупи «Зорі». ( слайд 23)
ІV група працювала над питаннями:
Як класифікують зірки?
Легенди про походження
назв зірок
Повір’я про зірки
Група презентує свої напрацювання у вигляді брошури «Зоряне небо».
Міні-казочка «Зірочки-сестрички»(в діях)
Дійові особи(Місяць,Біла зірка, Червона зірка,Голуба зірка,Жовта зірка, Різдвяна зірка.)
Місяць.
Скоро нічка настане
У Всесвіті весело стане.
Зіроньки ясні, вірні сестриці,
на небі ви-джерельна водиця.
Прокидайтеся, милі,
прокидайтесь в цій хвилі.
Прокидайтесь,здійснюйте мрії.
Людям даруйте на щастя надії.
(Під звуки мелодії Місяць торкає зірки чарівною паличкою, які сплять під парасольками. Ті прокидаються.)
Біла зірка
В сузір’ї у Лева я зіронька біла
температуру високу зберегти зуміла.
Я дуже і дуже гаряча
Така ось у мене вдача.
Червона зірка
Я-зірка червона,
живу у сузір’ї Оріона.
За колір яскравий мене кохають,
Та холодною все ж називають.
Голуба зірка
Я голубого кольору зірка
У Космосі неначе квітка.
Сила у мене всесвітня,
Щира, жива, осяйна, непохитна.
Жовта зірка
Я-жовта зірка, помірно гаряча
Не такої сильної, як білі подруги, вдачі
Та в сузір’ї Терезів-цілюща краплина
Тому що здійснюю мрії людини.
Місяць
Сестриці, а які ж ви знайшли легенди про зірок?
(Зірки розповідають легенду про Сиріус та Полярку).
Легенда про Сиріус та Полярну зірку.(слайди)
Колись жили в одному містечку молоді люди –парубок Сиріус і дівчина Полярка . Вони кохали один одного. Але Сиріус був з бідної сім’ї, і батько дівчини не хотів бачити його поряд зі своєю дочкою. Він сказав Полярці, що коли побачить їх разом, то вб’є Сиріуса.
І коли закохані зустрічалися, вони тікали в поле і дивилися на нічне небо, розглядаючи зорі. Їм здавалося, що немає нічого кращого, ніж зорі-світлі, таємні, вільні і вічні. Вони говорили: « Якби ми стали зірками, то були б разом цілу вічність.
Якось батько дівчини дізнався, що Сиріус і Полярка продовжують зустрічатися, не зважаючи на його заборону. Він дуже розлютився і наказав схопити Сиріуса, коли той прийде в черговий раз. Хлопця схопили. І не допомогли благання дівчини відпустити його. На світанку юнака вбили на тому місці, де молоді люди так любили милуватися зорями.
Дівчина не змогла цього пережити. Вона благала Бога, щоб він перетворив їх на зорі і щоб їхня мрія збулася. Полярка померла з жалю. Бог зглянувся і виконав це прохання. Їхні душі перетворилися на зорі- на Полярну і Сиріус. Вони світять на небі, зачаровують і притягують до себе погляди людей. На місці, де вони зустрічалися, побудували обсерваторію. Люди можуть побачити їх і почути цю дивовижну історію.
Місяць
Любі, а заспіваймо пісню про зоряне небо!
Пісенька про зорі (на мелодію «У лісі, лісі темному».)
У небі, небі синьому
планети стали в ряд.
З’явились сестри-зіроньки
І з ними місяць-брат.
Для всіх людей віщуємо
Життя в вечірній час.
Коли одна з нас падає,
Збувається все враз!
Як сонце піднімається,
Тоді не видно нас.
І знову ми чекаємо
Вечірній тихий час.
Місяць
А чи знаєте ви повір’я людей про небесних зірок.
Різдвяна зірка
Народні повір’я про зорі
В народі кажуть :« Якщо нова зірка засяє на небосхилі, це означає, що в цю хвилину народжується людина.»
« Якщо падає зірка, треба загадати бажання. То воно обов’язково збудеться».
Я. Сьогодні у нас справжній зорепад. Наші зірочки хочуть подарувати вам свої побажання-віщування.
Місяць.
А чи є серед вас Різдвяна зірка?
Різдвяна зірка
Так, це я.
Над Віфлеємом я засіяла,
Добру новину людям звіщала:
Син Божий у світі з’явився-
Ісус Христос народився.
Я.
До нас наближається Різдво і ми хочемо побажати нашим гостям веселих свят та Щасливого нового року .
Тож заспіваймо, як народ прославив народження Ісуса Христа і зірку Різдвяну.
Колядка «Нова радість стала».
Нині радість стала
Яка не бувала:
Над вертепом зірка ясна
Світові засяла!
Там Христос родився-
З Діви воплотився,-
Як людина,пеленками
Вбогими вповився.
Ангели співають
Христа величають,
Всім народам цю чудову
Новину звіщають.
Ми також співаймо,
Христа прославляймо.
Від Марії Родженому
Хвалу й честь віддаймо!
Дякуємо за увагу! ( слайд).