12 серпня о 18:00Вебінар: Краще раз побачити: універсальні інтернет-ресурси для унаочнення навчального матеріалу

Сценарій проведення правознавчого квесту "Права знаєш - себе захищаєш"

Про матеріал

Хочете перевірити що знають ваші учні про права дитини, поняття про нерозривний зв'язок прав та обов'язків, уявлення про захист прав дитини в Україні, вміння розрізняти дійсне та уявне порушення прав?Бажаєте розвивати разом із дітьми навички роботи в групах, логічне мислення, вміння виділяти головне в тексті, пам'ять? Прагнете виховувати повагу до прав людини, співчуття до людей, чиї права порушуються, взаємоповагу, толерантність? Тоді сценарій правознавчого квесту саме те, що Вам потрібно!)))

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Правознавчий квест

«Права знаєш-себе захищаєш»

 

 

Форма проведення: квест

Вікова категорія: середні класи

 

 

 

 

 

Автор: Мойсеєнко Наталія Петрівна

Педагог-організатор ЗОШ І-ІІ ст. с. Ренева

Зборівського р-ну Тернопільської обл.

nataliya.moyseienko@ukr.net

Мета: формувати знання учнів про права дитини, поняття про нерозривний зв'язок прав та обов’язків, уявлення про захист прав дитини в Україні, вміння розрізняти дійсне та уявне порушення прав;

  •      розвивати навички роботи в групах, логічне мислення, вміння виділяти головне в тексті, пам'ять;
  •      виховувати повагу до прав людини, співчуття до людей, чиї права порушуються, взаємоповагу, толерантність.

Обладнання: мультимедійний комплекс, бланки тестів, кольорові сердечка, призи, м’яч, конверти, матеріали завдань, мультимедійна презентація.

Форма заходу: квест.

ХІД ЗАХОДУ

І. Організаційний момент

Учасники квесту заходять до класної кімнати, їх зустрічають інструктори, які вибирають колір сердечка (жовтий або синій) та прикріплює його на одяг учасників. Інструктори розміщують учнів по командних місцях відповідно до кольору.

Вступне слово вчителя

  Права, дитино, вивчай сумлінно.

Це так потрібно, так важливо

Напевне знати в наші дні,

Коли  з тобою справедливо

Вчиняють, а коли і ні.

Тож прочитай, завчи напам'ять,

порадь і друзям прочитать.

Хай прочитають тато й мама,

  Права дітей всім треба знать!

ІІ. Ознайомлення із правилами гри

Сьогодні ми з вами відправимося у захоплюючий світ квесту. Хто знає, що таке квест?

Квест — це спортивно-інтелектуальна командна гра, мета якої — швидше та якісніше від інших команд дістатися фінішу, виконуючи в процесі різні інтелектуальні та спортивні завдання та знайти предмет пошуків. 

  •      Що ми з вами будемо шукати? - Цінні подарунки, звичайно, але найголовніше – інформацію.
  •      Про що? – Про права людини. Оскільки головною метою правового квесту є отримання знань про права дитини, на фінішній прямій квесту буде проведено бліц - турнір, який виявить команду, яка найкраще опрацювала протягом квесту текст Конвенції про права дитини і більше дізналась про права дітей. Ця команда отримає додатковий бал до зароблених на інших етапах.
  •                  Навіщо дитині потрібні права? Адже дорослі доглядають її, забезпечують всім необхідним …
  •                  Чи згодні ви з такою думкою: «Мої права – це мої можливості, мої свободи»? Прокоментуйте це твердження.

Оскільки гра командна, вона передбачає певні правила для членів команд:

  •                 Швидко розподіліть ролі в групі: капітан (організовує роботу, відповідає за маршрутний лист, приймає остаточне рішення), секретар (записує відповіді на завдання), дослідник (ретельно вивчають текст Конвенції про права дитини і допомагають іншим запам’ятати якомога більше прав, визначених нею).
  •                 Дотримуйтесь правил активного слухання, головне — не перебивайте один одного і інструктора.
  •                 Обговорюйте ідеї, а не особи учнів, які висловили цю ідею.
  •                 Утримуйтесь від оцінок та образ учасників групи.
  •                 Намагайтеся дійти спільної думки.

Від чітких і швидких дій групи залежить її успіх. Команда, яка зуміє злагоджено і швидко пройти всі етапи,  переможе.

На старті кожна команда отримує:

 Маршрутний лист. Він протягом всього квесту знаходиться у капітана. На кожному етапі інструктори заносять в нього бали, зароблені командою. (Додаток 1 )

Текст Конвенції про права дитини. Він знаходиться у дослідників. На кожному етапі команда звертається до тексту цього документа, щоб знайти відповіді на питання або підказку.

Конверт із підказкою. В ньому міститься картка із номером статті               Конвенції – це підказка про адресу наступної станції. Потрібно уважно прочитати статтю Конвенції і визначити місце на території школи, в якому можуть забезпечуватись права, описані у відповідній статті. (Додаток 9 ).

Із старту до фінішу кожну команду супроводжують квест-інструктори. Якщо учасники квесту не зможуть знайти наступну станцію, тоді інструктори можуть «продати» одну підказку, але при цьому знявши бал і зробивши відповідні помітки у маршрутному листі.(Вчитель представляє квест-інструкторів групам)

1.  Робота на станціях квесту:

-  Прибувши на станцію, капітан команди віддає інструктору маршрутний лист.

-  Всі члени команди уважно слухають інструктаж щодо виконання завдання етапу, обговорюють його розв’язання, дотримуючись правил роботи в групі, секретар записує відповіді, якщо в цьому є необхідність.

- Інструктори перевіряють правильність виконання, оцінюють балами роботу команди, заносять відомості до маршрутного листа.

- Команда відправляється до наступної станції.

Прибувши на фініш, капітан віддає маршрутний лист інструкторові, члени команди займають свої місця. На фініші на команди очікує тестове завдання на знання Конвенції ООН про права дитини.

ІІІ. Проходження етапів гри

І так, починаємо. Девізом нашого заходу будуть слова, сказані Генрі Фордом:

Зібратися разом – це початок,

Триматися разом – це прогрес,

Працювати разом – це успіх

Бажаю всім успіху.

1.  Станція «Старт»

Інструктор. На станції «Старт» ви дізнаєтесь про те, коли і як виникла Конвенція ООН про права дитини, як побудовано цей міжнародний документ, які закони охороняють права дитини в Україні. Розповідь супроводжуватиметься презентацією. Будьте уважними, намагайтесь запам’ятати якомога більше відомостей, тому що після ознайомлення із слайдами ви повинні будете відповідати на запитання про Конвенцію ООН про права дитини.

Після перегляду презентації, інструктори дають командам питання (Додаток 2). За кожну правильну відповідь учні отримають один бал. Підсумкову кількість балів інструктор заносить в маршрутний лист. Після чого віддає його командам, а також текст Конвенції ООН та першу підказку.

 

2.   Станція «Право на найцінніше».

Інструктор. На цій станції ви дізнаєтесь про те, як в Україні забезпечується захист права дитини на охорону здоров’я. Що ви знаєте про те, як держава охороняє здоров’я українських дітей?
Завдання: Дати письмово відповіді на питання (Додаток 3).

 

3.  Станція «Права і обов'язки».

Інструктор. На цій станції ви дізнаєтесь, що права людини не можуть існувати без обов’язків. Виконуючи свої обов’язки, ви забезпечуєте захист прав інших людей. Тому важливо знати не тільки свої права, а й обов’язки, щоб не порушити випадково прав інших людей.

Зараз ви пограєте в гру. Вам кидатимуть м’яч, промовляючи певні слово-сполучення, а ви маєте повернути м’яч із словами «право» це чи «обов’язок».   (Додаток 4)

 

4.  Станція «Шкільний буфет»:

Інструктор. Вітаємо вас на станції «Шкільний буфет». На цьому етапі ми з вами з’ясуємо, як можуть порушуватись права дитини на належне харчування. Питання:

  •                  Чи було коли-небудь порушене ваше право на належне харчування?
  •                  На картці записано ситуації, серед яких є випадки порушення права дитини на належне харчування. Позначте їх галочкою (Додаток 5)

 

5. Станція «Казкова карусель»

  •                  Інструктор. Вітаємо вас на станції «Казкова карусель»! На цьому етапі вам буде задано запитання. (Додаток 6). Час на обміркування – 30 секунд. Перша відповідає та команда, яка раніше подасть сигнал. За кожну правильну відповідь - 1 бал.

