Мета: формувати в учнів знання про поведінку рідини у сполучених посудинах; встановити закономірності передавання тиску рідинами та газами та розподілу рідин різної густини в сполучених посудинах; дати учням знання про будову і принцип дії рідинного й металевого манометрів; показати широке застосування сполучених посудин у побуті й техніці; розвивати у дітей експериментальні вміння і дослідницькі навички; виховувати уміння організовувати свою діяльність.
Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.
Сполучені посудини. Манометри
Мета: формувати в учнів знання про поведінку рідини у сполучених посудинах; встановити закономірності передавання тиску рідинами та газами та розподілу рідин різної густини в сполучених посудинах; дати учням знання про будову і принцип дії рідинного й металевого манометрів; показати широке застосування сполучених посудин у побуті й техніці; розвивати у дітей експериментальні вміння і дослідницькі навички; виховувати уміння організовувати свою діяльність.
Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Перевірка домашнього завдання
Індивідуальні завдання
Самостійна робота
1) Як називається повітряна оболонка Землі? атмосфера
2) Чому біля поверхні Землі атмосферний тиск найбільший?
3) Як змінюється густина повітряної оболонки Землі з висотою?
4) Яке фізичне явище використовується при набиранні ліків в піпетку? атм.тиск
5) Чому дорівнює нормальний атмосферний тиск?
6) Як називають прилад для вимірювання атмосферного тиску?
7) У яких одиницях вимірюють тиск?
8) Що означає гідростатичний тиск?
9) За якою формулою визначають гідростатичний тиск?
10) За якою формулою можна визначити густину?
11) Хто вперше виміряв атмосферний тиск?
12) Гідравлічний прес
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Е. Торрічеллі, італійський вчений, вперше виміряв атмосферний тиск, сконструював ртутний барометр.
2. З’ясував, що:
нормальний атмосферний тиск дорівнює 760 мм рт. ст.;
висота стовпчика трохи змінюється залежно від погоди.
3. В одиницях СІ тиск вимірюють у паскалях.
1 мм рт. ст. = 133,3 Па
760 мм рт. ст. = 101 300 Па = 101 кПа = 0,1 МПа
IV. Вивчення нового матеріалу
Посудини, що мають загальну частину, що з’єднує їх, називають сполученими.
Наллємо в шкільний прилад «сполучені посудини» підфарбовану воду. Ми помічаємо, що у сполучених посудинах будь-якої форми поверхня рідини встановлюється на одному рівні.
Це легко пояснити, користуючись формулою
Нерухома однорідна рідина у сполучених посудинах будь-якої форми встановлюється на одному рівні.
Якщо в сполучені посудини налиті різні рідини, що не змішуються, то рівень рідин у посудинах може бути не однаковим.
V. Узагальнення знань
Знайти різницю рівнів води й гасу, якщо відкрити кран. Густина гасу — 800 , висота до відкриття крану — 20 см.
Дано: h = 20 см ; ρв = 1000 ; ρк 800 = |
Розв’язання ; ; ; . Відповідь: різниця рівнів — 4 см. |
Δh — ? |
VI. Підсумки уроку
VII. Домашнє завдання
Параграф 26, контрольні запитання, ст.172 - задача письмово