Урок "ГРИБИ – ОРГАНІЗМИ"

Про матеріал
Розробка уроку з природознавства для учнів 3 класу зі схемами, прислів'ями, опорними словами до запитань.
Перегляд файлу

Грибиорганізми

Урок з природознавства, 3 клас

Любов ЩИРСЬКА,

Вчитель  - методист початкової школи  Гімназії міжнародних відносин №323 з поглибленим вивченням англійської мови Дарницького району м. Києва

Тип уроку: відкриття нового знання

Цілі уроку: формувати уявлення про гриби як царство живих організмів, формувати уявлення про ознаки грибів (різноманітність грибів у природі, будову, розмноження, класифікацію та значення грибів в природі і цінність їх для людей, охорону грибів.

пізнавальні: дати уявлення про різноманітність грибів та їх значення.

розвивальні:

- розвивати вміння виявляти ознаки грибів;

- розвивати вміння знаходити інформацію за підручником та додатковою інформацією, працювати за технологічною картою, вміння висловлювати судження, доводити твердження, обґрунтовувати, працювати в групі та самостійно;

- розвивати інтерес природи.

виховні:

  - виховувати інтерес до природи, обережність;

  - виховувати потребу точно висловлювати свої думки.

Обладнання і матеріали: проектор та екран, ПК, технологічні карти із завданнями для кожної групи, наочність, ілюстрацію, підручник Я і Україна, презентація до уроку, презентація з фізкультхвилинкою.

 

І. САМОВИЗНАЧЕННЯ ДО ДІЯЛЬНОСТІ.

1. Організація класу до уроку.

Продзвенів і стих дзвінок,

Починається урок.

Будьте активні і уважні всі,

Сядьте рівненько на місця свої.

2. Створення ситуації успіху.

- Дайте відповідь на запитання «Яким я хочу бачити себе на уроці?» одним словом. Відповідь повинна починатися з букви, яку отримали.

(У – уважні, С – старанні, П – працьовиті, І – інформовані, Х - хороші)

 - Яке слово вийшло? УСПІХ.     (картки з буквами учні прикріплюють на дошці).

 - Що необхідно аби досягти успіхів? (Вчитися)

- Тож бажаю вам успіхів у навчальній діяльності!

- А як же буде побудована наша робота на уроці?

 - Спочатку з’ясуємо, що нам вже відомо, виявимо, що ми ще не знаємо, потім спробуємо самостійно відкрити нове знання.

 

3. Синоптична хвилинка.

 - Як завжди розпочнемо урок з календаря спостережень за погодою та явищами природи. В цьому нам допоможе черговий синоптик.

 - Увага на екран.

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ФІКСАЦІЯ УСКЛАДНЕННЯ

   1. Бесіда

Для чого людина приручила диких тварин?

Яких свійських тварин ви знаєте? Хто є їхніми предками?

  2. Тест «Тварини»

1. Усі тварини розподіляються на:

а) комах, мурашок, метеликів;

б) комах, птахів, звірів, риб, плазунів;

в) звірів, ящірок, лисиць.

2. Основними ознаками птахів є:

а) пір’я, забарвлення;

б) вміння літати;

в) пір’я, дзьоб, крила.

3. Основними ознаками звірів є:

а) шерсть, народження і вигодовування малят молоком;

б) полювання на інших звірів;

в) чотири лапи.

4. Тварини розподіляються на групи:

а) дикі і свійські;

б) свої і чужі;

в) домашні і приручені

Почнемо відкриття нового із повторення необхідних знань.

1. - Які ознаки мають «Живі організми». (Всі живі організми народжуються, дихають, живляться, ростуть, розмножуються, вмирають).

- Назвіть царства живих організмів ,які ви уже вивчали.(Рослини, тварини).

- Пригадайте, за якими ознаками царство рослин відрізняється від тварин? (Рослини живляться можуть самі для себе створювати поживні речовини із сонячної енергії, не пересуваються).

 - Які відʼємні ознаки царства тварин? (Тварини живляться іншими живими організмами: рослинами або тваринами, можуть пересуваються).  

- Сьогодні на уроці ми обовʼязково познайомимося ще з одним царством живих організмів, а з іншими у процесі навчання.

2. - Відгадайте загадку і дізнаєтесь, з яким царством живих організмів будемо знайомитись.

