Інтегрований урок "Хто справжній винахідник"

Про матеріал
Урок біології, хімії, фізики. Біоніка і техніка. Обговорення найвідоміших відкриттів.
Перегляд файлу

Тема  «Хто справжній винахідник?»

Урок-дослідження

Мета уроку

Пізнавальний (освітній) аспект

Заохочувати до:

  • розуміння основних понять, термінів, теорій, законів, наукових фактів.

Формувати уміння:

  • одержувати із тексту та ілюстрацій нові знання;
  • конкретизувати набуті знання;
  • активізувати увагу та мислення;
  • планувати свою відповідь.

Формувати навички:

  • роботи з підручниками, електронними джерелами, навчальними посібниками;
  • самостійної діяльності учнів.

Пробуджувати :

  • пізнавальний інтерес, використовуючи новини науки і техніки.

Формувати уявлення, пов’язані з роллю біологічних знань  в:

  • науці, техніці, виробництві;
  • дослідженні закономірностей реального світу;
  • у вирішенні практичних завдань.

Розвивальний аспект

З метою розвитку мислення розвивати вміння:

  • порівнювати;
  • виявляти аналогії;
  • розкривати загальне і особливе;
  • встановлювати закономірності.

Сприяти розвитку : 

  • спостережливості, уваги, пам’яті, уяви, мислення;
  • формуванню пізнавальної самостійності.

Виховний аспект

Виховувати:

  • почуття гордості за досягнення науки і техніки,
  • усвідомлення пріоритету загальнолюдських цінностей;
  • уважність, зібраність, спостережливість;
  • розуміння цінності природи як першоджерела матеріальних і духовних сил суспільства і кожної людини;
  • відповідальне ставлення до природнього середовища;
  • почуття краси,  викликати захоплення красою природи та нескінченним різноманіттям і досконалістю живих істот.

Обладнання: проектор, комп’ютер.

Хід уроку

 

  І. Організаційний момент

ІІ. Основна частина уроку

 

  1. Мотивація

 Оголошення теми та мети уроку. (слайд №1-2)

 Слово вчителя

 Кожному із вас було завдання опрацювати історію одного з відомих винаходів людства і підготувати коротке повідомлення. Але спершу давайте з'ясуємо  що таке винахід? (слайд № 3-4)

     Проблема:

Яке відношення має наука біологія до винаходів у науці і техніці? (Обговорення)

 

  1. Робота з класом

 

Вчитель. Давайте послухаємо, які винаходи людства найвідоміші…

Учень. Повідомляє про історію винайдення паперу.

Вчитель. (слайд № 5) Оси існують на планеті мільйони років і виготовляють паперові стільники за тією ж технологією, що і на паперових комбінатах.

Учень. Повідомляє  про історію винайдення кондиціонера.

Вчитель. (слайд № 6) Термітники побудовані так, що до найглибших камер постійно надходить свіже повітря і завдяки правильному розміщенню каналів утворюється тяга, яка забезпечує ефективну вентиляцію.

Учень. Повідомляє про історію відкриття електричного струму та його значення для людства.

Вчитель. (слайд № 7 ) Розповідає про тварин здатних генерувати  електричний струм та акумулювати його у спеціальних органах.

Учень. Повідомляє про історію винайдення освітлювальних приладів, лампи накалювання та ін.

Вчитель. ( слайд № 8-10) Розповідає про явище біолюмінесценції на прикладі різних тварин та про його роль у їхньому житті.

А також, щоб викликати емоційну реакцію, пропонує визначити, що іще цікавого ми могли запозичити у глибоководної риби… (розповідає про вудку із приманкою) ( слайд № 11)

Учень. Повідомляє про перші літальні апарати (слайд № 12)

Вчитель. (слайд №13) Розповідає про унікальні аеродинамічні властивості тіла птаха.

Учень. Повідомляє про винахід реактивного двигуна, та його застосування.

Вчитель. (слайд №14) Описує особливості руху головоногих молюсків на прикладі кальмара.

Учень. Повідомляє про відкриття явища ехолокації та його застосування.

Вчитель. (слайд №15-16) Розповідає про ехолокацію летючих мишей та дельфінів.

Учень. Повідомляє про історію винайдення термометрів та їх види.

Вчитель. (слайд № 17) Розповідає про дивовижну чутливість звичайного комара до різниці температур.

Учень. Повідомляє про використання шприца, як приладу для ін’єкцій.

Вчитель. (слайд № 18-19)  Розповідає про принцип дії отруйних зубів змій.

 

     Вчитель пропонує кожному поміркувати де в природі можна знайти прототип годинника. (слайд № 20)

Вчитель. Якщо ви хочете його побачити, подивіться на сусіда по парті… Кожен живий організм має внутрішній біологічний годинник. Це залежність від зовнішніх астрономічних ритмів: доби, року, місяця…

 

Учень. Повідомляє про один з найбільш значущих винаходів людства – колесо. (слайд № 21)

Вчитель пояснює, що абсолютних аналогів колеса  у природі не виявлено, тому можна вважати цей винахід єдиним справжнім людським  know how?

 

     Вчитель. То чи існує зв'язок між наукою біологією та науково-технічним прогресом? (Обговорення)

 

     Існує ціла наука, яка вивчає живі організми з метою застосування принципів їхньої будови  у науці та техніці, це наука біоніка (слайд № 22) І окремим напрямком таких досліджень є наука кібернетика (слайд № 23)

    

А тепер давайте  пожартуємо.

Перегляньте наступні слайди і спробуйте відгадати, що ми запозичили у цих тварин:

Слайд № 24 – Насос

Слайд № 25 – Липучка (імітує будову пера)

Слайд № 26 – Ложка (язик)

Слайд № 27 – Зубна щітка (ці зубки також потрібно чистити)

Слайд № 28 – Хімічна зброя

Слайд № 29 – Кишеня

Слайд № 30 – Присоски

Слайд № 31 – Амортизатор

Слайд № 32 – Ножиці

Слайд № 33 – Камуфляж

Слайд № 34-35 – Оптичне волокно

Слайд № 36 – Ферма

 

Слайд № 37 – А що імітує оця споруда?

(Обговорення унікальної конструкції Ейфелевої вежі)  Вона імітує будову кісток (слайд № 38)

Вчитель. Іще є такі в загадки, які й досі не вдається штучно відтворити, наприклад (слайд № 39-40)

     Павутина настільки міцна, що могла б втримати літак, якби була товщиною в олівець!

     Аеродинамічні властивості крил і тіла мухи настільки досконалі, що її досі не вдається перевершити!

 

ІІІ.  Заключна частина уроку.

 

Вчитель. Чи відповіли ми з вами на те питання, що поставили на початку уроку? (слайд № 41)

Чи досягли мети? (Обговорення)

 

Вчитель. Історія людства (слайд № 42-43)  від єгипетських пірамід до сучасного мегаполіса – це історія великих відкриттів. Скільки талановитих вчених і геніальних конструкторів намагалися втілити в своїх конструкціях ідеї, що зовсім не нові, бо природа – це невичерпне джерело ідей і найвищого досконалого знання.

     Хто знає, можливо саме хтось із вас у майбутньому винайде речовину міцнішу за павутину, чи сконструює літальний апарат більш досконалий ніж звичайна хатня муха…

     І завершити наші пошуки я хочу словами великого вченого із світовим ім’ям Фарадея (слайд № 44).

 

Підсумки  уроку. Виставлення оцінок з урахуванням якості підготовки повідомлень та участі в обговоренні.

Домашнє завдання. З'ясувати  застосування кібернетики у інформаційних технологіях.

 

 

 

 

 

 

 

   

doc
Пов’язані теми
Біологія, Інтегровані уроки
Додано
17 листопада 2019
Переглядів
673
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку