СЦЕНАРІЙ Тренінгу для соціальних педагогів на тему «СТАТЕВЕ ВИЖОВАННЯ ДІТЕЙ» СЛАЙД №1

Про матеріал

«Ми маємо зробити вибір: залишити дітей у пошуку власного шляху крізь туман неповної та спотвореної інформації а часом відвертої експлуатації з боку медіа, Інтернету, однолітків та несумлінних дорослих, або відповісти на виклик і забезпечити чітке, інформативне, науково обґрунтоване статеве виховання, що ґрунтується на універсальних цінностях та повазі до прав людини»

МІішель Сідібе Виконавчий директор, ЮНЕЙДС

Перегляд файлу

 

СЦЕНАРІЙ

Тренінгу для соціальних педагогів

на тему «СТАТЕВЕ ВИЖОВАННЯ ДІТЕЙ»

СЛАЙД №1

 СЛАЙД №2

 СЛАЙД №3

  1. Вправа на активізацію «Овації» (3 хв.)                                             

Хід вправи: Шановні колеги! Щоб в нашій аудиторії панувала атмосфера доброзичливості та довіри пропоную нам виконати вправу «Овації». Увага, підведіться, будь ласка, ті, у кого, наприклад, гарний настрій. Нагородимо їх оваціями. Сідайте, будь ласка, на свої місця, а я продовжую: «Прошу встати тих, хто…»:

  • любить розповідати веселі історії;
  • У кого наступного місяця Д/н;   !
  • хто по життю оптиміст
  • хто завжди з задоволенням іде на роботу;
  • хто впевнено знається  на темі «статевого виховання»

Дякуємо вам!

А тепер в гарному настрої налаштовуємося на роботу.

Епіграфом до нашої зустрічі я взяла слова, які мені здаються найдоречнішими в сьогоднішній ситуації:

СЛАЙД №4

«Ми маємо зробити вибір: залишити дітей у пошуку власного шляху крізь туман неповної та спотвореної інформації а часом відвертої експлуатації з боку медіа, Інтернету, однолітків та несумлінних дорослих, або відповісти на виклик і забезпечити чітке, інформативне, науково обґрунтоване статеве виховання, що ґрунтується на універсальних цінностях та повазі до прав людини»

МІішель Сідібе Виконавчий директор, ЮНЕЙДС

Тема статевого виховання дітей на мій погляд важлива, нелегка, делікатна, далеко не однозначна і не пропрацьована, потребує такту, стриманості, уникнення перебільшень, не терпить вульгарності, нарочитої скромності, оскільки в епіцентрі її — мотиви високого кохання і буденних обов'язків людини. В англ. мові слово «стать» звучить як sex, і  з нього слово «секс» перейшло в нашу мову. Однак культура, побутове життя вкладають в це поняття свій зміст. Якщо «стать» – поєднання тілесних, психічних, поведінкових аспектів для продовження роду людського, то словом «секс», як правило, позначають дію. Тобто, воно є синонімом таких понять, як «статевий процес», «статевий акт»,– все, що називають «займатися коханням». Таке зміщення понять викликає деякі складнощі при розмові на тему сексуальності.

 

 

СЛАЙД №5

Сьогоднішнє засідання методичного об'єднання покликане допомогти відповісти на такі питання:

 

1. Навіщо? (які цілі та завдання статевого виховання).

2. Що? (який його зміст).

3. Як повинні будуватися виховні впливи, щоб їхній ефект був оптимальним?

4. Хто повинен і може бути ефективним провідником статевого виховання?

5. Де? (у якому середовищі та за яких умов доречніше здійснювати ті чи інші заходи).

6. Коли? (на якому етапі розвитку запропоновані вихованням стереотипи і відомості можуть бути адекватно сприйняті та оптимально реалізовані).

7. З ким дитина може задовольнити свій інтерес до статі та яке виховне значення це має?

 

На сучасному етапі розвитку суспільства одним із серйозніших і першочергових завдань школи є формування в учнів правильних духовних установок, прищеплення толерантного ставлення до однолітків, зокрема і протилежної статі, виховання культури чистих і справжніх взаємин між статями. Причому, здійснювати ці нелегкі завдання необхідно органічно вплітаючи їх в навчально-виховний процес. Шляхом правильного статевого виховання необхідно закласти основи майбутніх гармонійних подружніх відносин,  уникаючи безтактності та нав’язливості, не надаючи  сфері сексуального виховання надмірно випереджального характеру, але разом із тим з оглядом на особливості віку та характер фізіологічних зрушень у організмі учнів.

Ставлення та погляди щодо статевого виховання дітей і підлітків завжди були й надалі залишаються досить суперечливими. Відкрите обговорення питань статевого розвитку та сексуальної поведінки, які тривалий час залишалися табу в нашій країні, сьогодні має як своїх прихильників, так і опонентів.

СЛАЙД №6

Але потреба в поліпшенні статевого виховання учнівської молоді в сучасній школі зумовлена цілим рядом причин, а саме: прискореним статевим розвитком школярів (акселерація), недостатнім рівнем обізнаності неповнолітніх у статевій сфері, отриманням ними інформації з цього питання (нерідко перекрученої, вульгарної) переважно на вулиці, статевою розпустою певної частини неповнолітніх, проституцією та злочинністю на статевому ґрунті. Значний вплив справляє на них порнографія, кіно- та телепродукція на сексуальну тематику, що руйнує психіку неповнолітніх. Усе це виявляється в недостатній підготовленості багатьох молодих людей до створення сім'ї, виконання родинних обов'язків, що в майбутньому призводить до розлучень.

  1. Вправа «НЕЗАВЕРШЕНІ   РЕЧЕННЯ»  (5 хв.)  Обладнання:    сигнальні картки (у папках учасників, на дошці посередині напис «статеве виховання», аркуші з фразами.

Посилаючись на особистий досвід, спробуємо з’ясувати основні складові частини  статевого виховання дітей Для цього ми пропонуємо Вам  доповнити незавершене речення     «Статеве виховання– це…»

Я буду зачитувати  продовження  речення, а ви, користуючись сигнальними картками зеленого та червоного кольору , погоджуєтесь зі мною або не погоджуєтесь. Фрази кріпляться магнітами на дошці колом.

... знайомство учнів з анатомією і фізіологією людини

... розвиток культури міжособистісних відносин

... попередження про небезпеку сексуальної експлуатації

... ознайомлення на уроках з Камасутрою

... усвідомлення своїх фізичних і емоційних потреб

... виховання відповідальності за свою сексуальну поведінку

… заходи, направлені на своєчасне стримування виникнення питань на сексуальні теми

...знання про репродуктивне здоров'я

... розвиток взаємовідносин на основі сімейних цінностей

заходи, направлені на пропагування вільних відносин серед сучасної молоді

... підготовка до здорового сімейного життя

... попередження небажаної вагітності та хвороб, що передаються статевим шляхом

... знання про безпечний секс і ризик зараження СНІД, ВІЛ

... формування здорового способу життя

СЛАЙД №7

Отже ми з вами в результаті мозкового штурму визначили основні складові статевого виховання і, узагальнюючи, можна сказати, що

СТАТЕВЕ ВИХОВАННЯце система медичних та педагогічних заходів, спрямованих на виховання у дітей, підлітків і молоді розумного, здорового ставлення до питань статі.

Статеве виховання за змістом включає:

  • анатомо-фізіологічну просвіту підлітків та юнаків;
  • формування відчуття статі, свого соціального призначення;
  • виховання гігієни статі та гігієни статевого життя;
  • просвіту з питань захворювань і пошкоджень статевих органів;
  •  розвиток у дітей культури емоційних відносин між статями,  вміння керувати своїми почуттями та вчинками.

 

СЛАЙД №8

Мета статевого виховання - формування в молоді статевої етики, естетики та гігієни; культури інтимних відносин; культури  любові та сімейного життя; формування наукових знань про фізіологічні особливості організму; морально-етичних норм  стосунків між хлопчиками та дівчатками; здорового способу життя.

СЛАЙД №9

Завдання статевого виховання - щоб хлопчики усвідомлювали себе хлопчиками, а дівчатка - дівчатками, щоб у них була правильна статева орієнтація і щоб вони у взаєминах чоловік - жінка адекватно себе вели.

