Виховний захід розрахований на зацікавлення учнів до вивчення нового предмету фізика, на узагальнення набутих знань, а також вміння учнів проводити фронтальні експерименти.
Сценарій позакласного заходу
у 7 класі по темі:
«Посвята у фізики»
Підготувала
вчитель математики і фізики
загальноосвітньої школи
І – ІІ ступеня смт Шацьк
Гуж Марія Михайлівна
Посвята у фізики
Мета: повторити й узагальнити знання учнів 7-х класів із вивчених тем; розвивати вміння виділяти головне, порівнювати, аналізувати, самостійно робити висновки; виховувати спостережливість, кмітливість, уміння співпрацювати; розвивати вміння діяти самостійно й працювати в групі; розвивати пізнавальний інтерес до вивчення фізики.
Підготовчий етап
Даний виховний захід рекомендовано проводити на кінець І семестру вивчення фізики у 7 класі.
1. Клас ділиться на команди по п'ять учнів. Призначаються капітани з сильніших учнів. Помічники вчителя вибираються зі старшокласників - магістрів (2-3 учні), які будуть оцінювати роботу учнів, підбивати підсумки та оголошувати результати кожного конкурсу.
2. Оформлення класу, виготовлення медалей "юним фізикам" як пам'ятний символ про «Посвяту у фізики».
Хід заходу
Ведучий 1. Вам подобається подорожувати? Чудово.
Сьогодні ми будемо подорожувати країною, що називається «Фізика». Наше завдання: відкрити тільки деякі з таємниць фізичної науки, показати наскільки цікава і дивовижна ця наука.
Ведучий 2. На шляху у нас буде багато перешкод і кожній із команд разом зі своїми капітанами доведеться їх подолати, щоб мати право називатися «фізиками». Ви тільки почали вивчати цю науку, а сьогодні ми вас посвятимо у «юні фізики», якщо вам вдасться достойно пройти всі випробування під час подорожі цією країною.
Ведучий 1. Зараз ми з вами знаходимося перед зачиненими воротами країни "Фізика". Щоб потрапити в цю країну, вам необхідно розшифрувати код до замка її воріт.
Ведучий 2. Для цього необхідно відповісти на 6 запитань, щоб угадати 6 букв коду до замка. Готові!
Завдання 1.
(Ведучі по черзі зачитують запитання. Магістри за кожну правильну відповідь команді виставляють по два бали, а та команда, яка виконала завдання першою, отримує додаткові 2 бали.)
1. Один із агрегатних станів речовини (найкоротша назва)? (ГАЗ). Взяти третю букву і поставити в першу клітинку ключа.
2. Учений, який відкрив закон всесвітнього тяжіння? (НЬЮТОН). Першу букву поставити в другу клітинку, а останню - в 4та 5.
3. «Батько» фізики? (АРИСТОТЕЛЬ). Першу букву поставити в 3 клітку.
4. Як фізики називають зміни, що відбуваються в природі. (ЯВИЩА). Першу букву поставити в останню клітинку.
Ведучий 1. Отже, тільки "Знання" допоможуть вам відкрити двері в країну "Фізика". Тільки завдяки знанням ви будете почувати себе добре в цій країні.
Ведучий 2. Чи бачили ви як іде дощ, як сходить сонце і тече вода в річці? Чи думали про те, звідки виникає роса, чому виникає блискавка?
З давніх часів людина замислювалася над перебігом природних явищ, які спостерігала довкола себе. Спочатку вони дивували її, лякали, бо людина не могла пояснити, чому та чи інша зміна в природі відбувається саме так, а не інакше.
Ведучий 1. З часом від простого споглядання явищ люди перейшли до цілеспрямованого спостереження за ними. Згодом вони почали шукати закономірності перебігу природних явищ, проводити найпростіші досліди для з’ясування їхніх причин. Логічним продовженням було узагальнення здобутих результатів, висунення передбачень та їх перевірка. Так народжувалася наука про природні явища, властивості живої й неживої матерій, із яких складається навколишній світ.
Ведучий 2. У перекладі з грецької слово «фізика» означає природа. Саме фізика пояснює все, що відбувається в природі.
Ведучий 1. У навколишньому світі відбуваються найрізноманітніші зміни або явища. У фізиці їх називають фізичними явищами. Фізичні явища поділяються на механічні, теплові, магнітні, світлові, електричні.
Завдання 2.
У запропоновану таблицю запишіть, які з перелічених явищ є механічними, звуковими, тепловими, електричними, світловими: куля котиться, свинець плавиться, похолодання, чується гуркіт грому, тане сніг, мерехтять зірки, кипить вода, світає, луна, коливається маятник годинника, рухаються хмари, шелестить листя, світиться лампочка, летить голуб.
Механічні |
Теплові |
Звукові |
Електричні |
Світлові |
|
|
|
|
|
Після виконання завдань, капітани команд здають таблиці магістрам. Кожна правильна відповідь оцінюється одним балом.
Ведучий 1. Основне запитання фізиків - "Чому?". Наступне випробування, яке вас чекає, називається «Конкурс чомучок »
Завдання 3. «Конкурс чомучок »
Кожній команді необхідно було придумати суперникам запитання з фізики про фізичні явища, яке починалось би словом «чому». Наприклад:
Чому яблуко з яблуні падає на землю?
Чому змінюється день і ніч?
Чому міняються пори року?
Чому виникають хмари?
Чому блискавку ми бачимо раніше, ніж чуємо грім?
Чому тече вода в річці? І т.п.
За кожне запитання журі виставляє по балу, а якщо на запитання не відповіли суперники, а сама команда знає на нього відповідь, то додається ще 2 бали.