Стоїть при дорозі на одній нозі,

капелюх має, та нікого не вітає.     (Гриб).

 

- То ж сформулюйте тему уроку у вигляді розповідного речення.    (Тема нашого уроку – Гриби-організми).

 

- Що ви знаєте про гриби? (Гриби ростуть у лісі, біля дерев та пеньків, є їстівні та отруйні гриби, гриби є їжею для деяких тварин, люди теж використовують гриби в їжу). (Фіксується на дошці у таблиці «Знаємо – дізнаємось - дізнались»)

 

 

 

3. Метод «Знаємо – дізнаємось - дізнались»

Що ми знаємо?

Про що дізнаємось?

Про що дізнались?

 - Ростуть у лісі, біля дерев.

 - Їжа для тварин та людей.

 - Бувають їстівними та отруйними.

 

 

 

4. - Щоб відкрити нові знання ми повинні зʼясувати, чого ми ще не знаємо і не вміємо?

- Хто може довести, що гриби – це не рослини і не тварини, а нове царство живих організмів?

 - Чому виникла проблема (ускладнення)? (Ми не можемо відповісти не це питання, бо ми ще не вивчали царство грибів, і не знаємо ознак організмів цього царства).

 - А що необхідно зробити аби знати?  (Дізнатись).

 

ІІІ. ВИЯВЛЕННЯ ПРИЧИН УСКЛАДНЕННЯ І ПОСТАНОВКА НАВЧАЛЬГОГО ЗАВДАННЯ.

 

- Вам мабуть кожному із вас доводилося збирати гриби. На перший погляд, здається, немає нічого особливого в печерицях, опеньках чи красенях. Проте гриби-істоти загадкові. Вони можуть з*являтися ніби з нічого за лічені години.

- Отже, поставте мету уроку. Про що ми повинні дізнатись сьогодні на уроці? (Дізнатись про гриби. Довести, що гриби – це третє царство живих організмів. Дізнатись про ознаки грибів).

 - А що для цього нам необхідно зробити? (Виконати завдання пробної дії)

 

ІV. ПОБУДОВА ПРОЕКТУ ПОДОЛАННЯ УСКЛАДНЕНЬ.

1. Робота в групах

- Будемо виконувати завдання, працюючи в групах. (Розбиття на групи за кольором смайлика, повідомлення завдання для кожної групи).

 

 

Що ми знаємо?

Про що дізнаємось?

Про що дізнались?

 

Ознаки грибів:

- Різноманітність грибів;

 - Будова грибів;

 - Розмноження грибів;

 - Класифікація грибів (групи);

 - Значення грибів в природі;

 

1 гр. «червоний смайлик» - різноманітність грибів.

 

  ТЕХНОЛОГІЧНА КАРТА

ГРУПА ЧЕРВОНОГО СМАЙЛИКА

 

Мета: Виявити та довести різноманітність грибів.

Твердження: гриби різноманітні за зовнішнім виглядом, цвіль та дріжджі це також гриби.

Обладнання: ілюстрації (шапинкових грибів, цвіль на шматочку хліба, дріжджі), муляж шапинкового гриба, зразок цвілі на шматочку хліба, дріжджі для випічки, практичне завдання малюнок 97. підручник «природознавство 3 клас».

 

Хід спостереження

1. Розгляньте ілюстрацію грибів.

2. Зʼясуйте зовнішній вигляд грибів (однакові чи різні)

3. На що схожий той чи інший гриб? (використовуючи муляж гриба, шматочок цвілого хліба, дріжджі для випікання).

4. Визначте ознаки різноманітності грибів (про що думаєш, коли дивишся на гриб)

5. Розгляньте малюнок 97.Порівняйте плодові тіла різних грибів. Зробіть висновок про різноманітність плодових тіл у грибів.

 

2 гр. «жовтий смайлик» - будова грибів

 

 ТЕХНОЛОГІЧНА КАРТА

ГРУПА ЖОВТОГО СМАЙЛИКА

 

Мета: Зʼясувати будову шапинкового гриба.

Твердження: шапинкові гриби мають плодове тіло (шапинка та ніжка) і грибницю.

Обладнання: ілюстрація будови шапинкового гриба, підручник      Природознавство», додаткова інформація.

 

Хід спостереження

1. Розгляньте ілюстрацію шапинкового гриба.

2. Зʼясуйте будову шапинкового гриба.

3. Виявіть, що таке грибниця і плодове тіло.

4. Позначте назви частин тіла гриба.

Слайд

 

            3 гр. «зелений смайлик» - розмноження грибів

 

  ТЕХНОЛОГІЧНА КАРТА

  ГРУПА ЗЕЛЕНОГО СМАЙЛИКА

 

Мета: Виявити способи розмноження грибів.

Твердження: шапинкові гриби розмножуються вегетативно і спорами.

Обладнання: ілюстрація способів розмноження шапинкових грибів, схема розмноження шапинкового гриба за допомогою спор, підручник «Природознавство», додаткова інформація.

 

Хід спостереження

1. Розгляньте ілюстрацію способів розмноження шапинкового гриба.

2. Виявіть, що означає вегетативне розмноження грибів і розмноження спорами.

3. Зʼясуйте та поясніть розмноження шапинкового гриба за допомогою спор.

4 гр. «синій смайлик» - класифікація грибів.

 

 ТЕХНОЛОГІЧНА КАРТА

ГРУПА СИНЬОГО СМАЙЛИКА

 

Мета: Дізнатись про значення гриби в природі.

Твердження: гриби – підвищують родючість грунту, живляться рештками відмерлих рослин і тварин, є кормом для деяких тварин, з грибів виробляють ліки, використовують як продукт харчування.

Обладнання: ілюстрація тварин, які живляться грибами, ілюстрації грибів, які викликають захворювання, підручник «Природознавство».

 

Хід спостереження

1. За допомогою матеріалу підручника С.122 дізнайтесь про значення грибів.

2. Гриби, які викликають. Захворювання в рослин тварин і людей.

3. Виявіть, для чого необхідні цвіль та дріжджі.

4. Зʼясуйте, як використовують гриби люди.

5.Розгляньте ілюстрацію грибів ,які викликають захворювання в рослин, тварин  і людей.

 

Фізкультхвилинка.

Дружно в ліс ми всі пішли,

Скільки тут грибів знайшли!

В кошики ми їх збирали,

Доки повними не стали.

Ще й побігали там трішки,

Натомили свої ніжки.

Поверталися бадьорі,

А про це вже знали в школі.

V. ПЕРВИННЕ ЗАКРІПЛЕННЯ У ЗОВНІШНЬОМУ МОВЛЕННІ.

1. Опитування експертів.

Презентація виконання завдання роботи в групі, що супроводжується СЛАЙДАМИ на екрані

ГРУПА ЧЕРВОНОГО СМАЙЛИКА

Експерт1.

Ми розглянули ілюстрації грибів і виявили, що гриби різні за своїм зовнішнім виглядом.

Гриб №1 (муляж) схожий на парасольку, має ніжку і шапочку. Коли дивишся на цей гриб його хочеться засмажити та з’їсти.

Експерт 2.

Ми виявили, що шкоринка старого засохлого хліба вкрита сіреньким пушком, який має тоненькі ниточки сірого кольору-це цвіль. За матеріалом підручниками ми довідались, що цвіль - це теж гриби.

Експерт 3.

Ми розглянули світлу пластичну речовину з різким запахом, яка схожа на пластилін.

З цієї речовини хочеться щось зліпити. Із підручника ми дізнались що це дріжджі, а дріжджі це також гриби.

Експерт 4.

Ми виявили, що гриби відрізняються за своїм зовнішнім виглядом. Тому за своєю різноманітністю гриби поділяються на 3 види: Шапинкові (або шапкові),цвіль і дріжджі.

  ГРУПА ЖОВТОГО СМАЙЛИКА

Експерт1.

Ми розглянули ілюстрацію шапинкового гриба. За допомогою матеріалу підручника та додаткової інформації виявили, що шапинковий гриб складається із шапинки ,ніжки і грибниці.

 

Експерт 2.

Сам гриб - це грибниця ,що складається із тоненьких розгалужених білих ниточок, які знаходяться в ґрунті. А те , що ми звикли називати, грибом, насправді – це плодове тіло, що складається з ніжки і шапинки, (виростає дуже швидко і живе 10 днів)

  ГРУПА ЗЕЛЕНОГО СМАЙЛИКА

Експерт1.

За допомогою матеріалу підручника, ілюстрації та схема способів розмноження ми виявили, що гриби розмножуються спорами і вегетативно.