  •  прищеплювання учням обох статей навичок спілкування та взаєморозуміння, а також здатності приймати усвідомлені рішення;
  • формування в учнів позитивного ставлення до здорового способу життя,  планування родини та відповідального батьківства;
  • захист (методами виховання) фізичного й репродуктивного здоров'я учнів;
  • профілактика ранніх сексуальних контактів
  • забезпечення учнів грамотною та систематичною інформацією, котра дає їм можливість зрозуміти, що з ними відбувається, а також допоможе адаптуватись до змін, що відбуваються в період статевого дозрівання, пройти з найменшими психологічними втратами цей непростий етап дорослішання.

СЛАЙД №10

Статеве виховання як складова частина морального виховання є невід'ємним елементом формування здорового способу життя, і передбачає:

— попередження раннього початку статевого життя;

— профілактику несподіваної вагітності;

— надання відомостей про планування сім'ї та регуляцію народжуваності;

— профілактику венеричних захворювань:

— профілактику СНІДу;

- профілактику алкоголізму, наркоманії, паління.

 

СЛАЙД №11

Виходячи з загальних цілей статевого виховання, можна виділити кілька основних напрямків статевого виховання.

1. Статеворольове виховання, що допомагає формуванню психологічної мужності і жіночості. Навчання нормальному спілкуванню з однолітками протилежної статі.

2. Сексуальне виховання, спрямоване на оптимізацію формування сексуально-еротичних орієнтацій і сексуальної свідомості в контексті моральних вимог.

3. Підготовка до відповідального шлюбу.

4. Підготовка до свідомого та відповідального батьківства.

5. Формування здорового способу життя через роз'яснення залежності сексуальності, шлюбу і батьківства від таких шкідливих звичок, як паління, алкоголізм, наркоманія, від венеричних захворювань та ін.

Усі ці напрямки є взаємозалежними та взаємообумовленими складовими цілісного процесу, що має починатися з перших років життя дитини.

СЛАЙД №13

Рекомендації зі статевого виховання, що їх розробила ЮНЕСКО, наголошують, що особливо важливим для засвоєння багатьох норм і ціннісних орієнтацій дитини та формування статевої культури є безперервність всього виховного процесу, починаючи від народження дитини, а також про особливу роль раннього дитячого та дошкільного віку для засвоєння базових знань і формування цінностей про статевий розвиток та статеву поведінку. А в цьому віці батьки є головним, а інколи і єдиним джерелом інформації для дитини.

Мудро висміяв страусячий захист полохливих батьків від нелегких запитань поет-сатирик Павло Глазовий. Онук, якому бабуся розповідає, де й кого зі старших братів і сестер "купили" чи "знайшли", промовляє до неї:

От сімейка, так сімейка!

 Хоч тікай із дому.

 Хоч би одне появилось

 На світ по-людському!

СЛАЙД №12

Зараз я хочу запропонувати  вправу, яка допоможе вам визначитися у напрямках роботи з батьками щодо статевого виховання дітей.

3. Вправа «Сценарій» статевого виховання» (10 хв.) Обладнання:    різнокольорові папки.

Уявіть, що Ви у ролі батьків запрошені на батьківські збори, де Вам надається можливість  визначити  актуальність  Вашої батьківської участі  у вихованні статевої культури дітей  та  визначити Вашу роль у цьому.

Для  виконання цього завдання просимо Вас розділитися на 3 групи за кольором вашої папки.

 Перш за все ми пропонуємо вам невеличку анкету:

Питання анкети:

1. Як ви вважаєте, звідки ваші діти  отримують інформацію про міжстатеві стосунки?

а) від батьків_______

б) від педагогів, психологів________

в) з інтернету____

г) з інших джерел (вказати які)_____

2. Чи розмовляєте ви зі своєю дитиною на теми їх інтимного життя, міжстатевих стосунків?

а) так____

б) ні _____

в) частково ______

3. Чи вважаєте ви свою родину прикладом позитивних міжстатевих стосунків?   

а) так______

б) ні_______

4. Чи потрібні вам поради спеціалістів з питань відвертих розмов з вашими дітьми про міжстатеві стосунки ?

Також кожна група  отримає питання, яке  визначить напрямок колективного обговорення, в результаті якого ми почуємо Ваші думки з цього приводу.

  Питання для обговорення:

1. Чи є потреба вашої сім’ї у вихованні статевої культури дитини? Якщо так, то в  чому вона полягає?

2. Хто повинен і може бути ефективним провідником статевого виховання у сім’ї?

3. З якими труднощами ви можете стикнутися в процесі статевого виховання дитини?

Підсумок тренера:

 

Статеве виховання -  складова частина навчально-виховних заходів, здійснюваних в родині, дошкільному закладі,  школі та повинне проводитись з урахуванням  статі, віку, ступеню підготовленості дітей, а також з дотриманням спадкоємності в процесі виховання. Обов’язковою умовою його ефективності - єдиний підхід батьків, медпрацівників, педагогів, вихователів та психологів.

Статеве виховання не можна розглядати як ситуативний процес, упущення в якому можна безболісно компенсувати в майбутньому. Насправді — це системна, копітка, цілеспрямована, надто делікатна робота.

СЛАЙД №13

Отже, треба пам’ятати, що ефективність статевого виховання залежить від дотримання таких загальних умов:

— початок статевого виховання дітей з дошкільного віку, щоб запобігти формуванню в них викривлених і вульгаризованих уявлень про статеві стосунки між людьми;

— обов'язкове врахування умов сімейного виховання, особистий приклад батьків;

— диференціація змісту, засобів, напрямів виховних впливів на хлопців і дівчат;

— використання реальних прикладів вірного кохання і подружнього життя, щоб в дітей не склалося враження, що справжнє кохання, взаємоповага між чоловіком і жінкою, вірність існують тільки в літературі чи в кіно;

— дотримання принципу, за яким готувати учнів до сімейного життя можуть успішно лише компетентні спеціалісти, яким діти довіряють і яких поважають.

Ще раз підкреслю, що необхідно, щоби зміст, форми та методи статевого виховання передусім відповідали віковим особливостям дітей тобто етапам статевого розвитку.

СЛАЙД №14

Спираючись на великий досвід багатьох країн, статеве виховання можна (і, очевидно, потрібно) умовно поділити на п'ять етапів. Це допоможе батькам й педагогам уважніше придивитися до статевої поведінки дітей, краще зрозуміти динаміку оволодіння ними статевими ролями, оскільки разом з фізичним і соціальним розвитком дітей змінюється їхня статева поведінка. Я назву тільки етапи, а їх зміст, завдання статевого виховання конкретного періоду та перелік знань (умінь і навичок), якими повинні оволодіти діти і підлітки в процесі свого розвитку, ви отримаєте в розсилках і познайомитесь з ними самостійно.

Перший (з 2 до 7 років) містить у собі пізнання власного «я», початкові поняття про будову свого тіла, отримання правдивих і найбільш повних (природно, з урахуванням віку) відповідей на запитання: чим відрізняється від мене «вона» («він»)? звідки з'являються на світ діти?

Завданнями статевого виховання в цей період є

  •                 Вироблення стійкого імунітету проти «вуличної» просвіти.
  •                 Формування уявлень про відмінності жіночої та чоловічої  поведінки.
  •                 Засвоєння норм дівчачої та хлопчачої поведінки.
  •                 Набуття досвіду між статевого спілкування з однолітками.

На другому етапі (з 8 до 11 років) раніше отримана інформація повинна бути уточнена, конкретизована; необхідно допомогти дитині упорядкувати свої знання. Період, що передує першим ознакам статевого дозрівання) характеризується подальшим закріпленням статевих моральних орієнтацій дитини, проявами статевої поведінки в іграх, спілкуванні з ровесниками. Так, щоб уникнути психологічної травми, дуже важливо ще задовго до першої менструації пояснити дівчинкам, які зміни відбуваються в їхньому організмі. У свою чергу, і хлопчики повинні знати про це (маючи поняття про стан своїх однокласниць, їм буде простіше дотримуватися визначених правил поведінки).

Завдання статевого виховання у навчально – виховному процесі у цьому періоді пов'язані з:

  •                 Поглибленням розуміння дітьми етичних, естетичних критеріїв міжстатевих взаємин.
  •                 Накопиченням досвіду  співпраці з однолітками та дорослими у школі й поза її межами.
  •                 Розширенням уявлень про роль чоловіка й жінки в народжені дитини та виконанні батьківських ролей.
  •                 Розуміння значення дружби, кохання у створенні сім’ї.
  •                 Уміння відрізняти  прояви нормальної статевої поведінки (жести, рухи, дотики, слова) від поведінки, пов'язаної з відхиленнями від норми;
  •                 Умінням знаходити вихід із ситуації, коли хлопчики та дівчатка стають об'єктом сексуальної агресії з боку однолітків та дорослих.
  •                 Розширенням знань про фізіологію організму людини, здоровий спосіб життя.

 

Третій етап (з 11 до 13 років) ) характерне формування образу статевого «Я».

Вже майже зовсім дорослий, оскільки підлітки повинні бути в курсі практично всіх питань, у тому числі про статеві відносини. До того ж у цей час з'являються перші симпатії, складаються пари. І тут важливо не тільки дати їм якусь додаткову інформацію з фізіології людини, але й ґрунтовно опрацювати моральну і правову сторони взаємин.

Завдання статевого виховання у навчально-виховному процесі у цьому періоді спрямовані на:

  •                 Розширення наукових знань про фізіологію та анатомію, розвиток організму.
  •                 Просвіту в питаннях сексуального дозрівання організму, перших відчуттів збудження й розрядки.

На четвертому (з 14 до 18 років) і п'ятому (після 19 років) етапах відбувається зміцнення і часткова реалізація фізіологічної ролі чоловіка і жінки, перші інтимні контакти, установлюються стабільні відносини між партнерами. До статевозрілого віку молоді люди зобов'язані мати інформацію про захворювання, що передаються статевим шляхом, включаючи СНІД, і отримати поради щодо того, як їх уникнути.

Завдання статевого виховання у навчально-виховному процесі на цьому етапі повинні спрямовуватися на:

  • Пропаганду культури, яка полягає у відповідальному ставленні до статевого життя, шлюбу та створення сім'ї.

Спеціалісти підкреслюють, що інформація з питань статі має бути адресною, тобто розраховуватися на певний вік. З дитиною слід з’ясовувати тільки ті питання, які цікавлять її в даний момент, говорячи тільки про те, про що вона запитує. При цьому відповіді мають бути лаконічними, стислими й однозначними. Тобто, варто керуватися принципом американської реклами – говорити правду, і тільки правду, але не всю.

Соціально-психологічна служба нашої школи підготувала всім учасникам семінару матеріали на тему «Особливості статевого розвитку школярів», де вказана вікова періодизація психосексуального розвитку, особливості статевого розвитку, що характерні для різних віків: молодшого шкільного, підліткового, юнацького.

З огляду на доцільність поступової та спрямованої статевої підготовки дітей підготовлено також перелік знань (умінь і навичок), якими повинні оволодіти діти і підлітки в процесі свого розвитку. В розсилках це все є, ви познайомитесь з ними самостійно.

I клас. Назва частин організму людини взагалі, чоловічої та жіночої статі зокрема; частин організму, пов'язаних із видільними функціями. Назви і розташування основних внутрішніх органів. Позитивна оцінка тілесних почуттів і тілесних виражень почуттів. Роль матері і батька в походженні дітей. Розвиток дитини в материнському організмі, поява на світ і харчування, догляд після народження. Народження дітей — вищий прояв любові та прихильності дорослих чоловіка і жінки. Прояв любові і прихильності в інших людей, уміння поводитися з чужими людьми (щоб уникнути спокуси, розбещення, насильства).

II клас. Розходження статей і особливості статевого розмноження у світі рослин і тварин. Основні знання, поняття, пов'язані з розмноженням ссавців (яйцеклітина, сперматозоїд, запліднення). Розвиток живих істот з яйця як у тілі матері, так і поза ним. Уміння оцінювати і цінувати тілесну красу. Значення і вияв турботи людини про своє здоров'я і красу тіла. Необхідність взаємодопомоги в сім'ї: турбота батьків про дітей, один одного, допомога дітей батькам, відношення до бабусь і дідусів. Вираження своїх почуттів словами, мімікою, жестами. Уміння оцінювати власні прояви любові та прихильності.

III клас. Основні процеси й етапи внутрішнього розмноження. Розвиток дитини в організмі матері (перехід від факту до процесу), режим вагітної жінки і допомога їй з боку оточення. Процес народження і початок самостійного, окремого від матері життя дитини. Основи догляду за немовлям. Взаємозв'язок батьків і дитини після народження. Прояв любові та згоди в сім'ї. Поняття планування сім'ї, його мотиви і способи.

IV клас. Розходження в темпах росту й особливостях розвитку хлопчика і дівчинки. Початкові поняття про статеві ролі хлопчика — юнака — чоловіка і дівчинки — дівчини — жінки. Культура і гігієна тіла. Перші поняття про менструальний цикл (для дівчинок) і про розвиток дівчинки як майбутньої матері (для хлопчиків). Поняття про пристосування людей один до одного в сім'ї. Уявлення про відповідальність, що пов'язана зі статтю.

V клас. Подальше вивчення менструального циклу (фізіологічна сутність, менархе, регулярність, тривалість і особливості протікання, ведення календаря менструацій, гігієна) — для дівчинки; знайомство з особливостями розвитку чоловічої статевої системи — для хлопчика. Подібність і розходження процесів розмноження і розвитку в рослин і у тваринному світі, у різних тварин, тварин і людей. Виникнення і прояв почуття симпатії взагалі та між людьми різної статі.

VI клас. Як хлопчики і дівчатка міняються в процесі розвитку: для дівчат вводиться поняття про порушення менструального циклу, про календар менструального циклу і особисту гігієну; для хлопчиків — про полюції як нормальне фізіологічне явище. Загальне уявлення про гормональні системи чоловічого і жіночого організму. Фізична і психологічна дорослість. Оцінка власних почуттів по відношенню до інших людей. Як люди сваряться, миряться й уникають сварок. Що переживають батьки, коли їхні діти ростуть і дорослішають. Уявлення про особисте життя й особисті взаємини дорослих у сім'ї.

VII клас. Юридичні поняття про шлюб, сім'ю, розлучення. Уміння оцінювати свій фізичний розвиток. Гігієна тіла (роздільно для хлопчиків і дівчаток). Психологічні проблеми дозрівання. Відносини хлопчиків і дівчаток: визнання і прийняття статевих особливостей, взаємна повага, залицяння. Турбота майбутніх батьків про здоров'я своїх майбутніх дітей (шкідливі звички — паління, алкоголізм, токсикоманія). Сексуальні реакції дозрівання: полюції, мастурбація (роздільно для хлопчиків і дівчаток).

VIII клас і далі. Існуючі курси доповнюються за рахунок введення і роз'яснення понять: зріла сексуальність, сексуальне життя і його початок — психологічні, моральні, медичні аспекти; гетеросексуальні відносини, особливості жіночої і чоловічої сексуальності; несподівана вагітність, можливість вагітності без дефлорації; планування сім'ї і контрацепція; психологічна і сексуальна сумісність; сексуальні меншості; захворювання, що передаються статевим шляхом; відповідальність за сексуальні злочини. Цей матеріал в існуючих програмах треба розподіляти з урахуванням попередньої роботи з дітьми й їхніми сім'ями.

 

4. Вправа-тест.  СЛАЙД №15

 

  Обладнання:     Бланки тесту (у папках)

 

Існує безліч помилкових стереотипних суджень щодо відмінностей між дітьми чоловічої та жіночої статей, які ускладнюють диференціацію напрямків виховних впливів на хлопчиків та дівчаток.

Спробуймо перевірити наскільки стереотипно  ми з вами мислимо.

Для цього ми пропонуємо Вам відповісти на двадцять запитань, запропонованих закордонними спеціалістами. Відповідайте так, як вважаєте за потрібне, а потім зіставимо ваші відповіді (правда - неправда) з думкою людей, які професійно займаються дитячою психологією.

    Отож...

  1. Дівчатка слухняніші, ніж хлопчики? Неправда. Тільки у ранньому дитинстві дівчатка краще слухаються дорослих. А от хлопчикі набагато слухняніші до вказівок старших.

 

  1. Дівчатка частіше захищають слабших? Неправда. Не існує ніяких статистичних даних, які б підтверджували це.

 

  1. У хлопчиків більш аналітичний склад розуму? Неправда. Аналітичний склад розуму притаманний в однаковій мірі як хлопчикам, так і дівчаткам.

 

  1. Хлопчики більш амбіційніші? Неправда. Дівчатка більш чітко уявляють свої майбутні досягнення, хлопчиків приходиться підштовхувати до цього.

