Розробка позакласного заходу для учнів 8-11 класу у вигляді вікторини, що складається з 5 етапів. У архіві знаходяться сценарій заходу, матеріали для кожного з 5 етапів вікторини, протокол результатів для суддів, грамоти для команд-учасниць.
«Фізична вікторина»
Обладнання: мультимедійний проектор, екран, ноутбук, картки з завданнями для команд, грамоти.
Вітаю усіх, хто сьогодні завітав до нас на гру “Фізична вікторина”. Як на мою думку, то ви не пошкодуєте, тому що у вас буде нагода познайомитися з фізикою як з цікавою наукою, її широким застосуванням. Сьогодні ви отримаєте багато цікавої інформації. І основне, ради чого ми тут зібралися – позмагатися в кмітливості та обізнаності.
Перед тим, як почати змагатися, я назву склад журі, яке буде оцінювати правильні та найдокладніші відповіді учасників:
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Також я прошу привітати учасників гри:
Команду 8-го класу ________________________________________________________________
Команду 9-го класу ________________________________________________________________
Команду 10-го класу ________________________________________________________________
Команду 11-го класу ________________________________________________________________
Девізом нашої роботи пропоную взяти слова американського політика Теодора Рузвельта:
«Зробіть усе, що можете, застосувавши те, що знаєте, знаходячись там, де ви є».
Отож, починаємо.
Вам потрібно дати відповіді на питання з шкільного курсу фізики.
Ви отримуєте картки з питаннями, в них же й записуєте відповіді. Не забудьте вказати на картці назву команди.
Доводжу до відома учасників та суддів, що кожна правильна відповідь у нашій грі оцінюється одним балом.
А поки команди працюють, ми подивимося деякі досліди з фізики.
Час на відповіді вийшов, то ж здайте картки.
Поки журі підраховує бали, ми переходимо до другого етапу гри.
Наука фізика пройшла довгий і важкий шлях розвитку – від єгипетських і вавілонських пам’ятників до атомних електростанцій, лазерів і космічних польотів . Людство прошло й проходить довгий і тернистий шлях від незнання до знань. Жага до знань, цікавість притаманні природі людини. Але якби не було вчених-фізиків, дякуючи діянням яких ми можемо багато чого в нашому світі пояснити, представити, описати, то не було б і науки. Будь яка наука являється сумою знань, досягнутих багатьма людьми минулих поколінь і сучасниками: це результат колективної праці. Для подальшого розвитку науки й техніки, для розуміння розмірів і суті сучасних змін важливо озирнутися на минуле науки.
Вам потрібно на цьому етапі гри за підказками вгадати ім’я вченого.
Ви отримуєте картки з підказками, в них же й записуєте відповіді. Не забудьте вказати на картці назву команди.
А поки команди працюють, ми подивимося фрагмент мультфільму про визначного вченого Архімеда. (Коля, Оля и Архимед)
Час на відповіді вийшов, то ж здайте картки.
Зараз пропоную вам послухати правильні відповіді на питання першого туру.
А ми надаємо слово журі для оголошення підсумків першого етапу гри.
І так, журі перевіряє відповіді учасників другого етапу гри, а ми розпочинаємо третій.
Сучасний науково-технічний прогрес органічно пов’язаний з фізикою. Теорії й методики фізики великою мірою використовують в астрономії, хімії, біології, та інших природничих науках. Теорія відносності і квантова механіка пояснили ряд явищ у Всесвіті. Метод мічених атомів застосовують для вивчення хімічних реакцій. Молекулярна і атомна фізика входять до різних галузей біологічної науки. Досягнення фізики широко застосовується у ядерній енергетиці, ракетній і напівпровідниковій, обчислювальній і контрольно-вимірювальній техніці, автоматиці і телемеханіці. Третій етап гри присвячений умінню застосувати знання з фізики на практиці.
Ви отримуєте картки з питаннями, в них же й записуєте відповіді. Не забудьте вказати на картці назву команди.
А поки команди працюють, ми подивимося деякі досліди з фізики.
Час на відповіді вийшов, то ж здайте картки.
Зараз пропоную вам послухати правильні відповіді на питання другого туру.
А ми надаємо слово журі для оголошення підсумків третього етапу гри.
Переходимо до четвертого етапу гри.
Нещодавно люди навіть мріяти не могли про ті блага, що мають сьогодні. Наприклад, ще у 18 столітті освітлення будинків здійснювалося за допомогою свічок, скіп і газових пальників, листи йшли до адресатів тижнями. Зараз же завдяки Інтернету й радіозв'язку можна протягом декількох секунд зв'язатися зі своїм адресатом на будь-якому континенті. Сьогодні наука, у тому числі фізика,— реальна основа розвитку суспільства й створення нового рівня добробуту людства. Досить згадати численні електроприлади, аудіо- та відеотехніку, автомобілі, комп'ютери тощо. А ще — новітні технології одержування енергії, створення матеріалів із заданими властивостями, досягнення радіотехніки, авіації, космонавтики, мореплавства.
