«Слово рідне - диво калинове»
(До Дня української писемності і мови, 1-2 класи)
Мета. Розширювати знання про красу і багатство української мови. Ознайомити дітей з українськими обрядами і звичаями. Пробудити почуття національної гідності. Виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою.
Обладнання. Вишивані рушники, коровай , калина, портрет Т. Г. Шевченка, плакати «Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема», «Пісня - душа народу», «Кажуть, дитино, що мова наша - солов’їна», презентація «Історія нашої мови».
Форма проведення: свято
Сценарій свята
Вчитель: Шановні наші гості: батьки, вчителі, діти. 9 листопада – День української писемності та мови. Сьогодні ми зібрались, щоб вшанувати нашу рідну мову. Запрошуємо Вас до нашої господи на хліб та сіль, на слово щире, на бесіду мудру – на свято рідної мови.
Ведучий: На околиці села,
Як мовиться в казці,
Жив веселий дід Хома
І баба Параска.
Діти гомоніли,
Розважалися малі,
А старі раділи.
Ведучий: Дід учив гончарувати,
На сопілці грати.
Ведуча: Баба вчила вишивати
та пісні співати.
Ведучий: Ой цікаві для малят
Ці часи дозвілля
Ведуча: Скоромовки і казки,
Загадки й прислів’я.
Біля пічки гріється, без водички миється.(котик)
Жовте око, жовті вії, та чомусь воно не гріє.
(соняшник)
3. Летів птах через дах,
Сів на воротах
У червоних чоботах
(лелека)
4. Чорний, та не ворон,
Рогатий, та не бик,
Шість ніг без копит,
Летить – виє, сяде – землю риє.
(жук)
Дідусь: Дівчатка , а тепер може ви загадаєте хлопчикам загадки. Побачимо, хто швидше відгадає: хлопчики чи дівчатка?
Скільки цуцик має ніг
Почали усі лічити –
Десять вийшло у Микити.
Так, чи не так? (не так)
А як? (чотири)
2. Із неба диво золоте
І світить нам, і гріє,
Ніщо без нього не росте
І всяк йому радіє.(сонце)
3. Відгадайте, діти, хто
має носик-долото.
Ним комах з нори виймає,
про здоров´я в лісі дбає.( дятел)
4. Хто співає, свище, плаче,
а ніхто його не баче? (вітер)
Бабуся: Придивіться уважно, які чудові вишивки. Це робота рук ваших мам, бабусь. Немає в селі жодної оселі, де б не було вишиваного рушника.
Це давня традиція: гостям на рушнику підносити хліб, як символ гостинності нашого народу.
Сійся, родися, жито-пшениця
І всяка пашниця.
Щоб був хліб на столі
І щоб цвіли, як квіти
Гарні українські діти !
(Діти підносять коровай)
Бабуся: Діти, а ви мабуть і прислів’я гарні знаєте ?
Всі разом: Знаємо !
(Діти розповідають прислів’я)
1. Зробив діло – гуляй сміло.
2. Діло майстра величає.
3. Роботящі руки гори вернуть.
4. Праця годує, а лінь марнує.
5. Шануй батька й неньку, то буде скрізь гладенько.
6. Життя прожити – не поле перейти.
7. Гостре словечко коле сердечко.
8. Слово – не горобець, вилетить – не впіймаєш.
9. Пташка красна своїм пір’ям, а людина своїм знанням.
10. Хто багато читає, той багато знає.
11. Книжка вчить, як на світі жить.
12. Хліб – усьому голова.
13. Де сила не візьме, там розум допоможе.
14. На сонці тепло, а біля матері добре.
15. Бджола мала, а й та працює.
16.За рідний край - хоч помирай!
17.Хто літом спеки боїться, той зимою не має чим грітися.
18.Не родись багатий та вродливий, а родись при долі та щасливий.
19.Рання пташка дзьобик чистить, а пізня очиці жмурить.
20.Хотів зробити спішно, а вийшло смішно.
Дідусь: Молодці діти! Ви напевно знаєте багато українських народних пісень. Адже пісня – душа народу.
Бабуся: Колись, як дорослі збиралися на свято, співали багато пісень. Давайте і ми, діти, заспіваємо з вами українську народну пісню «Грицю, Грицю до роботи»
Дідусь: Діти, а які скоромовки ви вмієте швидко промовляти?
Бараболять по городу бараболя і горох.
Хочеш їсти калачі – не сиди на печі.
Хай малий малому скаже,
Хай малий теля прив’яже.
роса росить ноги босі.
буде бабі біб у борщ.
В королівстві кольорів,
Кожен кольором керує.
в королівстві королює.
Ведуча: Жила собі маленька дівчинка, яка дуже сумувала, а коли прийшли подружки, то розвеселили її. Як цю дівчинку звуть? Подоляночка
(Дівчатка співають пісню та виконують рухи )
Дідусь: Коли діти збиралися, то гралися в різні ігри. А для цього вони знали багато забавлянок. Може і ви знаєте?
Водить діток коло квіток.
Більшому – більший, меншому – менший.
А в тій торбі хліб, паляниця,
Кому доведеться, той буде жмуриться.
забруднила ноги трішки.
На порозі біля хати
стала ноги витирати.
Всі сто ніжок обмітала,
Всі сто ніжок витирала.
А як стала на помості-
із гостей вертались гості.
Бабуся: Коли діти збиралися зі старшими , то ті люди їм розповідали цікаві смішні історії.
Діти: Дідусю, розкажи нам смішну історію.
Дідусь: Ось послухайте смішну історію.
“Досадив”
Їхав раз дядько поганою конячкою, а вона й зупинилася, так він сам запрягся, а її прив’язав до воза та й каже: “Не схотіла їхати, то йди пішки”.
А може хто з вас знає смішну історію?
Запасливий
- Знову мокрі черевики?! –
Сварить Вову мати.
Ти, мабуть, в усіх калюжах
Встигнув побувати?
- Що ви, мамо, - каже Вова, -
Не хвилюйтесь дуже:
Ще й на завтра залишилось
Чотири калюжі!
Засвоєний урок
За якусь провину батько
Ставить Петю у куток .
Той насупився і каже:
– Добрий матиму урок!
Ось як виросту,то стану
Архітектором домів,
Щоби зводити будинки
Тільки круглі,без кутків!
Хто старший?
Забіг увечері до хати
Знадвору збуджений Юрко,
у матері почав питати:
- Хто старший - я чи кіт Мурко?
- Звичайно, ти! - говорить мама.
- А як же так, скажи мені, -
Малий ніяк не дійде тями,
Мурко вусатий, а я ні?.
Бабуся: Кожна пора дарує свою красу: весна – ніжні білі квіти, осінь - червоні ягоди. Важко уявити сільське подвір’я, де б не ріс кущ калини. У канадців - клен, в росіян - берізка, а в нас верба і калина.
Правду каже прислів’я: «Без верби і калини нема України»
1-й учень. Перша квіточка - наша родиночка. Друга квіточка - рідна сторона. Так говориться в пісні про калиновий цвіт. На луках і узліссі можна побачити цілі калинові гаї. Правду каже прислів’я: «Без верби і калини нема України».
2-й учень. В народі кажуть: «Любуйся калиною, коли цвіте, а дитиною, коли росте». Часто матері колихали своїх маленьких діток, сидячи під калиною. А як потрібна була калина на весіллі! Коли випікали коровай, то прикрашали його калиною.
(Діти співають пісню « Ой,є в лісі калина»)
.
Слово рідне! Шум дерев!
Музика зір блакитнооких,
Шовковий спів степів широких,
Дніпра між них левиний рев.
Неначе юна зоря світанкова,
Ти лісами, степами ідеш.
Українська чарівна мово,
Ти у серці народу живеш.
Мелодійна моя, промениста,
Як земля, твій багатий словник.
Українська мово пречиста,
Ти у серці народу навік!
Українська прабатьківська мово,
До зірок через терни ідеш.
Рідна мово моя, пелюсткова,
Ти у серці народу живеш!
.
Вчитель: Щасливі ми що народилися і живемо на такій чудовій, багатій, мальовничій землі – на нашій славній Україні.І де б ми не були, скрізь відчуваємо поклик рідної землі, хвилюємося до сліз зачувши рідне слово…
Вірші про рідну мову
Прозора й чиста, як гірська вода.
Це України мова барвінкова
Така багата й вічно молода
Дзвінку, і ніжну, і завзяту,
Як день сьогодняшній чудовий,
Люблю, люблю вкраїнську мову.
У трави – веснянки, у гори крутої
В потічках веселого, що постане річкою,
В пагінцях зеленого, що зросте смерічкою.
Своєї мови рідної ніде,
Як ті пісні, які співала мати,
І як своє дитинство золоте.
Учні виконують пісню «Україна»
Ведучий: Вже скінчилось свято
Ведуча: І прощатися нам пора.
Вчитель: Ми бажаємо Вам
Діти: Щастя, миру і добра.