 

  1. Хлопчики більш схильні до точних наук? Правда, але тільки з 12-13 років, і велику роль у цьому відіграє вплив оточуючих. У більш ранньому віці ці здібності ідентичні.

 

  1. Дівчатка болісніше сприймають будь-чию агресивність? Неправда. Скоріш хлопчики болісніше сприймають зовнішню агресивність, причому не тільки при житті, а й до народження.

 

  1. Дівчатка більш охоче діляться своїми переживаннями? Правда, але після 11 -12 років. У більш ранньому віці різниця мала.

 

  1. У хлопчиків краще розвивається зорова пам'ять, а в дівчаток - слухова? Неправда. Всі тести говорять про однакове слухове і зорове сприймання у хлопчиків та дівчаток.

 

  1. Хлопчики більш агресивні, ніж дівчатка? Правда. Хлопчики стають агресивними приблизно з 2,5 років.
  2. Хлопчики краще орієнтуються в місцевості? Правда. Підростаючи, хлопчики проявляють все більші здібності орієнтування на місцевості.

 

  1. Дівчатка пасивніші, ніж хлопчики? Неправда. Хлопчики виявляють активність шумно і різко, а дівчатка - хоч і тихіше, але набагато результативніше.

 

  1. У дівчаток краще розвинуто почуття колективізму? Неправда. Помітної різниці не існує. Хлопчики зазвичай об'єднуються у великі компанії, дівчатка - в групи з 2-3 осіб.

 

  1. Дівчатка більш чуйніші до дотиків? Неправда. Істотних відмінностей тут не існує.

 

  1. Дівчатка легше піддаються чужому впливу? Неправда. Навпаки, дівчатка частіше наслідують власну думку, а хлопчики дотримуються «правил гри», що прийняті у компанії.

 

  1. Хлопчики більш активні? Неправда. У ранньому дитинстві різниці практично немає. У школі буває по-різному, багато чого залежить від класу і вчителя.

 

  1. Дівчатка більш боязливі? Неправда. Дівчатка частіше жаліються, що їм страшно, але на їх поведінці це ніяк не відображається, коли їх щось лякає, вони поводяться так само, як і хлопчики.

 

  1. У дівчаток частіше розвивається комплекс неповноцінності? Неправда. Хлопчики вважають себе більш сильними і гордяться цим, зате дівчатка краще пристосовуються до різних життєвих ситуацій.

 

  1. Дівчатка менш охоче змагаються з іншими, ніж хлопчики? Неправда. Наукових даних, які б підтверджували цей тезис, не існує.

 

  1. У хлопчиків більш розвинена схильність до командування? Неправда. Хлопчики мають схильність нав'язувати свої вимоги ровесникам і навіть дорослим; дівчатка домагаються цього результату м'якше і послідовніше.

 

  1. У хлопчиків більше винахідливості, а дівчатка краще справляються з монотонними заняттями? Неправда. Хлопчики і дівчатка виявляють однакові здібності як при заучуванні будь-чого, так і при вирішенні неочікуваних проблем.

 

А тепер слово спеціалістам …

Всі відповіді збіглися? Сподіваємося що цей тест дасть вам змогу краще розуміти і пізнавати дітей, якими ви опікуєтеся, а також  ви зможете  в подальшому  використовувати його  у своїй роботі з педагогами,  дітьми таі їх батьками.

  СЛАЙД №16

Особливе місце у статевому вихованні повинно зайняти формування у юнаків та дівчат почуття відповідальності за свої дії в статевій сфері. Слід домагатися усвідомлення ними того, що статеві зв'язки без справжнього почуття є вульгаризацією статевих бажань, позбавляють людину змоги пережити високе і прекрасне почуття, зіштовхують її на шлях примітивних стосунків. Підліток має зрозуміти, що легковажне статеве життя може стати причиною трагедії майбутньої сім'ї, яку особливо болісно переживають діти.

Зараз ми пропонуємо вправу, яку можна використовувати в роботі зі старшокласниками. Вправа називається  Дискусія "Аргументи "за" і "проти" сексуального дебюту в 15 років"  (10 хв).

А тепер уявіть, що ви – учні 10-ого класу і на виховній годині вам запропоновано обґрунтувати своє бачення питання «Позитивні та негативні сторони початку статевого життя для підлітка 15-16 років, наскільки дорослою повинна бути людина, щоб вступити в інтимні стосунки ".  Ми працюємо в тому ж складі команд протягом 3 хвилин, а потім кожна команда озвучує свою думку

СЛАЙД №17

 

Існує ряд об’єктивних причин, внаслідок яких небажано вступати в статеві зв’язки у ранньому віці. Серед фізіологічних, медичних причин це:

  • ймовірність інфікування хворобами, що передаються статевим шляхом і ВІЛ/СНІД;
  • незрілість внутрішніх статевих органів, що впливає на репродуктивне здоров’я;
  • небажана вагітність, яка виникає у зв’язку з необізнаністю;
  • ранні аборти, що призводять до безпліддя та наносять не тільки фізичні а й психологічні травми.

СЛАЙД №18

До  соціальних причин можна віднести

  • соціальне сирітство;
  • нещасливі шлюби й розлучення.

Сексуальна поведінка регламентується соціальними правилами, нормами, які характерні для певного суспільства. Сексуальна мораль це те, що за правилами суспільства можна або не можна робити. Небажана вагітність в підлітковому віці викликає цілий комплекс проблем і тривог складні стосунки з рідними, проблеми з батьком майбутньої дитини, з навчанням. Дуже часто  неповнолітня матір залишається одиначкою, це характеризується навішуванням ярликів на юну матір, що примушує її на підсвідомому рівні  діяти так як вважають інші, тим самим схиляючи її до асоціальної поведінки.

 

СЛАЙД №19

До емоційних причин можна віднести

  • невміння відрізнити статевий потяг від глибокого почуття.

 Щоб розібратися у своїх сексуальних відчуттях і цінностях, необхідно чимало часу (навіть дорослі люди зазнають в цьому труднощів). Підлітки ж тільки починають пізнавати себе, тому не варто поспішати. Поспіхом можна не розібратися, сплутати захопленість з коханням. Іноді ж дається взнаки саме невміння відрізнити статевий потяг від глибокого почуття.

 

Різного  роду соціальні дослідження та аналіз проблеми статевого виховання свідчать, що досягти позитивних зрушень і змін на шляху формування повноцінної особистості можливо за умови інтегрованої, узгодженої співпраці вчителів, батьків і, звичайно, - самих дітей.

СЛАЙД №20

Щоб статеве виховання йшло успішно, необхідно визначити взаємини між школою та сім'єю, а саме у формі співробітництва, а не з'ясування, хто саме повинен його проводити і чи не краще все передоручити засобам масової інформації. Але, як і у будь-яких партнерських відносинах, рівні обов'язки реалізуються різними шляхами: школа більше знає — сім'я більше почуває; школа більше розповідає, навчає — сім'я показує, повчає; школа контролює результати здебільшого на рівні колективної поведінки, а сім'я — індивідуальної. Оскільки знання, професіоналізм, масштабне бачення проблем — на боці школи, то саме вона в особі педагогів, психологів та інших фахівців, які залучені нею, виконує завдання щодо консультування і за необхідності — виховання сім'ї.

Зокрема в сім'ї має панувати:

• турбота про правильний фізичний розвиток дитини, формування в неї достатніх санітарно-гігієнічних навичок;

• виховання любові до батьків, старших і молодших членів сім'ї; формування культу Матері;

• створення оптимальної морально-духовної атмосфери для забезпечення джерел соціального успадкування дитиною моральних цінностей;

• ознайомлення дітей з особливостями фізіологічного розвитку і врахування їх у своїй діяльності;

• виховання почуттів дружби і кохання до осіб протилежної статі;

• підготовка дочки й сина до сімейного життя, формування відповідальності за створення сім'ї;

• виховання відповідальності у юнаків та дівчат за свої вчинки та дії в стосунках з особами протилежної статі;

• формування у дітей з раннього віку відрази, критичного ставлення до різних негативних проявів у сфері стосунків між людьми протилежної статі, як аморальності, гріховності.

 

Значну роботу в справі статевого виховання дітей має здійснювати школа, зосереджуючи увагу на таких аспектах:

• формування у вихованців наукового розуміння проблем статі, продовження роду як природної закономірності розвитку живої природи, в тому числі людини;

• ознайомлення у процесі вивчення окремих дисциплін з особливостями конституції та анатомо-фізіологічного розвитку людини з означенням статі;

• формування моральних якостей дружби, поваги у стосунках між хлопчиками й дівчатками, юнаками і дівчатами;

• формування ідеалу кохання;

• виховання відповідальності юнаків і дівчат за створення сім'ї, продовження роду людського, соціальної відповідальності за сім'ю.

 

Треба зазначити, що у сучасних закладах освіти назріла нагальна необхідність щодо практичної підготовки кваліфікованих кадрів, які б були грунтовно ознайомлені з основами психогігієни статевих відносин і статевого виховання, закономірностями проявів сексуальної поведінки відповідно до вікових особливостей учнів та могли б вчасно виявляти, правильно діагностувати та корегувати деструктивну поведінку неповнолітніх, проводити профілактичну роботу.

СЛАЙД №21

 

Ми вже говорили, що особливе місце у статевому вихованні належить родині, взаємовідносинам батьків, емоційній атмосфері, в якій росте дитина. Уважне, турботливе відношення, повага батька і мами один до одного виховують відповідний стереотип поведінки дитини: буду сильним і добрим, як тато, або турботливим і ніжним, як мама. І навпаки: взаємна неповага, сварки спричинюють неспокій на душі дитини і привчають з раннього дитинства до цинічності, грубого відношення до близьких. Досвід, отриманий у сім'ї,  відбивається у майбутньому на його відношенні до сім'ї, суспільства та інших людей.

6. Вправа «Аналіз ситуації» (10 хв).

Зараз ми хочемо запропонувати вправу, яку можна застосовувати у груповій роботі з батьками з метою набуття певного рівня компетентності у спілкуванні з дітьми в надзвичайних обставинах.

 

Ми з вами знову батьки на шкільних зборах у тому ж складі команд.  Кожна команда  отримує питання для колективного обговорення, в результаті якого ми почуємо Ваші думки з цього приводу, причому відповідь повинна мати вигляд рольової сценки.

Ситуація 1.

Ви отримуєте докази того, що Ваша неповнолітня дитина  неодноразово в Інтернеті відвідувала сайти з порнографічним матеріалом?  Ваші дії.

Коментар тренера.

Будь-які ситуації, які трапляються з дітьми, повинні сприйматися батьками спокійно. Дана проблема вирішується шляхом співбесіди з дитиною. Батьки повинні вияснити, що турбує дитину (які проблеми в неї є). Вислухавши дитину, потрібно надати інформацію з проблемних питань.

Ситуація 2.

Ваша дитина звернулася до Вас із запитанням: "А ви з татом займаєтесь любов’ю. Як часто? "

Коментар тренера.

Дорослі чоловіки і жінки знайомляться між собою. Між  ними  виникають певні почуття (любов), вони одружуються. Між закоханими відбувається близькість, вони обіймаються, цілуються  і це  природно.

Ситуація 3.

У вас дитина побачила презервативи і запитала «Для чого це потрібно?». Ваші дії.

Коментар тренера.

Кожна людина повинна дбати про своє здоров’я. І дорослі не є виключенням. Ці речі (презервативи) – це індивідуальні засоби гігієни для батьків, які захищають їх від інфекційних хвороб.

Підсумок тренера.

Притча.

«В одній сім’ї виховувалось троє дівчат. Та якось, ввечері, старші сестри між собою обговорювали відносини з хлопцями, і зокрема піднімали тему сексуальності. Молодша сестра не мала стільки знань, щоб здогадатися про що йде мова. Але їй стало надзвичайно цікаво.

Наступного ранку, коли батько збирався на роботу, він запропонував наймолодшій доньці поїхати з ним. Зайшовши в приміський потяг, він поклав свою валізу з інструментами на верхню полицю. Та, як тільки потяг рушив, донька почала ставити татові запитання, які її цікавили щодо розмови між старшими сестрами.  Він уважно вислухав кожне слово доньки, але не сказав ні слова.

Під’їхавши до своєї станції, батько попросив доньку подати йому валізу. Вона, глянувши вгору, сказала, що не може подати валізу, тому що вона важка. Тоді батько посміхнувся і промовив: «Ти маєш рацію. Вона для тебе надто важка. І якби ти спробувала це зробити, то це б тільки зашкодило б тобі. Та я ніколи б і не попросив тебе про це. Але відповіді на питання, які ти мені ставила, схожі на ту валізу з інструментами – тобі буде надто важко впоратися  з ними зараз. Якщо ти довіряєш мені, то чи погоджуєшся ти, щоб я відповів тобі тоді згодом, коли ти будеш трохи дорослішою».

Його мудрими словами ми говоримо: «На все свій час. Час говорити і час мовчати: час куштувати і час чекати; час питати і час погоджуватися; час відчиняти двері і час зберігати їх замкненими. Ключі життя відкривають багато речей, але не надто поспішайте відчиняти їх».

 

Таким чином, статеве виховання – не короткочасна кампанія, не педагогічна атака, а планомірна і систематична робота. В ній не доводиться розраховувати на раптовий або швидкий ефект, на стандартні методи – вона спрямована у майбутнє і вимагає від дорослих терпіння, ініціативи і творчості.

СЛАЙД №22

Однією з початкових форм статевого виховання є включення відповідних відомостей у різні навчальні предмети.

Важливою є позакласна виховна робота. Виховні заходи покликані формувати правильну поведінку в міжстатевому спілкуванні, виконання властивої статевої ролі в суспільстві; це можуть бути бесіди, лекції, диспути, конференції, вечори запитань та відповідей, спільна трудова діяльність учнів різної статі, виконання громадських доручень, організація туристичних походів, шкільних свят, спільне дозвілля, бесіди класного керівника та фахівців різного профілю (шкільні психологи, медики, соціальні працівники, працівники правоохоронних органів тощо).

Для організації просвітницької роботи з батьками можна використати лекції, уроки або тренінги, із залученням фахівців (лікарів, психологів, соціальних працівників), зустрічі з медичним працівником під час батьківських зборів, спеціалізовані брошури, перелік сайтів із даної тематики, перелік або зразки літератури, перегляд навчального фільму.

Педагогами і фахівцями психологічної служби нашої школи розробляються  рекомендації для батьків щодо статевого виховання дітей, деякі з них ми надамо Вам в додатках, деякі ви бачите на слайдах.

СЛАЙД №23

СЛАЙД №24

Система статевого виховання в Україні проходить перші етапи створення. Потрібні серйозний аналіз статевої соціалізації, поглиблення знань про шляхи статевого виховання, розробка його нових засобів і методів. Про наявність статевого виховання можна буде по-справжньому говорити лише тоді, коли дана система органічно розчиниться в повсякденному житті і стане її невід'ємною частиною, коли в необхідності статевого виховання нікого вже не потрібно буде переконувати. Найважливішим фактором, що наближає цей час, є зацікавленість педагогів та їхній творчий підхід до вирішення нових педагогічних завдань.

 

СЛАЙД №25

Ми хочемо порекомендувати ще декілька вправ, які можна використати на виховній годині зі старшокласниками, наприклад вправа "Міфи і факти про сексуальну поведінку".

6. Вправа "Міфи і факти про сексуальну поведінку"   (10 хв).

Зараз ми залишаємося у тому ж віці і на нашій уявній виховній годині.

При прийнятті рішень щодо реалізації сексуальності людина може спиратись на недостовірну інформацію (міфи), що у свою чергу може негативно впливати на її сексуальну поведінку, здоров’я. При прийнятті рішень важливо, щоб інформація якою ви володієте, була достовірною. Ця вправа допоможе підліткам вірно зорієнтуватися в питаннях сексуальності, підведе учнів до усвідомлення важливої ролі особистої відповідальності при прийнятті рішень.

Ми пропонуємо кожній команді суперечливі висловлювання, які стосуються теми сексуальності. Ви обговорюєте факт чи ні та  аргументуєте свій вибір.

Висловлювання:

І група

  • Статевий акт без презерватива є ознакою довіри партнерів одне одному (МІФ).
  • Чоловік має право примусити дівчину до статевих стосунків, якщо він знаходиться в стані сильного сексуального збудження (це не тільки МІФ, а й, згідно чинного законодавства України, секс з примусу вважається зґвалтуванням, і цей злочин передбачає карне покарання).
  • Дівчата хочуть сексу так само, як і юнаки, але для збереження репутації мусять говорити "Ні" (МІФ). Формування статевого потягу проходить по різному у юнаків і дівчат. У дівчат є потреба у реалізації платонічного та еротичного лібідо. До потреби реалізації сексуального лібідо дівчата підходять набагато пізніше, ніж юнаки
  • Щоб бути популярним серед своїх друзів, дівчині не обов’язково вести статеве життя (ФАКТ)

ІІ група

  • Сексуальне утримання шкідливо (МІФ). Навпаки, вседозволеність та сексуальна розкутість зіпсувала життя багатьом людям, призводить до деградації суспільства. Уміння володіти собою за всі часи цінилося, як найбільша чеснота справжнього мужчини.
  • Утримання – єдиний 100 %-ий метод контрацепції (ФАКТ)
  • З першого разу дівчата ніколи не вагітніють (МІФ)
  • Дошлюбний сексуальний досвід корисний (МІФ). Молодим людям слід добре усвідомити, що сама по собі сексуальна досвідченість, набута через численні статеві зв’язки, але позбавлена довіри і любові не гарантує гарних подружніх стосунків. Що ж до розхожого поняття про сексуальну сумісність, то воно штучно вигадане й існує для виправдання тих, хто не здатен любити. На відміну від тварини, сексуальне задоволення людини міститься не стільки в гені таліях, скільки в її голові.

ІІІ група

  • Незважаючи на те, що дівчина вже вступала в статевий контакт, вона може відмовитись від цього в майбутньому (ФАКТ).
  • Хлопець може бути справжнім чоловіком, навіть якщо він цнотливий (ФАКТ).
  • Дівчина може завагітніти до початку першої менструації (ФАКТ). Так. До першої менструації у дівчини яєчники виробляють перше яйце під час овуляції. Вона може завагітніти під час статевого акту, якщо він відбувся незадовго до першої овуляції, до її першого менструального циклу.
  • Більшість підлітків мають статеві зносини ще до закінчення школи (МІФ). Багато підлітків не мають статеві відносин до закінчення школи, вони утримуються від статевого життя Чим раніше розпочаті статеві відносини, тим менше приводів говорити про любов. Спонукальними мотивами є цікавість, бажання не відстати від однолітків, побоювання втратити друга у разі відмови, спокушання більш старшим партнером і т. д. Чим сильніше підліток прив'язаний до батьків, чим міцніше моральні установки, отримані в сім'ї, чим краще підліток керується необхідністю контролю і почуттям власної гідності, тим краще він здатний керувати своїми вчинками і бажаннями. Підліток повинен розуміти, що статева близькість доставляє радість, якщо вона підкріплена любов'ю і духовною близькістю, а без них втрачає сенс і перетворюється на «сексуальну гімнастику ».

 

При обговоренні слід звернути увагу учнів на те, що:

  • сексуальна близькість з іншою людиною – не гра і не ритуал переходу у дорослий стан життя;
  • здатність управляти своєю власною сексуальністю – під силу тільки сильним і розсудливим людям, що здатні взяти на себе відповідальність.

 

СЛАЙД №26

ВПРАВА «ЮНАКИ – НАЛІВО, ДІВЧАТКА – НАПРАВО»

Учасники діляться на команди юнаків і дівчат. Кожній команді пропонується список завдань.

Завдання для юнаків:

1. Назвіть п'ять причин, чому дівчата можуть не викликати симпатії (не подобається).

2. Назвіть п'ять причин (якостей), за яким дівчина завжди буде симпатична, цікава, приваблива.

3. Дівчата не праві, коли думають...

4. Ми б хотіли побажати дівчатам...

 

Завдання для дівчат:

1. Назвіть п'ять причин, чому юнаки можуть не викликати симпатії (не подобається).

2. Назвіть п'ять причин (якостей), за яким юнак завжди буде цікавий, привабливий.

3. Юнаки не праві, коли думають...

4. Ми б хотіли побажати хлопцям...

Учасники кожної команди після колективного обговорення записують відповіді на дані питання на аркушах ватману і передають результати своїх групових напрацювань іншій команді (юнаки – дівчатам, а дівчата – хлопцям). Кожна група знайомиться з напрацюваннями іншої команди, колективно їх обговорює. При порівнянні відповідей команд юнаків і дівчат дуже явно бувають видні стереотипні уявлення на представників протилежної статі, що служить предметом подальшого обговорення. Як правило, відповіді представників протилежної статі викликають яскраву емоційну реакцію, бажання щось прояснити, запитати.

 

І на закінчення:

Навряд чи які-небудь інші відносини пов'язані з такими сильними емоціями, як відносини між чоловіком і жінкою. У той же час, мабуть, жодна інша область взаємин не перевантажена такими упередженнями, як ця. Зараз ми пропонуємо Вам стати на хвилинку поетами і скласти східний вірш за схемою:

Вправа «СХІДНІ ВІРШІ»    (5 хв.)

Правила «східного віршування»

Іменник (головне слово) + Прикметник, прикметник + Дієслово, дієслово, дієслово + Фраза, що виражає відношення + Іменник

Наприклад:

Цезар

Хитрий, розумний.

Притягує, захоплює, править.

Став наймогутнішим диктатором Риму.

Велика людина.

Пропонуємо командам слова «любов», «чоловік», «жінка».

 

На цій поетичній ноті в якості  підбиття  підсумків нашої теоретичної частини ми пропонуємо подивитись невеликий відео сюжет. Маємо надію, що ваша робота з дітьми і батьками в плані статевого виховання буде мати ефект, як  у цьому фільмі.

 

Вправа на завершення «Емоційний ланцюжок» (3 хв.)

Мета: закріпити позитивні результати тренінгу.

- Покладіть ліву руку на плече сусіда і по черзі один за одним подякуйте сусідові ліворуч за хорошу роботу, позитивні емоції, висловіть побажання.


Додаток №1

Вікова періодизація психосексуального розвитку, особливості статевого розвитку, що характерні для різних віків: молодшого шкільного, підліткового, юнацького.

Спираючись на великий досвід багатьох країн, статеве виховання можна (і, очевидно, потрібно) умовно поділити на п'ять етапів.

Перший (з 2 до 7 років) містить у собі пізнання власного «я», початкові поняття про будову свого тіла, отримання правдивих і найбільш повних (природно, з урахуванням віку) відповідей на запитання: чим відрізняється від мене «вона» («він»)? звідки з'являються на світ діти?

На другому етапі (з 8 до 11 років) раніше отримана інформація повинна бути уточнена, конкретизована; необхідно допомогти дитині упорядкувати свої знання. Період, що передує першим ознакам статевого дозрівання) характеризується подальшим закріпленням статевих моральних орієнтацій дитини, проявами статевої поведінки в іграх, спілкуванні з ровесниками. Так, щоб уникнути психологічної травми, дуже важливо ще задовго до першої менструації пояснити дівчинкам, які зміни відбуваються в їхньому організмі. У свою чергу, і хлопчики повинні знати про це (маючи поняття про стан своїх однокласниць, їм буде простіше дотримуватися визначених правил поведінки).

Третій етап (з 11 до 13 років) ) характерне формування образу статевого «Я.

Вже майже зовсім дорослий, оскільки підлітки повинні бути в курсі практично всіх питань, у тому числі про статеві відносини. До того ж у цей час з'являються перші симпатії, складаються пари. І тут важливо не тільки дати їм якусь додаткову інформацію з фізіології людини, але й грунтовно опрацювати моральну і правову сторони взаємин.

На четвертому (з 14 до 18 років) і п'ятому (після 19 років) етапах відбувається зміцнення і часткова реалізація фізіологічної ролі чоловіка і жінки, перші інтимні контакти, установлюються стабільні відносини між партнерами. До статевозрілого віку молоді люди зобов'язані мати інформацію про захворювання, що передаються статевим шляхом, включаючи СНІД, і отримати поради щодо того, як їх уникнути.

 

Особливості статевого розвитку для різних віків

Вік, років

Хлопчики

Дівчатка

9-10

-

Ріст кісток тазу, округлення сідниць

10-11

Початок росту яєчок і статевого члена

Початок росту молочних залоз. Ріст волосся на лобку.

11-12

Активність простати

Ріст зовнішніх і внутрішніх геніталій. Гормонально зумовлені зміни епітелію піхви.

12-13

Ріст волосся на лобку (спочатку за жіночим типом)

Пігментація сосків. Збільшення молочних залоз.

13-14

Швидкий ріст яєчок і статевого члена. Ущільнення біля соскової області.

Ріст волосся в підпахвових западинах. Початок ментсруації (у середньому в 13,5 років, коливання від 9-17 років). Перші менструації кілька років можуть бути без овуляції.

14-15

Ріст волосся в підпахвовій області, поява пушку на верхній губі. Початок зміни голосу.

Найраніша нормальна вагітність.

15-16

Зрілі сперматозоїди (у середньому в 15 років, коливання від 11-17 років)

Вугрі. Більш низький голос. Регулярні менструації.

16-17

Ріст волосся на обличчі і тулубі. Чоловічий тип рослинності на лобку. Вугрі.

Зупинка росту скелету.

21

Зупинка росту скелету.

 

 


Додаток №2

Перелік знань (умінь і навичок), якими повинні оволодіти діти і підлітки в процесі свого розвитку.

I клас. Назва частин організму людини взагалі, чоловічої та жіночої статі зокрема; частин організму, пов'язаних із видільними функціями. Назви і розташування основних внутрішніх органів. Позитивна оцінка тілесних почуттів і тілесних виражень почуттів. Роль матері і батька в походженні дітей. Розвиток дитини в материнському організмі, поява на світ і харчування, догляд після народження. Народження дітей — вищий прояв любові та прихильності дорослих чоловіка і жінки. Прояв любові і прихильності в інших людей, уміння поводитися з чужими людьми (щоб уникнути спокуси, розбещення, насильства).

II клас. Розходження статей і особливості статевого розмноження у світі рослин і тварин. Основні знання, поняття, пов'язані з розмноженням ссавців (яйцеклітина, сперматозоїд, запліднення). Розвиток живих істот з яйця як у тілі матері, так і поза ним. Уміння оцінювати і цінувати тілесну красу. Значення і вияв турботи людини про своє здоров'я і красу тіла. Необхідність взаємодопомоги в сім'ї: турбота батьків про дітей, один одного, допомога дітей батькам, відношення до бабусь і дідусів. Вираження своїх почуттів словами, мімікою, жестами. Уміння оцінювати власні прояви любові та прихильності.

III клас. Основні процеси й етапи внутрішнього розмноження. Розвиток дитини в організмі матері (перехід від факту до процесу), режим вагітної жінки і допомога їй з боку оточення. Процес народження і початок самостійного, окремого від матері життя дитини. Основи догляду за немовлям. Взаємозв'язок батьків і дитини після народження. Прояв любові та згоди в сім'ї. Поняття планування сім'ї, його мотиви і способи.

IV клас. Розходження в темпах росту й особливостях розвитку хлопчика і дівчинки. Початкові поняття про статеві ролі хлопчика — юнака — чоловіка і дівчинки — дівчини — жінки. Культура і гігієна тіла. Перші поняття про менструальний цикл (для дівчинок) і про розвиток дівчинки як майбутньої матері (для хлопчиків). Поняття про пристосування людей один до одного в сім'ї. Уявлення про відповідальність, що пов'язана зі статтю.

V клас. Подальше вивчення менструального циклу (фізіологічна сутність, менархе, регулярність, тривалість і особливості протікання, ведення календаря менструацій, гігієна) — для дівчинки; знайомство з особливостями розвитку чоловічої статевої системи — для хлопчика. Подібність і розходження процесів розмноження і розвитку в рослин і у тваринному світі, у різних тварин, тварин і людей. Виникнення і прояв почуття симпатії взагалі та між людьми різної статі.

VI клас. Як хлопчики і дівчатка міняються в процесі розвитку: для дівчат вводиться поняття про порушення менструального циклу, про календар менструального циклу і особисту гігієну; для хлопчиків — про полюції як нормальне фізіологічне явище. Загальне уявлення про гормональні системи чоловічого і жіночого організму. Фізична і психологічна дорослість. Оцінка власних почуттів по відношенню до інших людей. Як люди сваряться, миряться й уникають сварок. Що переживають батьки, коли їхні діти ростуть і дорослішають. Уявлення про особисте життя й особисті взаємини дорослих у сім'ї.

VII клас. Юридичні поняття про шлюб, сім'ю, розлучення. Уміння оцінювати свій фізичний розвиток. Гігієна тіла (роздільно для хлопчиків і дівчаток). Психологічні проблеми дозрівання. Відносини хлопчиків і дівчаток: визнання і прийняття статевих особливостей, взаємна повага, залицяння. Турбота майбутніх батьків про здоров'я своїх майбутніх дітей (шкідливі звички — паління, алкоголізм, токсикоманія). Сексуальні реакції дозрівання: полюції, мастурбація (роздільно для хлопчиків і дівчаток).

VIII клас і далі. Існуючі курси доповнюються за рахунок введення і роз'яснення понять: зріла сексуальність, сексуальне життя і його початок — психологічні, моральні, медичні аспекти; гетеросексуальні відносини, особливості жіночої і чоловічої сексуальності; несподівана вагітність, можливість вагітності без дефлорації; планування сім'ї і контрацепція; психологічна і сексуальна сумісність; сексуальні меншості; захворювання, що передаються статевим шляхом; відповідальність за сексуальні злочини. Цей матеріал в існуючих програмах треба розподіляти з урахуванням попередньої роботи з дітьми й їхніми сім'ями.


Додаток №3

Питання анкети для учнів:

 

1. Звідки ви отримуєте інформацію про між статеві стосунки?

а) від батьків_______

б) від педагогів, психологів________

в) з інтернету____

г) з інших джерел (вказати які)______

 

2. Чи вважаєте ви свою родину прикладом позитивних міжстатевих стосунків?   

а) так______

б) ні_______

 

3. Чи потрібні вам поради ваших батьків з питань інтимного життя, між статевих стосунків?

 

Питання анкети для батьків:

 

  1. Чи бажаєте Ви, щоб в майбутньому Ваша дитина у власній родині мала такі ж стосунки як тепер у Вас?

а) так____

б) ні _____

в) частково ______

 

2. Чи розмовляєте ви зі своєю дитиною на теми їх інтимного життя, міжстатевих стосунків?

а) так____

б) ні _____

в) частково ______


Додаток №4

СТАТЕВЕ ВИХОВАННЯ ДИТИНИ.

Корисна інформація для батьків.

1.  УНИКАТИ ЧИ ПОЯСНЮВАТИ? Не слід давати дитині будь-яких роз'яснень з питання народження людини доти, поки вона не запитає сама. Якщо ж питання прозвучало, відповідати потрібно правильно, хоча й у доступній для дитини формі.

2.  Вплив на психіку дитини. Статеве дозрівання впливає і на психіку підлітка. У цей період починають формуватися чоловіча і жіноча психологія, статевий потяг породжує відповідні думки, інтерес до протилежної статі, книг, кінофільмів, розмов дорослих на інтимні теми. Статевий потяг і енергія знаходять вихід не обов'язково в статевому акті. Це можуть бути різні види діяльності (туризм, спорт, музика та ін.), що вельми важливо для виховання особистості, оскільки раннє збудження дитячої сексуальності психологічно шкідливе, затримує подальший психосексуальний розвиток.

ВАЖЛИВІ ПОРАДИ

  1. Атмосфера довіри в сім'ї. Вислуховувати дітей і давати їм правильні та ясні відповіді. Діти повинні знати про статеве дозрівання все, щоб у майбутньому не відчувати страху перед чимось незнайомим.

 2. Називати статеві органи правильно. Пам'ятайте, що у людини немає органів «добрих» і «поганих».

 3. Ніколи не кричати на дитину, навіть якщо вона лається, займається мастурбацією, грає в сексуальну гру. Тут краще відреагувати жартом.

 4. Не боятися говорити дитині правду про її народження, не говоріть про аїста та капусту.

 5. Своєчасно доводити до відома підлітка, що таке менструація, ерекція, полюції.

 6. Розказати про гомо- і гетеросексуалізм, проституцію, хвороби, які передаються статевим шляхом.

У питаннях статевого виховання необхідно застерегти батьків:

 чим більше заборон і чим сильніше придушується «заборонна» сила, тим більш рушійною буде її дія, коли вона прорветься;

 варто уникати крайностей у розмовах про секс - батьки, переборюючи незручність, сиплють фактами, але замовчують про почуття, а почуття - це головне.

 Як відповідати на гострі запитання дітей:

 треба доброзичливо розпитати дитину про те, що вона вже знає з цієї теми, а потім, якщо потрібно, поправити та розширити її уявлення;

 пояснення мають бути ясними та зрозумілими, без іносказань і підміни прикладами із життя тварин і рослин;

 казати правду треба на доступному розумінню рівні, зміст відповіді повинен бути цікавий дитині.

 Основні проблеми першої близькості:

 проблема психологічної готовності до статевого контакту, наявності емоційної основи, інтимності почуттів;

 проблема «безпеки» - захисту від можливих інфекцій (що особливо актуально в епоху «розгулу» СНІДу) та небажаної вагітності, що має на увазі інформування про сучасні засоби контрацепції. Хочеться помітити, що в вирішенні даної проблеми величезне, якщо не вирішальне значення має просвітницька робота, проведена батьками, учителями та вихователями.

Як говорити про це…

  •    Ставтеся спокійно і з повагою до дитячих питань

 Уникайте довгих повчальних лекцій з статевих питань

 Поясніть дитині, що ці питання не прийнято обговорювати з усіма

 Намагайтеся правильно називати статеві органи

 Спокійно поясніть дитині, що означають непристойні слова і чому ви не хочете, щоб вона їх вживала

 Відповівши на запитання дитини, переконайтеся, що вона зрозуміла ваші слова.

Правила безпеки

 Розмовляйте з дітьми про можливості зґвалтування.

 Розкажіть, що є різниця між дотиками люблячої, близької людини і чужої.

 Навчіть дітей говорити «ні» на запрошення чужих людей кудись поїхати і подивитися «щось цікаве».

 Навчіть звертатися за допомогою, якщо хтось надто наполегливий.

 Поясніть, що тіло належить тільки йому і ніхто не має права доторкатися до нього, вкладати які-небудь органи або пальці, навіть якщо це приємно і не боляче.

 Домовтеся, що дитина відразу розповість вам про подібні випадки.

 Якщо дитина починає вести себе приховано або проявляє не за віком обізнаність у питанні сексуальних відносин, поясніть, що вам можна довіряти, навіть якщо хтось попросив його нікому не казати про якусь таємницю.

 Якщо ви вважаєте, що з дитиною щось сталося, задавайте навідні запитання.

 

ПАМ’ЯТАЙТЕ!

Правильна і своєчасна реакція дорослих на ті чи інші особливості поводження дітей, їх взаємини з однолітками протилежної статі, емоційна оцінка цих особливостей; правильна реакція на ті чи інші прояви сексуального розвитку, заснована на твердому знанні того, що є нормативним, а що - відхиленням від норми. Батьки зобов’язані завжди пам’ятати, що їхня реакція на всі ці прояви – один з важливих шляхів статевого виховання!

 

Практичне керівництво для батьків

« ПРАВИЛА ЕФЕКТИВНОЇ КОМУНІКАЦІЇ З ДІТЬМИ З ПРОБЛЕМИ СЕКСУАЛЬНОСТІ»

Правило перше. Якщо розмова заходить про сексуальні стосунки, слухайте дитину уважно, відключіться від усіх інших справ. Якщо розмова виник в невідповідний момент, перенесіть його, але так, щоб не здавалося, що ви відходите від теми. Важливо показати свою зацікавленість — відкладіть газету, вимкніть телевізор, не позіхайте, не дивіться на годинник. Не треба квапити дитину, «вичавлювати» з нього більше, ніж він хоче сказати.

Правило друге. Дайте зрозуміти дитині, що ви його слухаєте уважно, час від часу щось уточнюючи, перепитуючи, показуючи, що ви не втратили нитку розмови, Такого роду «зворотній зв'язок» заохочує на продовження розмови.

Правило третє. Обговорюючи з дітьми питання сексуальності, уникайте докорів і насмішок, використовуйте позитивні методи комунікації, засновані на заохочення «зворотного зв'язку». Негативні методи спілкування можуть закріпити в свідомості підлітка насторожене ставлення до проблеми статі і тим самим закріпити у свідомості підлітка насторожене ставлення до проблеми статі і тим самим зашкодити розвитку його нормальної сексуальності. Не чекайте, що підліток розкриє перед вами всі карти. Не дивуйтеся і не турбуйтеся, якщо він поспішить піти, як тільки ви почнете розмову «про це». Добре вже, що він побачив вашу готовність до розмови, можливо, він сам пізніше повернеться до нього.

Не починайте з «від Адама». Якщо ви збираєтеся говорити з дитиною про те, як уникнути вагітності, то відразу говорить про контрацептивні засоби, а не про пташок і про бджілок — інакше коли ви дійдете до презервативів, його вже не буде в кімнаті.

Правило четверте. Будуйте фрази так, щоб вони починалися зі слів «я» або «мені». Висловлювання, що починається зі слова «ти», носять атакуючий характер і викликають бажання виправдовуватися, заперечувати: це швидко руйнує контакт.

Правило п'яте. По можливості формулюйте свої висловлювання у формі тверджень, а не питань, оскільки питання часто сприймаються як пастки. Наприклад, коли ви запитуєте дочку: «Чому ти не зустрічаєшся ні з ким крім Сергійка?», адже вас абсолютно не цікавить, чому саме дочка вибрала цього хлопця. Цим питанням ви висловлюєте своє невдоволення, не цікавлячись її думкою. Замість цього питання можна було б зауважити: «Мені здається, дівчата твого віку не обмежуються одним шанувальником».

Правило шосте. Якщо розмова приймає конфліктний характер, всіма силами уникайте «абсолютних» категорій типу «завжди», «ніколи», «кожен раз». Ці поняття взагалі треба вживати обережно, так, як вони завжди виражають заперечення у того, до кого звернені

 


Додаток №5

психолого-педагогічні рекомендації

  • Ніколи не забувайте, що перед вами не просто дитина,   а  хлопчик   чи   дівчинка   з   властивими   їм особливостями сприйняття, мислення, емоцій. Виховувати, навчати і навіть любити їх треба по-різному. Але обов'язково - сильно.
  • Ніколи не порівнюйте хлопчиків та дівчаток, не ставте одних за приклад іншим: вони різні за психологічним віком - дівчатка зазвичай старші від своїх ровесників-хлопчиків.
  • Не забувайте, що хлопчики і дівчатка по-різному бачать, чують, відчувають дотик, по-різному сприймають простір і орієнтуються у ньому, а головне - по-різному осмислюють тє з чим зустрічаються у цьому світі.
  • Пам'ятайте: коли жінка навчає та виховує хлопчиків, їй мало пригодиться власний дитячий досвід. Порівнювати себе у дитинстві з ними - неправильно і марно. Те ж стосується і виховання чоловіком дівчаток.
  • Не перестарайтеся, вимагаючи від хлопчиків акуратності і старанності у виконанні ваших завдань.
  • Намагайтеся, даючи завдання хлопчикам як у дитячому садку, у школі, так і у побуті, включати в них момент пошуку, що потребує кмітливості. Не треба заздалегідь розповідати і показувати, що і як робити. Варто підштовхнути дитину до того, щоб вона сама знайшла принцип розв'язання, нехай навіть припустившись помилок.
  • 3 дівчатками, якщо їм важко, треба разом, до початку роботи, розібрати принцип виконання завдання, що і як треба зробити. Водночас їх слід поступово вчити діяти самостійно, а не тільки за заздалегідь відомими схемами (домашню роботу виконувати точно, як мама, у школі розв'язувати типові задачі, як вчили на уроці), підштовхувати до пошуку власних варіантів розв'язання незнайомих, нетипових завдань.
  • Не забувайте не тільки розповідати, а й показувати. Особливо це важливо для хлопців.
  • Якщо вам треба посварити дівчинку, не поспішайте висловлювати своє ставлення до неї - бурхлива емоційна реакція заважає їй зрозуміти, за що її картають. Спочатку з'ясуйте, у чому її помилка.
  • Сварячи хлопчика, викладіть коротко і точно, чим ви незадоволені, тому що він не може довго утримувати емоційне напруження. Його мозок ніби відключає слуховий канал, і дитина перестає вас слухати і чути.
  • Перш ніж лаяти дитину за невміння, спробуйте з'ясувати природу труднощів. Знайте, що дівчатка можуть вередувати, здавалося б, без причини або з незначного приводу через утому (виснаження правої «емоційної» півкулі мозку).
  • Пам'ятайте, що ми часто недооцінюємо емоційну чутливість і тривожність хлопчиків. Хлопчики у цьому випадку виснажуються, інтелектуально (зниження активності лівої «раціональної» півкулі). Дорікати їм за це не тільки марно, а й аморально.

 

1

 

doc
Додано
29 січня 2018
Переглядів
7677
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку