Вступ
З самого раннього віку дитина потребує збагачення яскравими художніми враженнями, знаннями, вміннями висловлювати свої емоції. На етапі формування особистості дитини дошкільного віку існує проблема, яка хвилює багатьох педагогів - психологічна нестабільність. У дошкільнят недостатньо розвинені пам'ять, увага, уява, мова.
Найкоротший шлях розвитку творчої уяви, емоційного розкутість дитини - організація творчої діяльності, створення умов для прояву фантазій та свого бачення дійсності, можливості створення своїх творів. Все це може дати театралізована діяльність. Будучи найбільш поширеним видом дитячої творчості, саме драматизація, пов'язує художню творчість з особистими переживаннями, адже театр має величезну силу впливу на емоційний світ дитини.
Театралізована діяльність являє собою досить складний феномен людської активності. Якщо проаналізувати свій стан, коли ми знаходимося «всередині» неї як виконавці певних ролей, а не тільки як глядача, вийде відчуття проживання в іншій реальності, іншого досвіду. Дійсно, уява, як чарівна паличка, переносить нас в іншу площину буття, інший простір та час, наділяє нас новими недосяжними можливостями.
Театралізована діяльність - світ фантазії та перевтілення, є важливим напрямком в художньо-естетичному розвитку дитини, має активний вплив на розвиток його емоційно-вольової сфери. Залучення дітей до театральної творчість сприяє як художньому, так і загальному розвитку. Розвиваються вміння комбінувати образи, інтуїція, кмітливість та винахідливість, здатність до імпровізації. Заняття театральною діяльністю та регулярні виступи на сцені перед глядачами сприяють реалізації творчих сил і духовних потреб дитини, розкутість та підвищенню самооцінки. Театралізовані ігри та вистави сприяють зануренню дошкільнят в світ фантазії, їх розкріпачення, розвитку спілкування, чуттєвого пізнання навколишнього світу.
Актуальність методичної розробки на тему «Музично-театралізована діяльність як педагогічна умова розвитку творчих здібностей дітей дошкільного віку» пояснюється тим, що в усіх державних документах з питань дошкільної освіти, розвиток творчої особистості є одним із важливих завдань у розвитку та вихованні дітей дошкільного віку, а отже – методична розробка підготовлена за потребами реального стану дошкільної педагогіки.
Метою розробки є виховання у дітей гуманістичних загальнолюдських цінностей засобами сценічного мистецтва; створення умов для виховання гармонійно розвиненої особистості з почуттям естетичного смаку, розкриття творчих здібностей, таланту кожної дитини, розвиток природних задатків.
Завдання:
• виховувати любов до театру. Виховувати навички театральної культури через залучення до театрального мистецтва;
• вчити осягати художні образи, створені засобами театральної виразності (світло, грим, музика, слово, хореографія, декорації та ін.);
• вчити використовувати засоби виразності (поза, жести, міміка, інтонація, руху);
• розвивати творчу самостійність, естетичний смак у передачі образу; виразність вимови;
• удосконалювати вміння самостійно вибирати казку, вірш, пісню для постановки; готувати необхідні атрибути та декорації для майбутньої вистави; розподіляти між собою обов'язки та ролі;
• створити умови для розвитку творчої активності дітей, що беруть участь у театралізованій діяльності, а також поетапного освоєння дітьми різних видів творчості за віковими групами.
Основна частина
Дана методична розробка описує курс підготовки по театралізованої діяльності дітей дошкільного віку 5-6 років та розроблена на основі обов'язкового змісту по театралізованої діяльності для дошкільних освітніх установ.
Основні дидактичні принципи
Принцип психологічної комфортності.
Створення сприятливих умов, зняття стресових факторів,
орієнтація дошкільнят на успіх.
Принцип творчості (креативності).
Максимальна орієнтація на творчий початок, придбання дошкільнятами власного досвіду творчої діяльності.
Принцип цілісного уявлення про світ.
Формування особистісного ставлення до отриманих знань, вміння застосовувати їх у своїй практичній діяльності.
Принцип варіативності.
Розвиток у дошкільнят варіативного мислення, тобто розуміння можливості різних варіантів вирішення завдань.
Принцип мінімакса.
Облік індивідуальних особливостей дошкільників, забезпечення їм просування вперед своїм темпом. Цей принцип особливо важливий при взаємодії з дітьми різного віку.
Дані принципи повинні використовуватися не епізодично, а постійно і в системі.
У даній розробці театральне виховання та освіта, яка виконує пізнавальну, виховну та розвиваючу функції, здійснюються за наступними напрямками:
• виховання основ театральної (глядацької) культури;
• розвиток навичок театрально-виконавської діяльності;
• накопичення знань про театр.
Основи театральної (глядацької) культури закладаються через формування у дітей уваги до особливостей виконання завдань, етюдів. Спрямованість уваги на те, щоб точно повторити, доповнити, відзначитися при виконанні найпростіших творчих завдань.
Театрально-виконавська діяльність дітей розглядається як підготовчий період, який формує у дитини навички колективної гри з елементами театральної діяльності. Доцільний з цієї точки зору цикл вправ, основною метою яких є розвиток довільної (слухової та зорової) уваги (хто як одягнений, послухаємо за вікном, в коридорі, «морквина-капуста», «літає - не літає» і т.д.). Розвиваючи у дітей здатність орієнтуватися в пропонованих обставинах, вміння швидко оволодіти новим рухом, темпом, ритмом, вправи сприяють формуванню таких якостей, як внутрішня зібраність, готовність активно включитися в творчий пошук.
Ефективні такі вправи: естафета, японська машинка, вправи зі стільцями, хвиля, розігрування діалогів і т.д.
Театральну освіту дітей в області накопичення словника, термінології будується на знайомстві зі сферою театральної творчості. Освоюються терміни: драма, драматичний театр, ляльковий театр, музичний театр, актор, прем'єра, спектакль, афіша, дійові особи.
У початковий період роботи над театральною виконавською культурою педагог розігрує живу ситуацію і допомагає дітям побачити різницю між перетворенням в грі («перевтіленням») і кривляння. Надалі педагог звертає увагу на появу нового при повторенні вже знайомої ситуації. У дітей виникає уявлення про різноманітність поведінки через внесення в свою природну поведінку якихось певних змін в голосі, тілі, рухах, костюмі, мови. Головне завдання - розвинути «чуйність до дії» як основного засобу виразності мови театру. Специфіка театрального навчання дітей полягає в тому, що кожна дитина-виконавець вчиться поводитися відповідно вигаданим або запропонованим обставинам.
Перший етап знайомства з театральним творчістю не вимагає спеціальних театральних атрибутів: сцени, костюмів, декорацій. Для дітей корисно проводити розвиваючі ігри в ігровій кімнаті, і на спортивному майданчику, на прогулянці, і в актовому залі. Кожне заняття доцільно починати з розминки, яка займає 5-7 хвилин.
Педагог повинен виходити з реальних можливостей дітей. Обсяг виконуваних на кожному занятті вправ може змінюватися в залежності від конкретних обставин та специфіки групи. Викладач може внести зміни в будову теми. Структура передбачає можливість творчої інтерпретації її змісту
Форми роботи
• гра
• імпровізація
• інсценування і драматизація
• спостереження, пояснення і обговорення
• розповідь дітей
• читання вихователя
• бесіди
• перегляд відеофільмів
• розучування літературних творів, обговорення
• словесні, настільні та рухливі ігри
• пантомімічні етюди і вправи.
Спецкурс розвитку театральної майстерності з дітьми старшого дошкільного віку.
