Мета. - виховання любові до рідної мови, скарбів поетичного слова, України. - вшанування пам’яті видатного художника слова, патріота України - Т.Г.Шевченка. - формування культури мовлення через красу й багатство рідної мови. - розкрити глибину поезії Кобзаря.
Прізвище, ім’я, по батькові автора: Балан Мар’яна Іллівна
Посада: учитель української мови та літератури
Місце роботи: Нижньопетровецький ліцей №1
Сценарій позакласного виховного заходу:
«Величне слово Кобзаря»
Мета.
- виховання любові до рідної мови, скарбів поетичного слова, України.
- вшанування пам’яті видатного художника слова, патріота України - Т.Г.Шевченка.
- формування культури мовлення через красу й багатство рідної мови.
- розкрити глибину поезії Кобзаря;
Обладнання.
Мультимедійний пристрій; ілюстрації картин Тараса Шевченка; виставка творів поета.
Оформлення.
Оформлення сцени: портрет Т.Г.Шевченка, прикрашений рушником, виставка творів поета, вислови, ілюстрації. На почесному місці – «Кобзар», квіти, свічка. За столом сидять ведучі. На сцені стоять всі учасники свята, одягнені в українські костюми.
1-й учень:
Ось весна вже зовсім близько!
З гір біжить, шумить потік.
Нам в гаю дає берізка
Життєдайний свіжий сік.
А сама берізка біла
Березневі бачить сни.
2-й учень:
Якщо сніг вже скрізь розтанув
І травичка зеленіє,
Ще й пташок співає зграя,
Що це, діти, означає?
Це до нас прийшла...
Учні: Весна!
Учні:
1. Весна - це тепло, блакитне небо, яскраве сонечко.
2. Весна - це перші квіти, зелена травичка, зелені листочки на кущах і деревах.
3. Весна - це теплий дощик, веселі пісні пташок. Це перший грім і пер-ша громовиця.
4. Весна - це мамине свято, це день народження Тараса Шевченка, це Великдень.
5. І навесні завжди радісний настрій!
(Відеоматеріал: «Поет народжений в Україні»)
Ведуча:
Тарас Шевченко… Такий великий, що бути більшим не можна. Як Україна. Як світ. Ріс безрідним сиротою, а став найріднішим усім нам з покоління і в покоління. Був кріпаком, а заговорив і показав шлях до свободи. Жив в імперії сваволі, насильства й наруги, де на всіх язиках все мовчить, а кликав порвати кайдани і йти просто, щоб не було за собою і зерна неправди. Мордувався в тюрмі народів і був свідком зречення материнської мови, культури й історії, а залишався вірним ідеалам волі й братерства, горів очисним вогнем сумління і вражав своїм запитанням, як полум’ям сорому: хто ж ми, чиїх батьків, ким і за що закуті… Він безсмертний, як саме життя, тому став нашою долею і заповітом. І на сторожі правди, любові і честі стоїть його слово.
(Звучить мелодія пісні «Реве та стогне Дніпр широкий»).
Щовесни, коли тануть сніги
І на рясті просяє веселка,
Повні сил і живої снаги,
Ми вшановуєм пам'ять Шевченка!
Учениця:
Ти, Тарасе, сьогодні
Нас зібрав докупи.
І зійшлися у цій залі
Шевченка онуки.
Учениця: Хліб і сіль тобі, Тарасе,
Сьогодні підносимо…
(Виносимо хліб-сіль, кладемо біля портрету)
Вшанувати цю гостинність
Оплесками просимо.
Учениця: Ти зорею сіяєш у прийдешнім віку,
Сходиш хлібом духовним на яр-рушнику.
У розкриллі земних і заобрійних трас
Височієш над світом, великий Тарас.
Учениця: Твій голос – повнить пшеничний колос,
Бо те, за що ми жили й боролись,
Твій сон щасливий, зоря твоя,
Велика, вольна, нова сім’я…
Ведучий:
Він так любив Україну все життя, він линув до неї душею. Їй віддав себе, їй присвячував твори, задля неї пішов у безсмертя.
Ведуча:
А почалось все з того, що 9 березня 1814 року у старій-престарій метричній книзі з’явився запис: «У жителя села Моринці Григорія Шевченка і дружини його Катерини народився син Тарас».
Неначе праведних дітей,
Господь, любя отих людей,
Послав на землю їм пророка;
Свою любов благовістить!
Святую правду возвістить!
Неначе наш Дніпро широкий,
Слова його лились, текли
І в серце падали глибоко!
Огнем невидимим пекли
Замерзлі душі.
«Пророк».
Ведучий:
Життя нашого поета дивне. Слухаючи про нього, можна подумати,
що це легенда. Воно почалося з любові матері та батька і радісного,
незважаючи на кріпацький стан, дитинства.
Учень. Рано вмерла його мати,
Лишивсь сиротою,
Не міг раду собі дати
З горем і журбою.
Учень. Були у Шевченка
Брати й сестри рідні.
Всі кріпаки, всі сироти,
Усі дуже бідні.
Учень. Були сестричка Маруся,
Яринка та братик Микита.
Малим його забавляла
Найстарша Катерина.
Ведучий:
Шевченкове свято - то кришталево чисте свічадо. 198 років минуло від того дня, коли українка-кріпачка дала світові генія, але він не віддаляється, а наближається. Тож слухаймо Шевченкове слово!
(Виконується пісня "Думи мої, думи мої.")
Ведуча:
У дитинстві Тараса було багато людей світлих, добрих, багатих на
добро і тепло. І серед них чи не найдорожчі – дід Іван та Оксана
Коваленко. До цієї дівчини він відчував ніжну приязнь, Оксана й
Тарас ще маленькими дітьми вкупі гралися, а потім одне одного й
покохали.
Інсценізація уривка з твору «Тарасові шляхи» О.Іваненко.
Тарас. Мені тринадцятий минало,
Я пас ягнята за селом.
Чи то так сонечко сіяло,
Чи так мені чого було?
Мені так любо, любо стало,
Неначе в Бога…
(Тарас сідає на край імпровізованої сцени.)
Як прийде Оксана, скажу: «Ти моя зіронька».
(З’являється дівчинка у вишитій сорочці, боса, на голові стрічка.)
Тарас(радіє). Ось іди, Оксаночко, сюди, щось тобі скажу.
Оксана. Ну, що?
Тарас. Та йди ближче.
Оксана. Та я й звідси почую.
Тарас. Знаєш, я кидаю дяка і йду в Лисянку.
Оксана. А чого? Не помирили?
Тарас. Ні, не те: буду там учитися на маляра.
Оксана. О? Так уже годі на кобзаря – підеш на маляра?
Тарас. Років за два буду маляром!
Оксана. А що це таке – маляр?
Тарас. Як що? Що схотів, те й намалював. Схотів – дерево, схотів – ха-
ту, а схотів – козака.
Оксана. Ти бач! Он воно що!
Тарас. Зароблю грошей – поставлю хату з віконницями. Віконниці роз-
малюю лілеями або барвінками, а на дверях… Ех! Козака зма-
люю на стіні! (Пауза.) Тебе змалюю та й дивитимусь на тебе.
Оксана. (підходить ближче, сідає). Таке вигадуєш! (Підсовується.) Бідний
ти, Тарасе, у тебе й сорочка не біла.
Тарас. А ти знаєш оту пісню «Ой зійди, зійди, зіронько моя вечірняя»?
Оксана. (тихенько). Ну, то й що?
Тарас. Зіронька – то це ти!
Оксана. Як це? Прирівняв! Чим же я до неї подібна?
Тарас. Гарна ти! Немає кращої за тебе. Ти у вінку – найкраща за всіх
панянок у світі. А я тобі ще й чобітки справлю із срібними під-
ківками.
Оксана. Срібними…
Тарас. І золотими дзвіночками в закаблуках.
Оксана. Ще ні в кого таких не було.
Тарас. А в тебе будуть.
Оксана. За що ж справимо?
Тарас. Одіб’ємось од злиднів. Тоді й усе буде. І по дзвіночках угадаю-
ти йдеш.
Оксана. Я без тебе – нікуди.
Тарас. А як до пана покличуть?
Оксана. Не піду, хоч убий, не піду.
Тарас. І я не віддам тебе нікому.
Оксана. А коли що – рішу сокирою.
Тарас. А я втечу до тебе звідки завгодно.
Оксана. А як закують? Не діждуся – мій вінок до тебе припливе.
Тарас. Оксано, не кажи цього. Може, й річки туди не буде.
Оксана. Докотиться через гори, долини, байраки.
(Під мелодію пісні учениця декламує поезію «Зацвіла в долині червона калина»).
Ведучий:
Чарівна українська природа! Широкі і безмежні лани, степові дороги, що ген повилися від села до села, тихий гай, садок вишневий коло хати. Український вечір.
(Під мелодію пісні учень декламує поезію «Садок вишневий коло хати»)
Ведуча:
Все цікавило малого Тараса: чому і як ростуть дерева, звідки птахи прилітають, куди сонце ховається ввечері. Обходив він малими босими ніжками навколишні стежки і дороги, яри і степи.
(Декламування поезії «По діброві вітер виє»).
Ведучий:
Хлопчик йшов шукати тих стовпів, що підпирають небо. Не дійшов, бо сонечко сховалось за обрій. Бо втомленого його посадили на воза чумаки і привезли до рідної домівки. І, мабуть, ще тоді впала у серце Тарасове зірка, що запалила його любов’ю до поневоленого люду, до України.
Ведуча:
І там далеко-далеко Тарас мріяв про своє пристановище, про хатинку на Україні… А ще, молився на чужині, в незамкненій своїй тюрмі, зорі Вкраїнській.
(Декламування поезії «Зоре моя вечірняя»)
Ведучий:
Крутою, тернистою була його життєва дорога. Із 47 років життя лише 12 років на волі. До болю мало. Національний геній і в той же час земна людина, в серці якої жила любов до рідного народу.
Учениця 1.
Ти, як небо, став широкоплечо,
Над літами, що упали в грузь:
Віку двадцять першого предтечо,
Я до тебе одного молюсь.
Ці слова написав Дмитро Павличко, але під ними могли б поставити своє прізвище багато митців.
Учень 1.
З далекої Буковини до Чернечої гори долинають слова Юрія Федьковича:
Спом’янімо ж, пани-браття,
Святого ми нині
Не вмерлого, а живого, -
Бо слово не гине.
Учениця 2.
Леся Українка у своїх поетичних рядках наголошувала на вірності поета батьківській землі і поневоленому люду:
Він перший за свою любов
Тяжкі дістав кайдани,
Але до скону їй служив
Без зради, без омани.
Усе знесла й перемогла
Його любові сила,
Того великого вогню
І смерть не погасила.
(Всі учасники виходять на сцену під звуки пісні «Реве та стогне Дніпр широкий)
Народні прислів’я, приказки та частівки про Т. Шевченка:
(Четверо з учасників свята виходять під сумну мелодію пісні – з рушниками).
1 учень
Гей, у нашім краї,
Де степи і гори,
Серце Кобзареве
Із людьми говорить.
Пісня соколина
Горда лине в маси,
В рідній Україні
Славимо Тараса.
2 учень
На Дніпрі й Карпатах
Чути величаву
Думу ту крилату,
Що Тараса славить.
Чуєш нас, Тарасе,
Ми – твої онуки,
За твоїм наказом
Волю взяли в руки.
3 учень
Гей на Україні
Сонечко ласкаве.
Ми під небом синім
Всі поета славим.
Працею вшануєм,
Піснею прикрасим.
Рідний дім будуєм
З іменем Тараса.
4 учень
Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття.
І голос твій нам душі окриля.
Встає в новій красі, забувши лихоліття,
Твоя, Тарасе, звільнена земля.
У росяні вінки заплетені суцвіття
До ніг тобі, титане, кладемо.
Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,
Тебе своїм сучасником звемо.
Учениця:
Я, маленька українка,
Вісім років маю.
Про Тараса Шевченка
Вже багато знаю.
Він - дитя з-під стріхи,
Він — в подертій свиті,
Він здобув нам славу,
Як ніхто на світі.
А та наша слава
Не вмре, не загине.
Наш Тарас Шевченко –
Сонце України.
(Дорослі і діти виконують "Заповіт").
1