Експерт 2.

Шапинкові гриби можуть розмножуватися вегетативно, тобто частинами грибниці. Більшість грибів розмножуються спорами, які знаходяться під шапкою.

Експерт 3.

Коли спори дозрівають, вони за допомогою вітру потрапляють у ґрунт. Після дощику, коли сонце прогріє землю, спори утворюють грибницю, з якої з*являються нові гриби.

  ГРУПА СИНЬОГО СМАЙЛИКА

Експерти 1.

За допомогою матеріалу підручника ми дізнались, що більшість грибів є санітарами довкілля. Вони живляться рештками відмерлих рослин і тварин, перетворюючи їх на поживні речовини. Отже, гриби підвищують родючість ґрунту.

 

           Експерт 2.

Ми виявили, що гриби є кормом для деяких диких тварин. Грибами живляться: білки, сороки, лосі, їжаки, миші, дикі кабани та деякі комахи.

          Експерт 3.

Ми дізналися, що є гриби карлики, які нас лікують. Із цвільових грибів виробляють ліки (пеніцилін).

         Експерт 4.

Люди використовують гриби як продукт харчування. З їстивних грибів готують смачні страви (суп з грибами, гриби смажать та маринують.)

Експерт 5.

Чимало грибів живуть на інших організмах, Тому їх називають грибами – паразитами. На пшениці житі ,смородині паразитують іржасті гриби. Паразитичними грибами є гриби - трутовики. Вони бувають на стовбурах дерев. Поширеними грибковими  захворювання людини є деякі хвороби шкіри і нігтів.

 

.ВВЕДЕННЯ У СИСТЕМУ ЗНАНЬ І ПОВТОРЕННЯ

1. Вікторина

- Як називається та частина у гриба, яка знаходиться на поверхні ґрунту? (Плодове тіло)

- Як називається та частина у гриба, яка знаходиться в ґрунті? (Грибниця)

- А плодове тіло у шапинкового гриба що має? (Шапинку і ніжку)

- Як називається гриб, який має трубочки на шапинці? (Трубчастий)

- Як називається гриб, який має пластинки на шапинці? (Пластинчатий)

2. Тестування

1. Чи можна сказати, що гриби — це рослини?

Так.

Ні.

2. Чим відрізняються дерева і гриби?

Вони не відрізняються.

4. Про що ви дізналися в рубриці «Для допитливих»?

Висновки

- У природі існує цілий світ грибів.

- Гриби — це окрема група організмів.

 - Яке нове царство живих організмів повинно в нас зʼявитись? (царство гриби)

 - Які ознаки доводять, що гриби це ще одне царство живих організмів? (Гриби, як і рослини розмножуються спорами, але вони не створюють самі для себе поживних речовин; гриби, як і деякі тварини живляться рештками відмерлих рослин і тварин, але вони не переміщуються, тому гриби – це нове царство живих організмів). 

 

VІІ. Повідомлення Д/З

 - Вдома опрацюєте матеріал підручника С.121-123

 

VІІІ. РЕФЛЕКСІЯ ДІЯЛЬНОСТІ.

1. Незакінчене речення.

 - Закінчить моє речення.     

- Сьогодні на уроці я дізнався про … (ще одне царство живих організмів – гриби; дізнався, що гриби різноманітні в природі; мають певну будову; про значення грибів).

Що ми знаємо?

Про що дізнаємось?

Про що дізнались?

 

 

(Ознаки грибів:

1) Різноманітність: шапинкові (або шапкові), цвіль, дріжджі.

2) Будова: шапинка, ніжка, грибниця.

3) Розмножуються вегетативно та спорами.

4) Значення грибів: санітари довкілля, корм для тварин, продукт харчування, ліки.)

 

2. Оцінювання учнів.

 - Мені сподобалось, як сьогодні на уроці працювали …

- Чи можна стверджувати, що ми з вам піднялись ще на одну сходинку успіхів у навчання, вивчаючи гриби?

 - Працюючи дружньо нам буде все по плечу, і ми з вами досягнемо успіхів будь в чому.

 

3. Домашнє завдання.

Прочитати текст «Гриби - організми», відповідати на запитання.

 

Дякую всім за цей урок.

 

 

docx
Додано
14 грудня 2020
Переглядів
717
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку