Розкриває життєві проблеми підлітків за допомогою художніх образів; засобів театралізації; використання творчих здібностей учнів. Сприяє формуванню духовно та морально багатої особистості; засвоєнню морально – етичних норм; впливає на розвиток почуттів, волі, характеру та високої моралі
ТЕАТР ЖИТТЯ.
Форма роботи яка розкриває життєві проблеми підлітків за допомогою художніх образів; засобів театралізації; використання творчих здібностей учнів. Сприяє формуванню духовно та морально багатої особистості; засвоєнню морально – етичних норм; впливає на розвиток почуттів, волі, характеру та високої моралі.
Ведучий: сьогодні перед вами буде продемонстровано Театр Життя. Що це,як це, про що і чому саме так - ви дізнаєтесь трохи згодом. У мене до вас є кілька прохань і правил: прошу вас поважати себе і тих, хто знаходиться на цій сцені, не розмовляти, не спілкуватись, не шарудіти. Сорок хвилин повної тиші не віднімуть у вас всього життя. В Театрі Життя є правило - на початку, в середині, в кінці і, навіть, коли дуже хочеться , неможна аплодувати. І ще: на цій сцені нині не наші учні, друзі, однокласники. Це люди, які прийшли розповісти вам про свої проблеми, переживання. Ваша справа – зрозуміти , оцінити та зробити свій вибір. Не судіть строго. Театр Життя розпочинається.
Читець-І(дитина)
Народжуємось в певний день і час.
Ніхто не змінить дату, бо не знає.
А що чекає у житті на нас,
Ніхто не передбачить, не вгадає.
То доля у людини є чи ні?
Чи кожен долю творить, як уміє?
Читець-ІІ(дорослий)
Прожито вік, та не збагнуть мені…
І хто ту долю на Землі цій сіє?
Мабуть, що доля є на небесах
Й дарується з народженням дитини…
Не знаюсь на магічних чудесах,
Та щось, таки, та є в житті людини…
Бо йдеш, неначе, по одних стежках,
І правильні, розумні робиш кроки…
Але життя в одних суцільний жах,
А в інших — щастя радісне, високе.
То ж доля є у кожного із нас,
Хоч і звучить це так не науково…
Усе приходить в визначений час.
На людський погляд — зовсім випадково.
Та випадковостей нема якраз,
Усе сплановано: і зустрічі, й розлуки…
Усе приходить в визначений час
Хоч що роби, як не заламуй руки…
То ж доля є, але своя у всіх.
І двох подібних у житті немає.
То ж одночасно в світі сльози й сміх,
А що кому — ніхто того не знає…
Сюжет перший.
Народження людини і її доля. Норни
На фоні мелодії і постановки танцю
Неподалік дивовижного джерела боги вершать свій суд. Кажуть , що там стоїть прекрасний чертог , і з нього не зустріч богам виходять три діви : Урд, Верданді і Скульд. Минуле, Теперішнє, Майбутнє - ось, що означають їхні імена. Їх називають Норнами – пророчицями долі.
Як тільки народжується людина, одразу ж з'являються до неї Норни – наділяти долею. Урд, Верданді , і Скульд – головні Норни, але є й багато інших, добрих та злих. Різні дають вони людям долі. Людям здається , що все в житті залежить від того , які Норни стояли біля колиски, і у всіх невдачах звинувачують саме їх.
Але ж гідно прожити все життя, щасливе чи нещасливе воно – доля самої людини, у цьому їй ніхто не помічник.
1
Сюжет другий.
Щоденник підлітка.
Понеділок. Зранку пішла в школу. Хто вигадав навчання? Знову посварилася з учителькою, вона вигнала мене з уроку, решту дня просиділа на підвіконні.
Додому йти не хочу – який сенс? Все одно там немає чого робити. Залишається чекати вечора, увечері будемо тусуватися.
Вівторок. Вчора збиралися у сусідньому під’їзді . повернулася пізно, ледве зробила уроки, лягла спати, а сьогодні вранці знову до школи пішла. Нічого цікавого.
Середа .сьогодні нам розповідали про піонерів, про їхню готовність віддати життя за Вітчизну. Ми з хлопцями сперечалися. Вони кажуть , що немає Батьківщини, але я їх не розумію: як же тоді країна, в якій ми народилися і живемо?
.Я замислилась: «А навіщо я живу, в чому сенс життя?»
Четвер. Питання вчорашнього дня не дає спокою. Запитала в дівчат, вони теж не знають , очевидно, ще рано над цим замислюватись. Краще я піду пограю на комп’ютері.
П’ятниця. Як здорово! Сьогодні день минув, завтра – на дискотеку. Недавно повернулася з гулянки. Сьогодні тусувалася в під’їзді , випили, про щось покричали, й розійшлись. Прийшла додому - а тут мама: «Я у твої роки такою не була». У котре вже чую цю фразу. Звідки мені знати, якою вона була в 14 років, мене ж іще не було!
Субота. Відіспалась … і почала збиратись на дискотеку. Годин дві збиралася. Потім з хлопцями й дівчатами випили, навіщо туди тверезими йти? На сьогодні все.
Коли живеш, то треба щось робити,
А не закопувати в бездну хист.
В житті не дай вам, Боже, збайдужіти,
Тоді життя утратить всякий зміст…
Активно треба мріяти, творити,
Сміятися, бо сміх не підведе.
Добро робити і людей любити…
Байдужість всіх в могилу заведе.
То не життя, коли лиш їсти й спати,
Ще треба мислити, творить дива.
Іти вперед, вершини досягати,
Для того людям й дана голова
І серце, що частіше б’ється,
Коли у ньому промінець горить.
Якщо байдужість серця не торкнеться,
Тоді прекрасно в світі можна жить!
Сюжет третій.
Зрада
Півроку пому зі мною трапилась біда. Я зламала ногу й довго не могла ходити. Коли я знову з’явилася в нашій дворовій компанії , то виявилося, що моя найкраща подруга, та, якій я вірила як самій собі , сиділа на колінах мого друга, і вони весело сміялися. Потім виявилося, що вона розповіла всі мої секрети всім у компанії, і вони, довго над цим сміялися. Я не могла більше дивитися в очі цим людям. Я пішла , щоб ніколи сюди на повернутися. Відчуття було таке, ніби на мене тільки-но плюнули. Я не змогла, як мережить подвійну зраду. Мене зрадили найкраща подруга і коханий. Я не хочу більше жити, життя втратило смисл.
Читець І.
Є сили руйнівні, а є — що творять
Нове життя, стосунки між людьми.
Про сили руйнівні частіш говорять,
Їх, мабуть, краще відчуваєм ми.
Вони болючі, наче сіль на рану,
І не сховаєшся від них ніде.
Та лікар — час. І пізно, а чи рано
Цей біль страшний тихесенько пройде.
І тільки згадка душу розтривожить,
І тихо згасне, свічка догорить...
А лікар-час нам мудрості примножить,
На власних помилках вчимося жить.
Сюжет четвертий.
Літо, або життя наркоманів
У маленькій кімнатці, що знаходиться у підвалі, накурено. Холод проймає до кісток. Біля величезного смугастого матраца на підлозі стоїть попільниця. У ній повно недокурків, а ще там лежать шприци. І стіни які я запам’ятаю на все життя. На них намальовані Бог, сонячне світло і ангел, що плаче.
- Подобається? - запитала дівчина на ім’я Літо. Вона сидить на матраці. Простягає мені руку з синцями.
- Хто це все малював?
- Я, та ще хлопці допомогли.
- Скільки тобі років?
- Шістнадцять.
- А я б дала всі двадцять п’ять.
-Коли мені було 7 років, нас із татом покинула мама. Нам було важко, хоча це був , мабуть найщасливіший період. Ми з татом їздили в Крим, грошей нам вистачало.
Літо показала фотографію, на якій – вона, маленька, з високим красивим чоловіком.
У кімнату зайшов кароокий хлопець з ромашкою й плюшевим ведмедиком у руках. Він прийшов привітати Літо з 30-им днем народження. Хлопці й дівчата придумали відмічати його щотижня. А день народження в Літа в липні, але всі бояться , що вона не встигне його відсвяткувати.
Вони живуть своїм життям. Це їх вибір. Для нас, «нормальних» людей, мабуть, так простіше. А вони живуть, люблять, помирають. А Літо могла б же вчитися зі мною в одному класі, сидіти за одною партою. Але вони в своїх маленьких підвалах зачинені і живуть там своїм життям.
P.S.: Літо померла від передозування. Вона так і не дочекалася літа.
За вікнами знову світає.
Ведучий.
Неприємності трапляються в кожного. Але тільки у свідомості підлітка навіть найменші неприємності , невдачі виростають до грандіозних розмірів, перетворюючись на трагедію. І тоді здається, що є тільки один вихід – самогубство. Найчастіше підліток не розуміє , що це – не вихід, а вхід в темний тунель, вийти з якого , на жаль, неможливо ніколи.
Сюжет п’ятий.
Суїцид.
… Послухай мене, я розповім тобі, як це відбувається. Неважливо, чи ти лежиш у гарячій ванні із розрізаними венами, чи наковтався «коліс» . це боляче, дуже боляче – лежати й відчувати , як серце починає битися через раз, як тебе краплинка за краплинкою покидає життя. А ще це принизливо. Не тому, що ти виявився нездатним боротися із власними проблемами, а тому, що останню мить тобі нестерпно хочеться жити, але сил на те , щоб піднятися, немає.
Твоє тіло покладе на холодну каталку в морзі втомлений і байдужий санітар, і це виявиться не так красиво, як натовп любовей, що не збулися і які ридатимуть біля твоєї домовини.
Це не прикрасить твого обличчя – по ньому розмаже дешеві рум’яна служитель моргу…
У тебе може виникнути враження , що разом це зробити простіше. Так, простіше стати на підвіконня, взятись за руки й стрибнути, але пам’ятай , що помиратиме кожен окремо. Поки ти падаєш, серце завмирає від страху, іноді розривається на частинки, але не у всіх. Хтось долетить до землі і … ти думаєш , що смерть – слабкий поштовх і яскраве світло? Ні . це удар об землю, від якого ламаються кістки. Це останнє бажання вижити й принизливе розуміння своєї безпомічності.
Пам’ятай – у виборі між «завтра» й «ніколи» тільки майбутнє варте захоплення. Живи майбутнім, не перетворюй себе у цвинтарне минуле.
Читець ІІ.
Проблеми часто обступають,
Так, що й дихнути не дають.
Добра вони не обіцяють,
А лиш сітки на нас плетуть
І затягають, затягають,
Не відпускають ні на мить.
Здоров’я й доленьку ламають...
І як тут бути? Як тут жить?
Здається вийти неможливо
Із ситуацій тих складних.
І раптом — вихід, наче диво,
З стежок заплутаних земних...
Лиш треба вірити і жити,
А вихід віднайдеться сам.
Так, треба вірити й любити,
Нате й дані проблеми нам,
Щоб ми боротися навчились
І йти вперед, щоб не було.
Щоб ми не гнулись, не корились
Й щодня долали люте зло.
Сюжет шостий.
Рука допомоги
Усе починалося як звичайно – 1 вересня в наш клас прийшла нова дівчинка. Якась незграбна, портфель у неї постійно падав, а сама весь час трималася за поручні, коли спускалась вниз сходами, ніби боялась впасти. Спілкувалась вона мало. Навчалася легко, шпаргалок на контрольні не робила, не списувала й сідала завжди на першу парту, перед учителем, сама. Одного разу всі, крім неї, не виконали завдання з географії й домовилися говорити одне – мовляв, нічого додому не загадали.
Продзвенів дзвінок. Учитель зайшов у клас і зразу почав перевірку домашнього завдання. До дошки першого він викликав її. Як і завжди, відповідь була блискуча. Вона отримала п’ятірку, а весь клас – двійки, і вже завтра зошити з виконаними роботами мали лежати на столі в учителя. Наступного уроку по класу пішла записка : «Юльку бойкотуємо. Хто «за» підпишіться». Ця записка пройшла через її руки. Я знаю, їй було дуже погано. Коли вона знову впустила портфеля, всі їдко сміялися, у роздягальні на її одяг вилили воду, робили всілякі підлості. Вона плакала , а всі сміялись. Як на зло, восени весь клас збирався в її під’їзді. Вона боялася виходити гуляти навіть з собакою.
…Того вечора Костику стало зле – він упав і втратив свідомість. Усі немов закам’яніли – ніхто назнав, що робить. У цей час Юлька піднімалась сходами. Побачивши, що Кості погано, вона мовчки проштовхалася до нього. Дістала хустинку й почала робити штучне дихання. «Один, два, три, чотири… пульсу нема… Один, два, три, чотири» .усі стояли й дивилися переляканими очима. Раптом Костя закашлявся, розплющив очі. І тільки тоді хтось здогадався викликати «швидку». У ранці на парті, за якою сиділа Юля, лежала біла троянда й листівка з вибаченнями, під якою підписався увесь клас.
Читець І.
А жити треба просто в світі цьому,
Себе наповнювати радістю завжди.
Та шкоди не приносити нікому,
Не завдавати горя і біди.
Нести добро до кожної людини,
Наповнювати творчістю єство.
Любити світ цей кожної хвилини,
Стрічати сонце, наче божество.
Не заздрити ніколи і нікому,
Щасливим бути, бо життя одне.
Себе відкрити в світі осяйному,
Бо все проходить швидко, все мине.
То ж треба прагнути до радості і світла
І промінь сонця в серденьку нести.
Щоб диво-щастя у душі розквітло,
Щоб тепло стало всім від доброти.
Сюжет сьомий
Переборювання страху. Вишка.
Ти пам’ятаєш , як вишка в басейні, ніби з викликом нависла над тобою? Ти довго дивився на неї, а потім настав момент, коли ти видряпався холодними вологими сходинками наверх. І ось, коли ти вже знаходився з самого верху, ти схилився над краєм. Земля здалася такою маленькою, а басейн – маленьким шматочком наба, який невідомо як натрапив на землю.
І тоді з’явився він, страх: « А раптом я зроблю щось не так, і тоді-все, кінець- смерть». Ти зробив невпевнений крок уперед і нахилився над прірвою.
Ти пам’ятаєш, як душа затремтіла від жаху, і ти злякано відступив назад? Лише одне запитання було тоді у твоїй голові: «Що я тут роблю? Чому я взагалі сюди заліз? Я хочу вниз, у безпечне місце.» Але ти тоді переборов себе. Ти підійшов до краю безодні, нагнувся і …стрибнув. Відчуття неймовірного захоплення охопило тебе. Ти винирнув легко і красиво , як дельфін. І потім ти цілий день провів у басейні, знову піднімаючись на вишку й ниряючи з неї.
Наше життя –це тисячі найвищих вишок, на які ми піднімаємось знову і знову. Для чого це, чому? Тому, що лише переборовши себе, ми дізнаємося, що означає бути справжніми людьми.
О! Сила волі — це наука!
У когось є, в когось — нема.
Це ж успіхові запорука,
А як нема її — пітьма.
Пітьма у тому смислі слова,
Що ти до мрії не дійдеш,
Якщо боротись не готова,
То прозябаючи й помреш.
Бо щоб дістатись до вершини,
То треба жити в боротьбі.
Це дуже треба для людини,
А чи потрібно це тобі?
По-різному прожити можна
Й себе у світі цім знайти:
Чи як травичка придорожна,
Щоб щось було кому скубти...
Чи як зоря, щоб всім світити
І через терни перейти.
Чи день до вечора проскніти
Та так себе і не знайти.
Якщо знайдеш ту силу волі,
То подружися назавжди.
Трудися, часом аж до болю,
Та до мети своєї йди!
Як будеш стукати, тобі відчинять двері,
Як будеш йти — дорога поведе.
А щастя не чекає нас у сквері,
Насправді — не чекає нас ніде.
Його самому треба здобувати
У клопотах, у вічній боротьбі.
В рутинній праці, ну, та що й казати,
Відома істина: всім, кожному й тобі…
Затратиш сили, будеш щось і мати,
І щастя блисне промінцем в росі.
Втрачати легко, важко досягати.
Цю істину життєву знають всі.
Як будеш йти — побачиш і дорогу
Яка тебе до щастя поведе.
То ж крок зроби від власного порогу
І радість у житті тебе знайде.
Читець ІІ.
- Життя складне, живим з нього не вийти,
Тому цінуй життя чарівну мить.
Не треба скиглити і нарікати, й нити,
Що все не так й завжди не там свербить...
Цінуй малу миттєвість і хвилину,
Все те, що є, що можеш досягти.
І дякуй небесам за кожну днину.
Й любов зумій у серці зберегти
До цього світу і людей у ньому,
До ранків, що прокинулись в росі.
Втішайся радістю у лузі запашному
Й живи щасливо в світлі і красі.
Для щастя нам багато і не треба,
Лише здоров’я й до життя жага,
Краса природи і усмішка неба,
Й безслідно згине хмурість і нудьга.
Життя складне. Живим не вийти з нього,
Тому цінуй усе, що в тебе є.
Бо завтра може вже не стать нічого,
Й що маєш зараз — це усе твоє.
Цінуй життя...
Люби життя — воно таке цікаве,
Казкове, дивне, жаль, лише одне.
Є місце в ньому для любові й слави,
Воно чарівне, хоч і надскладне.
Цінуй життя, усі його хвилини,
Воно ж тече, як бистрая ріка.
І, ніби мить, минає для людини
Й насправді мить — коротка і стрімка.
Життя таке... Воно гірке й солодке,
У нього дивний, надзвичайний смак.
Воно буває довге і коротке,
Та часом подає чарівний знак.
І ти той знак старайся уловити,
Бо, може в ньому — щастя два крила...
Життя складне, та так старайся жити,
Щоб насолоду кожна мить несла.
Сюжет восьмий
Аборт
… Усім привіт, це я – Людина, і хоч я ще зовсім маленький, але я вже вмію відчувати й думати. У мене є маленькі ручки й ніжки, здається, це так називається. Тут у маминому животику, мені дуже тепло й затишно. Я, звичайно, ще не бачив свою маму, але мені здається, що вона дуже красива й добра. «Мамо!!!»
- Дивно, вона мене не чує, але коли я трохи підросту й з’явлюся на світ, я скажу їй, як я її люблю.
- Доброго дня, я хочу зробити аборт.
- Ви впевнені у своєму рішенні? Аборт –це справа серйозна, подумайте про наслідки…
- Мені все одно, я помилилася…
-Мамо, мамочко, не треба, ні!!!
Занавіс
Пісня «Життя одне» (пісня групи Queen №8)
Твоє здоров’я – лише в одних руках
Життя здорове – усмішка на вустах.
Повітря, сонце , небо, гори, море сили додають.
Люби природу – на зустріч їй іди
Найкраща сила – для тебе в ній одній
Поганим звичкам – сили віднайти
Сказати – ні!
Пр.
Життя одне,
Твоє життя!
Нам разом жити, разом з вами йти у майбуття.
Здоровим!
Додаткова інформація:
учні (актори сюжетів) в чорному одязі
1