Тема «Хто справжній винахідник?»
Урок-дослідження
Мета уроку
Пізнавальний (освітній) аспект
Заохочувати до:
Формувати уміння:
Формувати навички:
Пробуджувати :
Формувати уявлення, пов’язані з роллю біологічних знань в:
Розвивальний аспект
З метою розвитку мислення розвивати вміння:
Сприяти розвитку :
Виховний аспект
Виховувати:
Обладнання: проектор, комп’ютер.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Основна частина уроку
Оголошення теми та мети уроку. (слайд №1-2)
Слово вчителя
Кожному із вас було завдання опрацювати історію одного з відомих винаходів людства і підготувати коротке повідомлення. Але спершу давайте з'ясуємо що таке винахід? (слайд № 3-4)
Проблема:
Яке відношення має наука біологія до винаходів у науці і техніці? (Обговорення)
Вчитель. Давайте послухаємо, які винаходи людства найвідоміші…
Учень. Повідомляє про історію винайдення паперу.
Вчитель. (слайд № 5) Оси існують на планеті мільйони років і виготовляють паперові стільники за тією ж технологією, що і на паперових комбінатах.
Учень. Повідомляє про історію винайдення кондиціонера.
Вчитель. (слайд № 6) Термітники побудовані так, що до найглибших камер постійно надходить свіже повітря і завдяки правильному розміщенню каналів утворюється тяга, яка забезпечує ефективну вентиляцію.
Учень. Повідомляє про історію відкриття електричного струму та його значення для людства.
Вчитель. (слайд № 7 ) Розповідає про тварин здатних генерувати електричний струм та акумулювати його у спеціальних органах.
Учень. Повідомляє про історію винайдення освітлювальних приладів, лампи накалювання та ін.
Вчитель. ( слайд № 8-10) Розповідає про явище біолюмінесценції на прикладі різних тварин та про його роль у їхньому житті.
А також, щоб викликати емоційну реакцію, пропонує визначити, що іще цікавого ми могли запозичити у глибоководної риби… (розповідає про вудку із приманкою) ( слайд № 11)
Учень. Повідомляє про перші літальні апарати (слайд № 12)
Вчитель. (слайд №13) Розповідає про унікальні аеродинамічні властивості тіла птаха.
Учень. Повідомляє про винахід реактивного двигуна, та його застосування.
Вчитель. (слайд №14) Описує особливості руху головоногих молюсків на прикладі кальмара.
Учень. Повідомляє про відкриття явища ехолокації та його застосування.
Вчитель. (слайд №15-16) Розповідає про ехолокацію летючих мишей та дельфінів.
Учень. Повідомляє про історію винайдення термометрів та їх види.
Вчитель. (слайд № 17) Розповідає про дивовижну чутливість звичайного комара до різниці температур.
Учень. Повідомляє про використання шприца, як приладу для ін’єкцій.
Вчитель. (слайд № 18-19) Розповідає про принцип дії отруйних зубів змій.
Вчитель пропонує кожному поміркувати де в природі можна знайти прототип годинника. (слайд № 20)
Вчитель. Якщо ви хочете його побачити, подивіться на сусіда по парті… Кожен живий організм має внутрішній біологічний годинник. Це залежність від зовнішніх астрономічних ритмів: доби, року, місяця…
Учень. Повідомляє про один з найбільш значущих винаходів людства – колесо. (слайд № 21)
Вчитель пояснює, що абсолютних аналогів колеса у природі не виявлено, тому можна вважати цей винахід єдиним справжнім людським know how?
Вчитель. То чи існує зв'язок між наукою біологією та науково-технічним прогресом? (Обговорення)
Існує ціла наука, яка вивчає живі організми з метою застосування принципів їхньої будови у науці та техніці, це наука біоніка (слайд № 22) І окремим напрямком таких досліджень є наука кібернетика (слайд № 23)
А тепер давайте пожартуємо.
Перегляньте наступні слайди і спробуйте відгадати, що ми запозичили у цих тварин:
Слайд № 24 – Насос
Слайд № 25 – Липучка (імітує будову пера)
Слайд № 26 – Ложка (язик)
Слайд № 27 – Зубна щітка (ці зубки також потрібно чистити)
Слайд № 28 – Хімічна зброя
Слайд № 29 – Кишеня
Слайд № 30 – Присоски
Слайд № 31 – Амортизатор
Слайд № 32 – Ножиці
Слайд № 33 – Камуфляж
Слайд № 34-35 – Оптичне волокно
Слайд № 36 – Ферма
Слайд № 37 – А що імітує оця споруда?
(Обговорення унікальної конструкції Ейфелевої вежі) Вона імітує будову кісток (слайд № 38)
Вчитель. Іще є такі в загадки, які й досі не вдається штучно відтворити, наприклад (слайд № 39-40)
Павутина настільки міцна, що могла б втримати літак, якби була товщиною в олівець!
Аеродинамічні властивості крил і тіла мухи настільки досконалі, що її досі не вдається перевершити!
ІІІ. Заключна частина уроку.
Вчитель. Чи відповіли ми з вами на те питання, що поставили на початку уроку? (слайд № 41)
Чи досягли мети? (Обговорення)
Вчитель. Історія людства (слайд № 42-43) від єгипетських пірамід до сучасного мегаполіса – це історія великих відкриттів. Скільки талановитих вчених і геніальних конструкторів намагалися втілити в своїх конструкціях ідеї, що зовсім не нові, бо природа – це невичерпне джерело ідей і найвищого досконалого знання.
Хто знає, можливо саме хтось із вас у майбутньому винайде речовину міцнішу за павутину, чи сконструює літальний апарат більш досконалий ніж звичайна хатня муха…
І завершити наші пошуки я хочу словами великого вченого із світовим ім’ям Фарадея (слайд № 44).
Підсумки уроку. Виставлення оцінок з урахуванням якості підготовки повідомлень та участі в обговоренні.
Домашнє завдання. З'ясувати застосування кібернетики у інформаційних технологіях.