Сценарій українських вечорниць «Ну що б, здавалося, слова…» (до Дня української писемності та мови) / позакласний виховний захід для учнів 5-9 кл. / Учитель української мови та літератури Майданій Т. С.
Українські вечорниці
«Ну що б, здавалося, слова…»
(До Дня української писемності
та мови)
/ Святково прибраний зал. На фронтальній стіні назва заходу,вислов –
лювання відомих людей про мову. На стінах вишиті рушники. У цент –
рі – стіл, накритий білою скатертиною, на якому – портрет класиків
української літератури, колоски та пучечок калини /
Вислови про мову
К. Ушинський
Любімо її, вивчаймо її, розвиваймо її!
М. Рильський
В. Винниченко
Ч. Айтматов
Господар: Добрий день вам, люди добрі!
Щиро просим до господи!
Раді ми усіх вітати,
Щастя і добра бажати!
Господиня:Щасливі ми, що народились і живемо на такій чудовій, багатій, мальов –
ничій землі – на нашій славній Україні. Тут жили наші прадіди, тут жи –
вуть наші батьки, тут корінь роду українського, що сягає сивої давнини.
І де б ми не були, скрізь відчуваємо аж до сліз, зачувши рідне слово…
Господар: Сьогоднішнє свято – ще одна сходинка до родинного єднання. Заходьте,
будь ласка, на свято. Хай буде вам затишно, тепло, мов у хаті своїй, хай
щира розмова і бесіда мудра розквітає у душах ваших.
Господар: Шановні вчителі, батьки, учні та гості нашої школи! Щиро запрошуємо
вас до нашої оселі на хліб та сіль, на слово щире, на бесіду мудру, на на –
ше родинне свято – торжество рідної мови...
1
Господар: Ми раді вітати вас на наших вечорницях «Ну що б, здавалося, слова…»
Адже мова – це той інструмент, який єднає націю, народ в єдине ціле. Це
великий скарб, який треба шанувати, берегти і розумно збагачувати. Я
переконаний, що тут зібралися справжні українці, шанувальники рідного
слова, знавці бездонної скарбниці нашого фольклору, української пісні.
Господар із хлібом на вишитому рушнику:
Хлібом у нас зустрічають гостей,
Хліб на весіллях цвіте в короваї.
І кращих на світі немає вістей,
Ніж – хліб уродився у рідному краї!
Священна хлібина лежить на столі –
Запашна, і рум’яна, й висока.
Знають усі – і старі, і малі,
Що то рук хліборобських неспокій.
Хліб священний лежить на столі –
В нього запах жнив’яного літа.
Хай завжди буде хліб на столі
І, як сонце, сіяє над світом.
Разом: Хлібом-сіллю вас вітаєм
І здоров’я всім бажаєм.
Під веселий рідний спів
Посилаєм вам уклін.
/ Звучить пісня «Ой зелене жито, зелене» /
Господар: А ось і наші перші гості. Ласкаво просимо!
/ Входять діти /
І учень: Біля двору яворина,
Все село – моя родина,
Краю рідний мій!
В мене є свій рідний край билинний,
Де народ такий гостинний,
Краю рідний мій!
Я люблю твої простори
Аж до зір і понад зорі,
Краю рідний мій!
Все моє – ліси і ріки,
Мова, дана нам навіки,
Краю рідний мій!
ІІ учень: Мова! А що таке мова? Народ говорить: слово до слова – зложиться мо –
ва. А наш славний поет Тарас Шевченко ось як про неї каже:
Ну що б, здавалося, слова…
Слова та голос – більш нічого, 2
А серце б’ється – ожива,
Як їх почує…
ІІІ учень: «Найбільше і найдорожче добро в кожного народу – це його мова, ота
багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої споді –
ванки, розум, досвід, почування», - писав Панас Мирний.
У світі існує понад 6 тисяч мов. Кожна мова неповторна. Як не іс –
нує веселки без різнобарв’я кольорів, так не існує людства без барвис –
того вінка мов, однією з кращих квіток якого є наша українська мова –
державна мова України.
ІV учень: Мово рідна, де твої світанки?
Де козацтва мудра суєта?
Чи зустріне ще тебе на ґанку
Мати-Україна золота?
Мово рідна! Ох, які ж бо люди…
Серце в грудях болісно стиска,
Що тебе понівечили люди,
Ласого шукаючи шматка.
Мово рідна, ти – життя народу
І культури рідної краса.
З-під меча недолюдка-заброди
Твоя сила знову воскреса!
/ На сцені з’являється мати з дочкою /
Мати: Чуєш, дитино, як співає пташина?
Скоро народиться день.
В білих віночках над ставом калина
І у віночках пісень.
Неба торкнулося перше проміння,
Пісня злітає у світ.
Пісня любові і ніжне цвітіння,
Щирий весняний привіт!
Світиться радісно днина погожа,
Сонце веселе сія.
Квіточка кожна на іншу не схожа,
Пісня своя в солов’я!
І у людей на землі різна мова,
Кожна на лад свій звучить.
А серед них і моя – світанкова –
Мова у небо летить.
Світла, моя, українська, пречиста –
Рідна, як Небо й Земля!
Ніжна, барвиста, свята й промениста,
Нею любов промовля!
Чуєш, співає пташина над містом – 3
Спів її в пісні луна.
Мова моя, пресвята і пречиста,
В серці моїм ожива.
Дочка: Рідна моя мова – материнське слово!
Буду пам’ятати завжди я про те,
Як навчала мати слово шанувати
І не оскверняти, бо воно святе.
Рідна моя мова – пісня колискова
Про усе казкове на своїй землі,
Ніжнопелюсткова мова світанкова,
Та, яку вживають птахи і джмелі.
Рідна моя мово! Маминому слову
Я вклонюсь, як хлібу і святій воді.
Пригадайте, діти, хто ви і чиї ви,
І прийдіть додому назавжди,
Щоб напитись щедро маминої мови –
Чистої, джерельної води.
/ Мати сідає за вишивання. У задумі схиляє голову. Звучить сумна
мелодія /
Інсценізація поезії В.Сіренка «Балада про перевертня»
Читець: Ой за ворітоньками тітка Харитина
Билася, мов горлиця, виглядала сина.
Мати: Зранку виглядаю, лиш зоря заграла,
Не видно синочка, синочка немає.
Хлопчаком в Росію виїхав блукати
І забув дорогу до рідної хати…
Тільки прилітають із країв далеких
Щовесни до мене стомлені лелеки
Та іще дві ластівки під зруділу стріху
На легку розраду, на весняну втіху.
/ Мати прислухається до мелодії /
Читець: Защебече пташка на хиткій дротині,
І здається тітці, що не в самотині…
А як павутиння попливе над лугом
Й відлітають птахи, знову стогне мати…
Мати: Скільки тебе, голубе, буду виглядати?
Приїзди скоріше. Ждати вже несила.
Вже мене гукає по ночах могила.
/ У глибині сцени з’являється юнак /
Читець: І, почувши, мабуть, матері зітхання, 4
Син таки приїхав рано, на світанні.
Йде він через поле, йде він попід гаєм.
Тітка Харитина з хати вибігає
І летить назустріч, наче біла птиця.
Простягає руки, чорні від землиці,
До свого серденька сина пригортає.
Мати: Милий мій лебедику,
Як же ти живеш?
/ Син відсторонюється від матері /
Син: В общем я живу неплохо.
Ну зачем, маманя, эти слёзы, вздохи?..
Читець: Тітка заніміла.
Мати: Що це він белькоче?
Читець: Уночі не спала, виплакала очі.
А як заясніло у долинах зранку,
Відшукала в скрині нашу вишиванку.
Випрала, на сонці вигріла сорочку,
Мов колись у біле одягла синочка
Й повела на луки, у густу діброву,
У проміння щедре, у росу ранкову.
Заспівали сину солов’ї про літо,
Посміхнулось небо, уклонились квіти,
Закружляло всюди маєво зелене.
Син просяяв раптом і промовив: «Нене!»
/ Клякає перед матір’ю на коліна, цілує їй руки /
Син: У рідному краї і серце співає,
Лелеки здалека нам весни несуть.
У рідному краї і небо безкрає,
І ріки-потоки, мов струни, течуть.
Тут кожна травинка і кожна билинка
Вигойдують мрії на теплих вітрах.
Під вікнами мальви, в саду материнка,
Оспівані щедро в піснях.
Тут мамина пісня лунає і нині,
Її підхопили поля і гаї,
Її вечорами по всій Україні
Співають в садах солов’ї.
І я припадаю до неї вустами,
І серцем вбираю, мов спраглий, води.
Без рідної мови, без пісні, без мами
Бідніє, збідніє земля назавжди…
/ Звучить пісня «Мово рідна, слово рідне…» / 5
/ Входять хлопчик і дівчинка в українському строї /
Господар: Гляньте, а до нас ще гості поспішають. Щиро просимо до нас на свято!
Господиня: Хто ти, хлопчику маленький?
Українець: Я – син України – неньки.
Українцем я зовуся
І тим іменем горджуся.
Господиня: А по чім тебе пізнаю?
Українець: По вкраїнському звичаю.
В мене вдача щира, сміла,
Є відвага духа й тіла.
І душа моя здорова!
Українська в мене мова!
Господар: Хто ти, дівчинко маленька?
Українка: Українка молоденька!
Я – дитина українська,
З козацького роду.
Україна то є назва
Славного народу.
І як мені Україну
Щиро не любити?
Мене мати по-вкраїнськи
Вчила говорити.
І як мені Україну
Щиро не любити?
Мене вчили по-вкраїнськи
Господа молити!
За свій рідний край і нарід
Ми Господа молим:
Зішли, Боже, Україні
І щастя, і долю.
/ Входить дівчинка /
Дівчинка: Не ламай у лузі гілку калинову –
Сиротою станеш, як забудеш мову.
Можеш призабути запах рути-м’яти,
Але рідну мову мусиш пам’ятати.
Можеш не впізнати голосу діброви…
Тільки не зрікайся маминої мови!
/ Звучить пісня «Ще малий, але сміливець» /
Господиня: А що за вечорниці без веселого українського танцю? Музики, заграйте
нам нашої, української! Потанцюємо, старий? Згадаймо літа молодії!
Дівчата, хлопці! Анумо, до танцю! 6
/ Виконується український народний танець «Гопачок» /
/ Чути стукіт. Входять хлопець з дівчиною /
Хлопець: Добридень вам, люди добрі! Чи дозволите завітати до вас на вечорниці?
Господар: Авжеж, заходьте, ласкаво просимо! Добрим людям наша хата завжди
відчинена.
Господиня: Хоч не знаєм, звідки ви – чи з півдня, чи з півночі – до нашої оселі при-
йшли, все ж просимо сідати та добре слово сказати.
Господиня: Ви вслухайтесь, як чудово
Звучить вкраїнська рідна мова.
Яка співуча й мелодійна,
Як пісня мамина спокійна!
Яка гучна і величава,
Як України в світі слава!
Яка до болю рідна й мила!
О мово! Ти мене зростила
На Україні, в ріднім краї,
Де сонце, як окраєць хліба сяє,
Де золотом пшениця родить,
Де п’є з Дніпра веселка воду,
Де на оспіваних просторах
Замріяні сади цвітуть.
Дівчина: Солов’їну, барвінкову,
Голосисту – навіки –
Українську рідну мову
В дар дали мені батьки.
Берегти її, плекати
Буду всюди й повсякчас,-
Бо ж єдина – так, як мати,-
Мова в кожного із нас.
Хлопець: Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну,
Красу її вічно живу і нову,
І мову її солов’їну.
Дівчина: Ой яка чудова українська мова!
Є в ній ліс, лісочок, пуща, гай, діброва,
Бір, перелісок, чорноліс. Є іще байрак!
І така розкішна, і гнучка, як мрія…
Є у ній хурделиця, віхола, завія,
Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль…
Та не в тому справа, що така багата.
Помагало слово нам у боротьбі,
Кликало на битву проти супостата,
То звучало сміхом на полях плаката,
І за все це, мово, дякуєм тобі.
7
Хлопець: Як гул століть, як шум віків,
Як бурі подих, - рідна мова.
Вишнева ніжність пелюстків,
Сурма походу світанкова,
Неволі стогін, волі спів,
Життя духовного основа.
Господар: «І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь…» - закликає нас великий
Кобзар. Любов до нашої неньки - України починається з любові до рід –
ної батьківської домівки, до пам’яті про стежки дитинства, до мудрості
народної казки, пісні, прислів’я.
Господиня: А скільки прислів’їв, приказок склав наш народ про слово та його зна –
чення. Давайте послухаємо деякі з них.
Учні: - Народ скаже – як зав’яже.
Учитель: А зараз ми перевіримо, чи добре знають усну народну творчість наші
п’ятикласники, що завітали до нас на вечорниці. Отже, оголошую кон-
курс перший – «Здійсни пошук». Я називаю частину прислів’я, а ви йо –
го закінчуєте.
Учитель: Оголошую конкурс другий. Вам слід відгадати слово за поданими епіте –
тами: 8
пухкий, рум’яний, хрумкий, білий, чорний (хліб);
хороша, несправедлива, щаслива, ввічлива, гуманна, сувора, скромна,
щедра (людина);
лена, чесна, корисна, титанічна, копітка (праця);
кована, засмічена, тиха, дзвінка (мова).
Учитель: Конкурс третій. Визначте, з якої частини мови побудований вірш «Пи –
санка».
Гарна, дивна, люба, чарівна.
Зоряна, чудесная, ясна.
Загадкова, мальовнича і свята,
Життєрадісна, промовиста, моя…
Великодня, жива, розписана,
Кольорова, різнобарвна, живописна.
Красномовна, самобутня, не німа.
Заповітна мамина й бабусина краса.
Незнищенна, вічна, славна, дорога,
Збережена, відроджена, багатая.
Покутська, лемківська, гуцульська і подільська,
Херсонська, харківська, одеська і волинська,
Барвиста закарпатська і славна запорізька,
Полтавська, галицька, поліська й буковинська.
/ Усі слова – прикметники /
Учитель: Давайте спробуємо ще поекспериментувати! Вашій увазі пропонується
оповідання «Поселення Переможне». А ви, прослухавши його, повинні
дати відповідь на запитання: «А в чому тут полягає експеримент?»
Поселення Переможне
Переповідають прийдущі покоління повчальні та пізнавальні повісті
про преславних предків. Переказують повір’я про походження поселен –
ня Переможне та про подвиги прехоробрих пращурів.
Посунули печенізькі полки на пренепорочних праведних поселенців.
Посланці, побачивши поганців, повідомили побратимів про потаємний
прихід, по-зрадницьки підготовлене побоїще.
На поталу прадіди поселення не передали, поклявшись праведно й
презавзято поквитатись з превражими печенігами. Підготувались до по
- ходу правдошукачі, попросили в прадідів прощення, поклонилися пра –
9 ведним, потім прилаштували похідне повіддя й поїхали з побратимами
у пречисте поле.
Прелюте побоїще перетерпіли преславні предки. Порохом пістолів
та попелом пожеж переповнювалось повітря, пострілами поглинались
простори.
Перемогли предки, побороли полчища прийшлих покручів поган –
ських правдошукачі, помстившись за поселення, і з перемогою, по –
дзвенькуючи поводами, повернулися.
По – дідівському поважно поклонилися преславним переможцям
прадіди, по – материнському подякували подруги, по – молодечому по –
здоровили підлітки.
Преславна перемога праслов’ян пам’яталась предовго, а пройшли
правіки – і перейшла предвічно у пам’ятне провиддя – поселення Пере –
можне.
Учитель: У цьому оповіданні, друзі, використано усього 102 слова, які розпочи –
наються буквою «п». Звичайно, щоб створити такі мовно – літературні
твори – шедеври, потрібно дуже добре володіти словом, відчувати його
багаті можливості й красу. А у цьому допоможуть нам словники.
Учень: Не бійтесь заглядати у словник:
Це пишний яр, а не сумне провалля.
Збирайте, як дбайливий садівник,
Достиглий овоч у Грінченка й Даля.
Не майте гніву до моїх порад
І не лінуйтесь доглядать свій сад.
Учениця: Мова рідна…
Вона мені за пісню і сльозу.
Вона мені за тишу і за голос.
Вона мені за зранену росу.
Вона мені за розіп’ятий колос.
Вона мені за кров моїх думок
І за дитячу радість купавину.
Вона мені – найбільша із тривог,
Яку сама ніколи не покину.
Вона мені тепло і сила рук,
І море в бурю, й спокій на сивинах.
Як серця матері моєї стук,
Вкраїнська мова на моїй Вкраїні.
/ Звучить пісня «Рідна мова моя»/
Господиня: Вже ми і наспівалися, і натанцювалися, а чи не час трохи пожартувати?
Ми хочемо розповісти вам пригоду, яка трапилася із ледарем Вітьком.
Інсценівка «Домашній твір»
10
Автор: Вітько-бідак страждає так,
Аж здригує ногами!
Він за столом, він пише твір
«Я помагаю мамі».
Старанно ручку він гризе
Та супить брови грізно,
Але нічого – хоч умри –
До голови не лізе.
Так ось тихесенько
Зайшла в його кімнату мама.
Мама: Вітюнь, будь ласка, в магазин
Сходи за сірниками.
Син: Ідея!
Автор: Вигукнув синок, а мамі:
Син: Ну й морока!
Сама іди. Я твір пишу –
Роблю важкі уроки.
Автор: І мама вийшла…А Вітько
Швиденько пише в зошит.
Син: / пише /
Я в магазин завжди ходжу,
Коли мене попросять…
Автор: Хвилин за десять мама знов
З’являється у дверях.
Мама: Вітюнь, картопельки начисть,
А я зварю вечерю.
Син: Сама начисть!
Автор: Кричить Вітько.
Та так, що ледь не лопне.
Син: Я твір пишу! Я – зайнятий!
Сама вари картоплю!
Автор: Виходить мама, а синок
Писати знов сідає.
Син: / пише /
Я мамі сам варю обід,
Вечерю та сніданок…
Автор: Радіє син.
Син: Не твір,а люкс!
Оцінка буде гарна!
Автор: І геть не думає про те,
Що він радіє марно!
Учениця: Як чудово, коли народ зберігає свою мову. Адже мова – це показник іс –
нування нації. Поки існує мова, існує народ. У різних куточках світу
лунає сьогодні українська мова.
Господар: І як боляче усвідомлювати, що ми, живучи на своїй, Богом нам даній
11 землі, коли постала вже вимріяна Шевченком незалежна Україна, все
ще зрікаємося мови наших пращурів, а значить, і свого національного
коріння.
Учень: Пишається Париж і Рим
Одвічним рідним словом.
Чого ж втрачаєм тільки ми
Свою співучу мову?
Без мови гине всякий слід
І роду, і народу.
Як пам’ятає мову рід –
Не буде переводу.
Ми краще на льоту помрем,
Ніж бути в нас руїні.
Ми нашу мову збережем,
Коли ми – Україна!
Учень: Мова наша, мова - пісня стоголоса,
Нею марять зими, нею плаче осінь.
Нею марять зими, нею кличе літо,
В ній криваві рими й сльози «Заповіту».
Учениця: Купана-цілована хвилями Дніпровими,
Люблена-голублена сивими дібровами.
З колоска пахучого, з кореня цілющого,
Із усмішки і сльози, сонця, вітру і грози
Наша мова!
Як осмута матерів, думи сивих кобзарів
І дівочі переспіви синіх вечорів,
Виплекана веснами і серцями чесними
Наша мова!
Як путівець між нивами – проста,
Барвиста, наче далеч веселкова,
Такою увійшла до нас в уста
І в долю заясніла
Наша мова!
/ Виходить дівчина у білому з розпущеним волоссям і свічкою у руках.
Склавши руки, промовляє «Молитву до мови» /
Дівчина: Мово! Пресвята Богородице мого народу! З чорнозему, з любистку,
м’яти, рясту, євшан-зілля, з роси, з дніпровської води, від зорі і місяця
народжена!
Ти зцілювала втомлених духом, давала силу і здоров’я, довгий вік
і навіть безсмертя тим, що пили Тебе, і невмирущими ставали ті, що
молилися на дароване Тобою слово…
Мово наша! Пресвятая незаймана Діво! Яничарами в степах впій –
12 мана, на курному шляху зґвалтована, в дикий кривавий ясир ордищем
погнана…
Мово наша! Передчасно постаріла, посивіла, змарніла, на хресті
мук розіп’ята, в сибіри і на колими погнана, в соловецьких ямах згно –
єна, за моря і океани розвіяна, голодомором викошена, лютим чоботом
розтоптана, стонадцять разів розстріляна, чорнобильською смертю за –
сіяна…
Стаю перед Тобою і за всіх благаю: прости нас, грішних, повер –
нись до нашої хати, звідки Тебе вигнано, вернись до нашого краю…
Прости! Воскресни! Повернися! Возродися! Забуяй вічним і ві –
щим словом від лісів до моря, від гір до степів.Освіти від мороку і
освяти святоруську землю, Русь-Україну возвелич, порятуй народ наш
назавжди!
Амінь.
/ Виконується танець під мелодію пісні «А сорочка мамина біла-біла» /
Господар: Наше свято потроху наближається до кінця. Ми були б раді та щасливі,
якщо ви почерпнули з нього хоча б крихту чогось нового та корисного
для себе, якщо понесли б у своєму серці бодай краплину любові до рід-
ної мови.
Господиня: Не цурайтесь мови, люди,
Рідного джерельця.
Хай вона струмочком буде,
Хай дійде до серця!
Учень: Хай вона в піснях лунає
Кожен день і в свято.
Соловейком хай співає
В українській хаті.
Учениця: Не цурайтесь, люди, мови,
Не цурайтесь роду.
Як зачахне рідне слово –
Не буде народу.
Учень: Вивчайте, любіть рідну мову,
Як світлу Вітчизну любіть,
Як стягів красу калинову,
Як рідного неба блакить.
Учениця: Українська рідна мова –
Милозвучна й чарівна.
Сміло всім сказати можу:
«Мови кращої нема!»
/ Виходить мати з сином / 13
Мати: Над всі багатства і припливи мод
Шануймо мову серцем і вустами.
Народ без мови – це вже не народ.
Без мови всі б ми сиротами стали.
Не одцурайсь, мій сину, мови –
У тебе іншої нема.
Ти – плоть і дух – одне-єдине,
Зі словом батьківським – Людина,
Без нього – просто плоть німа.
Ідуть гріхи за нами і борги.
Від них зректися – не шукаймо броду.
Шануймо мову над усі боги,
Якщо ми хочем зватися народом!
/ Звучить пісня «Гей, шуми, великий луже» /
Господар: Щось вечір такий довгий! І наговорилися, і насміялися, і наспівалися, і
натанцювалися, аж їсти захотілося. А ви, дорогі гості, чи не хочете по –
смакувати чимсь смачненьким? Що ти скажеш, господине? Чим почас –
туєш наших гостей?
Господиня: Милі гості, прошу пригощатися!
/ Господиня частує гостей пампушками /
14