Сучасні економісти цілком слушно вважають, що головне багатство країни — це знання, якими володіє її населення, в тому числі й знання фізики.
Вам належить розгадати кросворд, що стосується питань основ фізики.
Ви отримуєте картки з кросвордом, де й записуєте відповіді. Не забудьте вказати на зворотному боці кросворду назву команди
А поки команди працюють, ми подивимося деякі досліди з фізики.
Час на відповіді вийшов, то ж здайте картки.
Зараз пропоную вам послухати правильні відповіді на питання третього туру.
А ми надаємо слово журі для оголошення підсумків четвертого етапу гри.
Переходимо до п’ятого етапу гри.
Зараз на екрані будуть з’являтися фото вчених. Ви повинні написати ім’я вченого та вказати, який внесок він зробив у розвиток фізики.
Ви отримуєте картки , в яких будете записувати відповіді. Не забудьте вказати на картці назву команди.
Час на відповіді вийшов, то ж здайте картки.
А поки журі працює, ми подивимося фрагмент мультфільму, з якого дізнаєтесь про те, як можна застосувати в різних ситуаціях знання з фізики. (Ивашка из дворца пионеров)
Зараз пропоную вам послухати правильні відповіді на питання четвертого і п’ятого турів гри.
Надаємо слово журі для оголошення підсумків четвертого і п’ятого турів, та загального підсумку вікторини.
(Нагородження команд).
Отже, гра закінчилася. І на останок хочеться сказати:
Фізика – це ємність слова!
Фізика для нас – не просто звук!
Фізика – опора і основа
Всіх без виключення наук.
1
Етап конкурсу: «Питання знавцям фізики»
Команда _________________________________________________
Питання туриста |
|
Чим пояснити, що під час руху по багнюці (або по болоту ) важко витягувати з багнюки ноги?
|
|
Чому взимку туристи не повинні залишати на вулиці воду в скляній пляшці? |
|
Чи можливо за допомогою льоду розвести багаття?
|
|
Питання домогосподарки |
|
Чому мариновані фрукти та овочі, що знаходяться у закритій банці, здаються більшими, ніж є насправді?
|
|
Чому подушка м’яка ?
|
|
Чому у праски нижня частина, що називається «підошвою», зроблена масивною та металевою? |
|
Питання космонавта |
|
Чи можна для міжпланетних польотів використовувати двигун внутрішнього згорання? |
|
Чи зможе космонавт космічному кораблі перелити воду із однієї посудини в іншу звичайним способом? |
|
Чи зможуть два космонавти, які вийшли у відкритий космос, переговорюватися між собою звичайним способом?
|
|
По горизонталі: 2. Звук з частотою, меншою 16 Гц;
По вертикалі: 1. Фізична величина, що дорівнює добутку сили на шлях;
|
По горизонталі: 2. Звук з частотою, меншою 16 Гц;
По вертикалі: 1. Фізична величина, що дорівнює добутку сили на шлях;
|
По горизонталі: 2. Звук з частотою, меншою 16 Гц;
По вертикалі: 1. Фізична величина, що дорівнює добутку сили на шлях;
|
По горизонталі: 2. Звук з частотою, меншою 16 Гц;
По вертикалі: 1. Фізична величина, що дорівнює добутку сили на шлях;
|
|
|
|
|
|
|
|
1р |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
о |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
б |
|
4с |
т |
6а |
т |
о |
р |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
о |
|
|
|
р |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
т |
|
7п |
|
х |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5г |
а |
г |
а |
р |
і |
н |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
с |
|
м |
|
|
|
|
|
|
2і |
н |
ф |
р |
а |
з |
в |
у |
к |
|
е |
|
|
10к |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
а |
|
9д |
ж |
о |
у |
л |
ь |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
л |
|
|
|
|
л |
|
|
3п |
о |
т |
у |
ж |
8н |
і |
с |
т |
ь |
|
|
|
|
о |
|
|
|
|
|
|
|
ь |
|
|
|
|
|
|
|
|
н |
|
|
|
|
|
|
|
ю |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
т |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
о |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
н |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
По горизонталі: 2. Звук з частотою, меншою 16 Гц;
3. Величина,що вимірюється у Ватах; 4. Нерухома частина електричного генератора; 5. Прізвище людини, що першою полетіла у космос; 9. Одиниця вимірювання енергії в системі СІ.
По вертикалі: 1. Фізична величина, що дорівнює добутку сили на шлях; 6. Давньогрецький вчений, відкрив закон важеля;
7. Французький фізик та одиниця вимірювання тиску; 8. Одиниця вимірювання сили в системі СІ; 10. Одиниця вимірювання електричного заряду або ювелірна прикраса.
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
По горизонталі: 2. Звук з частотою, меншою 16 Гц;
3. Величина,що вимірюється у Ватах; 4. Нерухома частина електричного генератора; 5. Прізвище першої людини, що першою полетіла у космос; 9. Одиниця вимірювання енергії в системі СІ.
По вертикалі: 1. Фізична величина, що дорівнює добутку сили на шлях; 6. Давньогрецький вчений, відкрив закон важеля;
7. Французький фізик та одиниця вимірювання тиску; 8. Одиниця вимірювання сили в системі СІ; 10. Одиниця вимірювання електричного заряду або ювелірна прикраса.
Етап конкурсу: «Люди науки»
Команда _______________________________________________________
Відомості про науковця |
Ім’я науковця |
На його пам’ятнику було написано “Збільшив владу людини над природою”, так як він був творцем першої універсальної парової машини. |
|
По професії пивовар, він був прекрасним експериментатором, досліджував закони виділення теплоти електричним струмом, зробив великий внесок у кінетичну теорію газів. |
|
Кому належать слова: «Тепер я знаю, який вигляд має атом»?
|
|
Він був лицарем Почесного легіону, отримав звання сенатора і графа. Наполеон не втрачав нагоди відвідати засідання Французької академії наук, де він виступав. Він винайшов електричну батарею, яку назвали «короною сосудів» |
|
Роздумуючи про процеси, що відбуваються у людському організмі (в залежності від температурних умов, в яких знаходиться людина), і енергії, що виділяється в ньому при “згоранні” їжі, цей вчений відкрив один із самих фундаментальних законів фізики - закон збереження і перетворення енергії. |
|
Він відкрив один із найважливіших законів электрики в 1785 році, використавши для цього крутильні терези. Прийом, використаний ним, зайвий раз доказує, що винахідливість людського розуму не має границь. |
|
Етап конкурсу: «Люди науки»
Команда _______________________________________________________
Відомості про науковця |
Ім’я науковця |
На його пам’ятнику було написано “Збільшив владу людини над природою”, так як він був творцем першої універсальної парової машини. |
|
По професії пивовар, він був прекрасним експериментатором, досліджував закони виділення теплоти електричним струмом, зробив великий внесок у кінетичну теорію газів. |
|
Кому належать слова: «Тепер я знаю, який вигляд має атом»?
|
|
Він був лицарем Почесного легіону, отримав звання сенатора і графа. Наполеон не втрачав нагоди відвідати засідання Французької академії наук, де він виступав. Він винайшов електричну батарею, яку назвали «короною сосудів» |
|
Роздумуючи про процеси, що відбуваються у людському організмі (в залежності від температурних умов, в яких знаходиться людина), і енергії, що виділяється в ньому при “згоранні” їжі, цей вчений відкрив один із самих фундаментальних законів фізики - закон збереження і перетворення енергії. |
|
Він відкрив один із найважливіших законів электрики в 1785 році, використавши для цього крутильні терези. Прийом, використаний ним, зайвий раз доказує, що винахідливість людського розуму не має границь. |
|
Етап конкурсу: «Розминка»
Команда ________________________________________________
Питання |
відповідь |
Густина чистої води |
|
Прізвище вченого, який кидав ядра з Пізанської вежі |
|
Енергія, яку має тіло, що рухається |
|
Сила, з якою тіла діють на опору |
|
Він винайшов радіо в Росії |
|
Фізична величина, яка показує масу в одиниці об’єму |
|
Час одного оберту по колу |
|
Найменша частинка речовини |
|
Він першим виміряв атмосферний тиск |
|
Одна тисячна кубічного метра |
|
Явище, при якому речовини самі собою перемішуються |
|
Явище збереження швидкості тілом |
|
Звук з частотою більшою 20000 Гц |
|
Довжина траєкторії |
|
Лінія, вздовж якої рухається тіло |
|
Етап конкурсу «Розминка»
Команда ________________________________________________
Питання |
відповідь |
Густина чистої води |
|
Прізвище вченого, який кидав ядра з Пізанської вежі |
|
Енергія, яку має тіло, що рухається |
|
Сила, з якою тіла діють на опору |
|
Він винайшов радіо в Росії |
|
Фізична величина, яка показує масу в одиниці об’єму |
|
Час одного оберту по колу |
|
Найменша частинка речовини |
|
Він першим виміряв атмосферний тиск |
|
Одна тисячна кубічного метра |
|
Явище, при якому речовини самі собою перемішуються |
|
Явище збереження швидкості тілом |
|
Звук з частотою більшою 20000 Гц |
|
Довжина траєкторії |
|
Лінія, вздовж якої рухається тіло |
|
Етап конкурсу: «Упізнай вченого»
Команда _________________________________________________
Номер фото |
Відомості про вченого |
1
|
|
2
|
|
3
|
|
4
|
|
5
|
|
6
|
|
7
|
|
Етап конкурсу: «Упізнай вченого»
Команда _________________________________________________
Номер фото |
Відомості про вченого |
1
|
|
2
|
|
3
|
|
4
|
|
5
|
|
6
|
|
7
|
|