Тема |
Зміст |
Мета |
Вступне заняття. Виявлення творчої індивідуальності.
|
Знайомство з групою. «Дозвольте представитися». Розповідь викладача про зміст занять «Театральні ігри». Бесіда про театр. Розповіді дітей про відвідування театру і побачених спектаклях. Читання дітям віршів, виконання пісень, рухів під музику.
|
Викликати інтерес до театралізованої діяльності; Дати дітям уявлення про театр. Формувати необхідний запас емоцій і вражень; розвивати уяву та здібності до творчості.
|
Основи техніки мови. Дихання, голос, Дикція. |
Розучування вправ з техніки мови. Вправа на дихання, розвиток голосу. Відпрацювання голосних і приголосних звуків. Розучування скоромовок. Гра «Естафета». Тренування навичок злагодженої роботи. Гра «Морквина-капуста» на концентрацію уваги. Розвиток асоціативного мислення. Вибір кольору для кожної пори року. |
Закріпити знання дітей про голосні та приголосні звуки та вміння правильно використовувати артикуляційний апарат, формувати мовний подих та правильну звукову вимову. Розвивати асоціативне мислення, увагу, пам’ять, |
Розвиток пам'яті фізичних дій.
|
Вправи з техніки мови. Гра «Естафета». Вправи на «пам'ять фізичних дій». Повтори руху за викладачем. Гра «Де ми були, ми не скажемо, а що робили - покажемо». Розповідь дітей: «Моє улюблене заняття». Гра-драматизація «В гості до кішечки» |
Прищеплювати вихованцям рухову культуру; навчати втілювати в рухах тіла життя сценічного героя, розвивати пластичні навички вихованців; розвивати творче мислення; розкутість, м'язову свободу. |
Поняття про темп. |
Вправи з техніки мови. Ігрові етюди «Де ми були, ми не скажемо, а що робили - покажемо». Поняття про темп як про прискорення або уповільнення. Залежність темпу від змісту промови. Визначення темпу літературних текстів. Читання віршованих текстів педагогом та дітьми. |
Познайомити з основами акторської майстерності. Вчити зображувати емоційний стан персонажа, використовуючи виразні рухи і інтонацію. Познайомити з темпом та ритмом. Вчити чітко вимовляти слова і речення з різною інтонацією (питання, прохання, здивування, сум, страх тощо). Розвивати пластику руху, мовлення, логічне мислення, уяву. Виховувати інтерес до театральної діяльності.
|
Поняття про ритм. |
Вправи з техніки мови. Рухи під музику в заданому темпі. Гра на концентрацію уваги, зібраність «Руки-ноги». Поняття про ритм. Ритм - настрій. Гра «Вгадай слово». Визначення ритму віршованих текстів. |
Формувати вміння відчувати та регулювати ритм власного мовлення. Розвивати слухове сприймання, увагу та пам’ять. а Розвивати почуття ритму й координацію рухів, пластичну виразність і музикальність; створювати образи живих істот за допомогою виразних пластичних рухів; розвивати вміння рівномірно рухатися по сцені, не зустрічаючись один з одним. |
Розвиток сили голосу. |
Вправа з техніки мови. Голос, його основні властивості (сила голосу). Читання літературних текстів зі зміною сили голосу. Простукування заданого ритму. Виконання рухів під музику в заданому темпоритмі. |
Розвивати вміння змінювати силу голосу; вчити дітей емоційно відтворювати інтонації, збагачувати мовленнєвий запас дітей; вчити дітей промовляти фрази з різною силою голосу; розвивати імітаційні навички; спонукати до активної участі в театралізованій грі.
|
Польотність голосу.
|
Вправи з техніки мови. Читання віршованих текстів зі зміною сили голосу. Поняття про політності голосу як про зібраності звуку. Вправа на розвиток політності голосу. Ігрові етюди «Перетворення в предмети». Гра «Зросте - не росте».
|
Вчити дітей емоційно відтворювати вітальні інтонації, збагачувати мовленнєвий запас дітей; вчити дітей промовляти фрази з різною силою голосу; розвивати імітаційні навички; спонукати до активної участі в театралізованій грі. |
Почуття, передача почуття в інтонації. |
Вправи з техніки мови. Вправи на розвиток польотності голосу. Проголошення фрази з максимальною зібраністю звуку. Вправа «Естафета». Виконання вправи ударами в певному темпоритмі. Бесіда. Почуття і настрій. Мотиви нашого настрою. Визначення настрою в ситуаціях. Гра «Так і не так». Визначення настрою по інтонації. Ввічливі слова, які можуть виправити настрій. Казка «Як звірі взимку зимували» - читання казки. |
Познайомити дітей зі світом емоцій; розвивати сприйняття дітей; їхню здатність до формування точних і повних образів; навчаючи різним способам дослідження навколиш-нього світу; формувати навички усвідомлення почуттів. Знайомити дітей з ознаками різних емоцій, вміти їх розпізнавати, розвивати комунікативні здібності, навчати розпізнавати емоційні стани інших дітей. |
Тембр голосу. |
Вправи з техніки мови. Гра «Японська машинка». Виконання злагоджених рухів в заданому темпоритмі. Гра «Вгадай, який у мене настрій». Проголошення фрази з відповідним підтекстом. Поняття про тембр голосу. Передача почуття, настрою в інтонації тембром голосу. Гра «Вгадай, чий голосок». Казка «Як звірі взимку зимували» - розподіл п'єси на епізоди. |
Розвивати мовне дихання і правильну артикуляцію, чітку дикцію, різноманітну інтонацію, творчу фантазію; вчити складати невеликі розповіді та казки, підбирати найпростіші рими; вимовляти скоромовки і вірші; тренувати чітку вимову приголосних у кінці слова; користуватися інтонаціями, що виражають основні почуття; поповнювати словниковий запас.
|
Словесно-ігрові етюди. |
Вправи з техніки мови. Проголошення прислів'їв і скоромовок із заданим підтекстом. Гра «День наступає - все оживає, ніч наступає - все завмирає». Гра «Телефонна розмова». Теми розмови: «Дозвольте запросити», «Поспішаю поділитися новиною» і т.д. Складання словесно-ігрових етюдів. Теми: «Я допоможу тобі...», «Несподівана зустріч» і т.д. Гра «Ходити слід у слід» (концентрація уваги). Казка «Як звірі взимку зимували» - робота над окремими епізодами у формі етюдів з імпровізованим текстом. |
Навчити практичних умінь: дихання; вимови шиплячих, свистячих; варіації зі скоромовками; закріпити вивчені терміни та навички роботи зі словником; розвивати: вміння зосереджуватися, керувати своїми емоціями; логіку мислення, пам’ять; виховувати: навички спілкування; культуру сцени; повагу до ораторського мистецтва, професії актор; повагу до рідної мови. розігрування етюдів; вправи з ляльками, в яких діти імпровізували вчинки і діалоги героїв; робота над розвитком мовлення та запам´ятовуванням. |
Рольові ігри. |
Вправи з техніки мови. Гра «Слухати за вікном, за дверима». Уміння сконцентрувати увагу, зосередитися. Гра «Правда - неправда». Розвиток спостережливості. Рольові ігри (словесно-ігрові етюди: в магазині / продавець-покупець /, в бібліотеці / бібліотекар - читач /, на вокзалі / провідник-пасажир / і т.д. Казка «Як звірі взимку зимували» - знайомство дітей з музичними творами, які будуть звучати у виставі.
|
Формування чіткої правильної вимови; розвивати уміння розповідати від імені різних героїв; представляти себе іншою істотою або предметом. Робота над дикцією та постановкою голосового апарату простих та складних фізичних вправ. імпровізація рухів під музику, оцінювання; «перетворення» рухів на конкретний персонаж (змінюючи ходу, пози, жести, спостерігаючи один за одним).
|
Діалог. Поняття про діалог. |
Вправи з техніки мови. Гра «Літає - не літає» (на увагу). Гра «Перетворення в предмети». Гра «Телефонна розмова». Поняття про діалог. Казка «Як звірі взимку зимували» - вивчення тексту п'єси. |
Розповісти дітям про діалог Вчити будувати діалоги, самостійно обравши партнера. користуватися інтонаціями вимовляючи фрази сумно, радісно, сердито, здивовано. розвивати вміння будувати діалоги між героями в придуманих обставинах. Розвивати зв'язне мовлення; розширювати образний лад мови; розвивати дикцію; виховувати впевненість у собі. Повторення окремих епізодів вихователями. Оцінювання гри епізодів різними виконавцями.
|
Діалог в різних інтерпретаціях. |
Вправи з техніки мови. Гра «Вага». Передача самопочуття, настрою людини. Ігровий етюд. Дикі і домашні тварини. Складання діалогів за казками: Червона Шапочка та Сірий Вовк, Маша і Ведмідь. Казка «Як звірі взимку зимували» - робота над ролями.
|
Вчити дітей розповідати казку з допомогою вихователя; виховувати комунікативні навички спілкування. Відпрацьовувати мовне дихання, тренувати видих. Розвивати вміння поєднувати мову з пластичними рухами; спонукати до участі в театральній грі. Формувати вміння інтонаційно виразно промовляти слова. Вчити дітей вгадувати по виразному виконанню казкових героїв.
|
Спілкування з партнером (подача репліки). |
Вправи з техніки мови. Покажи відповіді на загадки (пантоміма). Гра «Незіпсований телефон». Вправи на увагу, зібраність. Подача репліки: скажи так, щоб мені захотілося тобі відповісти, продовжити з тобою розмову. Казка «Як звірі взимку зимували» - репетиція окремих картин у різних складах виконавців.
|
Вчити дітей вживатися в створюваний образ, супроводжувати дії репліками персонажів. Розвивати логічне мислення, пам'ять, навички виразного читання. Розширити словниковий запас. повторення поз, жестів, інтонацій інших виконавців; пошук власних варіантів виконання; вивчення розміщення по сцені.
|
Розповідання казки. |
Вправи з техніки мови. Гра «Ходити слід у слід». Вправи зі стільцями. Тренувати навик злагодженої колективної роботи. Драматичне мистецтво казкарів. Казка «Як звірі взимку зимували» - репетиція всієї п'єси цілком. |
Продовжувати знайомство з основами акторської майстерності. Вчити передавати інтонацією і жестами настрій персонажа. Розвивати дикцію і навичок монологічної та діалогічної мови. Виховувати любов та дбайливе ставлення до товаришів. Репетиція із декораціями, бутафорією і реквізитом, елементами костюмів, створення образу; репетиції з музичним супроводом; уточнення темпоритму вистави.
|
Прем’єра казки.
|
Прем’єра казки «Як звірі взимку зимували». |
Розвивати вміння будувати діалоги між героями в придуманих обставинах. розвивати зв'язне мовлення; розвивати дикцію; виховувати впевненість у собі. Прем’єра казки є одночасно генеральною репетицією, оскільки до цього моменту діти жодного разу не діяли в костюмах.
|
Ілюстрування казки |
Вправи з техніки мови. Вправи на пам'ять фізичних дій: повтори рух, продовж рух. Гра «Асоціативний ланцюжок» Обговорення вистави «Як звірі взимку зимували».
|
Виховувати комунікативні навички спілкування, доброзичливе ставлення один до одного. розвивати уяву, фантазію, пам'ять у дітей; вміння спілкуватися в запропонованих обставинах; відчувати радість від спілкування. |
Інсценування казки «Пан Коцький». |
Вправи з техніки мови. Ігрові етюди. Перетворення в тварин. Дикі і домашні тварини. Читання казки «Пан Коцький». Визначення характерів персонажів. Переказ казки. Робота з ілюстраціями або малюнками до казки.
|
Вчити добирати виразні засоби (атрибути, елементи костюма і гриму), використовувати міміку, пластику рухів, інтонацію, допомагають створювати образ. Вчити взаємодіяти з партнером. Розвивати зорову пам'ять, увагу, дикцію.
|
Розвиток фантазії, уяви. |
Вправи з техніки мови. Гра «Асоціативний ланцюжок», «Продовж казку» Вправа «Моє чарівне місто» (описати вулиці, будинки, людей, тварин, придумати назву місту). Казка «Пан Коцький» - розподіл на епізоди. |
Спонукати до імпровізації з використанням доступних засобів виразності кожної дитини (міміка, жести, рухи). Виховувати емоційно-позитивне ставлення до однолітків, до героїв казки; виховання волі та впевненості в собі.
|
З історії розвитку театру. Усна народна творчість як музичне, хореографічне і драматичне мистецтво. |
Вправи з техніки мови. Ігрові етюди під музику (вогонь, вода, сонячний зайчик і т.д.) Гра «Незіпсований телефон». Розповідь про усну народну творчість. Казка «Пан Коцький» - робота над окремими епізодами у формі етюдів з імпровізованим текстом. |
Розширити та поглибити знання про красу української мови за допомогою усної народної творчості (пісні, казки, потішки, забавлянки, ігри, загадки, скоромовки, прикмети); продовжувати вчити чітко, диференційовано користуватися інтонаційними засобами виразності при декламуванні віршів, мелодійністю при співі. Систематизувати знання про народний фольклор, українську мову та літературу. Формувати вміння усно, логічно правильно передавати почуте, побачене.
|
Календарні обряди. Новорічні розваги. |
Вправи з техніки мови. Гра «Хоровод». Тренування навику злагодженої роботи. Розповідь про новорічні розвагах. Колядування та ворожіння як дійство. Казка «Пан Коцький» - знайомство дітей з музичними творами, які будуть звучати у виставі. |
Закріпити знання дітей про зимові свята, розширити знання про світогляд українського народу, виховувати любов і пошану до історичного минулого України, бажання дотримуватись традицій та зберігати обряди наших предків. імпровізація рухів під музику, оцінювання; «перетворення» рухів на конкретний персонаж (змінюючи ходу, пози, жести, спостерігаючи один за одним).
|
Масляна - свято проводів Зими і зустрічі Весни. |
Вправи з техніки мови. Гра «Літає - не літає». Гра «Тіло в справі». Розвиток спостережливості. Рух під музику в заданому темпоритмі. Розповідь педагога про свято Масляна. Гра «Телефонна розмова». Казка «Пан Коцький» -вивчення тексту. |
Збереження та примноження національних традицій, формування духовно-етичних цінностей у дітей, ознайомити з історією свята. Розвивати творчі навички та вміння. Репетиції уривків різними виконавцями. Повторення окремих епізодів.
|
Народний театр.
|
Вправи з техніки мови. Гра «Перетворення в предмети». Вправи зі стільцями. Розповідь педагога про народний театр. Інсценування народної пісні «Грицю, Грицю до роботи». Казка «Пан Коцький» - робота над ролями. |
Виховувати у дітей інтерес до українських народних казок, до театралізованої діяльності. Розвивати на основі театралізованої діяльності моральні почуття (справедливість, чесність, вихованість, співпереживання); мовленнєві здібності (емоційність, виразність, комунікативність). Вчити дошкільників думати, робити висновки, аналізувати,узагальнювати.
|
Народна пісня. |
Вправи з техніки мови. Гра «Масова сцена». Фотографія. Вправа «За ритму визначте слово у вірші». Інсценування народної пісні «Грицю, Грицю до роботи». Театральний словник: декорації, костюми. Казка «Пан Коцький» репетиція окремих картин у різних складах виконавців. |
Використовувати музично-пісенний та пластично-танцювальний досвід у театралізації різних творів літературних жанрів, володіти пластикою, мімікою, жестами; форму-вати художньо-мовленнєві виконавчі вміння, розвивати здібності до творчого перевтілення у сценічний образ.
|
Репетиція всієї п'єси цілком. |
Репетиція всієї п'єси цілком «Пан Коцький». |
Розвивати: уяву, пам’ять, мовлення, фонематичний слух, мислення, фантазію, творчість. репетиція із декораціями, бутафорією і реквізитом, елементами костюмів, створення образу; репетиції з музичним супроводом; уточнення темпоритму вистави; закріплення обов'язків дітей в підготовці реквізиту та зміні декорацій.
|
Прем’єра казки. |
Прем’єра казки «Пан Коцький».
|
Хвилювання, суєта і піднесений, святковий настрій. Діти на практиці починають розуміти, що таке колективність театрального мистецтва, як від уваги і відповідальності кожного виконавця залежить успіх вистави. Обговорення не слід проводити відразу ж після виступу.
|
Характер казкових персонажів. |
Вправи з техніки мови. Гра «Хоровод». Гра «Тікає, наздоганяє, біжить». Розвиток спостережливості. Обговорення виступу дітей. |
Створювати позитивний емоційний настрій; розвивати логіку, творче мислення; розвивати імітаційні навички; розвивати фантазію спонукати дітей до імпровізації.
|
Театр і музика. Музичний Театр. |
Вправи з техніки мови. Вправа «Задані пропоновані обставини» (під музику). Розповідь про музику в театральній виставі. Музика на сцені і за сценою. Музичний театр. Театральний словник: музичний театр. Казка «Коза-дереза» - читання казки, перегляд відеозапису або прослуховування аудіозапису казки. Розподіл ролей. |
Вчити дітей з цікавістю та захопленням дивитися казку чи слухати, аудіоказку, супроводжуючи перегляд емоційними вигуками, наслідувати голоси тварин; закріпити вміння інтонаційно передавати голоси героїв та імітувати рухи. Пробудження інтересу у дітей до театральної діяльності. |
Театр і живопис. |
Вправи з техніки мови. Гра «Правда - неправда». Розповідь педагога про театр. Глядацька зала і сцена. Декорації. Оформлення вистави. Декорації до казок. Театральний словник: декорації, спектакль. Казка «Коза-дереза» - робота над окремими епізодами у формі етюдів з імпровізованим текстом. |
Ознайомити дітей із процесом виготовлення декорацій, змістом роботи художника-декоратора (від створення ескізу до його втілення). Вчити виготовляти найпростіші декорації. Розвивати художній смак, уяву, творчість. Виховувати самостійність у роботі. розігрування етюдів; вправи з ляльками, в яких діти імпровізували вчинки і діалоги героїв; робота над розвитком мовлення та запам´ятовуванням.
|
Афіша. |
Вправи з техніки мови. Асоціативний ланцюжок на основі музичних творів. Розповідь педагога про театральній афіші. Афіша - дійові особи. Театральний словник: афіша. Казка «Коза-дереза» - знайомство дітей з музичними творами, які будуть звучати у виставі. |
Розширити уявлення дітей про афішу та її призначення; ознайомити з різновидом афіш. Вчити дітей оформлювати афішу. Розвивати допитливість, спостережливість, естетичний смак. Виховувати охайність, самостійність. Імпровізація рухів під музику, оцінювання; «перетворення» рухів на конкретний персонаж (змінюючи ходу, пози, жести, спостерігаючи один за одним).
|
Професія – актор. |
Озвучування ілюстрацій, діафільму, картини. Розповідь педагога про професії: актор. Роль актора у виставі. Перевтілення. Казка «Коза-дереза». Вивчення тексту п'єси.
. |
Активізувати пізнавальний інтерес до театральних професій. Познайомити дітей з професіями: актор, режисер, художник, композитор. Репетиції уривків різними виконавцями. Повторення окремих епізодів. Оцінювання гри епізодів різними виконавцями. Використання мовних, пластичних, акторських можливостей дітей
|
Відвідування театру і перегляд вистав. |
Театральне приміщення, зал для глядачів, сцена, театральний квиток. Декорації, музика. Казка «Коза-дереза» робота над ролями. |
Розширювати та збагачувати знання дітей про театр, продовжувати знайомити їх із працею діячів мистецтва. Збагачувати словник дошкільнят словами: режисер, лаштунки, репетиція, прем’єра, дебют, антракт, актор, глядачі. Згадування ситуацій із досвіду життя, коли доводилося переживати почуття, схожих на відчуття героїв п'єси – емоційний досвід і пам'ять; підказка, допомога в пригадуванні життєвих епізодів; домагання взаємодії з партнерами; розвиток вміння чути і слухати один одного і відповідно змінювати свою поведінку; домагання виразності і чіткості мови, мовних характеристик героїв. |
Вистава як особливий вид мистецтва. |
Бесіда про переглянуті спектаклі. Казка «Коза - дереза» репетиція окремих картин у різних складах виконавців. |
Вчити створювати образи за допомогою виразних пластичних рухів, запам'ятовувати задані пози і образно передавати їх. Розвивати координацію рухів, природних психомоторних здібностей дітей, свободи і виразності рухів тіла. Розвивати пам’ять, мислення, уяву. Виховувати дружні взаємовідносини, вміння домовлятися і діяти разом. Підтримувати стійкий інтерес до театральної діяльності.
|
Створення вистави (творчий процес). |
Репетиція всієї п'єси цілком: репетиція із декораціями, бутафорією і реквізитом, елементами костюмів, створення образу; репетиція з музичним супроводом; уточнення темпоритму вистави; закріплення обов'язків дітей в підготовці реквізиту та зміні декорацій. |
Закріплювати вміння дітей перевтілюватись у певні образи, розігруючи їх перед іншими. Розвивати уяву, пам’ять, емоційність, спостережливість. вчити створювати яскраві образи головних персонажів, передавати їх своєрідність за допомогою мовних засобів виразності – використання діалогів. Вправляти у використанні різних типів речень. Розвивати темп мовлення; формувати правильну звукову вимову. Виховувати позитивне ставлення до даного виду діяльності.
|
Заключне заняття. концертна програми. |
Прем’єра казки « Коза -дереза» Хвилювання, суєта і піднесений, святковий настрій. Діти на практиці починають розуміти, що таке колективність театрального мистецтва, як від уваги і відповідальності кожного виконавця залежить успіх вистави. Обговорення не слід проводити відразу ж після виступу.
|
Сприяти виявленню та прояву здібностей і талантів вихованців; формувати у них естетичний смак; розвивати прагнення до самовдосконалення, збагатити досвід дітей у культурному самовираженні в різних видах художньої діяльності. |
Предметно-розвиваюче середовище
Для реалізації методичної розробки використовується приміщення
групової кімнати: робоча зона - для проведення освітньої діяльності; активна зона - для самостійної діяльності вихованців та спільної діяльності педагога з дітьми.
Для успішної реалізації методичної розробки необхідно створення театральної студії в дошкільному навчальному закладі або театральної зони в груповий кімнаті.
Опис театральної зони
Найменування |
Опис |
Місце розташування зони |
Групова кімната, актова зала. |
Зміст зони |
• сцена (відокремлена завісою) • театральний куточок (ширма для лялькового театру - ляльки бібабо, пальчиковий, ложковий, настільний і тіньовий театри) • медіатека (музичні твори, звукові ефекти, DVD і CD диски) • зона ручної праці (альбоми зі зразками декорацій та костюмів, ескізами дітей, набори для створення) • куточок костюмів, атрибутів (костюми, головні убори, атрибути, музичні інструменти)
|
Види дитячої діяльності |
В рамках основної освітньої програми • Театральна гра; • Театральні етюди; • Комунікативні гри; • Спів пісень за ролями з мультфільмів; • Динамічні паузи; • Постановка казкових сценок і спектаклів В рамка додаткової освіти: • освоєння акторської майстерності; • освоєння сценічної мови; • освоєння сценічних рухів |
Діагностика театралізованої діяльності
Підсумкова діагностика розвитку дитини в процесі театралізованої діяльності заснована на роботі Т. С. Комарової. Методи автентичної оцінки (відстеження, спостереження) сприяють виявленню позитивних і негативних результатів, що виникають. Підсумки дають можливість скоригувати плани діяльності, як в даний час, так і на перспективу (в наступній віковій групі), розробити плани індивідуальних занять.
Передбачувані вміння і навички
Вікова категорія |
Результативність |
Діти 5-6 років
|
• розігрувати сценки з казок, пісень, віршам з використанням ляльок знайомих видів театрів, елементів костюмів, декорацій; • відчувати і розуміти емоційний стан героїв, вступати в рольову взаємодію з іншими персонажами; • виступати перед однолітками, дітьми молодших груп, батьками; • знати деякі види театрів (ляльковий, драматичний, музичний); • мати уявлення про театр, його пристрої, театральні професії. |
Критерії оцінки розвитку навичок театралізованої діяльності.
Критерії педагогічної оцінки:
• знання основ театральної культури;
• мовна культура;
• навички ляльководіння;
• основи колективної творчої діяльності.
Критерії психологічної оцінки:
• поведінкова активність;
• комунікативна активність з дітьми і дорослими;
• лідерська активність;
• конфліктність, агресивність;
• емоційно-образне розвиток.
Механізм оцінки отриманих результатів
Акцент в організації театралізованої діяльності з дошкільниками робиться на організацію колективної творчої діяльності.
1.Основи театральної культури.
Високий рівень - 3 бали: проявляє стійкий інтерес до театральної діяльності; знає правила поведінки в театрі; називає різні види театру, знає їх відмінності, може охарактеризувати театральні професії.
Середній рівень - 2 бали: цікавиться театральною діяльністю; використовує свої знання в театралізованій діяльності.
Низький рівень - 1 бал: не проявляє інтересу до театральної діяльності;
не може назвати різні види театру.
2. Мовна культура.
Високий рівень - 3 бали: розуміє головну ідею літературного твору, пояснює своє висловлювання; дає докладні словесні характеристики своїх героїв; творчо інтерпретує одиниці сюжету на основі літературного твору.
Середній рівень - 2 бали: розуміє головну ідею літературного твору, дає словесні характеристики головних і другорядних героїв; виділяє і може охарактеризувати одиниці літературного винищення.
Низький рівень - 1 бал: розуміє твір, розрізняє головних і другорядних героїв, утруднюється виділити літературні одиниці сюжету; переказує за допомогою педагога
3. Емоційно-образне розвиток.
Високий рівень - 3 бали: творчо застосовує в спектаклях і інсценуваннях знання про різних емоційних станах і характерах героїв; використовує різні засоби виразності.
Середній рівень - 2 бали: володіє знання про різних емоційних станах і може їх продемонструвати; використовує міміку, жест, позу, рух.
Низький рівень - 1 бал: розрізняє емоційні стани, але використовує різні засоби виразності за допомогою вихователя.
4. Навички ляльководіння.
Високий рівень - 3 бали: імпровізує з різноманітними ляльками.
Середній рівень - 2 бали: використовує навички ляльководіння.
Низький рівень - 1 бал: володіє елементарними навичками ляльководіння.
5. Основи колективної творчої діяльності.
Високий рівень - 3 бали: проявляє ініціативу, узгодженість дій з партнерами, творчу активність.
Середній рівень - 2 бали: проявляє ініціативу, узгодженість дій з партнерами в колективній діяльності.
Низький рівень - 1 бал: не проявляє ініціативи, пасивний.
ВИСНОВОК
Лев Семенович Виготський, вказуючи на те, що дитяча театральна творчість не повинна зводитися до відтворення дорослого театру, говорить про важливість самого процесу дитячої творчості в будь-якій його формі - необхідно, щоб діти створювали, творили, вправлялися в творчій уяві і його реалізації.
Не слід забувати, що цінність дитячої творчості полягає не в результаті, не в продукті творчості, а в самому процесі... У цій дитячій постановці все - від завіси і до розвитку драми - має бути зроблено руками і уявою самих дітей, і тоді тільки драматичне творчість отримає все своє значення і всю свою силу в додатку до дитини.
ДОДАТОК 1
Вправи з техніки мови
Вправа № 1
Станьте прямо, спокійно, без напруги. Розгорніть плечі, не піднімаючи їх і не опускаючи. Покладіть одну руку на верхню частину живота, іншу збоку, вище талії, щоб контролювати рух діафрагми і ребер. Зробіть невеликий видих, під рахунок 1-5 робіть вдих. Повторіть 3-4 рази.
Вправа № 2
Зробіть вдих і затримайте повітря на рахунок 1-3, потім видихайте плавно, без поштовхів, на рахунок 1-5. Повторіть 3-4 рази.
Вправа № 3
Виконайте дихальну вправу, поєднуючи його з рухом рук. Витягаючи руки вперед, робіть видих, розводячи руки в сторони - вдих, знову руки вперед - видих, руки в сторони - вдих. Повторити 5 разів.
Вправа № 4
Встаньте прямо. Долоні покладіть на ребра по обидва боки грудної клітини. Уявіть собі, що ви нюхаєте троянди. Повільно вдихайте через ніс цей квітковий запах, потім видихніть. Щоб уникнути запаморочення вдихи повинні бути неглибокими. Повторіть 3-4 рази.
Вправа № 5
Уявіть, що перед вами величезна свічка з великим полум'ям. Погасіть свічку. Зробіть вдих, затримайте на секунду дихання, потім дуньте на свічку. Повторіть 3-4 рази.
Вправа № 6
Вимовте таблицю голосних (викладачеві необхідно уважно стежити за артикуляцією кожного голосного і приголосного звуку).
І - Е - А - О - У – И
Вправа № 7
Вимовте чітко приголосні з голосними:
Чи - лили, ле - Леле, ла - лала, ло - лоло, Лу - лулу, ли - лили.
Ми - мими, ме - меме, ма - мама, мо - Момо, му - муму, ми - мими.
Ні - Ніні, нє - Нене, на - нана, але - ноно, ну -нуну, ни - нини.
Рі - Рірі, ре - рере, ра - рара, ро - роро, ру - руру, ри - рири.
ЦТ: ЦТІ - ЦТЕ - ЦТА - ЦСО - ЦТП - цти.
Ст: сти - СТЕ - ста - сто - сту - сти.
Фт: фти - ФТЕ - ФТА - фто - ФТУ - фти.
Гд: гди - где - гда - гдо - гду - гди. Дв: дви - две - два - дво - дво - дви.
Кт: кти - ТКЕ - кта - хто - кту - кти.
Птк: пткі - птке - ПТКА - птко - Птку - птки.
Ткп: ткпі - ткпе - ткпа - ткпо - ткпу - ткпи.
ДГВ: дгві - дгве - дгва - дгво - дгву - дгви.
ГДВ: гдві - гдве - гдва - гдво - гдву - гдви.
Вправа № 8
Вимовте скоромовки з хорошою артикуляцією, спочатку чітко і повільно, потім поступово збільшуючи темп.
• Бурі бобри брід перебрели,
Забули бобри забрати торби.
• Всім подобається це куце цуценя.
• Ковпак на ковпаку, під ковпаком - ковпак.
• На возі коза, під возом лоза.
• На горі Арарат зростає великий виноград.
Вправа № 9
Вимовте тексти з правильною артикуляцією голосних звуків, звернути увагу на чистоту звучання.
«Грибок»
Наш Дениско в ліс пішов,
Під сосною гриб знайшов.
Підніми вгору язичок-
Покажи, як ріс грибок.
«Посмішка»
Наші губки посміхнулися,
Прямо до вушках потягнулися.
Ти спробуй «І-і-і» скажи,
Свій парканчик покажи.
«Настирлива муха»
Ось настирлива муха
Все дзижчить, дзижчить над вухом.
Спробуй муху налякати
Та точно також пожужжати!
Вправа № 10
Повторіть, чітко промовляючи кожне слово
Ґава ґаву запитала:
– Ти на ґанок не літала?
– Не літала я на ґанок,
То й проґавила сніданок.
Ой, збирала Маргаритка маргаритки на горі.
Розгубила маргаритки Маргаритка у дворі.
Ходить квочка коло кілочка,
Водить діточок коло квіточок.
Свинка плащика купила
З нього ґудзика згубила
Свинка ґвалту наробила
Поки ґудзика змінила.
Прийшов Прокіп, налляв окріп.
Іде Гаврило – ще не зварилось,
Прийшов Денис – налляв сім мис,
Прийшов Тарас – з’їв все нараз.
Вправа № 11
Вимовте тексти, змінюючи силу голосу. Гучність - повнозвучність голосу. Зміна сили голосу - одне з найважливіших виразних засобів. Говорити можна голосно, середньо та тихо, в залежності від змісту промови.
Була тиша, тиша, тиша.
Раптом гуркотом грому змінилася вона!
І ось вже дощик тихенько — ти чуєш? —
Закрапав, закрапав, закрапав по даху.
Напевно, зараз барабанити він стане.
Вже барабанить! Вже барабанить!
Вправа № 12
При виконанні цього завдання краще працювати парами. На відстані 4-5 метрів скажіть один одному фрази дуже тихо. Постарайтеся «послати» звук так, щоб ваш партнер вас почув. Ця вправа на політ голосу. Польотність - зібраність звуку, здатність голосу летіти в далечінь.
Вправа № 13
Гра «Вгадай, чий голосок». Діти, взявшись за руки, утворюють коло. Одну дитину ставлять в центр кола та зав'язують очі. Діти повільно йдуть, промовляючи наступний текст хором:
«Ось усі ми встали в коло,
Та повернемось раптом,
А як скажемо: «Скок, скок, скок»,
Відгадай, чий голосок ».
Слова «Скок ..» вимовляє хтось із кола, а дитина, що стоїть в центрі кола повинна відгадати по голосу, хто це слово вимовив. Ця вправа на тембр голосу. Тембр - звукове забарвлення голосу, яке залежить від індивідуальної будови мовного апарату та від емоційного змісту промови, нашого настрою.
ДОДАТОК 2
Театрально-творчі вправи (тренінг)
«Естафета»
Діти повинні встати один за одним в такий спосіб: як тільки сів попередній, встає наступний. Порядок «вставання» можна замінити передачею ударів.
«Естафета» - колективна вправа, в якій у кожного є свій обов'язок, який необхідно виконати вчасно. Для виконавця трудність полягає в тому, щоб правильно визначити момент, коли самому потрібно встати та сісти, а для всього колективу - щоб не втручатися в роботу кожного, терпляче чекати.
Вправи на «пам'ять фізичних дій» (ПФД)
Дитина виконує маніпуляції з уявними предметами, тобто діє точно так, як би він діяв з реальними предметами. Враховується точність напрямку погляду і уваги, м'язова робота рук, пальців, корпусу, ніг, спини, шиї і т.д.
«Де ми були, ми не скажемо, а що робили - покажемо»
Дитяча гра, яка є груповою вправою на пам'ять фізичних дій. Щоб ця гра носила характер навчально-тренувальної з театрального мистецтва, потрібно домовитися про вимоги до достовірності, переконливості, точності дії. Таке акцентування підведе дітей до виконання театрального етюду.
«Перетворення в предмети»
Групі дітей (3-7 чоловік) пропонується «перетворитися» в дерева, квіти, іграшки, інструменти, овочі і т.д. Завдання можна ускладнити. «Ми входимо в (пауза, концентруємо увагу) магазин «Іграшки» (Раз два три). Після команди «три» кожен з групи зображує предмет, змінює свою позу так, щоб тіло нагадувало задуманий предмет. У цій вправі тренується фантазія, винахідливість, реакція.
«Слухати за вікном, за дверима»
За вказівкою музичного керівника протягом хвилини все зосереджують почуте діти перераховують і пояснюють. За цими розповідями з'ясовується, хто більше і докладніше почув, і хто може почуте зв'язати в логічну картину,що відбулося, але нами не бачених подій.
«Приготувалися! Будь ласка!"
Вправи зі стільцями - вся група по команді «Приготувалися! Будь ласка!" одночасно постає, піднявши стільці, ставить їх у вигляді якоїсь фігури і одночасно сідає. Наприклад: «Приготувалися одночасно поставити стільці півколом, сідати обличчям до дверей! Будь ласка!" Важливо, щоб не було ніяких розмов під час виконання завдання, ніхто не командував, всі працювали одночасно, пристосовуючись одне до одного.
«Незіпсований телефон»
Група дітей (7-8 чоловік) передають якесь слово пошепки на вухо один одному. Решта «ловлять» на слух, яке слово передається. Спочатку музичний керівник запитує у тих, хто «ловив», яке слово передавалося по ланцюжку, потім - що за слово отримав останній в лінії передачі і, нарешті, яке слово передавав перший.
При виконанні завдання, як можна швидше передаючи слово по ланцюжку, що не дозволяється нікому нічого говорити. «Піймати» слово можливо, якщо хтось в ланцюжку передачі скаже слово неточно в вухо партнеру, якщо нераціонально посилить свій голос. Успішність роботи оцінюється за такими ознаками: (1. інші не виявили слова; 2. останній отримав те слово, яке передав перший).
"Руки ноги"
Діти повинні безпомилково виконати прості рухи під команду музичного керівника: якщо музичний керівник хлопнув в долоні один раз потрібно підняти руки; два рази - встати. Якщо руки вже підняті, то один хлопок їх потрібно опустити, а якщо діти вже стоять - за двома хлопками сісти. Вправа ефективна для концентрації уваги.
«День наступає - все оживає, ніч наступає - все завмирає»
Це рухлива гра для всієї групи. Перехід від рухів до «замри». Після команди: «День наступає - все оживає» кожен вибирає якийсь вид рухів: стрибки, розмахування руками, танець і т.п. Команда «Ніч настає - все завмирає» дає різні пози, які повинні бути виправдані, гармонійні, виконуваним рухам.
«Ходити слід у слід»
Вправа на підстроювання до партнера, що йде попереду. Ставити ногу можна тільки як звільнився «слід» що йде попереду, так йде весь ланцюжок. Для виправдання рухів можна вигадувати, що йдемо через болото або по бруду, через струмок по камінню, по вузькому містку, тоді можна не йти, а стрибати і вибирати, куди поставити ногу. Необхідно стежити, щоб дитина, яка йде позаду не наступала на п'яти тому , хто йде попереду, а дочекалася, коли «слід» звільниться повністю. Якщо вправу виконує тільки кілька дітей, то інші можуть стежити за точністю виконання. Увага та орієнтація на поведінку (кроки) іншого лежить в основі театрального тренінгу в цій вправі.
«Літає - не літає»
Традиційна дитяча гра на увагу. Ведучий називає іменники. Гравці відповідно виконують задані рухи : на літаючий предмет махають руками, на не літаючий - притискають руки вздовж тіла. Хто помиляється, той вилітає з гри. Можна запропонувати й інші варіанти цього завдання: «росте - не росте», «живе - не живе», «рухається - не рухається». Рухи при цьому слід вибирати інші. Наприклад: «не росте - охоплює себе двома руками», «живе - робимо дихальні рухи», «рухається – пантомімна хода ковзанням ніг».
«Морквина - капуста»
Вправа на увагу. «Морквина» - долоні притиснуті та опущені вниз, по команді «Капуста» - долоні піднімаються вгору і розкриваються. Вправа виконується з поступовим збільшенням темпу.
«По правді та не правда»
Спочатку виконуємо реальну «справу» - шукаємо заховану книгу, потім це робиться навмисно, тобто виконуючий, знаючи, що книги немає, шукає її так само, як шукав по правді. «Справи» можуть бути найрізноманітнішими: кидати в ціль м'ячик; мити стіни; поливати квіти; підмітати підлогу: по правді та не правді. Вправа розвиває спостережливість та здатність знаходити пояснення, виправдання всім особливостям поведінки людини, зайнятою певною справою в даних обставинах. Порівняння того, як ми «граємо» ситуацію, і того, як вона розгортається, реалізується насправді, - необхідна ступінь в розвитку виконавської театральної культури.
"Гра в хованки"
Спочатку грають по правді, реально водять та ховаються. Потім все повторюється «понарошку», тобто розігрується сценка «Гра в хованки». Гра важлива для розвитку навичок колективної роботи.
«Тікає, наздоганяє та біжить»
На вулиці або в залі діти показують три види бігу. Діти з'ясовують різницю в якості дій (поведінки) кожного з варіантів. Кожен учасник повинен зіграти всі три пробігу. Можна задати питання: «Ти хто?», «Від кого тікаєш?», «Чому?»
«Хоровод»
Діти , взявшись за руки, «пишуть» своїм хороводом задану букву або малюють фігуру. До початку всі повинні стояти в хаотичному порядку. Ця вправа виконується легко, якщо хоровод слухняний і кмітливий, якщо ведучий добре пише, тобто знає, як починати писати букву або малювати задану фігуру. Для такого хороводу потрібно 10-12 дітей. Він дає хорошу розминку та узгодженість рухів.
«Японська машинка»
Група (4-5 дітей) виконує синхронно ряд рухів (як машина):
Плескають перед собою в долоні; двома руками клацають перед собою пальцями; двома руками плескають по колінах; знову клацають пальцями перед собою. Далі всі рухи виконуються в заданій послідовності. У вправі потрібно домагатися ритмічності та синхронності. Вправа тренує координацію рухів, концентрує увагу.
«Вага»
Різне відчуття людиною своєї ваги залежить від його самопочуття, настрою: радість дають відчуття невагомості, польоту, легкості. Цей стан легкості позначається цифрою «1». За командою «1» все діти перетворюються в легких; при команді «2» - в солідних, але задоволених; «3» - незадоволених, нудних, втомлених, скривджених, засмучених; «4» - все стало важким до безсилля, навіть голови не тримають, тіло налите свинцем, встати, підняти руку важко.
«Дикі і домашні тварини. Зоопарк. Живий куточок. пташник »
Група дітей перетворюється в тварин, інші відгадують. Грати тварин - одна з найбільш традиційних форм оволодіння елементами акторського мистецтва. Для дітей цікаво не тільки зіграти тварину, а й відрізнити поведінку, звички, особливості домашніх і диких звірів.
«Так і не так»
Гра складається з парних карток, на яких зображена одна і та ж ситуація в двох варіантах: правильний та неправильний вид поведінки. Перемішані картки роздають всім дітям. Музичний керівник просить всіх розглянути отримані картинки та підняти руки тим, у кого є картинки із зображенням «неправильної поведінки». Одна дитина встає та розповідає, як не можна поводитися - про що його картинка. Діти слухають і шукають серед своїх карток протилежну. Дитині, якій дісталася така картка, продовжує розмову: вона розповідає, як треба поводитися в такій ситуації. Потім викликається наступна картка «не так», і після розповіді шукається правильну відповідь на неї. Перша стадія гри - знайомство з правилами ввічливості. Друга - акторське виконання заданих грою ситуацій.
«Тіло в справі»
Дитина застигає в якийсь позі, та всі бачать як би фотографію під час виконання якоїсь справи, наприклад, розглядання вітрини, укладання продуктів в сумку, читання книги і т.п. Діти намагаються відгадати «сфотографовану» справу, але відгадати без слів. Вони виходять, повторюють позу та продовжують дію, перерване моментом фотографії. Сенс цієї вправи у встановленні зв'язку між духовною та фізичною стороною поведінки. Гра «Тіло в справі» пробуджує інтерес, розвиває спостережливість.
«Обговорення побаченого і фантазування»
Дві корисні форми роботи в театрально-творчому та загальному вихованні дітей. Побачили, як «людина йде», та визначили всі пов'язані з побаченим «запропоновані обставини».
«Масова сцена»
Дітям пропонується створити «живу картину» під назвою «базар», «стадіон», «пляж» та т.п. Кожен визначає для себе, що він буде робити, коли музичний керівник плесне в долоні, всі завмирають. Картина - фотографія.
«Задані пропоновані обставини»
Задається тема, яку діти повинні «обіграти», відреагувати на це всією своєю поведінкою: дощ, холодно, втомився, вогонь.
«Озвучування ілюстрації, картини, діафільму»
Увагу до ілюстрацій та озвучування можна вважати першим кроком у формуванні поняття про видовищності театрального мистецтва. Глядач бачить та чує, він встановлює зв'язок між цими каналами сприйняття.
ДОДАТОК 3
Вправи на літературному та фольклорному матеріалі.
Вправа № 1
Вловіть своєрідність ритму кожного вірша і передайте його в читанні.
Киця любить, як по спинці
гладжу киценьку свою,
як дарую їй гостинці,
кашку, молочко даю.
Киця сердиться на мене,
як смикну її за хвіст:
очі зробляться зелені,
і не п'є тоді й не їсть.
*****
В магазині тато мій
Барабан купив новий.
І палички невеличкі —
Це для мене й для сестрички.
Ми з сестричкою мирились —
Барабаном ми ділились:
Трохи я побарабаню,
Потім дам сестричці Ані.
Барабаню знову я.
Потім — черга не моя...
Тато каже: — Перестань!
Перестань, не барабань!
Бо від цього барабана
Я глухим, напевне, стану! —
Відповів йому я вмить:
— Треба ще один купить!
Ми удвох побарабаним
І відразу перестанем.
Вправа № 2
Знайдіть потрібне слово
Вже нема... (якої?) травички, зеленої
У лісі... (хто?) не співають, пташки
А дерева... (які?) золотисті
Листя... (куди?) скидають. додолу
Вправа № 3
За змістом та ритмом відгадайте слово. Слово «дощ» педагог при читанні може замінити будь-яким іншим.
(Дощ) пішов і не проходить,
(Дощ) іде, хоча не ходить,
Перехожим б'є в обличчя,
Довго-довго буде литься,
Вправа № 4
Визначте, чи правильно обраний темп при читанні. Люлі-люлі-люлечки,
Хоче спать Зінулечка.
Розкриває ротик,
Позіха, мов котик.
Заплющуйтесь, оченята,
Тітка Ніч прийшла до хати.
Дідусь Сплюх приніс корзину -
Там хороші сни для Зіни.
Позіхає Зіночка,
Бере сон з корзиночки,
Кладе під подушку,
Щоб шептавсь на вушко.
***
Поїздів багато тут, свій у кожного маршрут:
Ось швидкий в столицю мчить, а вантажний ще стоїть.
Електричка до села пасажирів повезла.
Всі за розкладом рушають – тут порядок поважають.
Вправа № 5
Інсценуйте українські народні пісні.
— Грицю, Грицю, до роботи!
В Гриця порвані! чоботи…
— Грицю, Грицю, до телят!
В Гриця ніженьки болять…
— Грицю, Грицю, молотити!
Гриць нездужає робити…
— Грицю, Грицю, рубай дров!
— Кахи-кахи! Нездоров…
— Грицю, Грицю, роби хліб!
— Кахи-кахи! Щось охрип…
— Грицю, Грицю, іди їсти!
— Ой, чекайте, де б тут сісти!
Вправа № 6
Визначте характер персонажів у віршах.
Ведмідь
Буркотливий, вайлуватий
Ходить лісом дід кудлатий.
Одягнеться в кожушину,
Мед шукає і ожину.
Літом любить полювати.
Взимку — у барлозі спати.
Як зачує він весну,
Прокидається від сну.
Соловейко
Ліс зелений, ліс барвистий
Повен солов’їним свистом.
В солов’я до співу хист,
Бо великий він артист.
Він співає безкоштовно.
Ліс заслухався. Чудовно!
Білочка
Хвiст трубою, спритнi нiжки —
Плиг iз гiлки на сучок! —
Носить бiлочка горiшки
В золотий свiй сундучок.
В неï й очi, мов горiшки,
Кожушинка хутряна,
Гострi вушка, наче рiжки, —
У дуплi живе вона.
Вчила качка каченят
"Раз, два, три, чотири, п'ять"
- вчила качка-мати
двох маленьких каченят
квіти рахувати.
"Раз, два, три і раз, два, три..."
...а далі не вміли...
Замалими ще були.
Вчитись не хотіли...
"Та "чотири" хоч скажіть,
як вже "п'ять" несила!
Ой, будь ласка, дітки, вчіть!"
- мама їх просила!
Щука
Щука клацнула зубами –
Поховались карасі.
«Я ж дружити хочу з вами,
Де ви ділися усі?»
«Твою дружбу, щуко, знаєм,
І тому мерщій тікаєм».
Вправа № 7
Вікторина по казках. Назвіть казку.
*****
Так набридло на віконці
Все на сонечку сидіть.
Я візьму і покочуся,
Щоб побачити весь світ. («Колобок»)
*****
Вигнав дід козу із хати —
Та й пішла вона блукати:
Всі козу ту виганяли,
Рак козуню ущипнув,
Зайцю хатку повернув. («Коза-дереза»)
*****
Сидить дівчина в корзині
На ведмежій дужій спині.
А чому ж вона сховалась
До ведмедя не призналась? («Маша і ведмідь»)
*****
Підробив він голосок,
Став малим співати.
Здогадалися вони:
Вовк — не наша мати. («Вовк і семеро козенят»)
*****
На городі виростала,
Сили набирала,
Непомітно, дуже швидко,
Великою стала.
Став тут дід усіх гукати
Та красуню рвати.
А цю казку, діти, ви
Встигли відгадати? («Ріпка»)
*****
Сидить півник на печі
Їсть смачненькі калачі.
Ось лисичка прибігає,
Півника мерщій хапає.
Біжить півень рятувати,
В лиса півника забрати. (Котик і півник)
Вправа № 8
Перекажіть розповідь, розкажіть про ті почуття, які переживав хлопчик у лісі.
Коли я був маленький, мене послали в ліс по гриби. Я дійшов до лісу, назбирав грибів та хотів йти додому. Раптом стало темно, пішов дощ і загриміло. Я злякався та сів під великий дуб. Блиснула блискавка, така світла, що моїм очам стало боляче, і я заплющив очі. Над моєю головою щось затріщало та загриміло; потім щось вдарило мене в голову. Я впав та лежав до тих пір,поки йшов дощ.
Коли я прийшов до тями, по всьому лісу капало з дерев, грало сонечко. Великий дуб зламався, з пня йшов дим. Одяг на мені була мокрим та липнув до тіла; на голові була шишка, і було трошки боляче. Я знайшов свою шапку, взяв гриби і побіг додому.
ДОДАТОК 4
«Як звірі взимку зимували»
(театральна вистава)
Ведуча. В одного ледачого злого хазяїна був віл. Дужий, роботящий, весь час важкою працею був зайнятий, а вола за це в холодній повітці держали та харчі погані йому давали. Прийшла зима люта: холод, голод...Не витримав такого знущання віл.
Віл. Покину я хазяїна, піду світ-за очі!
Пісня вола. (виконується на мелодію української народної пісні
„Взяв би я бандуру”)
1.Жив би я щасливо, горенька б не знав,
Як би я не злого господаря мав.
2.Бив мене він часто, їсти не давав,
В повітці холодній він мене тримав.
3.Був волом трудящим, спокою не знав,
З-за важкої праці долі я не мав.
4.От я втік із дому, в лісі я ходжу,
Краще тут, ніж вдома, правду я кажу!
Ведуча. Зайшов віл до лісу. Йде, а назустріч йому баран.
Пісня барана.(виконується на мелодію української народної пісні „ Ой, лопнув обруч”)
Ой, зимно мені, мерзнуть мої ноги,
Ой, холодно мені, аж холонуть роги,
Баба вовну мені з спини постригала,
Та із неї онучатам светрики зв’язала.
Віл. Куди йдеш, баране?
Баран. Від зими лютої тікаю, літа красного шукаю.
Віл. Ходімо разом, веселіше буде.
Ведуча. От і пішли вони вдвох. Ідуть, а назустріч їм свинка снігом бреде, рохкає .
Пісня свинки. (на мелодію пісні А. Філіпенка „А у мене черевички”)
1.Господарочка на свято запросила гостей в хату,
І схотіла на обід приготовитись, як слід.
2.Сало, шинку і ковбаси, холодець, паштет і зрази
Все із мене – із свині, та нащож воно мені?
Баран. Куди, свинко, йдеш?
Свинка. Від зими лютої тікаю, літа красного шукаю.
Віл та баран. Ходімо разом, веселіше буде!
Ведуча. Ось і пішли вони всі гуртом. А назустріч їм – гусак, з боку на бік перевалюється та під ніс пісеньку співає:
Пісня гусака. (на мелодію української народної пісні „А до мене Яків приходив”)
1.А індик до мене приходив, і такі ось речі заводив,
Що весна ніколи не настане, що на річці лід не ростане.
2.А мені аж хочеться плакать, що не можу в річці я плавать,
Я не можу вдома сидіти, до весни я мушу летіти...
Свинка. Куди, гусаче йдеш?
Гусак. Від зими лютої тікаю, літа красного шукаю.
Свинка, баран, віл . Ходімо разом, веселіше буде!
Ведуча. Йдуть вони, йдуть, а назустріч їм – півник-співунець, червоний гребінець, поважно ступає, пісеньку свою співає.
Пісня півника. (на мелодію української народної пісні
„ Ой, біда, біда, біда”)
Замерза... замерзають крила й ніс,
Ой куди, ой куди лихий заніс,
Ой біда, ой біда, біда, біда,
Ку-ку-рік... ку-ку-рік, кудах-кудах!
Від курей світ за очі я тікав,
Та й у ліс, у лісочок я попав.
Надої... надоїли кури й двір,
Лиш не з’їв, лиш не з’їв би мене звір!
Гусак. Куди півнику ти йдеш?
Півник. Від зими лютої тікаю, літа красного шукаю!
Всі разом. Ходімо разом, буде веселіше!
Ведуча. От ідуть вони всі вкупі. Вечоріє... а мороз розлютився, аж кусає.
Танок сніжинок. (за вибором музичного керівника).
Раптом віл каже. Дивіться , друзі, хатинка в гущавині стоїть, а коло неї ще стіжок сіна!
Ведуча. Зраділи звірі, й стали в тій хатині жити приспівуючи,їжі смачної багато. Хата тепла, в гурті уся робота ладиться, та одного разу бігла собі неподалік, поживи шукаючи, лисиця. Чує, півень пісні виспівує.
Пісня лисички (на мелодію української народної пісні „ Два городи обробила”)
1.По лісочку я ходила, по лісочку я ходила,
До хатинки приблудила, гуляю я, гей.Гуляю я!
2.Та тут півник проживає, та тут півник проживає,
Та ще й гусачок гуляє, гуляю я, гей. Гуляю я!
Ведуча. Забажалось лисичці півника з гусаком з’їсти, та як його дістати? Пішла тоді лисиця на хитрощі. Підійшла вона до хатинки та й ну стукати у віконечко.
Лисиця. Впустіть мене, добродії, до вашої хатинки погрітися.
Віл. Ти хто така будеш і що тобі треба?
Лисиця. Замерзла я дуже, зголодніла, а у вашій хатинці є і тепло і їжа.
Ведуча. Вскочила лисиця до хатинки, ухопила півника й гусака та й тягне. А віл, баран, свинка як побачили це і давай своїх друзів рятувати. Віл лисицю рогами припер, баран головою б’є, свинка ратицями стукає. Гусак і собі лиску щіпає та крилами б’є. А півник вирвався, скочив на пеньок, як закричить:
Півник . Ку-ку-рі-ку!
Ведуча. Злякалася лисиця, та як дремене до лісу, та більше не поверталася. А друзі, що перемогли лисичку, почали на радощах співати.
Пісня „Варенички” (на мелодію української народної пісні „Варенички”):
1.А наш волик вареничків хоче,
А наш волик вареничків
Всі разом. Навари, свиночко, навари, свиночко,
Навари нам усім, наша куховарочко!
Свинка. 2.Хай віл дров внесе, пічку хай розтопить,
А баран по воду йде, хоче чи не хоче!
Всі разом. Навари, свиночко, навари, свиночко,
Навари нам усім, наша куховарочко!
Свинка. 3. Ну, а півник з гусаком ляси хай не точать,
А картопельку дзьобами в мисочці толочать.
Всі разом. Навари, свиночко, навари, свиночко.
Навари нам усім, наша куховарочка!
Свинка. 4. Ой, ви хлопці молодці, до роботи справні
Наварю вам вареничків з картоплею в сметані!
Всі разом. Навари, свиночко, навари, свиночко,
Навари нам усім , наша куховарочка.
Після пісні частує Свинка своїх друзів вареничками.
ДОДАТОК 5
Діагностична карта
№ |
Прізвище ім’я дитини |
Основи театральної культури |
Мовна культура |
Емоційний но-образ ний розви ток |
Навики лялько-водіння |
Основи колективної творчої діяльнсті |
Підсумок |
||||||||||||||||||||||
1 |
|
1 |
1 |
2 |
1 |
1 |
6 |
||||||||||||||||||||||
2 |
|
2 |
2 |
2 |
2 |
3 |
11 |
||||||||||||||||||||||
3 |
|
2 |
3 |
3 |
3 |
3 |
14 |
||||||||||||||||||||||
4 |
|
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
10 |
||||||||||||||||||||||
5 |
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
5 |
||||||||||||||||||||||
6 |
|
2 |
3 |
2 |
2 |
2 |
11 |
||||||||||||||||||||||
7 |
|
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
15 |
||||||||||||||||||||||
8 |
|
2 |
1 |
1 |
2 |
1 |
7 |
||||||||||||||||||||||
9 |
|
3 |
3 |
3 |
2 |
3 |
14 |
||||||||||||||||||||||
10 |
|
2 |
2 |
2 |
2 |
1 |
9 |
||||||||||||||||||||||
11 |
|
2 |
2 |
2 |
2 |
3 |
11 |
||||||||||||||||||||||
Загальний підсумок ( в балах) – кількісний склад – 11 вихованців
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Загальний підсумок (в %) – кількісний склад – 11 вихованців – 100% |
Високий рівень (12-15 балів) |
|
|
|
|
|
27% |
Середній рівень (7-11 балів) |
|
|
|
|
|
55% |
Низький рівень (1-6 балів) |
|
|
|
|
|
18% |
Список використаної літератури:
1. Базова програма розвитку дитини «Я у світі». К., 2008
2. Методичні аспекти реалізації Базової програми. К., 2009
3. Коментар до Базового компонента дошкільної освіти. К., 2003
4. Абрамян В.Ц. Театральна педагогіка. К., 1996.
5. Макаренко Л.В. Все про театр та дитячу театралізовану діяльність . К., 2008
6. Венгер Н.Ю. Шлях до розвитку творчості. - Д/Ст. -1982 №11. стор. 32-38.
7. Прохорова Л. Розвиваємо творчу активність дошкільнят. - Д/Ст - 1996 №5. стор. 21-27.
8. Кудрявцев Ст. Дитина - дошкільник: новий підхід до діагностики творчих здібностей. - Д/Ст. 1995 № 9 стор. 52-59, № 10 стор. 62-69.
9. Артемова Л.В. Вчися граючись. – К.: Томіріс, 1995. – 111 с.
10. Артемова Л.В. Театр і гра. – К.: Томіріс, 2002. – 292 с.
11. Барко В.І., Тютюнников А.М. Як визначити творчі здібності дитини. – К., 1991. – 120 с.
12. Мельничук М. Формування духовних цінностей у дошкільнят//Дошкільне виховання. – 2000. - №4. – С.10-11.
1