 

5.  Станція «Поштова скринька».

Інструктор. На цій станції ви отримаєте інформацію про те, як живуть діти в інших країнах, ви маєте з’ясувати, чи не порушуються їхні права.

Завдання: прочитайте лист від друга з іншої країни або з іншого міста України, визначте, які права дітей там порушуються, а також вкажіть статті Конвенції про права дитини, що порушуються (Додаток 7)

 

6.  Станція «Фініш»

Капітани команд, що прибули на станцію«Фініш», подають маршрутні листи квест - інструктору, здають тексти Конвенції. Команди займають свої місця, з ними проводиться тестування на знання Конвенції ООН про права дитини. За кожну правильну відповідь – один бал. Кількість балів заноситься у маршрутний лист.

(Додаток 8)

VI. Підсумок заходу

Підведення підсумків гри, нагородження переможців

 

 Ми маєм право жити на землі,

Творити, дихати, учитись.

Примножувать багатства всі її,

Своєю Україною гордитись.

Ми маєм право на веселку й на весну,

На щедру осінь і на тепле літо,

На зиму, так безмежно чарівну,

І на лани із стиглим житом.

На золотаве сонце в небесах,

Що щедро Україну зігріває.

На соловейка спів в гаях,

І на любов батьків, безмежну і безкраю.

 

Вчитель:

Я впевнена, що наш квест допоміг вам усвідомити, що у кожного з вас є права, і виповинні добре знати їх та вміти ними користуватися. Пам’ятаючи при цьому, що прагнучи відстояти свої права, потрібно поважайти та не порушувати прав інших людей. Це і є ознакою правосвідомих громадян держави. 

 

  

 

 

 

ДОДАТКИ

 

ДОДАТОК 1.

 

Маршрутний лист

 

Назва команди __________________________________________________

 

Капітан команди________________________________________________

 

№ п/п

Назва станції

Кількість отриманих балів

Примітка

1.

Старт

 

 

2.

 

 

 

3.

 

 

 

4.

 

 

 

5.

 

 

 

6.

Фініш

 

 

 

 

 

Всього _________________________

 

 

ДОДАТОК 2.

Запитання командам про Конвенцію ООН про права дитини

 

1.  Який документ затвердила у 1989 році ООН про права дитини?

2.  Скількома країнами світу було ратифіковано Конвенцію ООН?

3.  Якими законами регулюються права дитини в Україні?

4.  Коли Конвенція про права дитини набула чинності в Україні?

5.  Скільки прав має дитина згідно статей Конвенції?

6.  Дитиною вважається…

7.  Якої групи прав не передбачено Конвенцією?

8.  Хто такий омбудсмен?

 

За кожну правильну відповідь – 1 бал, максимальна кількість балів – 8.

ДОДАТОК 3.

Запитання до станції  «Право на найцінніше».

1. Введення в організм ослаблених або зруйнованих збудників захворювання з метою формування імунітету до інфекційних хвороб, в Україні здійснюється безкоштовно всім дітям проти туберкульозу, кору, поліомієліту, правцю, дифтерії та ін. (щеплення)
2. Проба, яка призначається для оцінки працездатності серця при фізичному навантаженні, є обов’язковою для всіх школярів, на підставі результатів цієї проби визначається група для занять на уроках фізичної культури (Руф’є).
3. Спеціальна медико-санітарна організація, що надає першу миттєву медичну допомогу при нещасних випадках та загостренні хвороб (швидка допомога).
4. Лікувально-профілактичний заклад для надання допомоги лікарями різних спеціалізацій та проведення медичних оглядів (поліклініка).
5.Сукупність адміністративних і медико-санітарних заходів, за допомогою яких запобігають поширенню інфекційних хвороб людини, зокрема припинення роботи дитячих закладів у період епідемій (карантин).
6. Те, що оформляють з метою організації медичної допомоги на випадок травми чи хвороби під час поїздки (страховка).
7. Місце, де надають першу медичну допомогу на території навчального закладу (медпункт).
8. Комплекс фізичних вправ, що виконують вранці з метою розминки м’язів та суглобів, часто проводиться у навчальних закладах та літніх таборах (зарядка).
За кожну правильну відповідь – 1 бал. Максимальна кількість балів за завдання – 8.

ДОДАТОК 4.

Гра в м’яч «Права – обов’язки»

                        Дотримуватися законів (обов’язок)

                        Відвідувати художні виставки та музеї (право)

                         Захищати Батьківщину  (обов’язок)

                         Об’єднуватись з іншими дітьми у групи, компанії  (право)

                         Писати вірші (право)

                         Подавати звернення до органів влади (право)

                        Вступати в шлюб (право)

                         Сплачувати податки  (обов’язок)

                         Вибирати собі друзів (право)

                         Здобувати повну загальну середню освіту (обов’язок)

                         Ігри, розваги, відпочинок (право)

За кожну правильну відповідь – 1 бал. Максимальна кількість балів за завдання – 10

ДОДАТОК 5.

Запитання до станції  «Шкільний буфет»

  •                 Відсутність «Пепсі» у шкільній їдальні.
  •                 Продаж спиртних напоїв неповнолітнім у магазині «Гастроном».
  •                 Висока ціна на чіпси і сухарики.
  •                 Зумисний продаж несвіжої їжі у магазині.
  •                 Батьки змушують їсти суп і не дозволяють їсти цукерки перед обідом.
  •                 В магазині продали йогурт, у якому було знайдено муху.
  •                 Бабуся на десерт купила не шоколадку, а кавун.
  •                 Батьки дозволяють дитині їсти тільки цукерки.
  •                 Гості купили найдешевшу ковбасу і нагодували нею 5-річну Настю.
  •                 Мати змушує їсти зранку ненависну манну кашу.

За кожну правильну відповідь – 1 бал. Максимальна кількість балів за завдання – 10

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 6.

Запитання до станції  «Казкова карусель»

1. Які дитячі права порушено в казці «Дванадцять місяців» (право на турботу).

2. Яке право дитини порушено в казці «Попелюшка». Мачуха та сестри не дозволили Попелюшці поїхати на бал та змусили її переробити багато домашніх справ.

(Дитина має право на відпочинок, право гратися та веселитися).

3. Діти мають право жити із своїми батьками і нікому не дозволено їх розлучати. В якій відомій казці Г.Х. Андерсена порушено це право (Снігова королева).

4. В якій казці Г.Х. Андерсена порушено право дитини «бути як не всі» («Гидке каченя»)

5. В якій казці один довгожитель, який не користувався успіхом у жінок, викрав молоду та красиву жінку з наміром вступити з нею в шлюб, а інший персонаж, який не мав достатнього життєвого досвіду розкриває секрет його довголіття та повертає собі законну дружину. («Царівна-жаба»).

6. В якій казці одна дама, скориставшись добрим вчинком свого чоловіка, використовує його збагачення та для просування по службовій драбині, але все втрачає із-за своєї жадності (О.С. Пушкін «Казка про рибака та рибку).

7. Героїня якої казки, вдягнена в дорогу шубу, заявилась в гості, і не захотіла піти звідти-так їй сподобалась архітектура побудови.І до кого тільки не звертався господар, щоб виселити гостя, поки її дії не були кваліфіковані як незаконний захват житла. (Заяча хатка)

8.В якій казці особа, яка мала вельми погану репутацію, під вивіскою милої та привабливої особистості, здійснила замах на сім неповнолітніх душ, але була викрита та суворо покарана (Вовк та семеро козенят)

 

 

 

ДОДАТОК 7.

Завдання до станції  «Поштова скринька».

 

 Лист 1. (Майкл, 14 років)

Привіт!) Мене звати Майкл. Я живу у США. Так як і ти, ходжу до школи та займаюсь позакласною діяльністю.

