Тема. Дикорослі рослини рідного краю
Мета: ознайомити учнів із дикорослими рослинами рідного краю; учити називати їх; розвивати вміння визначати головне в навчальному матеріалі; показати багатство і красу рослинного світу; виховувати бережливе ставлення до природи.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Пролунав уже дзвінок,
Починається урок.
Він незвичний і цікавий,
Гостей багато завітало.
Повернемось обличчям до гостей
І лагідно промовимо:
«Добрий день!»
Щоб урок пройшов не марно,
Треба сісти рівно й гарно,
Дарма часу не витрачати,
Думати і працювати!
Вправа «Погода»
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Робота за підручником ( с. 72 – 73)
1) Читання тексту на с. 72.
- Які дерева утворюють хвойні ліси?
- Як виглядає ялиновий ліс? (Він похмурий, темний.)
- Які у ньому ростуть рослини?
- Чим відрізняється сосновий ліс від ялинового? ( У сосновому лісі більше сонячного світла, сухо.)
- Які рослини тут ростуть?
- Розгляньте фото. Які із цих рослин зростають у хвойних лісах нашої місцевості?
2) Читання тексту на с. 73.
- Які ліси називають листяними?
- Де ростуть листяні ліси? ( Там, де навесні і влітку достатньо вологи, де є багато світла і сонячного тепла.)
- Розгляньте фото.
- Які рослини листяного лісу вам відомі? За якими ознаками ви їх упізнали?
- Крім рослин, ліси багаті на гриби.
- Які їстівні гриби вам відомі? Яких грибів не можна збирати? Чому?
2. Значення рослин у житті людини
- Які рослини годують людину? (Яблуня, пшениця, капуста…)
- Які рослини одягають людей? ( Льон, бавовна…)
- Які рослини лікують людей? ( Мати – й – мачуха, звіробій, береза…)
- Які рослини дають багато корисних речей – меблі, паливо, будівельні матеріали? ( Дуб, сосна…)
- Людина взаємопов’язана з рослинним світом. Одні рослини людина саджає сама, доглядає за ними, збирає урожай, використовує в їжу. А є рослини, які ростуть самі по собі, незалежно від людини. Це дикорослі рослини. До них належать і дерева, і кущі, і трав’янисті рослини.
- Наведіть приклади дикорослих рослин. (Відповіді дітей.)
- Багатий рослинний світ нашого краю. А як ви вважаєте, чи може людина існувати без дикорослих рослин? Яким є їх значення? (Відповіді дітей.)
3. Робота над загадками
- Відгадайте, про яку рослину йдеться?
* На просторах поля золотого
Сині зірочки тремтять.
Мов шматочки неба голубого,
Виграють, виблискують, горять. (Волошки)
Всім шапки справляє, а собі не має. ( Дуб і жолуді)
Й фіолетову спідничку.
Запах ніжний і духмяний
Наповняє ліс весняний. (Фіалка)
Жупан колючий має,
На літо одягається,
А восени скидає. (Каштан)
* У зеленім кожушку, кістяній сорочці
Я росту собі в ліску – всім зірвати хочеться.( Горіх)
* Сонечко в траві зійшло,
Усміхнулось, розцвіло,
Потім стало біле –біле
І за вітром полетіло. (Кульбаба)
* Квітка пишна, квітка гожа,
На троянду трішки схожа.
На кущах вона зростає.
Хто із вас цю квітку знає? (Шипшина)
4. Фізкультхвилинка
ІV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
Котики – воркотики – гості весняні. (Вербові котики)
У червоному намисті
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду. (Калина)
Легенда про калину
Було це дуже давно. Налетіли на нашу землю турки і греків чимало. Головного їх воєводу – грека було поранено отруйною стрілою. Тому, хто його вилікує, пообіцяли нагороду, яку сам собі забажає. Але ніхто не міг. Тоді прийшла в табір дівчина в убогій одежі, але дуже красива. Звали її Пелагея. Вона пообіцяла вилікувати грека, але взамін він мусить поклястися, що більше не прийде на нашу землю. Так і сталося. Воєвода забрав її у Грецію, і була вона там царівною трав. У Пелагеї була сестра Калина. Прощаючись із сестрою, Пелагея сказала: «Твоїм іменем, сестро, назву цю рослину, яку найбільше люблю, бо росте вона у наймальовничіших куточках, над чистими струмками, в гаях. Коли вона цвіте, то соловейко прославляє її красу, а восени на ній – дивні кетяги ягід, ніби налиті кров’ю нашої землі». Ті ягоди звуться калиною. До того ж, насіння калини схоже на серце.
Котики – воркотики в мене на вікні.
Котики – воркотики - гості весняні.
Не глядить на котиків лиш вусатий кіт.
Мабуть, знає, що котики – це вербовий цвіт.
Люди давно помітили: де росте верба, там чисті джерела, бо верба – природний фільтр усіляких домішок. У лісі воду для життя брали також під вербою. Де копали колодязі, на дно клали вербову дощечку.
Легенда про вербу
Одна жінка вдень жила із своєю сім’єю, а на ніч перетворювалася на вербу. Аж ось про це дізнався її чолові та й зрубав вербу – тоді й жінка померла. І тільки материнська любов продовжувала жити в цьому дереві. Зроблена з цього дерева колиска заколисувала осиротілого хлопчика, а коли він підріс, то зробив собі сопілку зі старої верби. І сопілка та розмовляла з хлопчиком, як ніжна мати.
Пахне медом на весь світ? (Липа)
Ягідки мої червоні під сонцем палали,
Як дівчинонька гарненька стою у намисті,
Вітерець легесенький розмовляє з листям. (Горобина)
Хоч і кисла, та смачнюча.
Зачеплюсь за одежину,
Ти зірви мене … (ожину).
Рясна і плодовита,
На колір мов калина,
Впізнали? Це … (малина).
Наливаюсь теплим літом:
Осінь холодом повіє –
Я шаріюсь – червонію. (Горобина, калина, шипшина)
- Плоди і молоде листя шипшини використовують у салатах, гарнірах, заварюють чай.
* Смачні намиста на поляні
Вогненно сяють у траві,
Як мед, солодкі і духмяні,
Ягідки стиглі лісові. ( Суниця лісова)
Як різноманітять наше харчування дари природи! Зібрані власноруч свіжі ягоди, соковиті овочі та пряні трави особливо смачні. Аромат лісової суниці не замінить жодного культурного сорту. Який апетитний запах видають дикорослі рослини, здатні замінити овочеву зелень. На території нашого краю росте приблизно 30 видів дикорослих рослин, що вживають у їжу.
А звуть мене… (Ясень)
* На дереві гойдається,
Жупан колючий має,
На літо одягається,
А восени скидає. (Каштан)
* Стрімко вибігли на гору
Дві подружки білокорі.
Дощик їм полоще кіски.
Звуть цих подружок… ( берізки)
З білою бородою.
Тільки сонечко пригріє,
Борода почервоніє. (Калина)
Пух летить і стелиться. (Тополя)
Восени осипається,
Взимку відсипається;
Лікує від грипу,
Кашлю і хрипу. (Липа)
Та кличуть дітки завжди мене.
Щоб я на свято до них прийшла,
Цяцьок багато їм принесла. (Ялинка)
Одне вбрання у нас,
А можна нас побачить,
Як рік почавсь у вас. (Ялинка і сосна)
Мак
Як без вишні – не садок,
Так без мене – не вінок.
І мене , ось як на те,
Скільки в полі тут росте!
І червоний, і стрункий,
І свіженький все який!
Цілу купу нарвемо –
Всім віночки сплетемо.
Волошки
Наші невеличкі квіти
Голубіють на полях:
При дорозі, в просі, в житі,
І в пшениці, в ячменях.
Нас не люблять хлібороби –
Бур’янами нас зовуть,
А діткам ми до вподоби –
З нас вінки вони плетуть.
Королиця
Золотенька серединка
І біленькі пелюстки,
Всі малята нас впізнають,
Бо плетуть із нас вінки.
І як хочеться нарвати –
Швидше в поле, на лужок,
Бо ми рідко завітаємо
Так, непрохані, в садок.
V. Підсумок уроку
- Ось і закінчився наш урок. Я задоволена, що ми досягли його мети. Працювали зацікавлено, активно обговорювали і знайомились із дикорослими рослинами рідного краю.
1. Тестова робота
- Наведіть приклади дикорослих рослин нашого краю.
- Які з – поміж них можна вживати в їжу?
- Чи могла б людина існувати без дикорослих рослин? Яким є їх значення?
- На що схоже насіння калини ? (на серце)
2. Аутотренінг
- Тоді візьміть сердечка у свої долоньки. Заплющить очі. Подумайте про людей рідних вам, людей добрих і чуйних, щирих і щедрих. Подумайте про людей, які люблять вас. Ваші сердечка в цю хвилину сповнені любов’ю і ніжністю. Ви відчуваєте це тепло у своїх долоньках. Відчуваєте, яке тепло вони випромінюють? Розплющить очі! Нехай тепло і доброта ваших сердець не затримується у долоньках. Передайте їх іншим людям, знайомим і незнайомим (обміняйтеся сердечками). Разом з цим символічним сердечком ви віддаєте частину свого серця, його тепло.
Хай серце не має спокою,
Веде у незнані світи.
Ти серце віддай, і тобою
Пишатися будуть завжди.
3. Рефлексія.
Слайд «Продовж речення»
Учитель.
Знову дзвоник пролунав,
Час прощатися настав.
За роботу по заслузі
Щиро дякую вам, друзі!