«Усе моє, все зветься Україна»
Програмовий зміст:
навчальні завдання:Вчити дітей диференціювати поняття «місто», «область», «країна»; орієнтуватися на мапі України, знаходити північну, південну, західну, східну та центральну частини; розпізнавати кольори природних зон України (мішані ліси, лісостеп, гори, степ). Дати знання про найбільш відомі місця в Україні: «Сорочинський ярмарок», «Софіївський парк», гірськолижний курорт «Буковель», заповідник «Асканія-Нова», міста Одеса, Полтава. Закріпити знання про заснування столиці України – міста Київ; про види транспорту, тваринний світ північної, західної частини України та мешканців морів; про предмети народного декоративно-ужиткового мистецтва: вироби косівських, яворівських, опішнянських майстрів. Дати змогу зрозуміти спільне та відмінне між гірською та рівнинною річкою. Закріпити знання про правила економного використання електроенергії. Залучати до сприймання краси краєвидів у різні пори року.
розвивальні завдання: розвивати у дітей мовленнєву компетентність, увагу, зорову пам’ять, словесно-логічне мислення, ейдетичні здібності.
виховні завдання:виховувати у дітей патріотичні почуття, інтерес до географії та історії рідного краю, гордість за свою країну.
Матеріал: мапа природних зон України; мультимедійний проектор, презентація «Моя країна – Україна», контур мапи України, (кожній дитині), картки з буквами К,М,Г, В (кожній дитині),декоративний водоспад.
Попередня робота:
1. Діти ознайомлені з мапою України, рослинним та тваринним світом, з виробами опішнянських, яворівських та косівських майстрів, знають історію виникнення Києва.
Хід заняття
(Слайд 1)
Вихователь: Кажуть,коли Бог роздавав народам землю,українці піснями і молитвами славилийого.А коли прийшли до нього,то Всевишній уже роздав свої володіння.Але залишив невелику територію від Карпат і до Дону,аби оселитися на землі серед людей.Та побачивши українців,Він,забувши про все на світі, віддав їм цю благословенну землю.Ось така красива легенда існує про українців і про нашу чудову землю, даровану Богом.
Дитина читає вірш:
Україна – рідний край
Поле, річка, зелен гай
Любо стежкою іти.
Тут живемо я і ти.
(Слайд 3 )
– Діти, чи знаєте ви, кому цей пам’ятник?
– Хто такі Кий, Щек і Хорив? (Це брати, які заснували місто Київ).
– Як називається відомий майдан у Києві?
– Як називається центральна вулиця Києва?(Слайд 5)
(Слайд 7)
– То в якій частині України знаходиться Київ і живемо ми?
– Продовжуємо нашу подорож далі по північній частині України.(Звернути увагу на мапу)
– Які кольори тут переважають?
– Що вони означають?(мішані ліси).
– Так, дійсно, на півночі України багато лісів.
– Пригадайте,які лісові звірі живуть у північній частині України?
– Подивіться,чи всіх звірів ми назвали?(Слайд 8) Молодці!
– Що він означає?(степ).
– Так,на півдні України розкинулися степи, порослі травами,а дерева зустрічаються тільки по ярах або посаджені людиною.
– Подивіться уважно на мапу і скажіть, чим особливий південь України?(є моря) (Слайд 9)
– Назвіть,які моря є в Україні?
– Назвіть морських риб, яких ви знаєте.
(Слайд 12)
– На півдні, на березі Чорного моря є велике місто Одеса.Може,хтось із вас там відпочивав?
– Всі, хто хоч раз побував у Одесі, обов’язково ідуть до знаменитих Потьомкінськихсходів. (Слайд 13). Вони дуже високі, мають 192 сходинки.
– В Одесі є відомий оперний театр(Слайд 14).
– Що таке театр?(це приміщення, у якому відбуваються вистави).
– Якої форми будівля театру?Що він вам нагадує?
– А жителі Одеси жартома прозвали його «тортом» за круглу форму.
– В південнійчастині України знаходиться заповідник «Асканія-Нова».
Асканія - Нова.
Вже із рук їдять зерно
Яки,лосі,лами.
З ними й зебри заодно
Дружать з пастухами.
В парку вдень і уночі
Голоси пташині
Там фазани,павичі,
Сім ї лебедині.
Тож Асканія-Нова-
Чарівна,мов казка.
Хто у ній ще не бував-
Приїздіть,будь-ласка! М.Познанська.
– Про скількох звірів та птахів іде мова у вірші?(звірів 4,птахів 3). А всього скільки?
– Насправді,там дуже багато тварин,птахів, і тому я пропоную всім вам відвідати цей заповідник.
– То в якій частині України знаходиться заповідник,моря, місто Одеса?
– Запрошую вас відвідати західну частину України. Пригадайте де вона знаходиться і покажіть на мапі.
– Які кольори переважають тут? (коричневий – гори, салатовий – лісостеп).
– Лісостеп – це територія, де зустрічаються ділянки і лісів, і степів.
– Подивіться уважно на мапу і скажіть, чим особливий цей край?(гори).
(Слайд 15)
– Хто знає,як звуться ці гори?(Карпати).
– Так,це Карпати. Вони приваблюють своєю красою і незмінно дивовижні в усі пори року.У Карпатах дуже багато лісів з високими деревами.(Слайд 15)
– Нагадайте,з якими саме?(смерека,ялина,модрина,дуб,граб,липа,бук).
– Що ви чуєте?
– Як ви думаєте,чому вона так шумить?
(Показати кімнатний водоспад)
(Слайд 18)
(Слайд 19)
– Назвіть вироби косівськихмайстрів.
– Правильно, всі впізнали. А тепер – увага, на наступній картинці декілька виробів зникнуть, а ви скажете, чого не стало. (Слайд 20)
– Чого не стало?
(Слайд 21)
(Слайд 22)
– Діти,а що вам нагадує слово Буковель?Так,це чудовий лижний курорт. (Слайд 23, 24).
– Хто поїде – не пошкодує.
Фізкультхвилинка.
Ми крокуєм, ми крокуєм,
Україною мандруєм.
Ось побачили Карпати:
Як вершини нам дістати?
Заглядаємо в озерця –
Не торкнутися нам денця!
Далі ми йдемо поважно,
Шлях долати нам неважко.
Порівняйтесь, усміхніться,
Батьківщині поклоніться
За щасливі дня в любові,
За пісні, за колискові.
Все навколо роздивіться,
Кругом себе оберніться,
Раз присядьте, два присядьте,
За столи тихенько сядьте.
– Тепер ми помандруємо у східну частину України.
– Який колір переважає на карті?(жовтий)
– Що означає жовтий колір?(степ).
– В скількох частинах України ми були?
– А де ще не були?
– Так, в центрі України.
(Слайд 30)
– Тепер перевіримо себе. Назвіть вироби опішнянських майстрів.
– Скажіть, скільки тут фігурок тварин? Скільки видів посуду?
– Молоці, гарно поярмаркували.