Сценарій свята до Шевченківських днів для 5-9 класів

Про матеріал
Інтелектуальна гра типу брейн ринг для учнів старших класів. Гра - змагання, участь трьох- чотирьох команд
Перегляд файлу

Брейн ринг

“ Вшануймо пам’ять Кобзаря ”

Мета:   поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях Т.Г. Шевченка, сприяти усвідомленню значення творчості поета для української та світової культури, для кожного особисто;  сприяти розвитку пам’яті, допитливості, пізнавальних інтересів, самоосвітніх умінь та навичок, формуванню культури мовлення. розвивати інтерес до літератури, розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне й абстрактне мислення, вміння узагальнювати, доводити власні думки; виховувати повагу до Т.Шевченка за його внесок у скарбницю  української поезії, толерантне ставлення учнів один до одного,почуття любові художнього слова.

Тип заходу: брейн-ринг

КМЗ: портрет Т.Г. Шевченка, виставка його творів, рушники, картки.

 Святково прикрашений кабінет:  портрет Тараса Шевченка, рушники, фотовиставка про життя, творчість Кобзаря, виставка його творів; ілюстрації малюнків; біля портрета розміщені слова, що є епіграфом заходу:

   І  мене в сім’ї великій,

   В сім’ї вольній, новій,

   Не забудьте пом’янути

   Незлим, тихим словом.

ХІД ЗАХОДУ

 Викладач

  Кобзарем його ми звемо,

  Так від роду і до роду,

  Кожний вірш свій і поему

  Він присвячував народу     (М.Рильський)

Ось він, благородний, мужній Т.Шевченко, захисник прав знедоленого народу. У його погляді – віра у справедливість справи, якій віддав життя. А життя Шевченка – в поезії, пісні.

Викладач. Сьогодні, вшановуючи пам'ять великого Кобзаря, між учнями І курсу проводиться брейн ринг, який допоможе виявити найкращих знавців життя та творчості Шевченка.

 Справедливо вас, шановні учні, буде оцінювати журі. До його складу входить ________________________________________________________.

І. Вступне слово вчителя.

Світова велич письменника визначається багатьма складниками: його місцем у світовому літературному процесі, впливами на читача та хід історичних подій, внеском нових ідей і нових мистецьких засобів та скарбів у загальнолюдську культуру.

Талант Шевченка, його допитливість, незвичайна любов до всього рідного, до свого пригнобленого народу, до своєї культури, що перебувала тоді в московському ярмі, а також освіта, начитаність, праця над собою — все це було ґрунтом для появи геніальних його творів.           

Від виходу з друку першого видання «Кобзаря» і до сьогодні про Шевченка, його життя і геніальну творчість надруковано стільки статей, розвідок не тільки в Україні, а й по інших країнах світу, що їх навіть не перелічити.

Т.Г. Шевченко силою свого полум'яного й мистецького слова, силою своєї загальнолюдської правди переступив кордони рідної і дорогої України. Його твори відразу пробили мур байдужості й ворожості до українського слова, піднісши відразу нашу мову і літературу на нечувану височінь.

Іван Франко писав про Шевченка: «Я не знаю в світовій літературі поета, який би став таким послідовним, таким гарячим, таким свідомим оборонцем за права жінки на повне і людське життя».

Видатний шведський славіст Альфред Єнсен, що добре знав українську мову, написав дві книжки про творчість Тараса Шевченка, де зазначав: «Велика сила прийшла з України, справжній оновлювач української літератури... в історії всесвітньої літератури мало таких прикладів, щоб 26-літній поет виступив з такими зрілими творами перед народом, як Шевченко... В історії світової літератури він поставив собі пам'ятник, сильніший від бронзи».

Російський письменник В. Вересаєв з великим захопленням відгукувався про Т.Г. Шевченка:

«Безстрашна революційність, запорізька жадоба волі, залізна впертість, зосереджений гнів і велика любов, славне минуле в боротьбі з гнобителями, лукавий гумор, незрівнянна музика української мови, запах квітучих вишневих садків, пірамідальні тополі над білими хатами — все це в поезії Шевченка. Любити Шевченка — любити Україну. Любити Україну — любити Шевченка».

Ми з неприхованою гордістю промовляємо ім'я нашого пророка, що став гордістю всього цивілізованого й культурного світу.

Борис Грінченко писав: «Шевченко своєю національною свідомістю є геній, а своєю незмірною вагою, значенням у справі національного відродження свого рідного краю є явищем феноменальним, єдиним, може, на світі».

Учитель. Для проведення гри  познайомимося з командами-знавцями творчості Тараса  Шевченка.

(Відбувається змагання між командами)

І.Організаційний момент (зустріч команд)

І конкурс «Представлення команд»

Протягом 2—3 хвилин кожна команда представляє себе, розповідаючи про свою назву, емблему, девіз.

(Максимальна кількість балів – 5 балів)

1-а команда — «Гайдамаки»

Девіз: «І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь».

2-а команда — «Неофіти»

Девіз: «Схаменіться! Будьте люди!»

3-я команда – «Лілея»

Девіз: « Борітеся, поборите! »

4-а команда – « Бандуристи»

Девіз: « У всякого своя доля і свій шлях широкий…»

II конкурс       «Хто швидше?»

За правильну відповідь команда отримає 1 бал)

  1.          Назвіть дату  народженняя Т.Г. Шевченка? (9 березня 1814р.)
  2.          У якому столітті жив і творив Т.Г. Шевченко? ( У 19 ст )
  3.          Річка, біля якої похований поет. (Дніпро)
  4.          Російський художник, у якого вчився Шевченко (Карл Брюллов)
  5.          Найвідоміший драматичний твір Шевченка. ("Назар Стодоля")
  6.          Рік першого  видання «Кобзаря»(1840)
  7.          Звання Шевченка після закінчення Академії мистецтв. (Вільний художник)
  8.          Скільки всього дітей мали батьки поета? (вісім)
  9.          Псевдонім Шевченка. (Кобзар, Дармограй)
  10.     Назвіть 2 пісні, творені на слова Шевченка("Реве та стогне Дніпр широкий", "Така її доля", "Думи мої, думи", "Садок вишневий коло хати", "Заповіт")
  11.     У якому селі народився Т.Г. Шевченко? (У селі Моринці)
  12.     Хто вперше розповів майбутньому поету про козаччину? (Дід Іван)
  13.     У якому виді мистецтва крім літератури виявився талант Шевченка? (В образотворчому мистецтві)
  14.     Як називались люди, які їздили на далекі відстані і займались куплею-продажем? (Чумаки).
  15.     Назвіть ім’я дівчини, у яку вперше закохався майбутній поет? (Оксана Коваленко
  16.     Назвіть твір Шевченка про героїчне минуле України ("Гайдамаки")
  17.     Попередня назва Тарасової гори. (Чернеча)
  18.       Село, у якому провів дитинство Шевченко. (Кирилівка)
  19.     Дата перепоховання Шевченка. (22 травня 1861 року)
  20.      Ім'я сестри, яка була для Тараса другою матір'ю. (Катерина)
  21.     Скільки творів увійшло до першого «Кобзаря»? (Вісім)
  22.     Скільки років перебував Шевченко на засланні? (Десять)
  23.     Перший твір Шевченка на історичну тематику. (Поема «Іван Підкова»)
  24.     Назвіть відому поезію митця про безрадісне дитинство ("Мені тринадцятий минало")
  25.     Скількома мовами перекладено "Заповіт"? (100)
  26.     У якого пана служив Т.Шевченко? (У пана Енгельгардта).
  27.     Ким служив Тарас у пана? (Козачком).
  28.     У яке місто виїхав Шевченко разом з сім’єю пана з України? (Місто Вільно).
  29.     Чий портрет намалював Шевченко, за що був покараний паном? (Козака Платова).
  30.     Яке місто мало в житті поета і художника велике значення? (м.Петербург).
  31.       Назвіть дату смерті Т.Г. Шевченка (10 березня 1861р.)
  32.     Куди було перепоховане тіло Шевченка? (в Канів)
  33.     Як в Україні називали мандрівних співців, що в супроводі музичних інструментів виконували народопісенні твори? (кобзарі)
  34.     Назвіть парк, в якому було помічено талант Шевченка як художника? (Літній сад).
  35.     Хто написав портрет, за кошти якого було викуплено Шевченка з кріпацтва? (Н. Брюллов).
  36.     У  якому році Тараса Шевченка викуплено з кріпацтва? (1843 рік).
  37.     Як називається заклад, який відвідував Шевченко як вільний слухач? (Петербурзька Академія мистецтв)
  38.     За яку роботу Шевченка нагородили першою срібною медаллю? (За малюнок з натури)
  39.     У якому місті України написаний «Заповіт»? (Переяслав-Хмельницький)
  40.     У якому товаристві брав активну участь Шевченко, перебуваючи у Києві? (Кирило-Мефодіївське братство)
  41.     В якому році від Різдва Христова Т.Г.Шевченко «пас ягнята за селом»?(1814+13=1827 рік)
  42.     У якій експедиції брав участь Шевченко як художник? (В Аральській)
  43.     З яким відомим російським актором театру ХІХ століття був знайомий Шевченко? (З Щепкіним)
  44.     Як називається відома збірка творів Шевченка? (Кобзар)
  45.     Хто з відомих митців вперше опублікував твори Шевченка? (Є.Гребінка)
  46.     За яку картину Шевченка нагородили другою срібною медаллю? («Хлопчик-жебрак ділиться хлібом з собакою»)
  47.     За яку картину Шевченка нагородили третьою срібною медаллю? («Циганка-ворожка»)
  48.     У якій з поезій говориться про вишневий цвіт…? («Садок вишневий коло хати»)
  49.     У якому році помер Т.Шевченко? (1861 р.)
  50.     Під яким ім’ям знають Шевченка не тільки в Україні, а й за кордоном? (Кобзар)
  51.     Яким твором починається «Кобзар»? («Причинна»)
  52.     В якому творі висвітлено бажання поета поховати його на кручах Дніпра? («Заповіт»)
  53.     У якому році виходить повна збірка «Кобзаря»? (1860 рік)
  54.     У якому році було скасоване кріпосне право? (У 1861 році)
  55.     Як називається кладовище на якому вперше було поховано тіло Шевченка? (Смоленське)
  56.     Назвіть жанр твору: невеликий віршований ліро-епічний твір про виняткову родинно-побутову подію з напруженим сюжетом, в якому наявні елементи фантастики? (Балада)
  57.     Які міфологічні образи є в баладі «Причинна»? (Русалки)
  58.     Біля якого дерева розгортаються події у баладі «Причинна»? (Біля дуба)
  59.     З яким деревом найчастіше порівнює Т.Шевченко дівчину? ( З тополею)
  60.     Кого покохала Катерина з поеми «Катерина»? (Москаля)
  61.     Назвіть грошову одиницю, яку дали чумаки Катерині. (Шеляг)
  62.     Назвіть кондитерський виріб, який купила Катерина за шеляг своєму сину. (Медяник)
  63.     Як називається хлопчик-підліток, який супроводжує сліпого кобзаря? (поводир)
  64.     Під супровід, яких музичних інструментів виконували твори кобзарі? (Кобза, бандура)
  65.     Як називається картина Шевченка, яку він написав до поеми «Катерина»? («Катерина»)
  66.     Як називалось повстання українського народу, події якого лягли в  основу написання поеми «Гайдамаки? (Коліївщина)
  67.     Які історичні особи є героями в поемі «Гайдамаки»? (Іван Гонта та  

                        Максим Залізняк)

  1.     Яке прізвисько дали гайдамаки Яремі? (Галайда)
  2.     Проти яких панів підняли повстання селяни? (Проти польських)
  3.     До єдності яких народів закликає Шевченко у поемі «Гайдамаки»? (Слов’янських)
  4.     Назвати псевдоніми Шевченка? (Кобзар, Дармограй)
  5.     Як звали кохану Яреми? (Оксана)
  6.     Поема «Гайдамаки» складається із скількох розділів? (11 і епілог)
  7.     . Назвіть місто, яке було побудоване на кістках українських козаків. (Петербург)

III конкурс «Знайди зайве»

Від кожної команди виходить по одному представнику, їм пропонується три назви творів, серед яких потрібно знайти «зайве».

         (Максимальна кількість балів – 2 бали)

1.  «Марія», «Тарасова ніч», «Мойсей»

2.  «Доля», «Оргія», «Пророк»

3.  «Лебеді материнства», «Царі», «Варнак»

4.  «Гімн», «Княжна», «Марина»

             ІV конкурс  «Своє значення»

Кожне ім’я має своє значення. Наприклад: Микола – переможець, Олексій – захисник, Петро – камінь. Батьки Т.Г.Шевченка, даючи йому ім'я, начебто передбачили його майбутній характер. Що означає ім'я Тарас у перекладі з грецької…

(Бунтівник, Володар, Вісник  )

Потрібно командам вибрати правильну відповідь серед запропонованих варіантів

(Максимальна кількість балів – 2 бали)

     V конкурс «Конкурс «НЛО»

Вивчаючи творчість Кобзаря, ми з вами зіштовхнулися з великою кількістю творів. Їх кількість незлічена. Долі персонажів творів Шевченка  вражають, їх почуття, їх вчинки здатні зачепити найтонші струни наших сердець. Тож давайте зараз й спробуємо відгадати їх за цитатою.

 Отже, наступний конкурс – «НЛО» - неопізнаний літературний об’єкт.

Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал, максимально для своєї команди ви можете отримати 4 балів.

Командам роздають надруковані уривки із творів Шевченка, але із пропущеними словами. Учасникам необхідно «реставрувати» текст, відновивши відсутні слова. Через 1 хв. картки забирають і зачитують, звіряючи із оригіналом.

(Максимальна  кількість балів — 5 балів)

   (Якщо усе відтворено правильно)

***

1.   Садок вишневий ... (коло хати) Хрущі …(над вишнями) гудуть

2.   Як у Дніпра ... (веселочка) Воду …(позичає)

4.   Кохайтеся, …(чорнобриві), та не з …(москалями)

5.   Наша дума, наша ... (пісня) Не вмре, …(не загине)

 

***

1.Уже покликали ... (до паю) А я собі у …(бур'яні).

2.Нема на світі... (України) Немає …(другого) Дніпра.

3.Та недовго сонце гріло, Недовго ... (молилось).

4.Ну що б, здавалося,…( слова). Слова та голос ... (більш нічого).

5.Біленькі хати повалялись, Стави ... (бур'яном позаростали).

***

1.   Під ним ... (кінь) вороненький насилу ступає.

2.   Ще …(треті) півні не співали, ніхто ніде не …(гомонів)

3.  Мені … (однаково) чи буду я жить в Україні, чи ні.

4.   Неначе човен в …(синім) морі, То ... (вирина, то потопа).

5. Гомоніла …(Україна), довго …(гомоніла), довго, довго, кров степами,

     текла, червоніла

***

1.   Минають дні... (минає літо) А Україна, знай, горить.

2.   Посадили ... (над козаком) Явір та калину.

3.   Така її … (доля).О Боже …(мій) милий!

4.... (Сумує), квилить, плаче рано В Путивлі-граді Ярославна.

5. І свій шлях широкий: Той ... (мурує), той…(руйнує).

VIІ конкурс  «Математично-літературний марафон»

На столі лежать чотири  конверти. Капітани команд виходять і беруть кожен собі конверт, витягують картки з завданнями.

Завдання: кожній команді потрібно  порахувати приклади, відповіді яких будуть літери, за допомогою яких відгадати потрібно твір Кобзаря

«Причинна»                                            «Наймичка»

(Максимальна оцінка – 5 балів)

 

VІІІ конкурс  П’ятихвилинка для відпочинку команд

 Завдання для глядачів

Дайте відповіді до запитання:

2. Що розписують до Великодня? (писанки)

3. Назвіть український символ Нового року? (Дідух)

 4. Що шукали в ніч на Івана Купала? (квітку папороті)

5. Якими піснями зустрічали прихід весни? (веснянки)

6. Назвіть перший рядок гімну("Ще не вмерла України...")

7. У родині кого народився Т.Шевченко? (родина кріпаків)

8. У кого навчався грамоти малий Тарас? (у дяка, Павла Рубана, дражнили Совгир)

9. Яку письменницю Т.Шевченко називав своєю сестрою? (М.Вовчок зб. оповідань         «Намисто»)

10.Етап спокою між вечерею та сніданком (сон)

11. Квітка, недоступна, як гірські вершини (Едельвейс)

12. Текст, написаний автором від руки?(рукопис)

ІХ конкурс «Скарбничка ерудита»

Додатковий 1 бал для своєї команди

Завдання для капітанів команд. Потрібно витягнути конверт, відповісти на запитан-ня з теорії літератури

Оповідання – це невеликий прозовий твір, сюжет якого ґрунтується на певному (рідко кількох) епізоді з життя одного (іноді кількох) персонажа.

Новела  (італ. novella, від лат. novellus — новітній) — це  невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом, сконденсованою та яскраво вимальованою дією.

Поема (від грец. ποίημα — твір) — ліричний, епічний, ліро-епічний твір, переважно віршований, у якому зображені значні події і яскраві характери.Назва «поема» загальна, у літературознавстві частіше мовиться про конкретний жанровий різновид поеми: ліро-епічну, ліричну, епічну, сатиричну, героїчну, дидактичну, бурлескну, драматичну і т.п. Виникла поема на основі давніх і середньовічних пісень, сказань, епопей, що уславлювали визначні історичні події.

Роман – це великий за обсягом, складний за будовою епічний твір, у якому широко охоплені життєві події, глибоко розкривається історія формування характерів багатьох персонажів.

Повість – це  епічний прозовий твір (рідше віршований), який характеризується однолінійним сюжетом, а за широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їх розкриття посідає проміжне місце між романом та оповіданням.

Балада (від Прованс. balada - танцювальна пісня) - це невеликий віршований ліро-епічний твір казково-фантастичного, легендарно-історичного чи героїчного змісту.

 

Х конкурс «Літературна з’єдналка»

(Максимальна оцінка – 5 балів)

* Склавши імена і прізвища, Ви отримаєте назву твору Т.Шевченка:

 

1. Тарас                                      О   Глібов

2. Олександр                             Р     Толстой

3. Леся                                       А     Пушкін

4. Іван                                        А     Франко

5. Лев                                         Н      Шевченко

6. Ліна                                       Т       Гоголь

7. Микола                                С    Костенко

8. Леонід                                  З    Українка

9. Джек                                     О    Лінгренд

10. Астрід                                 Л    Тичина

11. Павло                                 Д     Лондон

12. Сергій                                Я     Єсенін

1н 2а 3з 4а 5р 6с 7т 8о 9д 10 о 11л 12я

 

*        До слів у першому стовпчику доберіть пари з казок, літери вишукуються у певному порядку, і Ви зможете прочитати назву поеми Т.Шевченка:

*         

1. Лисичка                                       Т      Ілля Муромець

2. Івасик                                           Р      Котик

3. Соловей-розбійник                     Н     Вовк

4. Правда                                         А       Коза Дереза

5. Півник                                          К     Журавель

6. Дідова дочка                               А      Івасик Телесик

7. Семеро козенят                           И       Бабина дочка

8. Рак неборак                                 Е       Кривда

1к 2а 3т 4е 5р 6и 7н 8а

ХІ. Конкурс «Продовж фразу»

Завдання: закінчити уривок із поезії Т.Шевченка,указати назву твору.  

 (За кожне правильне завдання – 1бал)

1.Було колись, в неділю, закривши мінею…,

  Батько діда просить, щоб той розказав

  Про ….  (Коліївщину).                                                          «Гайдамаки»

 

2.Летим, дивлюся, аж

.. (світає, соловейко в темнім гаї сонце зустрічає)                   «Сон»

3.Лечу, передо мною сніг біліє.

   Кругом бори і болота.

   Вас, вороги, я вже не чую,

  Один собі в снігу спочину,

  аж слухаю - …. (загули кайдани під землею).                          «Сон»

4.Прости мене, Марку,

   Прости мене, я караюсь

   весь вік в чужій хаті…..

   прости мене, мій синку!

  Я…. Я - …… (твоя мати).                                                          «Наймичка»           

                            

5.Реве та стогне Дніпр широкий,

   Сердитий вітер завива,

   Додому верби гне високі,

   ………………..(горами хвилю підійма)                                     «Причинна»

6.Сини мої, гайдамаки!

   Світ широкий, воля –

   Ідіть, сини, погуляйте,

   …….. (пошукайте волі).                                                           «Гайдамаки»

7.Гомоніла Україна,

   Довго гомоніла,

   Довго, довго кров степами

   ……… (текла-червоніла).                                                        «Гайдамаки»

8. І мене в сім’ї великій,

    В  сім’ї вольній, новій

    ………………….(не забудьте пам’янути)

     ………………… (незлим, тихим словом)                                 «Заповіт»

9. Гомоніла Україна,

Довго гомоніла,

Довго, довго кров степами

Текла-червоніла...                                                                    («Гайдамаки»)

10. Реве та стогне Дніпр широкий,

Сердитий вітер завива...                                                       («Причинна»)

11. Страшно впасти у кайдани,

Умирать в неволі,

А ще гірше — спати, спати,

І спати на волі...                                                        («Минають дні...»)

12. Споконвіку Прометея

Там орел карає,

Що день Божий довбе ребра

Й серце розриває...                                                                   («Кавказ»)

13. По діброві вітер виє,

Гуляє по полю,

Край дороги гне тополю

До самого долу...                                                                               («Тополя»)

14.  Не дуріте дітей ваших,

Що вони на світі

На те тільки, щоб панувать...                                                      («І мертвим, і живим,..»)

15. Пізнав тії карі очі,

Чорні бровенята...                                                                     («Катерина»)   

           

ХІІ конкурс. «Чи знаєш ти поезію Шевченка»

(Максимальна кількість балів – 1 бал)

Продовжити поетичні рядки.

1.  ...Гомоніла Україна, довго гомоніла...

2.  І на оновленій землі...

3.  ...Возвеличу малих отих рабів...

4.  Поховайте та вставайте...

5.  ...В таку добу під горою...

6.  ...Реве та стогне Дніпр широкий...

7.  ...Летим. Дивлюся, аж світає...

8.  ...Наш отаман Гамалія...

По завершенні конкурсів журі підводить підсумки і оголошує результати змагань

Журі підводить підсумки знавців творчості Шевченка. Ведучий дякує всім учасникам і глядачам за активну участь у конкурсі. Голова журі оголошує результати.

Ведучий.

-      Переможцями сьогоднішньої гри стали учні групи _________. Вітаємо їх.

-      Переможці нагороджуються почесними грамотами та медалями.

Звучить музика з брейн-рингу

Ведучі. До нових зустрічей!

 

docx
Додано
2 березня
Переглядів
210
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку