Птахи – наші друзі
Мета: Поглибити знання дітей про життя птахів навесні, допомогти дізнатись, яку
користь приносять птахи; виховувати любов до птахів, бажання їх оберігати.
Сценарій
Ведучий:
Навесні до нас прилітають птахи. Вони зимували в теплих краях, а тепер повертаються на місця, де вилупились із яєць. Тут вони зів'ють гнізда і знесуть туди яєчка, з них вилупляться пташенята. З часом вони виростуть, навчаться літати і разом з батьками полетять восени у теплі краї.
Загадка.
Швидко скрізь цей птах літає,
Безліч мошок поїдає,
Над вікном гніздо будує
Тільки в нас він не зимує. (Ластівка)
Ведучий:
Ластівки прилітають з теплих країв відносно пізно. Це пов’язано з появою комах. Цих птахів називають дітьми вітру. Вітер і його теплі потоки несуть в вишину багато мошкари, там на них і полюють ластівки. В гарну погоду вітер сухий, його потоки підіймають мошкару високо в небо. Перед дощем повітря стає вологим, тонкі крила мошкари намокають і мошкара літає низько над Землею. За ними спускаються і ластівки.
Учень 1:
Щебетала ластівка, щебетала.
Повідала любим дітям, де бувала.
- Ой бувала я далеко на чужині
Там так сумно, як без неньки сиротині
Хоч і гарно, хоч тепленько за морями –
Та найкраще в ріднім краї між братами.
Ведучий:
Відгадайте, чий голос звучить. (Запис співу солов'я.)
„Великий маестро” – так називають люди солов'я. І справді, пісні його неможливо сплутати, можна слухати годинами. Люди, почувши його спів, уявляють солов'я красивою „жар-птицею” і дуже дивуються, коли бачать перед собою маленьку сіреньку пташку.
(Звучить пісня „Я і соловейко”.)
Друга – соліста в гаю я маю,
Хто диво – голос не впізнає?
Це соловейко. Ми з ним у гаю
Гарні концерти влітку даєм.
Приспів:
Натомилось у пташечки горло –
Пісню співаю голосно соло –
Не переможу я солов'я!
Учень 2:
Ми розповіли про птахів, які прилітають навесні, а восени відлітають назад, щоб пережити сувору зиму. Але є птахи, які не відлітають на південь.
Вірш Лесі Українки „Мамо, іде вже зима”
Учень 3:
Загадка: Він веселий стрибунець,
В нього сірий комірець,
Він не плаває – літає,
Він пшениченьку збирає.
Задавала – молодець
Ви впізнали, хто це?
(Горобець.)
(Звучить пісня солов'я.)
Ведучий:
Серед зимуючих птахів найбільше нам знайомі горобці. За своє життя жодна пташка не зробила жодного кроку. Вона не вміє ходити, а лише стрибає. Горобці дуже дорогі пташки. Навіть китайці їх купували за золото з сусідньої Монголії.
Горобець у їжі не перебирає: зерно, крихти хліба, крупу – все їдять із задоволенням. Також винищують вони і мошкару і їх личинки. Горобці приносять користь людям. Зимою, коли всім птахам важко, треба ставити для них годівниці.
Учень 4:
Горобець біднесенький на віконце сів:
Їсти! Їсти! Їстоньки! Холодно!
Пожалійте пташечку, дайте крихіток.
Я вам зацвірінькаю на увесь садок.
Ведучий:
Також не відлітають у теплі краї і ці пташки:
Учень 5:
Загадка:
Пташечка маленька
Блакитно – сіренька
Жовту грудку має,
По гілочках стрибає,
В теплий край не відлітає,
Рідний край не залишає.
(Синичка.)
(Звучить голос синички.)
Ведучий:
„Зимові” пташки переселяються поближче до житла людини у сподіванні прохарчуватися. Значення синичок у знищенні шкідників дуже велике. Вони шукають мошкару і її личинки на протязі всього року. Взимку полювати важко, синички часто гинуть від холоду. З 10 синичок виживає тільки 2, тому зимою їх треба підгодовувати.
Ведучий:
Одного разу бідний чоловік пішов в ліс зрубити дерево. Тільки він підійшов до дерева, як до нього підійшов старий дід і сказав : „Не рубай дерево, а йди додому. У тебе буде досить грошей, щоб купити дрова і жити без проблем.” Чоловік так і зробив. Жив він добре, але наступного року подумав: „Піду до того ж дерева, попрошу ще грошей.” Пішов він до лісу і почав рубати те саме дерево. Тут з'являється той самий старий дід. Він зрозумів, що чоловіка у ліс привела жадібність. „Перетворю тебе на птаха. Стукай все життя по дереву.” – сказав він. Так і з'явився дятел.
Учень 6:
По рецепту на базарі
Дятел вибрав окуляри.
Натягнув собі на ніс,
Полетів трудитись в ліс.
Восени в похмуру пору
Хитрий жук забивсь під кору.
Дятел глянув, сів на сук,
Носом тук – і згинув жук.
От які – то окуляри
Вибрав дятел на базарі.
Учень 7:
„Лікарями” наших лісів є дятли. Часто ми чуємо стук дзьоба дятла по дереву. Це птах відшукує личинки, які сховалися глибоко в дереві і нищать його. І тільки дятли своїми могутніми дзьобами можуть їх дістати і знищити.
Ведучий:
Який хижий птах занесений до Червоної книги України? (Сова.)
Учень 8:
„Пірнати кішки” – так інколи називають сов. Вночі світяться величезні очі сов, нічний спосіб життя, безшумні рухи, - все як у кішок. Вчені давно зацікавились цими птахами, і все-таки ми знаємо про них дуже мало. Головне спостереження за совами: вони бачать тільки вночі, а вдень вони сліпі.
Ведучий:
Ви прослухали цікаві розповіді і пісні про птахів. Ще ви про них прочитаєте у книжках. Я думаю, ви зрозуміли, що всі птахи приносять користь, тому люди вважають їх своїми друзями і повинні допомогти їм вижити взимку.
Як допомогти птахам вижити взимку? (Ставити годівниці.)
Головне, не ловіть птахів (вони дуже люблять свободу) і не розоряйте їхніх гнізд.
1