Мета: Продовжити ознайомлення учнів з красою, неповторністю, чарівністю Шевченкового слова, його бібліографічними даними, значенням творчості Т. Шевченка для українського народу. Показати, як шанують його пам'ять, викликати бажання глибше пізнати його творчість. Розвивати пам'ять, мислення, читацькі інтереси.
Виховувати в учнів любов до народного поета.
Обладнання: роздатковий матеріал, ноутбук, мультимедійна презентація, зображення кобзи та бандури.
1
Мета: Продовжити ознайомлення учнів з красою, неповторністю, чарівністю Шевченкового слова, його бібліографічними даними, значенням творчості Т. Шевченка для українського народу. Показати, як шанують його пам'ять, викликати бажання глибше пізнати його творчість. Розвивати пам'ять, мислення, читацькі інтереси.
Виховувати в учнів любов до народного поета.
Обладнання: роздатковий матеріал, ноутбук, мультимедійна презентація, зображення кобзи та бандури.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
- В нас зараз почнеться цікавий урок –
Про це повідомив веселий дзвінок.
Сказав з переривом на ноті високій:
«Вітаю вас, друзі, з початком уроку!»
В добрий день і в добрий час
Ми зібралися із вами.
Тихо надворі, ні вітру, ні хмар,
Ані шелесне верба височенька.
Наш третій клас має «Кобзар»,
І вголос читає Шевченка.
Не цурайтесь того слова,
Що мати співала,
Як дитину повивала,
З малим розмовляла.
Мов троянда, розцвітає
Вільна Україна.
Народ повік не забуде
Великого сина -
Тараса Григоровича Шевченка
І його мудре слово.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Бесіда.
2. Гра «Мікрофон»
Вчитель. Ну що б здавалося, слова…
Слова та голос – більш нічого.
А серце б’ється – ожива,
Як їх почує!.. Знать до Бога
І голос той, і ті слова
Ідуть меж люди!
Т. Шеченко
3. Мовні вправи.
Прочитайте ланцюжок
на
землі муть Та- Шев- жити
Поки жити- люди рас ченко буде
– Цей вислів буде девізом нашого уроку.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку та очікування навчальних результатів.
2. Гра «Закінчи речення»
3.Виведення мети уроку учнями.
- Для чого ми вивчаємо твори великого поета? (думки дітей вчитель скореговує до наступного)
- Отже, для того, щоб бути гідними майбутнього, треба знати наше минуле. Для того, щоб бути гідними своєї Батьківщини і наступним поколінням передавати наші знання про людей, які присвятили життя боротьбі за волю України.
4. Методичний прийом «Очікування».
На цьому уроці: |
|
Дізнаюся |
Навчуся |
Про життя Т.Г.Шевченка |
Висловлювати свої ідеї та презентувати їх |
Про творчість поета |
Проводити асоціації та працювати в парах |
Про боротьбу Шевченка за Україну |
Робити висновки |
5. Технологія «Мікрофон»
Поміркуйте, що означає слово «кріпак»? (Діти висловлюють свої думки). Отже, кріпак - це людина, закріплена за паном, яка на нього працює. Пан міг кріпака продати, купити, виміняти, як річ.
ІV. Життя і творчість Т. Г. Шевченка.
Т. Г. Шевченко – великий український поет. Життя нашого генія таке дивне, що слухаючи про нього, можна було б сказати, що це якась легенда, коли б не було правдою.
(Розповідь учнів про життя поета)
Дата 9 березня 1814 року пам’ятна у історії української літератури. Тоді, темної ночі, перед світанком, у селі Моринцях на Звенигородщині, у хаті Григорія Шевченка, кріпака пана Енгельгарда, блиснув єдиний на все село вогник: народилася нова панові кріпацька душа, а Україні – її Великий співець – Тарас Шевченко.
Не називаю її раєм,
Тії хатиночки у гаї
Над чистим ставом край села
Мене там м ати повила
І, повиваючи, співала,
Свою нудьгу переливала
В свою дитину…В тім гаю,
У тій хатині, у раю
Я бачив пекло… Там неволя,
Робота тяжкая, ніколи
І помолитись не дають.
Безрадісним було дитинство Тараса. Тяжке кріпацьке життя. Був він і пастухом, і кухарчуком, і козачком, тобто слугою у пана.
Ось,як згадує Т. Г. Шевченко про своє дитинство.
Мені тринадцятий минало.
Я пас ягнята за селом.
Чи то так сонечко сіяло.
Чи так мені чого було?
Мені так любо, любо стало.
У 9 років Тарас залишився без матері, зазнав знущань лихою мачухою. Коли хлопчику було 11, помер і батько.
Пан Енгельгард забрав хлопчика, як свого слугу, аж у Петербург. Знущався над ним і над його талантом художника.
Тарас Григорович прожив усього 47 років, із яких 24 роки був у кріпацтві. 10 років мучився у солдатській неволі на заслання і всього 13 років був вільною людиною. 13 років волі…
Ще з дитинства Т. Г. Шевченко тягло до малювання. Крейдою чи вуглинкою змальовував усе, що бачив. Саме тут пощастило Шевченкові – його талант до малювання помітили видатні художники.
Шевченко перебував у кріпацькій неволі. Художники зібрали 2500 карбованців. І викупили його. Саме вони допомогли Шевченкові звільнитися від кріпацької неволі та відкрили перед ним шлях до науки і мистецтва. На все життя зберіг він у серці любов до благородних діячів російської та української культури, що вирвали його з кріпацького пекла.
У цей час він усе більше замислюється над гіркою долею рідного краю, над безправним становищем покріпаченого люду.
Гнів на жорстоке панство, жаль та біль від споглядання мук – все це виливається на папері у хвилюючих поетичних рядках.
Думи мої, думи мої,
Лихо мені з вами!
Нащо стали на папері
Сумними рядками?
Його славні твори кликали до боротьби за волю.
…Вставайте, кайдани порвіте,
І вражою злою кров’ю
Волю окропіте, -
закликав поет.
За сміливі заклики, вільнодумні твори царський уряд заборонив поету писати і малювати. Усіляко переслідував і жорстоко карав.
У 1861 році на Україну страшним громом чорною хмарою печалі прилетіла звістка – У Петербурзі 10 березня перестало битися серце великого поета.
Перепоховали Т. Г. Шевченка в Україні над Дніпром, поблизу Канева. Мрія поета здійснилася.
Т. Шевченко є гордістю, честю і славою України. Ми називаємо його кобзарем. Так поет назвав книгу всього свого життя – « Кобзар».
Пам'ять про Т. Г. Шевченка живе у серцях людських. Його іменем названі вулиці, театри, школи, Київський Національний університет. Пам’ятники Шевченку стоять у багатьох містах України, у далекій Канаді, США, Франції, Росії.
V. Поезія Т, Г. Шевченка.
1. Конкурс на краще читання творів Шевченка.
Учні читають напам’ять улюблені вірші Шевченка та демонструють малюнки до цих віршів.
Й лози зеленіють.
( Тече вода з – під явора)
-А зараз я пропоную вам доповнити ці рядки потрібними за змістом словами.
Неначе сонце засіяло,
Неначе все на світі стало
Моє… лани, гаї, сади!
І ми, жартуючи, погнали
Чужі ягнята до … ( води)
Дивлюся, аж світає
Край неба палає.
Соловейко в темнім гаї
Сонце…( зустрічає).
Не називаю її раєм
Тії хатиночки у.. ( гаї)
Тече вода з – під явора
Яром на долину.
Пишається над водою
Червона …( калина)
На панщині пшеницю жала,
Втомилась; не спочивать
Пішла в снопи, пошкандибала
Івана сина… ( годувать)
2. Декламування вірша «Заповіт» (можна включити аудіозапис вірша у виконанні Богдана Ступки)
3. Вивчення скоромовки.
Шевченко – наша слава,
Наш пророк і наш співець
І за волю, за державу
Богом даний нам борець.
Микола Щербань
4. Творча робота.
Скласти прислів’я.
- Шевченко Тарас наче … - Шевченкові твори сяють, мов … - Шевченків «Кобзар» - то для народу … - Ми Шевченка славить будем і ніколи … - Шевченко дужий був не силою, а … - Тарасів «Заповіт» облетів … |
зорі. сонце для нас. не забудем. великий дар. увесь світ. словом мудрим. |
5. Вірші про Т.Г.Шевченка.
1. Тепер наш Шевченко в кожній хаті
З нами словом живим розмовляє
Є в Шевченка народження дата –
Дати смерті в Шевченка немає.
2. Ми не забудем тебе, Тарасе,
Черпаєм правду в твоєму слові
І збережем ми для внуків наших
Українську пісню, українську мову.
3. Якщо вам мова, і земля, й родина,
І пісня українська дорогі, –
Любіть, як він, страждальну Україну,
Як він, ви ненавидьте ворогів.
4. У дні радості, печалі і тривоги
Йому віддаймо шану та уклін
За мудрістю звертаймося до нього –
І переможем, з нами Бог і він.
5. Поки буде Дніпро сивий
Нести в море воду,
Живий буде Тарас в серці
Вільного народу.
6. Наш Кобзар, нескорений, величний,
Дивує весь білий світ
Нехай же в душах споконвічно
Звучить Тарасів «Заповіт».
1 |
3 |
2 |
4 |
… Тече вода із – за гаю Та попід горою. Хлюпочуться качаточка Поміж осокою.
|
… Сонце гріє, вітер віє З поля на долину, Над водою гне з вербою Червону калину. |
… Вітер з гаєм розмовляє Шепче з осокою; Пливе човен за Дунаю Один за водою…
|
… Зоре моя вечірняя, Зійди над горою, Поговорим тихесенько В неволі з тобою. |
VI. Закріплення матеріалу.
1. Вікторина «Добери до малюнків рядки з віршів, розтав правильно цифри
2. Знайди зайвий рядок
Тихесенько вітер віє,
Степи, лани мріють
Реве та стогне Дніпр широкий
Верби зеленіють.
3. Зараз ми також спробуємо стати поетами. Склади вірш за опорними словами
____________________ весна
____________________ принесла
____________________квіти
____________________діти
VІI. Підсумкове оцінювання у вигляді тестів.
а) 8 березня 1815 р.;
б) 9 березня 1814 р.;
в) 10 березня 1816 р.
а) 8 років;
б) 9 років;
б) 7 років.
а) архітектор;
б) письменник;
в) поет;
г) художник.
а) Петербурзі;
б) Києві;
в) Каневі;
г) Москві.
а) соловейка;
б) лелеку;
в) ластівку;
г) жайворонка.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Не питай, що може зробити для тебе держава, а запитай себе, що ти можеш зробити для неї.
2. Вправа «Мозковий штурм» (на дошці записане запитання ‑ Що я можу зробити для України? Діти відповідають, а вчитель записує всі варіанти на дошці.)
3. Обговорення й оцінювання запропонованих ідей.
4. . Побудова асоціативного куща.
вільний допитливий
обдарований розумний
щирий українець Тарас наполегливий
сміливий
великий перлина українського народу
Кобзарі прекрасний
художник
Формування контрольно-оцінювальних дій.
На серединки квіточок малюйте ротик, відповідно до вашої праці на уроці. Якщо ви працювали чудово, то намалюйте усміхнений ротик; якщо добре, то ротик рівненький; якщо не зовсім добре, то ротик скривлений. (Вчитель роздає дітям заздалегідь виготовлені квіточки з приклеєним кружечком, що і є серединкою квітки)
- Хто виконає завдання, то прикрасить своєю квіткою портрет видатного митця Тараса Григоровича Шевченка на честь шани і подяки.
VІІI. Підсумок уроку
Минають віки, стираються написи на камені, тліють книги, руйнуються будівлі, але слово Шевченкове – живе і вічне. Вивчаймо його, думаймо над його істиною, виконуймо його заповіти, які посилав він синам свого народу. І серед них найперший і найголовніший:
Свою Україну любіть,
Любіть її… Во время люте,
В останню тяжкую минуту
За неї Господа моліть.
Тарас Григорович Шевченко – великий український поет, художник.
Шевченко Тарас, наче сонце для нас.
Тарасові слова – то правда жива.
Ми Шевченка славить будем і ніколи не забудем.
Шевченкові твори сяють, мов зорі.
Шевченкове перо панів по серцю шкребло.
Шевченко жити буде, поки на землі житимуть люди.
Хто з Шевченком знається, той розуму набирається.
Хто Шевченка прочитав, той багатший серцем став.
Наприклад:
Т р с Гр г р в ч Ш вч нк – в л к й кр їнськ й п т, х д жн к.
(Вчитель пропонує кожній парі 1 приказку; у словах пропущені деякі літери)
(Вчитель кидає м’яч із запитанням, а учень відкидаючи м’яч дає відповідь. Робити це треба якнайшвидше, уявляючи, що у руках не м’яч, а гаряча картопля).
- У якому селі народився поет? (с.Моринці)
- А де пройшли дитячі роки Шевченка? (с.Кирилівці)
- Тарас Григорович народився вільним чи кріпаком? (кріпаком)
- Скільки років було поету коли він став вільним? (24 роки)
- У якому віці він помер?(У 47 років)
3. Оцінювання та заохочення.
- Молодці!