Інтелектуальна гра «Що? Де? Коли?»
(різновікова категорія: здобувачі знань 9-11 класів)
Мета: поглибити знання здобувачів знань із природничих дисциплін, розширювати їх кругозір; розвивати пам’ять, вміння швидко здійснювати аналіз, логічно мислити, працювати в команді; виховувати повагу до знань, почуття взаємоповаги, товариськості, формувати розуміння того, що лише освічена, всебічно розвинена особистість може досягти успіху в сучасному світі.
Форма проведення: інтелектуальний конкурс
Місце проведення: навчальний кабінет
Тривалість заходу:_____ хвилин.
Обладнання: стільці для учасників, стіл, ноутбук, екран, засоби проектування, секундомір, аркуші паперу, ручки, конверти із запитаннями, скринька, реквізити для чорної скриньки.
Хід заходу
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
Ведучий. Доброго дня, шановні пані та панове! Запрошуємо вас на змагання справжніх інтелектуалів – гру «Що? Де? Коли?». Мабуть, усі ви погодитеся, що знати все – неможливо. Але без ерудиції, вміння логічно мислити, практично використовувати власні знання, шукати і знаходити необхідну інформацію в сучасному світі не обійтися.
Тож сьогодні ми перевіримо, чи зможуть наші знавці впоратися з питаннями, які для них підготували викладачі.
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Зустрічайте учасників команди ________ ( Учасники виходять по черзі під музику з телеверсї гри «Що? Де? Коли? (01.)):
1. Сулима Максим – 9-А клас
2. Ферко Роман – 9-Б клас
3. Захарченко Аліна – 10-Б клас
4. Кравченко Олексій – 10-Б клас
5. Федорак Максим – 10-Б клас
Та капітан команди Калька Наталя – 11-Б клас.
Сьогодні на нашому засіданні клубу присутні гості Семеліт Олена Володимирівна, директор Нововоронцовської ЗОШ І-ІІІ ступенів №1
Та представник благодійного фонду Ігоря Колихаєва – Галінська Оксана Романівна, яка буде захисником інтересів знавців, а по завершенню гри обере кращого гравця.
Коротко нагадаємо правила гри. Перед вами 13 секторів з запитаннями. Ви відповідатимете на те питання, який номер видасть випадковий генератор чисел (https://generator-online.com/numbers/). Час на обговорення – 1 хвилина. Після її завершення, капітан називає гравця, який озвучить відповідь. Якщо вона буде правильною, 1 бал нараховується знавцям, коли ж ні – то їх суперникам. Сектор «Бліц» вимагає за хвилину дати відповідь на 3 запитання (по 20 с на кожне).
Гра триває доти, поки одна з команд не набере 6 очок. Бажаємо команді знавців успіху, а глядачів попросимо уважно слідкувати за ходом гри і після її завершення назвати кращого знавця, якому ми вручимо спеціальний приз!
Нагадую правила клубу для гостей і вболівальників:
1. Мобільні телефони повинні бути вимкнені.
2. Підказувати учасникам варіанти відповідей категорично забороняється. У разі порушення цього правила особа повинна буде покинути зал, а питання буде знято.
3. Під час обмірковування питання в залі повинна бути повна тиша, порушники цього правила змушені залишити залу.
4. Нагадую перед відповіддю на питання капітан повинен назвати ім’я учасника, який буде давати відповідь.
Зразки запитань (Ведучий зачитує те питання, із номером якого вказав випадковий генератор чисел)
1. Увага! Чорна скриня.
Відомо, що в житті українців, білорусів велику роль відіграє картопля, у Франції - виноград, в країнах південної Європи - олива. А який плід, який зараз знаходиться в чорній скриньці, якщо вірити легендам, тричі впливав на долі людства і в яких ситуаціях?
(Яблуко з дерева пізнання, яблуко розбрату і яблуко, підказати Ньютону закон всесвітнього тяжіння.)
2. 19 липня 1912 року великий російський фізіолог І.П. Павлов мав отримати почесне звання доктора Кембриджського університету. Коли він йшов отримувати диплом, то з подивом побачив, що стояли на хорах англійські студенти спустили йому на мотузочці якийсь предмет. Це виявився подарунок. Пізніше Павлов дізнався, що тридцять років тому приблизно так само студенти вітали Чарльза Дарвіна. Що подарували англійці Павлову, а що - Дарвіну? (Павлов отримав іграшкову собачку, а Дарвін - мавпочку.)
3. Проти вас грає вчитель географії Молоткова Євгенія Степанівна. Замість очікуваного золота в цій країні були знайдені значні запаси срібла, що і відбилося в назві цієї країни. Яка країна стала розчаруванням для золотошукачів? (Аргентина. Від латинського argentum - срібло.)
4. Прослухайте фрагмент пісні: (звучить фрагмент)
Это было прошлым летом
В середине января
В тридесятом королевстве,
Там, где нет в помине короля …
Назвіть хоча б три держави, які відповідають названим умовам. (Цим умовам цілком відповідають держави Південної півкулі, що входять до Співдружності. Наприклад, Австралія, Нова Зеландія, Папуа - Нова Гвінея і інші. В цих країнах найвища річна температура буває в січні. Будучи незалежними державами, вони визнають главою держави англійську королеву, яка подається генерал-губернатором.)
5. Бліц турнір
1. Погляньте на фото.
Спочатку вважалось, що вона одна. Потім виявилось, що їх є чотири. А потім ще додалось дві завдяки тварині, яка зображена на фото. Яке слово ми замінили на ВОНА?
(Кров. 4 групи, 2 резуси. Резуси виявили завдяки дослідженням макак-резусів)
2. Аристотель дотримувався уявлення, що цей орган послуговує для виділення рідини, що охолоджує серце, а піфагорійці, вважали, що
людина має три душі — рослинну, яка міститься в пупку, тваринну — в серці і раціональну — в цьому органі. Про який орган йдеться? (Головний мозок)
3. Всім відома картина Леонардо да Вінчі "Мона Ліза" (Джоконда). Яка деталь зовнішності відсутня у жінки, зображеної на цьому полотні? (У Джоконди відсутні брови. Після оголошення відповіді демонструється зображення)
6. Увага! Чорна скриня.
В цьому раунді проти Вас зіграє вчитель хімії Полтавець Сергій Сергійович.
Пліній Старший описав випадок, коли фінікійські мореплавці, яких застав шторм, розклали багаття на піщаному березі. Котел вони поставили на брили соди, яку везли на продаж. Що ж вони виявили на вогнищі вранці? (Скло.)
7. Яке відношення має слово "пломба" до хімії? (Колись порожнини в зруйнованих зубах стоматологи заповнювали свинцем. Оскільки свинець по-латині "плюмбум", то заповнену порожнину стали називати пломбою).
8. Про яку речовину (матеріалі) йдеться в цих віршах:
Белизной он подобен нефриту,
Тонкостью – бумаге,
Блеском подобен зеркалу,
Звонкостью – цимбалам?
(Ці вірші китайського поета присвячені фарфору.)
9. За допомогою якого твору мистецтва, на переконання одного з народів південної Європи, можна було позбутися від отрути отруйного павука? (За допомогою танцю "тарантела". Танець побудований на прискоренням руху; отрута, як вважали італійці, виходить з організму разом з потом. Назва танцю за однією з версій пов'язано з назвою отруйного павука тарантула. Демонструється фрагмент відео танцю)
10. У Стародавньому Китаї розмочену кору тутового дерева розщеплювали на тонкі стрічки і варили в розчині вапна дві години. Потім отриману масу розбивали молотками, додавали в неї клей, заливали водою і все це просівали через тонке сито. Масу, що осіла в ситі, перекидали на дошку і пресували. Отримане виріб просушували і використовували. А для чого його використовували? (Отриману папір, природно, використовували для письма.)
11. Проти вас гратиме вчитель біології та основ здоров’я – Федоренко Ірина Михайлівна.
Жерці давнього Вавилону забороняли людям споживати його в їжу: а Раптом стануть Надто розумні? А Платон вірив, що річ, яка лежить у чорній скрині має неабиякий інтелект, порівнюючи його з мозком ... (грецький горіх)
12. Увага! Чорна скриння.
Це нерозривно пов'язано з морем. Це було компонентом панцира воїнів в Стародавній Греції. У Стародавньому Китаї це служило грошима. Що це? (Це сіль, якою зокрема просочували панцир воїна в Стародавній Греції.)
13. Згідно Індуському вислову в нього потрібно вчитись 4 чеснотам: битися, рано вставати, захищати подругу в хвилину небезпеки і бенкетувати з друзями. Хто ж цей лицар? (Півень.)
ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
Підбиття підсумків гри
Нагородження кращих гравців команди
А для всіх гравців і гостей лунає пісня у подарунок.
МО вчителів природничих дисциплін
Нововоронцовської ЗОШ №1
1