Крім цього, я полюбляю попоїсти) Але, мені не подобається коли моя мама забороняє мені їсти гамбургери. Вона каже, що це шкідливо, але вони мені так подобаються! Крім цього, я повинен лягати о 9 вечора, але я вважаю це не справедливим.

Два роки тому, я та мої батьки їздили за кордон. Мене вразило, що діти в цій країні працювали як дорослі! Багато з них не мало житла и вони кожен раз шукали собі місце, де можна було поспати. Крім цього з них глузують їх однолітки, бо вони не такі, як інші. Мене це обурило і навчило мене бути до людей добрішим. Я завжди ділився з ними їжею і вони мені навіть подякували.     Чекаю листа від тебе.                                      Майкл

Бланк відповідей

Від кого лист?

Які статті Конвенції ООН про права дитини порушуються

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Лист 2. (Софі, 12 років)

Добрий день тобі! Мене звати Софі. Я з Франції. Мені дуже подобається ця країна і я мушу визнати, що тут права дітей - одна з найважливіших сфер діяльності. Але мені інколи не подобається, що вчителі нам роблять зауваження на уроках. Якщо я хочу щось сказати, я повинна це зробити, а вони порушують моє право на особисте судження. Крім цього, вони забороняють нам галасувати та порушувати урок. Але ми ж діти! Мені не подобається таке ставлення вчителів.

Не дивлячись на це, в нас також є багато справжніх порушень. В нашій школі, багато дітей ображають інших, спираючись на відмінність релігійних поглядів. Мені це не подобається! Був навіть випадок, коли група молодиків жорстоко побила хлопця з нашого класу через це. Ми з класом ходили до нього кожен день та питали про самопочуття.

Район, у якому я живу, не дуже безпечний. Мені завжди лячно повертатись додому навіть у обідній час, бо тебе можуть пограбувати. Я думаю, що слід посили безпеку на вулицях, але дорослі нічого не хочуть з цим вдіяти.             

 

 

Бланк відповідей

Від кого лист?

Які статті Конвенції ООН про права дитини порушуються

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 8.

Тестове завдання станції «Фініш»

  1.              Конвенція –це …

а) закон;   б) угода;    в) наказ.

  1.              Який документ затвердила у 1989 році ООН про права дітей?

а) Декларацію прав дитини.   б) Конвенцію прав дитини.

в) Закон України про охорону дитинства.

  1.              Якими законами регулюються права дитини в Україні?

а) Декларацією прав людини.   б) Конвенцією прав дитини.

в) Законом України про охорону дитинства.

  1.              Скількома країнами світу було ратифіковано Конвенцію ООН про права дитини?

а) 30;  б) 91;  в) 191.

  1.              Коли Конвенція ООН про права дитини набула чинності в Україні?

а) 27 вересня 1991 року;   б) 27 вересня 2000 року;     в) 1 травня 1992 року.

  1.              Скільки прав має дитина згідно статей Конвенції ООН?

а) 25;  б) 30;  в) 40.

  1.              Дитиною вважається…

а) істота, що потребує повноцінних умов для розвитку і зростання;

б) людська істота до досягнення нею 18-річного віку;

в) захищений законом повноцінний член суспільства.

  1.              Якої групи прав не передбачено Конвенцією?

а) «піклуйтеся про мене»;

б) «я маю власну думку»;

в) «я можу самостійно будувати своє життя».

За кожну правильну відповідь – 1 бал, максимальна кількість балів – 8.

Відповідь: 1Б        4В 5А     7Б 8В

 

 

ДОДАТОК 9.

Конверти з підказками

 

Cтанція № 2

Підказка міститься у ст. 24 Конвенції ООН про права дитини

Cтанція № 3

Підказка міститься у ст. 31 Конвенції ООН про права дитини

Cтанція № 4

Підказка міститься у ст. 27 Конвенції ООН про права дитини

Cтанція № 5

Підказка міститься у ст. 29 Конвенції ООН про права дитини

Cтанція № 6

Підказка міститься у ст. 12 Конвенції ООН про права дитини

Ф і н і ш

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Боднар Марина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Ночка Лариса Володимирівна
    Супер, найшла те. що треба.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
1 березня 2018
Переглядів
8038
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку