До участі у заочноій Всеукраїнській акції
«День зустрічі птахів»
Зустріч птахів за слов’янськими звичаями
(Урок народознавства в межах засідання Клубу « Батьки і Діти» )
Тема: Зустріч птахів за слов’янськими звичаями
Мета: забезпечити цільність сприйняття оточуючої дійсності, формувати різностороннє уявлення про світ птахів, розширити і поглибити знання про весняні явища за допомогою художнього слова. Виховати любов до птахів, до природи, ознайомити з давніми народними звичаями зустрічі весни.
Обладнання: малюнки із зображенням птахів, інші ілюстрації, виставка дитячих книжок про птахів, ребуси, кросворди.
Хід проведення заходу.
1-й учень:
Закликання весни – один із найцікавіших звичаїв нашого народу. Адже прихід весняного тепла давав поштовх початку нового хліборобського циклу та вливав потужний струмінь натхнення до селянської душі.
2-й учень:
Наші предки (на відміну від сучасної людини) отримували інформацію про прихід весни від птахів. Природа, як і багато років тому, не змінює своїх ритмів, і в середині березня починається справжній „ пташиний ” місяць.
3 учень:
14 березня для прискорення процесу приходу весни дівчатам і діточкам на шию або руку прив’язували шерстяні ниточки червоного або білого кольору-« марти»(батьки прив’зують їх своїм дітям). Їх необхідно носити до першого прильоту ластівок або лелек. Тільки тоді ці стрічки або прив’язували на шиї тварин, на гілля плодових дерев, або клали під каміння. Вважалось, що такі ниточки володіють магічною силою.
4учень
17 березня-день Преподобного Герасима. Саме в цей день, за народною прикметою, прилітають граки.
5учень
22 березня-День Сорока Святих мучеників. Вважалося в цей день прилітають жайворонки. Саме у цей день випікають із тіста коржики у вигляді пташок на честь жайворонків. Діти ходили вулицями, кликали літечко.
6учень
Селяни по жайворонках ворожили про врожай: якщо жайворонки летять високо над землею-буде врожай на збіжжя. Якщо ж вони летять над землею низько-буде неврожай.
7учень
Якщо хлопці помітили лелеку, то показували йому свяченні коржики, випечені спеціально для нього, кричали: Бусень, бусень! На тобі голоту, а ти мені жита копу». Коли діти бачили диких гусей, то підкидали угору солому, вигукуючи:Гуси, гуси! Нате вам на гніздечкоЮ а нам на здоров’ячко!Цю солому жінки збирали й клали у гніздо під квочку-«щоб курчата водились».
8 учень
4 квітня-пташка хвалиться першим яєчком. Птахи-це вісники весни, радості, несе людям утіху з неба вісонця. В собі пташка носить яєчко-емблему сонця, життя, народження, воскресіння.
9учень
7 квітня-Благовіщення. За повір’ям у цей день птахи не в’ють гнізда, не несуться.
10 учень
Наступного дня після Благовіщення був Благовісник, котрим ушановували « володаря блискавок».Вважалося, що пробудження природи починається саме тоді, коли вперше прогримить грім. На Благовіщення весна остаточно зиму перемагає.
11учень
9квітня-на День Мучениці Мотрони Солунської примічали: « Щука хвостом лід розбиває, а вівсянка співає
Вчитель
Усі свята супроводжуються обрядами, звичаями, люди виглядали й закликали Весну хороводами.
( Танок дівчаток « Подоляночка»)
Батьки роздають дітям за традицією подаруночки.
Звучить веснянка « Ой прийди весна, весняночка»
Вчитель до хлопчиків звертається: « Ну що ж виберемо з дівчаток паняночку, прикрасимо її стрічками й віночком?
Дівчинка-паняночка
Благослови, мати,
Весну закликати!
Весну закликати,
Зиму проводжати,
Зимочку в візочку,
Літечко в човничку!
( Учитель виймає із прикрашеного стрічечками печиво у формі жайворонків, роздає їх дітям)
Звучать пісні про весну. Співають діти, батьки, вчитель разом
Флешмоб весняних рухів завершує свято.