Ведучий 2. Для оголошення підсумків результатів двох конкурсів слово надається нашим магістрам.
Ведучий 1. Наступний конкурс для найкмітливіших та найерудованіших.
Завдання 4. Гра «Хто перший?».
Зараз ми ще раз перевіримо розуміння вами фізичних явищ. Запитання ставляться всім командам. Право на відповідь отримує та команда, яка перша знайде розв'язок. У разі неправильної відповіді право на відповідь переходить до іншої команди.
Оцінювання за п'ятибальною системою: враховується повнота відповіді, активність усіх членів команди, дотримання дисципліни під час обговорення відповіді, доброзичливе ставлення до команди-суперниці.
1. Дельфін має швидкість 36 км/год, а заєць – 10 м/с. Хто з них рухається швидше?
2. Який період обертання кінця годинної стрілки механічного годинника?
3. Два однакові ящики наповнені дробом: у одному більші дробинки, а в другому -менші. Який з них має більшу масу?
Завдання 5. «Знайди спільне»
Правильне виконання - 2 бали.
На столі предмети складені в дві купки. Знайдіть спільну ознаку для кожної купки.
1. Мензурка, терези, лінійка, термометр, динамометр, годинник пісочний
2. Стакан, трубка скляна, пробірка, предметне скло, колба.
(1. Вимірювальні прилади, 2. Речовина - скло)
Завдання 6. «Вірю не вірю».
У конкурсі бере участь один представник кожної команди.
Він піднімає таблички зі словами «вірю» і «не вірю». Кожна правильна відповідь – 1 бал
1. Динамометр - прилад для вимірювання сили.
2. Міліметр - сота частина метра.
3. Атом - найдрібніша хімічно неподільна частинка речовини.
4. Вимірювальний циліндр називається мензуркою.
5. Одиниця вимірювання густини речовини – м3.
6. Париж – місто у Франції, і тут зберігається еталон кілограма.
7. Прилад для вимірювання атмосферного тиску – барометр.
8. Швидкість - величина, що вказує, який шлях проходить тіло за одиницю часу.
9. Явище проникнення молекул однієї речовини в проміжки між молекулами іншого називається інерцією.
10. Газ - речовина, що зберігає і форму, і об'єм.
11. Конденсація - процес переходу з речовини з газоподібного стану в рідкий.
12. Перша людина, що вийшла у відкритий космос. - Ю.О. Гагарін.
Магістрами оголошуються результати кожного конкурсу.
Ведучий 2. Наука фізика – це точна наука, яка не може існувати без фізичних величин, їх обчислень та вимірювань. Сьогодні ми перевіримо, що ви знаєте про фізичні величини та їх вимірювання.
Кожна правильна відповідь - 1бал.
Завдання 7. Клоуз-тести.
Прочитайте речення, на місце пропусків упишіть потрібні за змістом слова.
За основну одиницю вимірювання довжини взято 1... (кілометр, метр, кілограм, грам).
Довжину тіла вимірюють, використовуючи... (рулетку, терези, термометр, лінійку).
Масу тіла визначають за допомогою... (мікроскопа, терезів, секундоміра).
Терези — це прилад природодослідника, який належить до групи ... приладів (збільшувальних, вимірювальних, метеорологічних).
За допомогою терезів визначають... тіла (температуру, об'єм, масу, довжину).
Одиницею вимірювання маси є ... (градус, кілограм, метр).
Завдання 8. «Фізичний диктант».
Кожна правильна відповідь – 1 бал.
1. Якими літерами позначаються фізичні величини:
а) швидкість,
б) шлях,
в) час,
г) маса,
д) період коливань
2. Напишіть формули для визначення:
а) швидкості руху,
б) частоти обертання
в) часу руху
г) періоду коливання
3. Назвіть одиниці вимірювання у СІ таких фізичних величин: швидкості, маси, часу, об’єму, площі.
4. Якими приладами можна виміряти: довжину, час, масу, температуру тіла.
Магістрами оголошуються результати кожного конкурсу
Ведучий 2. Як відомо, фізика є експериментальною наукою. Важлива роль у вивченні фізичних явищ належить експерименту. Попрошу кожну команду виділити по 2 експериментатори.
На картках написані завдання. Виконавши їх, ви повинні доповісти про результати. Відповідь оцінюється 10 балами.
Визначити товщину аркуша паперу.
Обладнання: підручник із фізики, лінійка.
Визначити товщину дротини
Обладнання: дротина, олівець, лінійка.
Ведучий 1. Неможливо уявити фізику без красиво розв'язаної задачі. Ми переходимо до останнього випробування. Нашим капітанам доведеться на дошці розв’язати кількісну задачу з фізики.
Поки капітани розв’язують задачі, команди представляють ще одне домашнє завдання. Зачитують вислови відомих людей про фізику.
Ведучий 2. Ось і закінчуються наші мандри чудовою країною «Фізика». Поки що для вас ця країна є незвіданою, але ми думаємо, що ви, вивчаючи фізику, ще багато дізнаєтесь про наш загадковий світ.
Магістри. Сьогодні ми переконалися, що ви всі кмітливі, розумні, ерудовані, хоча ще і не знаєте всього, але у вас є чудова можливість вивчати фізику. Ви всі достойні називатись «юними фізиками», тому ми вручаємо сьогодні вам медаль «Юний фізик» як пам’ятний символ про посвяту у фізики і бажаємо в майбутньому стати справжніми магістрами фізики.
Оголошуються результати всіх конкурсів та команда-переможець.